Grymma bilar från Asien!

 

Nam Falang

Forumveteran
Ja, till racing behöver man inte tänka så mycket på några lågvarvsegenskaper och kan egentligen montera en soppakran via trädgårdsslang rakt ner i cylindrarna...nästan i alla fall.
Hmm 1 spole matar gnista till två cylindrar...
Då får man ju bara hälften av "puffen" till den cylinder som behöver det. I det här fallet hade ni nästan behövt två stift per cylinder, verkar det som.
Ni hade alltså typ 1&6 som tändes samtidigt och samma med 8&5, 4&7, 3&2? Självklart beroende på tändföljd då.
Egentligen lite konstigt att styra det hela via vevaxeln då man borde dela varven på vevaxeln i två....fast då hade ni å andra sidan "hydrat" eftersom ni bara hade fått tändning varannan gång det behövdes ;)

Nåja, att bara blåsa motorn två gånger är ju faktiskt riktigt bra, så den var ju faktiskt driftsäker egentligen. Det var ju inte söndagskörningar direkt.

Motorer är skitkul egentligen. Hade jag haft plats, tid, maskiner och stålar så hade jag suttit i garaget och skruvat.
Nu är det nog 20 år sedan jag ens pillade i en motor, så det hade gått åt helvete.
Standard tändföljd (Cheva V8) hade vi, 18436572.

Ja motorer har alltid fascinerat mig eller maskiner kanske jag skulle säga. Kallar inte en ångmaskin för motor då den inte förbränner något. Byggde en ångmaskin i högstadiet. Den var helt i mässing förutom lite axlar och så. För lite tid så den han aldrig bli riktigt färdig när jag gick ut 9an men fick med mig alla delar hem. Ett antal år senare så tänkte jag vad skall jag med dessa mässingsbitar till och slängde allt. Vilket idiot beslut. Hade velat haft den idag :(
 

andrejsdenruskige

Forumveteran
Standard tändföljd (Cheva V8) hade vi, 18436572.

Ja motorer har alltid fascinerat mig eller maskiner kanske jag skulle säga. Kallar inte en ångmaskin för motor då den inte förbränner något. Byggde en ångmaskin i högstadiet. Den var helt i mässing förutom lite axlar och så. För lite tid så den han aldrig bli riktigt färdig när jag gick ut 9an men fick med mig alla delar hem. Ett antal år senare så tänkte jag vad skall jag med dessa mässingsbitar till och slängde allt. Vilket idiot beslut. Hade velat haft den idag :(

Ja, det hade garanterat varit roligt att pilla på en liten ångmaskin.
När man börjar fundera på gamla V8:eek:r så inser man ju att det egentligen är riktigt lågteknologiskt, men fan så kul.
Fasta durationer på kamaxeln där man på sin höjd kan förskjuta den lite med hjälp av en excentrisk ”hylsa”.
Stötstänger där rullvippor var det bästa man kunde åstadkomma.
Ford hade väl en motor med överliggande kam iofs, men allt var lika mekaniskt ändå förutom att man slapp stötstängerna.

Nåja, rätt kul och basic grejer
 

Chevrolet-48

Forumräv
Standard tändföljd (Cheva V8) hade vi, 18436572.

Ja motorer har alltid fascinerat mig eller maskiner kanske jag skulle säga. Kallar inte en ångmaskin för motor då den inte förbränner något. Byggde en ångmaskin i högstadiet. Den var helt i mässing förutom lite axlar och så. För lite tid så den han aldrig bli riktigt färdig när jag gick ut 9an men fick med mig alla delar hem. Ett antal år senare så tänkte jag vad skall jag med dessa mässingsbitar till och slängde allt. Vilket idiot beslut. Hade velat haft den idag :(
Ja tändföljen är den ,men stift å avstånd på dom .samt hur skruvade man i dom elektroden vänd mot avgaserna ???
 

andrejsdenruskige

Forumveteran
Läste på NyTeknik att man tagit fram vevstakar som är delade upptill, en till vevstake så att säga. Skulle tydligen ge mera effekt?
Tvådelad vevstake ska ge motorer bättre prestanda
Man får väl "plats" med mer slaglängd då vevstaken klarar av en brantare vinkel i förhållande till cylinderloppet, men jag kan samtidigt få en känsla av att det kan bli lite väl bräckligt. Några leder till och man har inte en vevstake utan mer en kedja.
 

andrejsdenruskige

Forumveteran
Finns väl kvar ännu?

Det är väl även en grund till att den inte har blivit något större succé.
Kul grej, men törstig och inte så pålitlig.

