Krig eller sjukvård

Arvid Kriklund

Aktiv medlem
Nu har jag genomgått en operation på Universitetssjukhuset här i min region.
Som vanligt blir man hemskickad bara efter några få dagar p.g.a. brist på sängplatser.
Sjukhuset är stort, och jag misstänker att det finns sängar, men man har haft neddragningar.
Man måste spara och har väl ytterligare en gång fått säga upp folk.
Vi har inte råd med sjukvård nu när vi måste rusta för krig och gå med i NATO.

Vad gör man om det blir krig och folk blir skadade?
Ska dom vårda sig själva vid fronten?
Är inte sjukvården viktig i en krigssituation?
Jag tycker att allt verkar väldigt dåligt genomtänkt.
Man lägger alla pengar på en sak, och drar in på annat utan att tänka på att allt hänger ihop.

Vore det upp till mig så skulle vi dra tillbaka den där förbaskade NATO ansökan!

Regionerna har överskott på tomma sängplatser men saknar personal.

Sverige har haft en bra planering för hur sjukvården skulle funka i krig och lager för detta. Allt avvecklades tillsammans med försvaret när man trodde att den eviga freden var inne. En del av det man hade lagrat hade kunnat användas i samband med covidperioden men då var allt borta.

Finns det någon som väljer krig före sjukvård? Finns det ens särskilt många, mätbart många, som vill ha krig? Jag sökte mig frivilligt till ett krig när jag gjorde FN-tjänst i forna Jugoslavien men inte för att jag ville ha krig utan för att jag ville göra det lilla jag kunde för att stoppa kriget.

Ryssland är ett reellt hot, det går nog inte att bortse från. Om vi är säkrare eller osäkrare efter vi går med i NATO är givetvis en intressant diskussion, men jag har svårt att se att det skulle kosta mindre om vi inte går med, om vi vill ha samma säkerhet. Om de extra pengarna måste tas från sjukvården eller om det kan tas få andra samhällsfunktioner är nästa intressanta diskussioner. Att skjuta alla som inte jobbat så hårt de kan innan de gått i pension skulle, exempelvis, också innebära en stor besparing.

Finns det någon som väljer krig före sjukvård? Finns det ens särskilt många, mätbart många, som vill ha krig? Jag sökte mig frivilligt till ett krig när jag gjorde FN-tjänst i forna Jugoslavien men inte för att jag ville ha krig utan för att jag ville göra det lilla jag kunde för att stoppa kriget.

Ryssland är ett reellt hot, det går nog inte att bortse från. Om vi är säkrare eller osäkrare efter vi går med i NATO är givetvis en intressant diskussion, men jag har svårt att se att det skulle kosta mindre om vi inte går med, om vi vill ha samma säkerhet. Om de extra pengarna måste tas från sjukvården eller om det kan tas få andra samhällsfunktioner är nästa intressanta diskussioner. Att skjuta alla som inte jobbat så hårt de kan innan de gått i pension skulle, exempelvis, också innebära en stor besparing.
Du har helt klart en poäng i att :"Om de extra pengarna måste tas från sjukvården eller om det kan tas få andra samhällsfunktioner är nästa intressanta diskussioner".

Vad jag förstår har USA högre kostnader för sjukvård och militärutgifter än vad Sverige har. Det som kräver mycket i Sverige till skillnad från USA är transfereringarna. Givetvis kan man mäta på olika sätt och få något olika resultat.

Du har helt klart en poäng i att :"Om de extra pengarna måste tas från sjukvården eller om det kan tas få andra samhällsfunktioner är nästa intressanta diskussioner".

Vad jag förstår har USA högre kostnader för sjukvård och militärutgifter än vad Sverige har. Det som kräver mycket i Sverige till skillnad från USA är transfereringarna. Givetvis kan man mäta på olika sätt och få något olika resultat.

USA har världens dyraste sjukvård och dessutom samtidigt är dagens generation den första i USA någonsin att ha kortare livslängd än tidigare generationer....

Att majoriteten av sjukvården i USA dessutom är privat och många människor dessutom saknar tillgång till kvalificerad sjukvård helt gör ju inte saken bättre. Det är inte bara pengar som gör en sjukvård "bra"

USA har världens dyraste sjukvård och dessutom samtidigt är dagens generation den första i USA någonsin att ha kortare livslängd än tidigare generationer....

Att majoriteten av sjukvården i USA dessutom är privat och många människor dessutom saknar tillgång till kvalificerad sjukvård helt gör ju inte saken bättre. Det är inte bara pengar som gör en sjukvård "bra"
Världens fetaste och mest ohälsosamma befolkning kostar på. Dom har säkert fått bra kostråd 555555

Jepp men långt ifrån bara den gruppen. Vet inte hur mycket du varit i USA men när man är där klarnar det rätt snabbt.

Jo jag har varit rätt mycket i USA och självklart finns det överviktiga i alla samhällsklasser men rent statistiskt finns de flesta bland fattiga och lågutbildade

Att det amerikanska samhället dessutom är konstruerat för ett hälsofarligt leverne där det oftast krävs en bil för att ens köpa en liter mjölk eller för dina barn att besöka och leka med sina kompisar gör ju inte det hela bättre.

Deras försäkringssystem gör vården dyrare. Alla läkare måste ha dyra försäkringar för att gardera sig mot fel av olika slag. Sjuklingarna måste också ha dyra försäkringar för att garanterat få "rätt" vård. I den miljön kan det tas mycket prover i onödan för att läkarna ska kunna bevisa i efterhand att de gjort allt.

Jag förordar inte en övergång till systemet i USA. Däremot bör politikerna diskutera om man inte ska tillåta att. sjukvården får kosta lite mer. I Sverige blir vi fler och äldre. Organisationen är nog alltför slimmad.

Vi behöver också bygga upp en sjukvård som kan funka i krig. Det har vi inte i dag.

Finns det någon som väljer krig före sjukvård? Finns det ens särskilt många, mätbart många, som vill ha krig?
Tja om man spetsar till det lite så ökar vi ju vår angripsyta något enormt genom att ingå i NATO.
Så alla som är för att vi ska gå med i NATO målar ju en måltavla på sin egen rygg.
Och för att förverkliga detta så tar man pengar från t.ex. sjukvården.
Så, jag det finns folk som väljer krig före sjukvård.

Tja om man spetsar till det lite så ökar vi ju vår angripsyta något enormt genom att ingå i NATO.
Så alla som är för att vi ska gå med i NATO målar ju en måltavla på sin egen rygg.
Fel, folk väljer säkerhet. Inte krig.

Fel, folk väljer säkerhet. Inte krig.
Var inte så säker på det !! Donald Trumps väljarbas, dom högerkristna, påstår att Jesus predikade för krig och inte fred samt att han på den yttersta dagen ska komma ridande på en vit häst svingande sitt svärd, bokstavligt alltså ! Man tror knappt det är sant men kolla dokumentären, snacka om knäppgökar.

Hittills har inget NATO land blivit attackerat.
Icke NATO länder blir indragna i krig lite då och då.

Men försvarsförmåga ökar också. Särskilt jämfört med den vi har idag.

Men det är ju frivilligt inte något som NATO var inblandad i.
Ja det är också frivilligt om ett NATO land blir anfallen.

Alla Natoländer måste vara överens om att aktivera försvarsgarantin.
Varje land bestämmer därefter själv vilka åtgärder det anser vara nödvändiga.
Att skicka väpnade styrkor är ingen skyldighet.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp