I Lung Noks bildarkiv

 
12-0129 Long Bien bridge.jpg

Den gamla gång-cykel- och järnvägsbron Long Bien Bridge i Hanoi ser ut som om den skruvats ihop av ett jätte-Meccano........plåt-Lego kallade vi det när vi var små.

12-0126 Skylt på Long Bien-bron.jpg

Tillverkaren?
 
12-0384 Godess of Mercy - Kwan Yin CBU.jpg

Gudinnan Guanyin - kanske mest känd som Goddess of mercy. Dyrkan av denna gudinna är vida spridd över den buddhistiska och taoistiska världen. Hon har egna tempel i Kina, Sri Lanka och Nepal. Kanske även i Thailand, även om jag inte sett något. Några av er kan säkert berätta mera. Min bild är i alla fall från Pattaya.
 
10-1466 Gammal kvinna med barn.jpg

En stolt farmor på sitt barnbarns dopkalas i Kathmandu, Nepal. Hos vissa stammar i Nepal är det inte föräldrarna som bestämmer namn på sina barn utan prästen/ munken. En dopceremoni tar därför som regel åtskilliga timmar i väntan på att munken ska "känna in" vilket namn som är det rätta för den lille. Föräldrarna fick för sig att det skulle bringa tur om en utlänning gästade tillställningen, varför jag blev inbjuden.
 
10-1466 Gammal kvinna med barn.jpg

En stolt farmor på sitt barnbarns dopkalas i Kathmandu, Nepal. Hos vissa stammar i Nepal är det inte föräldrarna som bestämmer namn på sina barn utan prästen/ munken. En dopceremoni tar därför som regel åtskilliga timmar i väntan på att munken ska "känna in" vilket namn som är det rätta för den lille. Föräldrarna fick för sig att det skulle bringa tur om en utlänning gästade tillställningen, varför jag blev inbjuden.
Hej

Det här med att man tror eller trodde att utlänningar skulle ge tur åt nyfödda barn känner jag igen ifrån Thailand också, förr i tiden när falanger var ovanliga runt om i provinserna långt ifrån turistorterna hände det ibland att dom nyblivna föräldrarna ville att man skulle hålla deras barn en stund, dom trodde att det skulle ge barnet tur, även helt okända människor frågade om detta.

Likaså ville man gärna ha med falanger på bröllop förr i tiden, det ansågs lite exotiskt, väckte uppmärksamhet och gav lite mer status åt tillställningen, så det blev många bröllop genom åren och då inte bara hos släkt och vänner.

Mvh isan lover
 
En bild från en minnesvärd bussresa till Phongsali i norra Laos. Vägen var under all kritik och bussen likaså. Den var otät och det var lika dammigt inne i bussen som utanför.

11-2042 Munk i Ban Bun Tai PHS.jpg

Resan tog över 12 timmar och den enda större orten (byn) vi passerade innan Phongsali var Ban Bun Tai. Där tog jag den här bilden genom det dammiga bussfönstret. En munk är ibland bra för en bild....
 
Första gången jag var i Nepal gick vi på en vandring i Annapurna-området. Vi tyckte nog att vi var hyfsat vältränade tills vi blev upphunna av en infödd med ett rejält lass höns i burar på ryggen - åtskilliga kilo mer än vad vi bar i den tunna luften. Att han dessutom gick i flip-flops och med lätthet passerade oss längs leden gjorde att våra egon fick sig en ordentlig tryckare.

FE2-74-27 Hönsbärare.jpg
 
Ytterligare en Nepal-bild från första resan...

FE2-76-14.jpg

Ibland mötte man karavaner på leden och ofta var det betydligt smalare stig än på bilden. Om då det stupade bråddjupt på den ena sidan gällde det att välja rätt när man möttes eller blev passerad. Hästar och mulor delade gärna ut knuffar...
 
Första stoppet på vår bergsvandring i Nepal var en by som hette Tikhedhunga. Minns att "dhunga" betyder sten på det lokala språket. Av någon anledning blev det mest svartvitt foto här.

FM-126-30 Mor och dotter.jpg

Ett bestående minne från byn var en vacker, ung mamma som kom ut ur ett av de mörka husen. Ingen el fanns så det var bara att uppsöka bingen när fotoljuset försvann. Flera år senare träffade jag den här tjejens dubbelgångare i en helt annan del av Nepal. De var inte ens släkt, men likheten var slående.
 
Du har säkert rätt @Gottland.
Men Panpan nämner vatten..
” En av de som var med och utvecklade Bangkoks kanalsystem var den svenska ingenjören Victor Virgin, som kom till Thailand 1903. Han lärde thailändarna att kontrollera vattnet med hjälp av kanalerna, och hur vattnet, genom sinnrika tekniska lösningar, skulle användas för konstbevattning.”

Det är ju viss skillnad på vatten och el...
Las boken Scandinaver i Siam sa far du veta hur det ligger till
 
Första stoppet på vår bergsvandring i Nepal var en by som hette Tikhedhunga. Minns att "dhunga" betyder sten på det lokala språket. Av någon anledning blev det mest svartvitt foto här.

FM-126-30 Mor och dotter.jpg

Ett bestående minne från byn var en vacker, ung mamma som kom ut ur ett av de mörka husen. Ingen el fanns så det var bara att uppsöka bingen när fotoljuset försvann. Flera år senare träffade jag den här tjejens dubbelgångare i en helt annan del av Nepal. De var inte ens släkt, men likheten var slående.
Mycket vacker bild och välkomponerad som vanligt. Du skämmer bort oss :)
Riktigt häftigt med svartvitt ibland.
 
 
 
Tillbaka
Topp