Grymma bilar från Asien!

 

Nam Falang

Forumveteran
Det ser ju ut som att man fick ställa tändningen från förarpositionen.
Bra med vikten bakom framaxeln åtminstone.
Ja vi flyttade bak motorn så mycket vi kunde eller rättare sagt så var V8an lite större än 4an som satt i original. Man behövde inte komma åt fördelaren för att ställa tändningen. Det gjordes med en PC till något konstigt tändsystem vi lånat men sedan köpte ett likadant. Jag tyckte det var kasst. Hade hellre satsat på ett MSD system som var gjort för dragracing speciellt när man använder lustgas. Jag stod inte för huvudfiolerna så blev inte jag som avgjorde. Vi hade en crank trigger i fram på svängdämparen sedan ställde man tändningen med hjälp av en PC.

Däremot var det djäkligt trångt att komma åt o plocka ned starten. I Florida hade vi ju inget fancy tält som alla andra. Vi stod direkt i blå hallen. Solen gjorde att soppan i dom dubbla Holly fuggarna kokade över och fyllde cylindrarna med soppa. Nästa gång vi startade blev det skrot av startmotorn. Då fick vi snabbt riva ned den och reparera. Efter det så körde vi slut soppan i fuggarna.

Fick aldrig till tändningen med det där sketna tändsystemet som säkert var gjort för bankörning. Med dubbla Nos system ville vi justera tändningen på ett annat sätt men gick inte utan fick bli en kompromiss.

Nos plattorn under fuggarna gick i när man släppte trans brake i starten. I med tvåan på Power gliden och sedan en knapp på ratten till Nos fogger systemet. Fan vad lustgas är fränt :laugh2:
 

andrejsdenruskige

Forumveteran
Ja vi flyttade bak motorn så mycket vi kunde eller rättare sagt så var V8an lite större än 4an som satt i original. Man behövde inte komma åt fördelaren för att ställa tändningen. Det gjordes med en PC till något konstigt tändsystem vi lånat men sedan köpte ett likadant. Jag tyckte det var kasst. Hade hellre satsat på ett MSD system som var gjort för dragracing speciellt när man använder lustgas. Jag stod inte för huvudfiolerna så blev inte jag som avgjorde. Vi hade en crank trigger i fram på svängdämparen sedan ställde man tändningen med hjälp av en PC.

Däremot var det djäkligt trångt att komma åt o plocka ned starten. I Florida hade vi ju inget fancy tält som alla andra. Vi stod direkt i blå hallen. Solen gjorde att soppan i dom dubbla Holly fuggarna kokade över och fyllde cylindrarna med soppa. Nästa gång vi startade blev det skrot av startmotorn. Då fick vi snabbt riva ned den och reparera. Efter det så körde vi slut soppan i fuggarna.

Fick aldrig till tändningen med det där sketna tändsystemet som säkert var gjort för bankörning. Med dubbla Nos system ville vi justera tändningen på ett annat sätt men gick inte utan fick bli en kompromiss.

Nos plattorn under fuggarna gick i när man släppte trans brake i starten. I med tvåan på Power gliden och sedan en knapp på ratten till Nos fogger systemet. Fan vad lustgas är fränt :laugh2:

Ska man dra ut det sista från motorerna så är nog det vettigaste att styra tändkurvan med mjukvara. Å andra sidan så blir en konventionell fördelare lite undermålig och styra tändningen via mjukvara och ha världens dyraste soppakranar (Holley) som bränsleleverantör kan jag inte se någon större vinst med även om det säkert fungerar.

Crank Triggern är väl egentligen bara en optisk brytare som har en större radie än motsvarande inne i fördelaren och således kan man fininställa enklare, eller är jag helt fel ute?

Nåja, jag har aldrig byggt några riktiga motorer för 1/4mile race. Däremot har det blivit en del lagomtrimmade yxbyggen där HEI, MSD och någon Mallory fördelare har varit de största nymodigheterna.

Senaste egna bilen var dock en V6:a med turbo. Downpipe, spridare, soppapump, större turbo, chip och lite annat smått och gott blev monterat. Det var egentligen som att vara reservdels man även om det var några få moment som var lite mer skruvande i.
 

Chevrolet-48

Forumräv
Ja vi flyttade bak motorn så mycket vi kunde eller rättare sagt så var V8an lite större än 4an som satt i original. Man behövde inte komma åt fördelaren för att ställa tändningen. Det gjordes med en PC till något konstigt tändsystem vi lånat men sedan köpte ett likadant. Jag tyckte det var kasst. Hade hellre satsat på ett MSD system som var gjort för dragracing speciellt när man använder lustgas. Jag stod inte för huvudfiolerna så blev inte jag som avgjorde. Vi hade en crank trigger i fram på svängdämparen sedan ställde man tändningen med hjälp av en PC.

Däremot var det djäkligt trångt att komma åt o plocka ned starten. I Florida hade vi ju inget fancy tält som alla andra. Vi stod direkt i blå hallen. Solen gjorde att soppan i dom dubbla Holly fuggarna kokade över och fyllde cylindrarna med soppa. Nästa gång vi startade blev det skrot av startmotorn. Då fick vi snabbt riva ned den och reparera. Efter det så körde vi slut soppan i fuggarna.

Fick aldrig till tändningen med det där sketna tändsystemet som säkert var gjort för bankörning. Med dubbla Nos system ville vi justera tändningen på ett annat sätt men gick inte utan fick bli en kompromiss.

Nos plattorn under fuggarna gick i när man släppte trans brake i starten. I med tvåan på Power gliden och sedan en knapp på ratten till Nos fogger systemet. Fan vad lustgas är fränt :laugh2:
Poor mans lenco är Pg ,en lätt låda ang kilo
 

Nam Falang

Forumveteran
Ska man dra ut det sista från motorerna så är nog det vettigaste att styra tändkurvan med mjukvara. Å andra sidan så blir en konventionell fördelare lite undermålig och styra tändningen via mjukvara och ha världens dyraste soppakranar (Holley) som bränsleleverantör kan jag inte se någon större vinst med även om det säkert fungerar.

Crank Triggern är väl egentligen bara en optisk brytare som har en större radie än motsvarande inne i fördelaren och således kan man fininställa enklare, eller är jag helt fel ute?

Nåja, jag har aldrig byggt några riktiga motorer för 1/4mile race. Däremot har det blivit en del lagomtrimmade yxbyggen där HEI, MSD och någon Mallory fördelare har varit de största nymodigheterna.

Senaste egna bilen var dock en V6:a med turbo. Downpipe, spridare, soppapump, större turbo, chip och lite annat smått och gott blev monterat. Det var egentligen som att vara reservdels man även om det var några få moment som var lite mer skruvande i.
Dessa Hollys vi hade var ombyggda och portade. En dragracing maskin går nästan enbart på fullgas och soppaförbrukning är det minst intressanta. Problemet med tändsystemet vi hade va #1 det orkade inte med att skjuta tillräckligt feta gnistor när vi körde mycket Nos. #2 så fanns det bara ett sätt att tala om för systemet att ”nu trycker vi in Nos”. Vi hade ju dubbla Nos system därav en kompromiss. Crank triggern är egentligen bara till för att tala om för det man vill styra att motorn har nu snurrat ett varv igen. Vi använde ingen fördelare eller jo en modifierad som drev oljepumpen. Tändsystemet bestod av fyra spolar med två ut gångar på varje spole. Detta innebar att man ödslade energi till det stift som satt i den cylinder som inte skulle antändas just då. Synd att jag inte kommer ihåg vad det heter. Jag ville ha ett MSD 7 tror jag det hette. Klart mycket enklare att fixa med än att koppla in en PC med en 386a och DOS.

På vår första streetracing bil en Camaro -69 körde vi med HEI fördelare matad med en MSD 6. Funkade bra men den V8 var inte i närheten så trimmad som den som vi hade i Opeln. Den i Opeln bromsades senare och då hade den precis under 1000hk med Nos. Så länge jag var med så bromsades motorn aldrig i bänk. Jag fick sköta allt på känsla samt följa tabeller. Inte riktigt optimalt men det blev aldrig pengar över till bänkning. Trots det så körde vi endast sönder motorn två gånger. Mindre fel så som bränd kolv eller topp. 1 gång sköt vi hål i toppen mellan två förbränningsrum. Det var i semin i Stockholm Open -95 måste det ha varit. Vi vann semin men fick lämna walk over i finalen. Blev två då i alla fall. 2 gången var på Bradenton i Florida -97. Vi hade laddat på med fogger till plattorna. Innan körde vi bara med Nos plattor. En under varje fugge. Värmen, greppet, undermåligt tändsystem och ej bänkad gjorde att vi brände en kolv. Det var allt som hände under alla race med den bilen förutom att vi sköt bakaxeln på Kjula i Eskilstuna. Det var vårat eget fel. Den var inte rätt ihop monterad.
 

Chevrolet-48

Forumräv
Dessa Hollys vi hade var ombyggda och portade. En dragracing maskin går nästan enbart på fullgas och soppaförbrukning är det minst intressanta. Problemet med tändsystemet vi hade va #1 det orkade inte med att skjuta tillräckligt feta gnistor när vi körde mycket Nos. #2 så fanns det bara ett sätt att tala om för systemet att ”nu trycker vi in Nos”. Vi hade ju dubbla Nos system därav en kompromiss. Crank triggern är egentligen bara till för att tala om för det man vill styra att motorn har nu snurrat ett varv igen. Vi använde ingen fördelare eller jo en modifierad som drev oljepumpen. Tändsystemet bestod av fyra spolar med två ut gångar på varje spole. Detta innebar att man ödslade energi till det stift som satt i den cylinder som inte skulle antändas just då. Synd att jag inte kommer ihåg vad det heter. Jag ville ha ett MSD 7 tror jag det hette. Klart mycket enklare att fixa med än att koppla in en PC med en 386a och DOS.

