Nu griper polisen mc förare för oljud.

 
Du får kanske inget svar ,men är det inte 50cm från ljuddämparen å ca20grader snett. . motorn på friläge varvtal skiljer säkert från olika mc å mätinstrumentet skall vara kalibrerat ,jag har nedladdad app på mobilen för mätning kanske inte så tillförlitlig i th får du säkert rätta värden när dom mäter ,enligt dom ja jaa jaa det var lite fundering runt decibel å mc
Du skrev enligt dom, men vist är det thaipolis som avgör inte du och jag. Det är många falanger som åker ikring med effektljudämpare på
stora hojar så vist är det ett problem
 
Du skrev enligt dom, men vist är det thaipolis som avgör inte du och jag. Det är många falanger som åker ikring med effektljudämpare på
stora hojar så vist är det ett problem
Men hallå, effektljuddämpare innebär inte att det låter för mycket ,, Det vet en mekaniker ;)
 
Hur många ggr stod jag inte vid ett rödljus med den Hojen jag har på min avatar , raka rör på 1800cc och 160 hk , farbror brun visade på att jag skulle vrida lite på trotteln , jag trodde de tänkte bötfälla mig , men de flinade bara och visade hi fiwe ;) Men nu skall det bötfällas minsann
 
Ingen som nämnt något om party, högtalare och musikvolym....ljudet ifrån en bike försvinner med avståndet, musiken stannar både 1 och 2 och flera dagar.

Hej

Just detta med alla andra oljud som tillåts dygnet runt gör att man undrar lite varför just stora tunga mc har valts ut som ett prioriterat område, många stör sig säkert lika mycket på försäljare som kör runt ifrån kl 5-6 på morgonen och tutar och ropar i sina högtalare, tempel som ringer i klockor, tuppar som gal, hundar som skäller, bychefer som pratar i högtalare, folk som har gigantiska högtalare igång både tidigt och om natten, större festivaler och begravningar som för oväsen dygnet runt, lastbilar och personbilar som i princip saknar ljuddämpare o.s.v.

Mvh isan lover
 
Ja , och vad är det ?? två meter bakom ? fullt varvtal ? Vilken vinkel , finns utrymme för snuten här att kamma in stålar med tanke på hur vidlyftig deras moral är, min låter rätt bra om jag växlar ner och vrider på , men håller jag mig under 4 tusen varv så är det kanske 70 db

Jag minns inte vilka kraven var, det är 10 år sedan detta var en av mina uppgifter och det var inte ofta det fanns misstanke om för hög ljudnivå.
Kolla på SVEMO´s hemsida, där kanske det går att hitta.
 
Man kan bygga en effektljuddämpare som är nästintill tyst, men vem skulle köpa en sådan?
Jag hade en bekant som byggde racingavgassystem som hävdade detta.
Jag.
Har inget emot mer kraft, men har tröttnat på att ha det låtande högt. Nu har jag sålt MC'n, en körde mestadels längre sträckor på slutat. Det är så irriterande med konstanta bullrandet.
 
Jag.
Har inget emot mer kraft, men har tröttnat på att ha det låtande högt. Nu har jag sålt MC'n, en körde mestadels längre sträckor på slutat. Det är så irriterande med konstanta bullrandet.

Jag skulle också kunna tänka mej att köpa en om jag ansåg att jag behövde en, men jag tvivlar på att jag skulle köpa en MC som jag tycker mej behöva klämma ut mer kraft ur.
 
Man kan bygga en effektljuddämpare som är nästintill tyst, men vem skulle köpa en sådan?
Jag hade en bekant som byggde racingavgassystem som hävdade detta.
Min dämp till CBR en är väldigt tyst , upp till 4000 rpm så ligger den på ca 70 db , sen kommer den , men skall man vrida ur hojen så är det växling vid 8000 rpm
 
Iden med en effektljuddämpare är att minska motståndet för avgaserna, med andra ord högre ljud
Nej , det handlar om att anpassa avgas mot insug , har inget med ljud att göra , dvs luft in .luft ut , chippar du en hoj eller ändrar mängden luft in i motorn så måste avgasbiten korrigeras .Jag har en Norton Commander databox på min , den ger en renare förbränning genom att exakt mäta av motortemp ex antal ggr sekunden , bränslemängsd mot varvtal ,mm , då krävs ett för detta anpassat avgassystem . Men det vet ju alla utbildade mekaniker , så behövs väl kanske inte upplysas om :rolleyes:
 
Nej , det handlar om att anpassa avgas mot insug , har inget med ljud att göra , dvs luft in .luft ut , chippar du en hoj eller ändrar mängden luft in i motorn så måste avgasbiten korrigeras .Jag har en Norton Commander databox på min , den ger en renare förbränning genom att exakt mäta av motortemp ex antal ggr sekunden , bränslemängsd mot varvtal ,mm , då krävs ett för detta anpassat avgassystem . Men det vet ju alla utbildade mekaniker , så behövs väl kanske inte upplysas om :rolleyes:
Ja och då ska inte avgassystemet vara en boms, mera ljud. Du har inte läst på om bromsar än så börja inte med nått nytt du inte färstår dej på:nod:
 
Nej , det handlar om att anpassa avgas mot insug , har inget med ljud att göra , dvs luft in .luft ut , chippar du en hoj eller ändrar mängden luft in i motorn så måste avgasbiten korrigeras .Jag har en Norton Commander databox på min , den ger en renare förbränning genom att exakt mäta av motortemp ex antal ggr sekunden , bränslemängsd mot varvtal ,mm , då krävs ett för detta anpassat avgassystem . Men det vet ju alla utbildade mekaniker , så behövs väl kanske inte upplysas om :rolleyes:

Är det inte en Power Commander du har?
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp