"Lagarna tillämpas inte av polisen" brukar det heta

 
Jag tycker även ni som kommer ner någon månad vertannat år bör tänka er för att ge er ut i trafiken. Många kör som i Sverige och förväntar sig att grönt är grönt och röttr rött. Det är inte så i Thailand folk tänjer på lagarna speciellt trafiklagarna och för h*****e se er för när ni är ute. Kolla backspeglarna var 5e sekund och sväng inte en cm utan att veta att det är fritt!
Det finns en anledning att alla trafikolyckor jag hittills sett i Pattayaområdet finns faranger inblandade i och det är att de slappar på uppmärksamheten.
Isaan lover var försiktig när du är ute o kör i bushen efter solnedgång, inte för om du skulle köra av vägen efter ett par öl utan jag har hört mycket om dessa unga småkriminella som kanske ser dig som ett lätt byte långt ifrån vittnen...

Hej

Det enda jag är rädd för ute i bushen nattetid är ormar, riskerna är betydligt större att vandra ensam i Pattaya eller Bangkok nattetid än ute på landet, på landet känner alla varandra och jag är väl integrerad i samhället, känner dom flesta o.s.v, möter jag någon blir det bara ett hälsande eller trevligt samtal, kanske blir man bjuden på lite Lao kao eller något.

Eftersom jag lär barnen engelska i skolan, tränar byns ungdomar i fotboll, coachar skollaget i möten med andra byar i området så känner dom flesta ungdomarna till mig, dom brukar vara vänliga och visa mig respekt även om dom är fulla, så jag känner ingen rädsla när jag stöter på ett gäng ungdomar.

Mvh isan lover
 
Hej

Du kan vara lugn, vare sig jag själv eller någon annan kommer att skadas, efter 45 års körning utan olyckor ser jag fram emot ytterligare några eller något tiotal år till i trafiken utan olyckor.

Skulle aldrig utsätta mig själv eller andra för fara.

Mvh isan lover
Man säger ju att ärlighet varar längst och du är ärlig, heder åt det. Hoppas innerligt att ärligheten varar väldigt länge för dig. :wai:
 
Okej men nu vet du hur det går till...
Visst kan det hända i staden men man retar eller "flashar" inte inför folk ute på vishan då kan det vara klippt.

Hej

Då håller jag med, att ex.vis gå omkring som en vandrande julgran med smycken av guld och en välfylld plånbok bland fattiga människor innebär alltid en risk och här är landsbygden i Thailand inget undantag, men riskerna är trots allt mindre än på en turistort eller i en stad.

Själv har jag medvetet lagt mig på en låg nivå, har inget som är värt att stjäla på mig, bär inte heller några större summor på mig, lite lösa sedlar i fickan bara, oftast under 500 baht.

Jag tror inte att mindre erfarna falanger går ut själva nattetid överhuvudtaget här uppe i obygden, för det första är många ganska försiktiga på okänd mark och jag tror inte heller att släkten skulle gå med på det, någon släkting skulle säkert följa med som förkläde, åtminstone tills dom känner sig säkra på att utlänningen klarar sig själv.

Mvh isan lover
 
Hej

Du kan vara lugn, vare sig jag själv eller någon annan kommer att skadas, efter 45 års körning utan olyckor ser jag fram emot ytterligare några eller något tiotal år till i trafiken utan olyckor.

Skulle aldrig utsätta mig själv eller andra för fara.

Mvh isan lover

Ok, men även om vi säger att inte du bidrar till olycksstatestiken så ingår det ju så att säga i hela paketet som jag skrev om tidigare. :) Är det verkligen ett system du vill hjälpa till att bibehålla?

Dina barn t.ex. ser ju att du kör efter att ha druckit öl, och då borde ju de kunna göra samma sak? Men de har kanske bara 15 års livserfarenhet, och bedömmer situationen på ett helt annat sätt.

Och risken att bli påkörd på grund av att föraren är alkoholpåverkad ökar ju om det är accepterat att dricka och köra. Är friheten värd det priset?

Jag förstår de positiva aspekterna med att det är som det är, men jag tycker ändå att hela paketet är dåligt.
 
Ok, men även om vi säger att inte du bidrar till olycksstatestiken så ingår det ju så att säga i hela paketet som jag skrev om tidigare. :) Är det verkligen ett system du vill hjälpa till att bibehålla?

Dina barn t.ex. ser ju att du kör efter att ha druckit öl, och då borde ju de kunna göra samma sak? Men de har kanske bara 15 års livserfarenhet, och bedömmer situationen på ett helt annat sätt.

Och risken att bli påkörd på grund av att föraren är alkoholpåverkad ökar ju om det är accepterat att dricka och köra. Är friheten värd det priset?

Jag förstår de positiva aspekterna med att det är som det är, men jag tycker ändå att hela paketet är dåligt.

Hej

Köper ditt resonemang här, vill absolut inte att pojken ska ta efter mig i allt, jag är väldigt tydlig med vad som gäller och hur man bör göra till honom, han har ex.vis hjälm när han cyklar i byn och reflexväst o.s.v.

Friheten har alltid ett pris och det är väl den stora nackdelen med att folk får göra och agera lite som dom vill med polisens goda minne, men själv är jag kluven här, visst är det bracmed lagar, regler och byråkrati som kontrollerar allt och alla men är man född på 50-talet uppskattar man nog ändå ett mått av frihet.

Mvh isan lover
 
Hej

Köper ditt resonemang här, vill absolut inte att pojken ska ta efter mig i allt, jag är väldigt tydlig med vad som gäller och hur man bör göra till honom, han har ex.vis hjälm när han cyklar i byn och reflexväst o.s.v.

Friheten har alltid ett pris och det är väl den stora nackdelen med att folk får göra och agera lite som dom vill med polisens goda minne, men själv är jag kluven här, visst är det bracmed lagar, regler och byråkrati som kontrollerar allt och alla men är man född på 50-talet uppskattar man nog ändå ett mått av frihet.

Mvh isan lover

Friheten har sitt pris, och så här kan det gå...

 
Hej

Köper ditt resonemang här, vill absolut inte att pojken ska ta efter mig i allt, jag är väldigt tydlig med vad som gäller och hur man bör göra till honom, han har ex.vis hjälm när han cyklar i byn och reflexväst o.s.v.

Friheten har alltid ett pris och det är väl den stora nackdelen med att folk får göra och agera lite som dom vill med polisens goda minne, men själv är jag kluven här, visst är det bracmed lagar, regler och byråkrati som kontrollerar allt och alla men är man född på 50-talet uppskattar man nog ändå ett mått av frihet.

Mvh isan lover

Det brukar nog ofta vara att de tar efter beteende snarare än att göra som man säger, men vi får hoppas han har vett nog att bara ta efter dina goda egenskaper. :)

Jag vill helst ha fullständig frihet under ansvar, men eftersom det verkar stå helt klart att det inte är praktiskt genomförbart så är nog det bästa man kan hoppas på att det inte blir alltför mycket av lagar, regler och byråkrati.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp