Hva er galt med den Svenske pensjonen

En invandrer har hogere pensjon en mange svensker som har jobbat full dag heila livet , er det rett ???

8 % hoyere pensjon blir ca Nkr 2400, - mer i månen på min pensjon

En liten historie : Ett Svensk ektepar frå Helsingborg kjopte seg hus i Bangsaen Thailand , Dei ville ha alderdommem i Thailand , Dei solgte en 3 roms leilighet i Helsingborg og kjopte seg en ett roms leilighet i Helsingborg ,Då brukte dei overskuddet på salg av leiligheter til å kjopa seg hus i Bangsaen .Pris Skr 1000.000 pluss hyra lising tomt og gatner og vakthold . pris Skr 2000.- pr måned , Og hver 3 måned måtte dei reisa ut av Thailand for å fornya Visumet , Dei bodde 6 måner i Thailand og 6 Måner i Sverige , Ekteparet hadde fortids-pensjonert seg , ca 62 år med lavere pensjon , Når dei kom til Sverige , så hadde fruen sommerjobb som gatner i firmaet ho jobbat i for Thailand flytten . Når den svenska kronan gjekk ned i verdi , og Bahten gjekk opp i verdi , ville dei selja huset i Bangsaen , Dei hadde provd i flere måner både i Sverige og Thailand , men ingen intresse , Dei tilbudde meg huset , jeg skulle få det for Skr 200.000.- det koster en Miljon skr . Men her kom det i tillegg hyra på skr2000.-

En liten historie : Ett Svensk ektepar frå Helsingborg kjopte seg hus i Bangsaen Thailand , Dei ville ha alderdommem i Thailand , Dei solgte en 3 roms leilighet i Helsingborg og kjopte seg en ett roms leilighet i Helsingborg ,Då brukte dei overskuddet på salg av leiligheter til å kjopa seg hus i Bangsaen .Pris Skr 1000.000 pluss hyra lising tomt og gatner og vakthold . pris Skr 2000.- pr måned , Og hver 3 måned måtte dei reisa ut av Thailand for å fornya Visumet , Dei bodde 6 måner i Thailand og 6 Måner i Sverige , Ekteparet hadde fortids-pensjonert seg , ca 62 år med lavere pensjon , Når dei kom til Sverige , så hadde fruen sommerjobb som gatner i firmaet ho jobbat i for Thailand flytten . Når den svenska kronan gjekk ned i verdi , og Bahten gjekk opp i verdi , ville dei selja huset i Bangsaen , Dei hadde provd i flere måner både i Sverige og Thailand , men ingen intresse , Dei tilbudde meg huset , jeg skulle få det for Skr 200.000.- det koster en Miljon skr . Men her kom det i tillegg hyra på skr2000.-
Det är ju inget hus dom köpt utan ett hyresavtal på 30 år med månadsavgift i tillägg.
När dom säljer har redan några av dom åren gått och folk är mer upplysta idag.

Her står det i salgsanonsen , Hus och mark till salu . Så dei svenske husegarne i Bangsaen påstår dei att dei eiger marken , det står i Salgsanonsen .
Mange svenske pensjonist ektepar bor 6 måner i Thailand og 6 måner i Sverige og det blir svärt dyrt , Dei forste 6 årene i Thailand bodde jeg også halve tiden i Thailand og Sverige .Og det kosta meg over Skr 100.000 kroner i året Når man rekna hyra på leilighet i Sverige , sjukforsikring meg i Thailand , flyreise for 2 tur retur sverige m,m . På den norske pensjonen , måtte jeg vera forsiktig , så vi hadde penger til mat .

En fattig i Norge ,er fattig på pensjon utbetaling på Nkr 251.600 Alt er mye dyrere i Norge , Så bor du i Norge , er du fattig , flytter du blir du rik. Min pensjon er på , N kr .364.000 for intekten i 2023 etter lonspålegget med 8% lonstilegg for pensonister , Vi er2 stk meg og kjerringen vi lever godt på min pensjon , og ingen familiemedlemmer å dele med ,

En fattig i Norge ,er fattig på pensjon utbetaling på Nkr 251.600 Alt er mye dyrere i Norge , Så bor du i Norge , er du fattig , flytter du blir du rik. Min pensjon er på , N kr .364.000 for intekten i 2023 etter lonspålegget med 8% lonstilegg for pensonister , Vi er2 stk meg og kjerringen vi lever godt på min pensjon , og ingen familiemedlemmer å dele med ,
Ja man har det bra om man kommer från torskens och lusekoftornas förlovade land. Du är duktig på att hitta negativa rubriker om Sverige.