På vår första streetracing bil en Camaro -69 körde vi med HEI fördelare matad med en MSD 6. Funkade bra men den V8 var inte i närheten så trimmad som den som vi hade i Opeln. Den i Opeln bromsades senare och då hade den precis under 1000hk med Nos. Så länge jag var med så bromsades motorn aldrig i bänk. Jag fick sköta allt på känsla samt följa tabeller. Inte riktigt optimalt men det blev aldrig pengar över till bänkning. Trots det så körde vi endast sönder motorn två gånger. Mindre fel så som bränd kolv eller topp. 1 gång sköt vi hål i toppen mellan två förbränningsrum. Det var i semin i Stockholm Open -95 måste det ha varit. Vi vann semin men fick lämna walk over i finalen. Blev två då i alla fall. 2 gången var på Bradenton i Florida -97. Vi hade laddat på med fogger till plattorna. Innan körde vi bara med Nos plattor. En under varje fugge. Värmen, greppet, undermåligt tändsystem och ej bänkad gjorde att vi brände en kolv. Det var allt som hände under alla race med den bilen förutom att vi sköt bakaxeln på Kjula i Eskilstuna. Det var vårat eget fel. Den var inte rätt ihop monterad.
Trevligt att läsa ,men Stockholm Open blev inte bara gatbilar,Tex Lars Inge med skåpet var början på nåt som gick för långt ,min åsikt bara ,men att följa dom i stockholms natten var ett nöje.
 

andrejsdenruskige

Forumveteran
Dessa Hollys vi hade var ombyggda och portade. En dragracing maskin går nästan enbart på fullgas och soppaförbrukning är det minst intressanta. Problemet med tändsystemet vi hade va #1 det orkade inte med att skjuta tillräckligt feta gnistor när vi körde mycket Nos. #2 så fanns det bara ett sätt att tala om för systemet att ”nu trycker vi in Nos”. Vi hade ju dubbla Nos system därav en kompromiss. Crank triggern är egentligen bara till för att tala om för det man vill styra att motorn har nu snurrat ett varv igen. Vi använde ingen fördelare eller jo en modifierad som drev oljepumpen. Tändsystemet bestod av fyra spolar med två ut gångar på varje spole. Detta innebar att man ödslade energi till det stift som satt i den cylinder som inte skulle antändas just då. Synd att jag inte kommer ihåg vad det heter. Jag ville ha ett MSD 7 tror jag det hette. Klart mycket enklare att fixa med än att koppla in en PC med en 386a och DOS.

På vår första streetracing bil en Camaro -69 körde vi med HEI fördelare matad med en MSD 6. Funkade bra men den V8 var inte i närheten så trimmad som den som vi hade i Opeln. Den i Opeln bromsades senare och då hade den precis under 1000hk med Nos. Så länge jag var med så bromsades motorn aldrig i bänk. Jag fick sköta allt på känsla samt följa tabeller. Inte riktigt optimalt men det blev aldrig pengar över till bänkning. Trots det så körde vi endast sönder motorn två gånger. Mindre fel så som bränd kolv eller topp. 1 gång sköt vi hål i toppen mellan två förbränningsrum. Det var i semin i Stockholm Open -95 måste det ha varit. Vi vann semin men fick lämna walk over i finalen. Blev två då i alla fall. 2 gången var på Bradenton i Florida -97. Vi hade laddat på med fogger till plattorna. Innan körde vi bara med Nos plattor. En under varje fugge. Värmen, greppet, undermåligt tändsystem och ej bänkad gjorde att vi brände en kolv. Det var allt som hände under alla race med den bilen förutom att vi sköt bakaxeln på Kjula i Eskilstuna. Det var vårat eget fel. Den var inte rätt ihop monterad.

Ja, till racing behöver man inte tänka så mycket på några lågvarvsegenskaper och kan egentligen montera en soppakran via trädgårdsslang rakt ner i cylindrarna...nästan i alla fall.
Hmm 1 spole matar gnista till två cylindrar...
Då får man ju bara hälften av "puffen" till den cylinder som behöver det. I det här fallet hade ni nästan behövt två stift per cylinder, verkar det som.
Ni hade alltså typ 1&6 som tändes samtidigt och samma med 8&5, 4&7, 3&2? Självklart beroende på tändföljd då.
Egentligen lite konstigt att styra det hela via vevaxeln då man borde dela varven på vevaxeln i två....fast då hade ni å andra sidan "hydrat" eftersom ni bara hade fått tändning varannan gång det behövdes ;)

Nåja, att bara blåsa motorn två gånger är ju faktiskt riktigt bra, så den var ju faktiskt driftsäker egentligen. Det var ju inte söndagskörningar direkt.

Motorer är skitkul egentligen. Hade jag haft plats, tid, maskiner och stålar så hade jag suttit i garaget och skruvat.
Nu är det nog 20 år sedan jag ens pillade i en motor, så det hade gått åt helvete.
 
 

Liknande trådar

L
Svar
25
Visningar
6 K
R
Svar
14
Visningar
2 K
Mille1000
M
G
Svar
4
Visningar
1 K
Gazton
G
 
Topp