I Lung Noks bildarkiv

 
09-0987 Husflytt Vang Vieng.jpg


Från mitt första besök i Vang Vieng i Laos. Det blev ett jäkla liv på gatan på seneftermiddagen. Man höll på att flytta ett helt hus och hela byn kom på fötter och skulle ut och titta. Allt gick faktiskt bra till slut....
 
Bilder från mitt första besök i Pratchuap Kiri Khan år 2007. Likadana bilder skulle säkert kunna tas idag. Har en känsla av att inte mycket förändras där...
07-0043 Khao Chong Krachok.jpg

Berget Khao Chong Krachok med tempel på toppen. Vid bergets fot finns en stor grotta med vanartiga apor.

07-0054 Fiskeflottan.jpg

En del av fiskeflottan med färgglada båtar.
 
09-0688 Bron över Kok River i Thaton.jpg

Långt upp i norra delen av provinsen Chiang Mai ligger Thaton som blivit något av en turistfälla. Här kan man ta en turbåt på Kok River hela vägen till Chiang Rai. Jag har själv inte gjort turen, men hört från andra turister att den är trevlig - om än tämligen dyr. Man gör även några strandhugg, där man utsätts för relativt hårt köptryck från div försäljare. Thaton är emellertid trevligt och avstressande i sig och där finns ett stort urval av boende av alla typer och prislappar. En vacker, upplyst pagod ståtar på toppen av ett berg i den lilla staden. Till Thaton kommer man t ex med skrammelbuss från Chiang Mai, väldigt billig biljett - även för faranger, men räkna med att resan tar några timmar.
 
Första gången jag träffade mitt nepalesiska fadderbarn på SOS Barnbyar utanför Kathmandu år 2008 så slumpade det sig så att hon och en kompis var bjudna till Brittiska ambassaden för att underhålla med fiolspel. En stor sak för tjejerna som knappt varit utanför barnbyns område tidigare. "Farsan", dvs jag, hade turen att få följa med på tillställningen.

08-051 Brittiska ambassaden.jpg

Som ni ser på bilden var det kallt även inomhus. Tjejerna fick spela med ytterkläderna på. Efter underhållningen bjöd britterna på pizza. Något som barnen aldrig smakat förr, men det uppskattades mycket.
 
08-063 Golden Gate Baktapur.jpg


Bakthapur är en gammal stad strax utanför Kathmandu i Nepal. För att komma in får utlänningar betala ett ganska saftigt inträde. Även vissa fotoobjekt, typ "heliga män" tar betalt för att låta sig fotograferas. Men här finns gott om motiv som är gratis, t ex den här porten som kallas "Golden Gate".
 
09-0844 Udon Thani.jpg


Ännu en gammal bild från Udon Thani. Utsikt från ett fik på det stora "komplexet" med bl a Robinsons innan ombyggnaden. Vid plåtstaketet i förgrunden låg tidigare en lång rad ruffiga barer. Vem minns t ex "Mr Thong's Place"? Något som stadens styresmän tydligen ogillade. Raskt revs de liksom övrig bebyggelse ned på tomten och det nya "nöjespalatset" i Udon växte upp i stället.
 
09-0844 Udon Thani.jpg


Ännu en gammal bild från Udon Thani. Utsikt från ett fik på det stora "komplexet" med bl a Robinsons innan ombyggnaden. Vid plåtstaketet i förgrunden låg tidigare en lång rad ruffiga barer. Vem minns t ex "Mr Thong's Place"? Något som stadens styresmän tydligen ogillade. Raskt revs de liksom övrig bebyggelse ned på tomten och det nya "nöjespalatset" i Udon växte upp i stället.

Hej

Det var väl ett barområde som hade sitt ursprung under Vietnamkriget, då hade ju Udon Thani en Amerikansk flygbas som användes för attackerna mot Vietnam, frugans pappa körde cykeltaxi där på den tiden, dom tjänade hyfsat under den tid amerikanarna strödde pengar i staden.

Vad jag har förstått var det befolkningen i Udon Thani som brände ned området efter det att kriget tog slut och amerikanarna åkte hem, området och dess inriktning var som du var inne på inte så populär, på 80-talet var en liten del av dom ursprungliga byggnaderna ännu kvar, tog några öl där ibland, men man kunde fortfarande se att området hade varit mycket större eftersom det fanns klinkers kvar på marken ifrån dom olika barerna på dom platser dessa hade stått.

Mvh isan lover
 
09-1083 Busstationen Paknamnoi.jpg

En busshållplats ute i ingenstans i Laos - Pak Nam Noi. Faranger gjorde misstaget att kliva av bussen här ibland och höll på att bli kvar. Har dock träffat någon missionär och äventyrsfotograf här. Det passerar nog bara en 3-4 bussar per dag, varav vissa går norrut till Pongsali, som är ännu längre bort från det många kallar civilisationen. Tror knappast att det finns någon möjlighet att övernatta här, men kan ha fel då jag inte har undersökt saken fullt ut. Närmaste större by heter Muang Khua.
Pak Nam Noi är även en marknadsplats för hilltribe-folken. Ibland kommer de ner från sina byar bland bergen och då förvandlas lilla busshållplatsknuten till ett färgsprakande myller.
 
