Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Olika bilmärken benämner small/big block med olika kriterier. Verkar som en del istället anger det beroende på hur dom är tillverkade i toppar, vissa i blocket, vilka material dom har etc etc så det finns ingen klar definition på ena eller andra
Cheva SB och BB har olika konstruktion. BB är kraftigare större överallt speciellt topparna är bra mycket biffigare på BB än SB. Ett par gjutjärnstoppar till en 454 BB väger en skvätt. Annars är det väl mest upp till tillverkaren att utse vad som är BB kontra SB. Mopar och Ford har jag skruvat så lite så kan inte uttala mig. Säger man 460 brukar Ford nissar le en aning. När jag jobbad som motorrenoverare så var Ford V8 gjutna vevaxlar det sämsta skit som fanns. Knappt värt att kalla metall. Satte igen slipskivan direkt när man slipade en sådan axel. Blev knappt gnistor. På andra sidan har vi Mercedes vevaxlar. Vilket material.
Av alla smidda vevaxlar har jag inte stött på något anmärkningsvärt.
Långa vevstakar är också bra medicin mot spikningar. OPELs motorer från förr dom spikade lätt, korta stakar och gjutjärnstopp. Körde man dom på 95 oktan var man tvungen att justera ned tändningen lite annars spikade dom sönder rätt snabbt.
Skickade iväg innan jag skrev färdigt.
Lexusens drivlina var så otroligt dålig och bilen var ganska bullrig. Jag hade hoppas på en tyst kupé, men det verkade som att jag hade få gå upp till en LS600h och inte fan betalar jag över en mille för en pimpad Toyota.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.