Köpa/Hyra

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Nu tror jag inte DD property har satt priset men visst kan det ligga något i det du säger. Har spanat på detta condomium ganska länge, under flera år, och dom ligger högt i pris lägenheterna.
DD property föreslår nog pris för ägaren om inte nybygge, det har mäklarna gjort för mig.
Har som sagt vart i kontakt med dom och kändes som bara försökte lura nyanlända utan erfarenhet från Thailand.
Överprisat och försökte tuta i en massa saker.
Som sagt 2st condo liknande den du visade på 42m2 för 4,2 miljoner ligger ute för 3 3 miljoner hos lokala.

Är alla nybyggda sålda eller finns det fortsatt osålda lägenheter?
Byggdes ju 2017 så har svårt att tro att något står osålt. Exfrun har ju varit där massor med gånger för hon har länge drömt om en lägenhet där. Håller med henne om condot, ligger bra och ser fräscht ut men förstod aldrig varför vi skulle köpa en lägenheten så nära huset så sade alltid nej. Nu är det ett annat läge och jag är intresserad av en egen lägenhet. Tillbaka till priset, när hon har varit där och kollat så har jag alltid reagerat över priset på lägenheterna. Kan titta på andra condos i Bang Saray, även DD property, så är det helt andra priser. Blir lite fundersam över varför. Enda ”skyskrapan” i Bang Saray om det är en av anledningarna kanske.

DD property ligger väl i BKk?
Blir väl lite som att anlita stockholmsmäklare för köp i Gbg?
Finns många stora lokala som har mer realistisk prissättning.
Jag tänkte att DD property inte är mäklaren utan endast annonsplats. Så jag menade med att dom kanske inte satt priset. Skall kolla lite med exfrun vilka hon har pratat med alla gånger hon varit på och vilja köpa.

Jag tänkte att DD property inte är mäklaren utan endast annonsplats. Så jag menade med att dom kanske inte satt priset. Skall kolla lite med exfrun vilka hon har pratat med alla gånger hon varit på och vilja köpa.
Jo det är mäklare, dom jag var i kontakt med när kollade hus i BKK för kanske 10 år sen.
Kontor i Bangkok med flera anställda, iaf då.

Ska du vara där så mycket att det lönar sej att äga?
Skall man bara vara där själv några veckor på året och inte hyr ut så är det nog inget lönande.
Men skall man bo så kan det vara gött att ha nåt man kan göra vad man vill med.
Allt är ju personligt, han är välbärgad och en condo kostar nog inte mer än han lägger på mc och hobby under året ;)

Var ju så jag kände med husköpet, ha ett eget som jag kunde göra vad jag ville med.
Condon dock var ett spontanköp utan eftertanke, bara köpte en, stark norsk krona och över dubbellt ut än idag i baht, kostade på den tiden typ 4 månadslöner för condon, idag över 10.
Har bara gått ner i lön sen pandemin, 3 åren innan pandemin hade jag +1 miljon sek netto om året och bättre köpkraft.
I baht har den mer än halverats idag.
Hade några golden days men nu får man vara sparsammare.

Var ju så jag kände med husköpet, ha ett eget som jag kunde göra vad jag ville med.
Condon dock var ett spontanköp utan eftertanke, bara köpte en, stark norsk krona och över dubbellt ut än idag i baht, kostade på den tiden typ 4 månadslöner för condon, idag över 10.
Har bara gått ner i lön sen pandemin, 3 åren innan pandemin hade jag +1 miljon sek netto om året och bättre köpkraft.
När köpte condon låg månadslönen typ på 450.000 baht netto, kändes inte ens som stora pengar att köpa en condo då.
Nu runt 170.000 baht netto så förändrats en hel del, inte lika välställd som vart där nere.

Får se om några år när grabben blivit äldre och jag kan resa lite mer obehindrat/oplanerat. Om det blir Thailand på vintrarna eller något annat vet jag inte men blir det Thailand så vill jag ha något eget och inte som nu att känna sig som inneboende även om det är rätt bekvämt nu när jag endast gör korta resor. Självklart tänker jag ekonomi när jag köper en lägenhet men är känslan rätt så bekymrar jag mig inte så mycket över kostnaden. Smartare att hyra, javisst kanske det blir så men troligtvis köpa. Om några år kanske Thailand inte ens är intressant utan något annat som gäller.

