Hundar i Indien dödar barn.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Att lösa hundar i grupp kan vara farliga har vi själva erfarenhet av ifrån Isaan, här i denna artikel berättas det om hundar som attackerar och t.o.m dödar barn i Indien.

Hittills har 6 barn på mellan 5-12 år dödats och ytterligare minst två dussin barn har attackerats och skadats, låter fruktansvärt.

Något att tänka på för dom som inte tror att hundar kan vara farliga, själv har jag respekt för lösa hundar i grupp efter mörkrets inbrott, många i släkten hsr attackerats och då även vuxna.

Feral dog packs kill 6 Indian children, terrifying villagers
By Biswajeet Banerjee
May 8, 2018
08-5-18-n1-India-dogs.jpg

A stray dog walks on a road in Lucknow, in northern Indian state of Uttar Pradesh, Monday, May 7. (AP Photo/Rajesh Kumar Singh)
Lucknow, India (AP) — Roaming packs of feral dogs have killed six children in the last week in north India, terrifying villagers who have begun keeping their children home from school and killing any dogs they encounter. At least two dozen more children have been injured.

The killings have occurred in and around the town of town of Sitapur, said senior police officer Anand Kulkarni. Many of the attacks occurred when children were out gathering mangoes or when they left their homes to use outhouse toilets, he said. Many homes in the area lack indoor plumbing.

Twelve children between the ages 5 and 12 have been killed in dog attacks in the area since November, officials say.

It was not clear how many dogs were involved in the attacks, but India has millions of strays that wander the streets in even the most exclusive neighborhoods. The feral dogs often survive on leftover food set in alleys for them, but also face relentless cruelty by people, and regularly fight other dogs over territory. While injuries from dog attacks are fairly common, a string of fatalities in one area is rare.

Some in the area believe the attacks began after a nearby illegal slaughterhouse was closed, making the dogs more aggressive after they were left without a major source of food.

Villagers say the dog packs are terrifying.

Rajendra Kumar, a farmer near Sitapur, said he was working in his fields when a girl came running toward him. “She was shouting ‘It killed her!'” said Kumar. “Around two dozen of us ran toward the mango grove with large sticks, iron rods and shovels.”

There, he said, they found a half dozen dogs tearing into the corpse of a 7-year-old girl named Gita. She had gone with two other children to pick mangoes, which are coming into season in north India.

Education officials say some schools have seen a significant drop in attendance because of the attacks. Parents have been told to accompany their children to and from school.

The recent deaths included three children killed by a pack of strays on May 1, Kulkarni said. Two more children were killed on May 4. Gita was killed on Friday.

Sitapur magistrate Harshdeo Pandey said villagers have been told not to allow their children to use outhouses on their own.

“Public announcements have been made in villages regarding this,” he said. “We also suggest that children should not be allowed to go out to play for a few days, until all these dogs are caught.”

Villagers have been shooting and strangling stray dogs, believing they have no choice.

“The administration does not care about the plight of the people,” said Sitapur resident Pankaj Singh Gaur.

Four teams of dog-catchers have captured 24 dogs in recent days, said district magistrate Sheetal Verma. But she acknowledged the menace is not over.

Sitapur is about 80 kilometers (50 miles) from Lucknow, the capital of India’s Uttar Pradesh state.

http://www.pattayamail.com/worldnew...6-indian-children-terrifying-villagers-209403

Mvh isan lover

Hundar i flock om natten kan vara mycket farliga, jag går aldrig utanför min tomt utan käpp när det är mörkt. Mina hundar och templets verkar utkämpa nån sorts "stamkrig", där jag nån gång tvingats delta med min käpp för att frälsa livet på nån av mina.. En av hanhundarna i tempelflocken, troligen flockledaren, är en orädd och aggressiv typ som knappt backar för mig heller. Hade han varit min hade han varit en hund av rätta virket, vacker är han också, men jag tror jag ganska säkert kommer att bli biten av honom, förr eller senare. Och nu är han ju på fiendesidan och med en sån ledare kan resten bli en mycket farlig flock. Jag gissar att jag kommer att döda honom förr eller senare och har informerat templet om det. Dom ser glada ut, han har nafsat besökare också... Den hundskocken är inga bra grannar..

Hundar har av människan använts i tusental år, hunden har alltid lytt människan eftersom dom får mat och ledarskap, det är detta en hund behöver:ledarskap! Så om man inte tar tag i hunden så blir den vild igen och går tillbaka till varglivet som den kom ifrån från början!

Jag håller helt med om att det inte är hundarnas fel men varför låter man företeelsen fortgå? Jag har svårt att se att man skulle tillåta att det sprang runt delvis, eller helt,vilda hundar och dödade småbarn i städer och byar i något nordiskt land. I Sverige är det ju en het fråga att tillåta att det finns varg i skogen där det möjligen går åt något tamboskap eller en jakthund. Det borde ju inte vara så svårt, eller dyrt, att lösa problemet. Hundar är rätt stora och lätta att skjuta jämfört med t.ex. råttor.

Problemet är nog att man inte haft kontroll på detta under flera år, problemen har funnits, men nu har man kommit till en punkt där hundarna tagit över.

Vad stod det i artikeln, ett antal barn som under några veckor som fått sätta livet till? lös problemet, man löser inte problemet igenom att hålla barnen instängda, att följa dom till och ifrån skolan. Bara en tidsfråga innan nästa attack blir verklighet.