09-1346 Jul på Hotel Atlanta.jpg

En julbild från gamla hotell Atlanta på Sukhumvit soi 2 i Bangkok. Man har bibehållit receptionen i originalskick, vilket bl a gör att hotellet är populärt vid filminspelningar. Utöver detta påstår man sig även ha Bangkoks första hotellpool. Innegården vid poolen är skön att koppla av i med lummig grönska och ekorrar i träden. En restaurang finns också, men maten är faranganpassad, dvs väldigt försiktigt kryddad. Förr ordnades filmvisning här på kvällarna. Idag kan hotellet nog upplevas som alltför omodernt. WiFi finns t ex bara i receptionen och i restaurangen. Sen får man inte ha fruntimmer på rummen heller, som Hasse Alfredsson sa en gång i en hyllad monolog.
 
12-1558 Kungligt träd CHR.jpg

I Chiang Rai ligger en by som heter Ban Chivit Mai. Verkar det bekant så finns ett café med samma namn vid gamla busstationen inne i city. I byn ligger sedan många år ett barnhem, som faktiskt grundades av svenskar och den skandinaviska anknytningen finns kvar. När jag besökte hemmet år 2012 var det en norrman som basade över anläggningen. Före mig hade vår kung och drottning hunnit hit och planterat ett träd, som synes på bilden. Hemmet hade inga egna skolor, dock viss yrkesutbildning. Dock såg man till att alla omhändertagna barn fick gå i thailändsk skola. Något som annars inte var helt givet då de flesta tillhörde bergsfolken och inte var thailändska medborgare. Driften möjliggjordes genom sponsorer och överskottet från det nämnda cafeet. Gå gärna dit och ta en fika om ni är i stan. Kaffet är utmärkt och brödet likaså. Enklare mat finns också.
 
08-169 Bad i vattenfall.jpg

Jag var i Nan i norra Thailand och det var kallt som attan. Men ungar ska ju bada när det bjuds så när vi kom till det här vattenfallet så slängde sig den här lilla tjejen i. Själv, badkruka som man är, så stannade jag på torra land och undvek att bli blöt, men jag fick i alla fall en rätt kul bild.
 
08-169 Bad i vattenfall.jpg

Jag var i Nan i norra Thailand och det var kallt som attan. Men ungar ska ju bada när det bjuds så när vi kom till det här vattenfallet så slängde sig den här lilla tjejen i. Själv, badkruka som man är, så stannade jag på torra land och undvek att bli blöt, men jag fick i alla fall en rätt kul bild.
Själv älskar jag vattenfall och kunna bada i dem. Friskt skönt vatten. Finns det sedan lite fisk som rensar fötterna så är det ett plus.
 
08-032 Kvinnliga husbyggare.jpg

När det gäller vissa saker är det väldigt "jämlikt" mellan könen i asiatiska länder. I Thailand ser man ofta kvinnor utföra tunga sysslor på exv byggen. I Nepal har jag sett kvinnor stå och spetta och handgräva diken i gatan. De här glada damerna sysslade med husbygge i Phattalung och ville bli fotograferade...
 
08-032 Kvinnliga husbyggare.jpg

När det gäller vissa saker är det väldigt "jämlikt" mellan könen i asiatiska länder. I Thailand ser man ofta kvinnor utföra tunga sysslor på exv byggen. I Nepal har jag sett kvinnor stå och spetta och handgräva diken i gatan. De här glada damerna sysslade med husbygge i Phattalung och ville bli fotograferade...
Här i villagen är det ca 80% kvinnor som står för underhållet och håller det städat, Kambodianer, och som du säger vanligt vid byggena, men oftast inte Thai.
 
På condot är arbetsledarna Thai, kontoristerna Fillipinare och Thai. Grovarbetarna Kambodianer.
 
08-032 Kvinnliga husbyggare.jpg

När det gäller vissa saker är det väldigt "jämlikt" mellan könen i asiatiska länder. I Thailand ser man ofta kvinnor utföra tunga sysslor på exv byggen. I Nepal har jag sett kvinnor stå och spetta och handgräva diken i gatan. De här glada damerna sysslade med husbygge i Phattalung och ville bli fotograferade...
Hej

Ja många kvinnor har tunga jobb på vägbyggen och husbyggen, även inom jordbruket är det vanligt att kvinnor jobbar tungt, enligt mig är det nästan undantagslöst i fattiga familjer som även kvinnorna jobbar tungt, dom klarar helt enkelt inte av att försörja en familj på en lön, så detta är deras chans att få ekonomin att gå ihop, men det sliter hårt på deras kroppar.

Men många tjejer och kvinnor bygger upp sin fysik genom detta, har inte ett gram fett på kroppen och bryter nog ned många Svenska killar i armbrytning, men i längden är det tufft för dom så många lägger av när dom blir runt 40-45 år, då stannar dom hemma, passar barnbarnen och odlar lite till husbehov.

Mvh isan lover
 
 
 
Tillbaka
Topp