Jobb för en Thaikille 20 år i Korat? Meckare

Pepsi

Forumveteran
Hej!
Vi har fått glädjande besked om att vår grabb "TAN" har fått ett arbete efter gymnasiet.
Utbildad som meckare, svetsare mm.
Nu är det bara så att han bor i Non Thai och arbetsplatsen som är ett gjuteri, ligger 40 km enkel resa från hemmet. Och det är skiftarbete. Vissa veckor dagtid och andra veckor natt..
Grabben kör MC till och från arbetet. Men som de flesta vet kan det regna som bara den. Och då kan det bli svårt att köra MC 40 km till jobbet. OCH kommer han inte i tid mister han jobbet. Vi har försökt få boende under veckan till honom. Men de som vill hyra ut äter upp all förtjänst från jobbet..
Vid natt skift kör han hem kl. 3 på natten. Inte så trevligt om det spöregnar...

Så undrar om någon på TS som har kontakter i Korat vet om det finns liknande arbete närmare Non Thai?
Förstått att en del på TS har kontakter eller företag i Korat.

Tacksam för alla tips... :wai::wai::wai:
Med vänlig hälsning
PEPSI

Hej!
Vi har fått glädjande besked om att vår grabb "TAN" har fått ett arbete efter gymnasiet.
Utbildad som meckare, svetsare mm.
Nu är det bara så att han bor i Non Thai och arbetsplatsen som är ett gjuteri, ligger 40 km enkel resa från hemmet. Och det är skiftarbete. Vissa veckor dagtid och andra veckor natt..
Grabben kör MC till och från arbetet. Men som de flesta vet kan det regna som bara den. Och då kan det bli svårt att köra MC 40 km till jobbet. OCH kommer han inte i tid mister han jobbet. Vi har försökt få boende under veckan till honom. Men de som vill hyra ut äter upp all förtjänst från jobbet..
Vid natt skift kör han hem kl. 3 på natten. Inte så trevligt om det spöregnar...

Så undrar om någon på TS som har kontakter i Korat vet om det finns liknande arbete närmare Non Thai?
Förstått att en del på TS har kontakter eller företag i Korat.

Tacksam för alla tips... :wai::wai::wai:
Med vänlig hälsning
PEPSI
Ett boende kan han väl få för mellan 1500 2ooo. Det har dottern i Koratt
Köra moppe kan man ju bara glömma mitt natten, även om det inte rengnar.
Dottern före detta o pappa till treåringen vi har hemma, dog på tvåan mitt i natten,blev sugen inn i en långtradare.

Ett boende kan han väl få för mellan 1500 2ooo. Det har dottern i Koratt
Köra moppe kan man ju bara glömma mitt natten, även om det inte rengnar.
Dottern före detta o pappa till treåringen vi har hemma, dog på tvåan mitt i natten,blev sugen inn i en långtradare.
Som du säger.. Jag anser det vara livsfarligt att köra MC mitt i natten. Efter en hel natts arbete då är man trött. Att då sitta på moppen i en timme är förenat med närmare döden man kan komma. :(
Men han vill tjäna pengar. Får 330 Bath/dag + 10 Bath i skift tillägg.. :confused:
6000 - 7000 bath i månaden.. Och då betala för antingen reskostnader eller boende suger en stor del av lönen.
1500 - 2000 Bath för boendet... Kvar kanske 4000 bath i månaden?
Hoppas någon har lite kontakter angående företag i Non Thai.. :wai::wai:

Som du säger.. Jag anser det vara livsfarligt att köra MC mitt i natten. Efter en hel natts arbete då är man trött. Att då sitta på moppen i en timme är förenat med närmare döden man kan komma. :(
Men han vill tjäna pengar. Får 330 Bath/dag + 10 Bath i skift tillägg.. :confused:
6000 - 7000 bath i månaden.. Och då betala för antingen reskostnader eller boende suger en stor del av lönen.
Hoppas någon har lite kontakter angående företag i Non Thai.. :wai::wai:
Han har väl en lön på över 10.000 baht eller jobbar han bara vardagar?

Grabben har bara jobb normalt 5 dagar i veckan. Kan bli 6 dagar. 8 timmar per dag.
Måndag - Fredag inledningsvis. Tror det löper på med mer jobb framöver. Vid över tid skall han få 60 Bath extra för övertids timme. Men inledningsvis en månads prövotid för anställningen.
Jag förslog till tanten att grabben skulle övernatta i Korat för att må bra när han jobbar, och inte äventyra att dö i trafiken.
Har försökt få fram företagsnamnet, men frugan "glömmer " fråga..

Om sonen kan få ett boende i närheten för 1500-2000 b/mån, kanske du och din fru kan sponsra det till en början?
Så grabben får en chans att spara lite och känna sig motiverad att jobba och ändå få lite pengar över.
Han har inget boende. Det var @Holmen som nämnde den summan, 1500-2000. Han har sökt men inte fått tag i något.

Hoppas någon har lite kontakter angående företag i Non Thai.. :wai::wai:[/QUOTE
Sen till kommer en matkostnad på en 3000. Dottern har väl ca tre fyra tusen kvar när mat o hyra är betalt.
Tycker det är ok

1700B inne i korat för 22kvm med badrum, tog ca 30s att googla fram ;-)
http://www.bahtsold.com/view/apartment-close-ratchapat-university-293358
Tack för tipset!! :)
Problemet är att vi inte fått bra info från grabben var fabriken ligger. Den skall ligga utanför Korat eftersom det tydligen är ett företag som har någon metallsmältnings ugnar. Ett stort företag.
Som kanske en del vet så är Korat mycket stort.. Flera mil från ena till andra sidan.
Det är ingen liten småstad. Om man vill ha en lämplig bostad bör den ju inte ligga ett par mil fel inom Korat.
Skall försöka få fram var i Korat företaget ligger. Och namnet på företaget.
Har försökt få frugan att ta reda på det... Men hissen går inte hela vägen upp, när vi snackar om det. :D
Som sagt har vi hus i Korat, men i Non Thai. Ca 4 mil till jobbet.

