Har vi något att lära av thailändska kockar ??

Jeg har ikke nevnt svenske oster , dei har så lavkvalitet , derfor dei selger osten så billigt , ca kr 50,- pr kilo , Gode Norske oster koster over kr 200 pr kilo . Man må betale for kvalitet . Det er det samme med en god vin , den koster penger .
Fast prisskillnaden har att göra med att allt är mycket det är dyrare i Norge. Därför Norskarna åker till Sverige och köpe smör, ost, godis, brus och cigaretter.

Det er stor avensjuka for Norge har verdens beste oster . Hvert år får Norge mange gullmedaljer på sine oster , Ingen på forumet gratulera Norge med dei gode ostene , og Gulmedaljerne . Oste mesterskapet 2023 fikk Norge 37 gullmedaljer . Og en ost som har fått gulmedalje stiger kiloprisen på osten til over Nkr 200.- pr. kilo . Og lageret blir utsolgt på noen dager til kunder i Europa , Mange svenske oster selges på tilbud med 30 % avslag . Her skulle Sverige satsa på kvalitet og fått mer for osten .

Vi om nu så mitt kvarter där hemma hade vunnit något ost-VM så skulle jag inte bry mig det minsta.
Ost för 200kr/kg i Norge?
När var du senast i Norge? 1972?
Ostarna jag köper i Sverige ligger runt 400-500kr/kg.

Jag tog en bild åt dig igår.

IMG_0355.jpeg

Jeg har ikke nevnt svenske oster , dei har så lavkvalitet , derfor dei selger osten så billigt , ca kr 50,- pr kilo , Gode Norske oster koster over kr 200 pr kilo . Man må betale for kvalitet . Det er det samme med en god vin , den koster penger .

Man rycker verkligen efter halmstrån när man kommer på att norsk ost är bättre än svensk ost.

Fast prisskillnaden har att göra med att allt är mycket det är dyrare i Norge. Därför Norskarna åker till Sverige och köpe smör, ost, godis, brus och cigaretter.

Det är inte endast prisskillnaden som gör att baggarna handlar i Sverige.
Utbudet av matvaror är mycket bättre i Sverige.
Det är riktigt bedrövligt med utbudet rent generellt i Norge.

Det är inte vilka lertavlor som helst. Det är norsk lera, den är mycket bättre än den svenska leran.
Jag trodde leran var från Indonesien, då kunde de tecknat ner receptet på brunosten på några tavlor samtidigt.....

Eller så kanske lägger brunosten in den där 62 000 år gamla tekniken för slow cooking som det skrevs om häromdagen.

Senast ändrad:
Fattiga nordmenn har inte råd med fina viner och norska ostar.

VM ost . Til finale VM Ost er det 16 dommere som bedommer kvalitet og smak , I 2018 vart fanaosten kåret til verdens beste ost i oste finalen ,

Hva er det med svenskane , Norge blir kåra verdens beste osteland nesten hvert år . Og i VM matkonkuranse med Bocuse d Or Her har norge mange gulmedaljer i finalen , Og ingen svensker gratulerer ,som vanlig hoflighet , Hva er galt , er det avensjuka som har melt seg ????

Hva er det med svenskane , Norge blir kåra verdens beste osteland nesten hvert år . Og i VM matkonkuranse med Bocuse d Or Her har norge mange gulmedaljer i finalen , Og ingen svensker gratulerer ,som vanlig hoflighet , Hva er galt , er det avensjuka som har melt seg ????
Avundsjuka? Jag skulle aldrig stoppa dom vämjeliga ostarna i min smakkänsliga mun om jag så fick betalt för att göra det. Undantaget är Jarlsberg som sagt.

Det är ju trevligt att Norge faktiskt har en massa kompetens och är väldigt duktiga på många saker.
Det skulle man aldrig tro med tanke på att man även avlar fram folk som Einar.

Liknande trådar

D
Svar
2
Visningar
3 K
A
A
Svar
7
Visningar
3 K