Varför nackar man inte bara dessa lösspringande hundar? Fyller de någon religiös eller praktisk funktion?

Nä, men den avlidne kungen fick till stånd en lag som i princip förbjuder dödande av hund. Extremt opraktisk lag, byborna här är dödströtta på alla hundar men så länge inget görs så blir dom ju bara fler och fler. Ett exempel: Min svägerskas dotter skaffade sig en söt och trevlig valp, lyssnande till "Selfie" och gemenligen kallad "Råttan", för så ser den ut. Nu har råttan nio valpar, varav fyra är tikar och fortsättningen kan man ju räkna ut själv.... Hade ungen bara sagt till mig, så hade Råttan fått en p-spruta men naturen fick ha sin gång. Och det får den nog i nästa generation också. 9. 36. 156...... ja, man ser ju trenden! Till detta kommer min tik, men hon är p-sprutad och detta är i ett kvarter i byn.

Då torde felet ligga kvar hos ägaren som inte läst lagstiftningen..:) :) visst går problemet att lösa, om värdet ökas på hunden så nog skulle thai bli lite mer ansvarskännande, vem vill tappa bort en hund som kostar 10.000 B :) och p-spruta är ett alternativ, eller en hundskatt, 5000 B per år, som sagt det finns flera vägar att gå, och det största problemet just som jag ser, rabies, en landsplåga över lång tid.

Sök felet i lagstiftningen! Den bortgångne kungen ville väl, men lagen blev lite fel... Men du har rätt, en p-spruta kostar 50 bath och räcker nio månader för tre tikar. Problemet är inte olösligt på lite sikt..
I Pattaya kör kommunen runt och fångar in Soihundarna , de steriliserar dem sedan samt vaccinerar , samt släpper ut dem igen . Verkar inte vara många fall av rabies i Pattaya , skulle man i så fall läst om

Varför nackar man inte bara dessa lösspringande hundar? Fyller de någon religiös eller praktisk funktion?

Hej

Det finns nog flera skäl till att hundar inte avlivas, för det första är ju Thailand Buddistiskt och det ger dålig karma att döda djur som hundar, sen har ju den bortgångne kungen genom sitt engagemang och uttalade skydd för gatuhundarna på sätt och vis hindrat krafttag mot dessa, vilket andra redan har varit inne på i tråden, sen är det väl i princip både tradition och sed att låta hundar löpa omkring fritt i Thailand.

När vi har diskuterat detta i byn med att hundar kanske borde vara instängda på tomten eller vara kopplade så möts man av Thailogik som förklaring till varför detta inte vore bra, dom anser helt enkelt att det skulle göra hundarna olyckliga om dom inte fick springa omkring fritt och träffa andra hundar, problem som att hundarna förökar sig och kan fara illa är inget som Thailändarna ute i byarna bryr sig om, det är ju ödet och gudarna som bestämmer hur det ska gå.

Mvh isan lover

Hej

Det finns nog flera skäl till att hundar inte avlivas, för det första är ju Thailand Buddistiskt och det ger dålig karma att döda djur som hundar, sen har ju den bortgångne kungen genom sitt engagemang och uttalade skydd för gatuhundarna på sätt och vis hindrat krafttag mot dessa, vilket andra redan har varit inne på i tråden, sen är det väl i princip både tradition och sed att låta hundar löpa omkring fritt i Thailand.

När vi har diskuterat detta i byn med att hundar kanske borde vara instängda på tomten eller vara kopplade så möts man av Thailogik som förklaring till varför detta inte vore bra, dom anser helt enkelt att det skulle göra hundarna olyckliga om dom inte fick springa omkring fritt och träffa andra hundar, problem som att hundarna förökar sig och kan fara illa är inget som Thailändarna ute i byarna bryr sig om, det är ju ödet och gudarna som bestämmer hur det ska gå.

Mvh isan lover
Thailogik , ja , tyvärr så är den helt ofattbart korkad , inte ens nu när krafttag krävs mot rabies kan man tänka om och tänka rätt ;)

Thailogik , ja , tyvärr så är den helt ofattbart korkad , inte ens nu när krafttag krävs mot rabies kan man tänka om och tänka rätt ;)

Hej

Traditioner är ju ofta djupt rotade och den logik folk är uppväxta med är väl logisk för dom även om andra förkastar den helt, inte ens väldigt sjuka eller skadade hundar avlivas normalt, inte ens efter att dom har blivit överkörda och har svåra skador, dom får ligga och sjölvdö trots svåra plågor, ingen vill ta deras liv och drabbas av dålig karma.

Mvh isan lover

Hej

Traditioner är ju ofta djupt rotade och den logik folk är uppväxta med är väl logisk för dom även om andra förkastar den helt, inte ens väldigt sjuka eller skadade hundar avlivas normalt, inte ens efter att dom har blivit överkörda och har svåra skador, dom får ligga och sjölvdö trots svåra plågor, ingen vill ta deras liv och drabbas av dålig karma.

Mvh isan lover
Ja just det! Ofattbart korkat och fruktansvärt elakt, precis som Phonta skrev.
Detta är en av de sakerna som troligen kommer att göra det svårt för mig att leva i Thailand under längre tider.

Liknande trådar

M
Svar
17
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar
7
Visningar