Tack @UbonBorge för tipset.. :thumbsup::thumbsup:
Med vänlig hälsning
PEPSI

Tack för tipset!! :)
Problemet är att vi inte fått bra info från grabben var fabriken ligger. Den skall ligga utanför Korat eftersom det tydligen är ett företag som har någon metallsmältnings ugnar. Ett stort företag.
Som kanske en del vet så är Korat mycket stort.. Flera mil från ena till andra sidan.
Det är ingen liten småstad. Om man vill ha en lämplig bostad bör den ju inte ligga ett par mil fel inom Korat.
Skall försöka få fram var i Korat företaget ligger. Och namnet på företaget.
Har försökt få frugan att ta reda på det... Men hissen går inte hela vägen upp, när vi snackar om det. :D
Som sagt har vi hus i Korat, men i Non Thai. Ca 4 mil till jobbet.

Tack @UbonBorge för tipset.. :thumbsup::thumbsup:
Med vänlig hälsning
PEPSI
Men nu är det väl så att fabriken har bonde,om int så vet dom var man kan få bonde nära

Kanske en drömlön för en kille... 10 000 Bath i månaden. 10000/330 => drygt 30 dagar i månaden.
Det vill säga i princip inte en enda dag ledig i månaden. Han jobbar "bara" 5 dagar. kanske 6 dagar efter ett tag.
Efter en månad kan han bli av med jobbet. Det är upp till lillchefen..
Vi får väl se.

Att hitta ett boende är nog väldigt mycket enklare än att hitta ett nytt jobb så jag tror du börjar i fel ände.

Som Kycklingen skrev; erbjud er att betala hans hyra och se till att han stannar ett par år så öppnar sig helt nya möjligheter. I Centrala Thailand skriker fabrikerna efter folk med yrkesutbildning men det de inte gillar är 23-åringar som inte kan uppvisa att de lyckats behålla ett vettigt jobb i minst ett år. Löner på 25-30,000 i månaden är inget konstigt om man kan visa att man är beredd att stanna ett tag så det är värt för arbetsgivaren att ge lite utbildning.

Alldeles för många Thailändare, framförallt de från Isaan, har en väldigt gammaldags uppfattning som håller dem tillbaka; allt utgår från hemmet och flyttar man så är det temporärt. Småbyar i Isaan är historia; bättre att flytta när man är 20 än att tvingas flytta när man är 45. Det går säkert 5 yrkesutbildade på varje vettigt jobb i Isaan så har grabben fått ett jobb så är det bara att ge järnet, annars blir han liggande i hängmattan resten av livet, har man inget att visa upp när man är 25 så är det kört i Thailand.

Senast ändrad:
Att hitta ett boende är nog väldigt mycket enklare än att hitta ett nytt jobb så jag tror du börjar i fel ände.
Gissningsvis vill sonen inte flytta utan tycker det är bekvämt hemma, alternativt mamma inte vill att han flyttar eftersom hon inte berättar var jobbet ligger.

Finns mycket ledigt om man vet var man ska leta, vi fick tag i ett hus via Facebook och 2h senare hade vi kollat och fått nycklarna.

Kanske en dum fråga men är nyfiken. Vore det inte guld för grabben att jobba ett par år i Sverige om han kan lite Svenska för att sedan flytta tillbaka till Thailand med erfarenhet och utmärka sig lite bland alla andra mekaniker?

Det är väl nästan alltid bra att utmärka sig i mängden och ha gjort något eller ha någon kunskap som de andra saknar när man vill få lite högre lön och jobb. Eller tänker jag helt fel när det gäller Thailand och mekaniker?

Vi har fått trevlig info om vår grabbs jobb. Till en början fick han jobbet på premisserna att jobba 5 dagar i veckan för 330 Bath om dagen. Nu har han fått bättre erbjudande. 6 dagar i veckan med övertid. Ca 10 tim /dag.
Innan ca 6600 Bath i månaden. Nu ca 12 000 Bath i månaden..
Boendet var en liten fråga. Hans tjej har en lägenhet i Korat, och de vill bo ihop där under arbetsveckan. De delar på hyran 1700 Bath.
Men då lägger sig hennes familj i det.. :confused: Om de inte är gifta skall de inte bo ihop... :(
Fattade att det gällde bröllops gåvor till familjen de var ute efter.. (Sinsod)..
Får inte hennes familj mynt så skall fan inte ungdomarna bo ihop..
Men det skiter grabben och hans tjej i.. De mår bra och trivs ihop.. :wai:
Jag gratulerade honom till jobbet.. Och att stå på sig.. Skit i de knäppa traditionerna.. ;)
Jag bad honom att fråga hennes familj att betala hans familj istället för att han är en fin kille.. :D

Han fick ett bra jobb på ett företag som heter Nissin Brake i Korat. Ett stort företag som tillverkar bland annat skivbromsar mm. Han sköter sitt jobb exemplariskt.. Underbart!! :wai::wai: :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Liknande trådar

T
Svar
12
Visningar
3 K
Thaimartin
T
T
Svar
25
Visningar