Mange svenske pensjonist ektepar bor 6 måner i Thailand og 6 måner i Sverige og det blir svärt dyrt , Dei forste 6 årene i Thailand bodde jeg også halve tiden i Thailand og Sverige .Og det kosta meg over Skr 100.000 kroner i året Når man rekna hyra på leilighet i Sverige , sjukforsikring meg i Thailand , flyreise for 2 tur retur sverige m,m . På den norske pensjonen , måtte jeg vera forsiktig , så vi hadde penger til mat .

Det heter ”måneder” och inte ”måner”

@apknug kan säkert verifiera om du blandar nynorsk, dialekt och bokmål.

Ja man har det bra om man kommer från torskens och lusekoftornas förlovade land. Du är duktig på att hitta negativa rubriker om Sverige.
Svenskene godtar att pensjonsutbetalingen blir kraftig redusert ca. i 2005 ,Var det ikke Reinfelt som var statsminister då , jeg husker ikke heilt . men rett meg om jeg har feil . Dere svensker godtar att pensjons-utbetalingen blir redusert , uten å protestere . Hadde dei sett ned pensjonen til nordmennene , hadde det blitt storstreik i halve Norge , med LO i spissen . Den norska regjeringen prover seg med en ny måte å rekna ut Pensjonen til normennene , Men i avtalen står det att pensjonen skal utreknast etter forste intjente krona ,Normennene godtar ikke alt , her blir det store demonstrasjoner

folk-lo-otp-markering-foto-helge-heyerdahl-932.jpg

Her står det i salgsanonsen , Hus och mark till salu . Så dei svenske husegarne i Bangsaen påstår dei att dei eiger marken , det står i Salgsanonsen .
Nej det står i annonsen att som svensk kan köpa på arrende (betala för att hyra under begränsad tid)

Alternativt så kan du köpa via Thailändskt företag som ägare eller om du är gift med Thai skriva det på din thailändska partner.

Som jag fick förklarat av ett svenskt par som ville sälja ett hus på Mountain View Residence i Bang Saen som byggdes redan då området skapades, så hadde marken/tomten blivit friköpt av dem från start vilket jag inte riktigt förstod hur detta kunde gått till då ju endast thailändska medborgare får äga mark i Thailand. Tydligen så ansåg lokala myndigheterna att hela planerade MW området var för stort och med för många tomter och att dessa var tvungna att styckas av tomt för tomt och att området inte kunde bli föremål eller godkänt för att bli ett vanligt ”Gated Community” område med t.ex. en ägare av all mark i området. Men i och med att paret hade friköpt/betalat för tomten så hade de en superbillig 30 år leasing avtal från start. Men att efter ca 10-15 år hade Thai bolaget som omnämns för att vara den officiella ägaren av mark för alla tomter på MW undantaget de som friköpts av thailändska ägare. Men i bakgrunden lurade fortfarande 30 år lease avtalen för de tomter/mark som inte ägdes av icke thailändska medborgare. De som köpte hus efter thaibolaget hade bildades hade fått nya 30 års leaseavtal medans det kändes väldigt oklart vad som var fallet med de som hade leaseavtal där det redan gått 10-15 år av de totalt max 30 åren enligt thailändsk lag?

Även om jag säkert har missförstått en del saker så kändes det som att det att med förutsättningen att för en farrang d.v.s. icke thailändsk medborgare att köpa var mycket riskabelt på kort som lång sikt! Emellertid så var det om vi hade köpt så hade det varit fråga om att köpa via min thailändska sambo som ägare. Att köpa via ett bolag som ägare är något vi inte inte vill.

Vi köpte långt senare ett hus i Si Racha i ett gated community där min thai sambo äger hus och mark till 100% och med Cha Note. Inget är riskfritt men vi har varit tillsammans nu i 10 år snart och vi gifter oss snart i Sverige :-) Det verkade dock krångligt att byta till mitt efternamn i Thailand med allt som då behöver ändras i Thailand, så hon behåller sitt nuvarande efternamn. Men det blir nog kanske ett måste att registrera att vi är gifta även i Thailand för mig att t.ex. kunna söka ”Extension of Stay” baserat på Non Immigrant ”O” Marriage Visa i botten.

Liknande trådar

R
Svar
0
Visningar
718
Raderad medlem 8711
R
R
  • Låst
Svar
1