Lite OT.
Mazda RX-7 hade väl wankelmotor.
Ganska vanlig bil i Norge tidigare då bilarna skattades efter vikt, effekt och motorvolym.
Vikten och effekten kom man inte undan, men med 1,3l motor så klarade man sig relativt billigt undan om man ville ha något att gasa med.
 

Boa52

Aktiv medlem
Ja, till racing behöver man inte tänka så mycket på några lågvarvsegenskaper och kan egentligen montera en soppakran via trädgårdsslang rakt ner i cylindrarna...nästan i alla fall.
Hmm 1 spole matar gnista till två cylindrar...
Då får man ju bara hälften av "puffen" till den cylinder som behöver det. I det här fallet hade ni nästan behövt två stift per cylinder, verkar det som.
Ni hade alltså typ 1&6 som tändes samtidigt och samma med 8&5, 4&7, 3&2? Självklart beroende på tändföljd då.
Egentligen lite konstigt att styra det hela via vevaxeln då man borde dela varven på vevaxeln i två....fast då hade ni å andra sidan "hydrat" eftersom ni bara hade fått tändning varannan gång det behövdes ;)

Nåja, att bara blåsa motorn två gånger är ju faktiskt riktigt bra, så den var ju faktiskt driftsäker egentligen. Det var ju inte söndagskörningar direkt.

Motorer är skitkul egentligen. Hade jag haft plats, tid, maskiner och stålar så hade jag suttit i garaget och skruvat.
Nu är det nog 20 år sedan jag ens pillade i en motor, så det hade gått åt helvete.
Vänta 20 - 30 år till innan du börjar skruva, kanske demensen slagit till så du mins allt som hände för 50 år sen
 

Nam Falang

Forumveteran
Ja tändföljen är den ,men stift å avstånd på dom .samt hur skruvade man i dom elektroden vänd mot avgaserna ???
Vet att vissa höll på med shims för att få stiften ”åt rätt håll”. Vårt tändsystemet var inte anpassat för det vi använde det till så att få stiftet 100% rätt hade inte löst grundproblemet. MSD boxarna speciellt 7 och 8 som fanns då gjorde feta gnibbor med bra duration så det räckte mer än väl. Annat med magnettändning dubbel uppsättning som på top fuel. Har för mig att magnettändning förutom en fet gnibba har runt 60 grader i duration. Ett måste med allt bränsle som dumpas in i cylindrarna.
 

andrejsdenruskige

Forumveteran
Vet att vissa höll på med shims för att få stiften ”åt rätt håll”. Vårt tändsystemet var inte anpassat för det vi använde det till så att få stiftet 100% rätt hade inte löst grundproblemet. MSD boxarna speciellt 7 och 8 som fanns då gjorde feta gnibbor med bra duration så det räckte mer än väl. Annat med magnettändning dubbel uppsättning som på top fuel. Har för mig att magnettändning förutom en fet gnibba har runt 60 grader i duration. Ett måste med allt bränsle som dumpas in i cylindrarna.
Det fanns ju med 4 elektroder och utan elektroder.
Duration på gnistan har jag aldrig tänkt på. Men det är ju egentligen en jävligt viktig grej när en jävla massa volymer med bränsle ska både in och ut. Fast det bästa är väl att allt exploderar på en gång och någon längre duration ej behövs.

Just nu jobbar jag faktiskt med att få en massa kolväten att inte gå upp i rök och det är ju tvärt emot mitt intresse.
Livet suger
 

Chevrolet-48

Forumräv
Det fanns ju med 4 elektroder och utan elektroder.
Duration på gnistan har jag aldrig tänkt på. Men det är ju egentligen en jävligt viktig grej när en jävla massa volymer med bränsle ska både in och ut. Fast det bästa är väl att allt exploderar på en gång och någon längre duration ej behövs.

Just nu jobbar jag faktiskt med att få en massa kolväten att inte gå upp i rök och det är ju tvärt emot mitt intresse.
Livet suger
Har fått för mig att om man halverar elektroden på stiftet på en en cylindrig motor så blir det bättre gnista (kan vara fel) eller ???
 

Joopa Joo

Aktiv medlem
IMG_0566.JPG
 

Nam Falang

Forumveteran
Här får man lite förklaring på magnettändning. Dom tar inte upp durationen som jag läste om någonstans för länge sedan. Jag letar vidare :)
 
 

Liknande trådar

L
Svar
25
Visningar
6 K
R
Svar
14
Visningar
2 K
Mille1000
M
G
Svar
4
Visningar
1 K
Gazton
G
 
Topp