Får se om några år när grabben blivit äldre och jag kan resa lite mer obehindrat/oplanerat. Om det blir Thailand på vintrarna eller något annat vet jag inte men blir det Thailand så vill jag ha något eget och inte som nu att känna sig som inneboende även om det är rätt bekvämt nu när jag endast gör korta resor. Självklart tänker jag ekonomi när jag köper en lägenhet men är känslan rätt så bekymrar jag mig inte så mycket över kostnaden. Smartare att hyra, javisst kanske det blir så men troligtvis köpa. Om några år kanske Thailand inte ens är intressant utan något annat som gäller.
Jag säger att idag vill jag nog sälja och koncentrera mig på huset i Sverige.
Får se, mäklare skrev för 2 dagar sen att dom har en kund nu som vill köpa upp flera bostäder som investering som redan har hyresgäster.
Huset la vi oss nog lite för lågt på för där har det vart folk på hela tiden, condon dock stod still tills högtiderna närmade sig men lovade ut den på 1 års kontrakt för att safe redan i Aug för hyresgäst som kom i Nov och hyr ett år.

Enda jag igentligen saknar är min Ford men kollat motsvarande modell i Sverige och nej.
Men den vill jag igentligen inte göra mig av med men betalar för drömbilen som jag inte ens använder.
Sista fotot innan Sverige.

20250708_113640.webp

Suttit och snackat med dom ombord nu och dålig stämning.
Facket har vart inblandade då dom tvingat matroserna att dela hytt.
Jag tyckte var bra rederi när kom tillbaka från pandemin, men börjar fundera fått andra erbjudanden, bara att jag är så feg över att byta.
Snackade med trikaren nu, även han har vart i kontakt med andra, även jag under jul nyår men vill hålla det lite hemligt med vilka då jag inte bestämt mig men dom har sagt, tänk på det.
Så dålig stämmning ombord nu pga rederiet och värdelös vessel manager som inte säger ifrån.

Hyrt ut fartyget till klienter som skall sätta upp vindkraftverk men inte tänkt på oss som arbetar ombord.
Vi är minimi säkerhetsbesättningen som alltid måste vara ombord.
Klienterna som bygger vindkraftverk har inte dom behörigheterna och kraven.
Men dom har hyrt båten, så därför fick matroserna flytta ihop och dela hytt, inget privatliv, klienterna skulle ha deras hytter.
När vi skulle mönstra på dök inte en enda matros upp, 2 sa upp sig och 2 giltligt sjukskrivna.
Var svar på tar inte skit, vilket jag tyckte va rätt.

Samma sunnmöringarna utnyttjar unga ambitiösa, ny kurs, inget krav för nuvarande position så ni får ingen ersättning.
Från det jag jobbat innan så kursas man innan uppryck och får betalt när går kurs.
Fick 3dje mailet idag, jag har inte fått svar från dig än.
Nej i första mailet stod det att svara om intresserad.
Jag tänker inte spendera en hel dag av min friperiod utan kompensation utan avtalad ersättning.
Mvh.

Är inte ung och ambitiös.

Enda jag igentligen saknar är min Ford men kollat motsvarande modell i Sverige och nej.
Men den vill jag igentligen inte göra mig av med men betalar för drömbilen som jag inte ens använder.
Sista fotot innan Sverige.

20250708_113640.webp

Det bästa jag vet är att komma till Sverige, sätta sig i valfri skräpbil och njuta av känslan att det inte är en pick-up

Suttit och snackat med dom ombord nu och dålig stämning.
Facket har vart inblandade då dom tvingat matroserna att dela hytt.
Jag tyckte var bra rederi när kom tillbaka från pandemin, men börjar fundera fått andra erbjudanden, bara att jag är så feg över att byta.
Snackade med trikaren nu, även han har vart i kontakt med andra, även jag under jul nyår men vill hålla det lite hemligt med vilka då jag inte bestämt mig men dom har sagt, tänk på det.
Så dålig stämmning ombord nu pga rederiet och värdelös vessel manager som inte säger ifrån.

Säg upp dig fortast möjligt och byt jobb.
Jobbigt och vara tillsammans med en massa negativa människor och dessutom är man nog negativ själv.

Säg upp dig fortast möjligt och byt jobb.
Jobbigt och vara tillsammans med en massa negativa människor och dessutom är man nog negativ själv.
Jag är nog vanligtvis den positiva ombord, den ende som går och nynnar what a beutiful morning till frukost ;) men även jag var negativ sista veckan sist, riktigt dåligt humör pga hur rederiet behandlade dom anställda och som sagt 0 av 4 ordinarie matroser dök upp vid påmönstring denna tur.
Fick meddelande från han jag går skift med igår ;)
"Når blir du frisk igjen, vikaren din maser hull i hodet på meg!"
Det bästa jag vet är att komma till Sverige, sätta sig i valfri skräpbil och njuta av känslan att det inte är en pick-up
Jag håller inte med när gäller Ford, jag vart förvånad själv hur jäkla skön den är att både köra och åka i.
Mer riktigt bra bil känsla än pickup, tänker inte ens på att pickup när kör runt i den.

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
3 K
anonymous
A
G
Svar
42
Visningar