Nu griper polisen mc förare för oljud.

 
Satt en sån i nuvarande maskinen när jag köpte den , stoppade även i i en sån i min VTX när jag gjorde i ordning denna , Byggde även kopior av Vanes &Haynes i rostfritt , deras långa helt odämpade , Rostfritt är billigt här nere ,och av bra kvalitet tycks det vara
 
Jag skulle också kunna tänka mej att köpa en om jag ansåg att jag behövde en, men jag tvivlar på att jag skulle köpa en MC som jag tycker mej behöva klämma ut mer kraft ur.
Länge sedan jag gjorde det nu.
RD500YPVS ökade typ 20hk från orginal 86 om jag minns rätt. 2-takt så där var det expansionskammare som byttes.
FZR1000 Full dynojetkit med sportfilter och V&H racessystem. Den blev piggare men om det var värt det. Den låg dessutom på 107db, exakt på tillåtna gränsen då. Jobbig långkörning men det var det låga styret också.
Senaste årtiondet har gått på en FJR1300 så där behövs ingen modifiering. Om jag köper bigmc i Thailand bir det troligen en sådan igen. Svårt hitta bättre maskin. Förutom service som jag absolut gör själv så det blir riktigt gjort så är det slutskruvat för mig.
 
Hur gammal Commander hade du?
En mekpolare har en Commando vet inte riktigt hur gammal, ser ut att vara från -50 - -60-talet.
Hade en Norton Commander i början på 70 talet en kort tid , den var inte bra , alltid förgasarproblem ,, sålde den ganska snabbt , hade ganska många Engelska hojar ett tag
 
Länge sedan jag gjorde det nu.
RD500YPVS ökade typ 20hk från orginal 86 om jag minns rätt. 2-takt så där var det expansionskammare som byttes.
FZR1000 Full dynojetkit med sportfilter och V&H racessystem. Den blev piggare men om det var värt det. Den låg dessutom på 107db, exakt på tillåtna gränsen då. Jobbig långkörning men det var det låga styret också.
Senaste årtiondet har gått på en FJR1300 så där behövs ingen modifiering. Om jag köper bigmc i Thailand bir det troligen en sådan igen. Svårt hitta bättre maskin. Förutom service som jag absolut gör själv så det blir riktigt gjort så är det slutskruvat för mig.

Hade du 107db så var den inte laglig i Sverige, varken på bana eller i trafiken.
Gathojar var inte lagliga på bana då det var högre db på gatan än på banan med undantag för VM som oftast inte kördes i Sverige.
 
Nej , det handlar om att anpassa avgas mot insug , har inget med ljud att göra , dvs luft in .luft ut , chippar du en hoj eller ändrar mängden luft in i motorn så måste avgasbiten korrigeras .Jag har en Norton Commander databox på min , den ger en renare förbränning genom att exakt mäta av motortemp ex antal ggr sekunden , bränslemängsd mot varvtal ,mm , då krävs ett för detta anpassat avgassystem . Men det vet ju alla utbildade mekaniker , så behövs väl kanske inte upplysas om :rolleyes:

Hej

Ökat ljud får man nog tyvärr på köpet, själv har jag ännu inte stött på några effektljuddämpare som låter lika lite eller mindre än originalet.

Mvh isan lover
 
Hade du 107db så var den inte laglig i Sverige, varken på bana eller i trafiken.
Gathojar var inte lagliga på bana då det var högre db på gatan än på banan med undantag för VM som oftast inte kördes i Sverige.
Det var 2002 jag hade den. Besiktade med systemet på. Besiktningsmannen som mätte ljudnivå sade att 107 var max tillåtet.
Så antingen har gränsen ändrats eller hade han fel. Godkänt blev det med den på.
Tidigare under 80talet var de kinkiga på vinkeln avgasrör. De brukade alltid kontrollmäta de på RD500
 
Hej

Ökat ljud får man nog tyvärr på köpet, själv har jag ännu inte stött på några effektljuddämpare som låter lika lite eller mindre än originalet.

Mvh isan lover
Du har helt rätt, vill man ha ut mera effekt så låter det mera, tvåtacktare får du ut dj mycke hk om du har effektljuddämpare och
låter ju högt men skit snyggt i mina öron. Fyrtacktare är lite svårare men alla har väl hört en rallycrossbil, vilket ljud Huva
Så vad en effektljudaämpare gör är att minska motståndet för avgaserna och låter högre än originalet, Enkelt och vettigt
 
Hej

Ökat ljud får man nog tyvärr på köpet, själv har jag ännu inte stött på några effektljuddämpare som låter lika lite eller mindre än originalet.

Mvh isan lover

Det har du inte stött på för att det är ingen som vill ha en effektljuddämpare som är tyst, det ska för fan låta när de kommer..................
De flesta biltillverkare "designar" avgasljudet sedan många år, en lite sportigare bil ska ju inte vara tyst, det ska ju höras att det är en sportig bil med en gubbe med pengar bakom ratten.
Det är exakt samma med motorcykeltillverkarna.
 
Det var 2002 jag hade den. Besiktade med systemet på. Besiktningsmannen som mätte ljudnivå sade att 107 var max tillåtet.
Så antingen har gränsen ändrats eller hade han fel. Godkänt blev det med den på.
Tidigare under 80talet var de kinkiga på vinkeln avgasrör. De brukade alltid kontrollmäta de på RD500

Då har jag fått fel info, min info sade 102db på gata.
 
Det har du inte stött på för att det är ingen som vill ha en effektljuddämpare som är tyst, det ska för fan låta när de kommer..................
De flesta biltillverkare "designar" avgasljudet sedan många år, en lite sportigare bil ska ju inte vara tyst, det ska ju höras att det är en sportig bil med en gubbe med pengar bakom ratten.
Det är exakt samma med motorcykeltillverkarna.
Du läser inte vad il skrev. Inte stött på några effektljudaämpare som låter lika lite eller mindre än originalet. Som jag menar ska man
ha ut mera effekt mera raka rör
 
Du läser inte vad il skrev. Inte stött på några effektljudaämpare som låter lika lite eller mindre än originalet. Som jag menar ska man
ha ut mera effekt mera raka rör

Varför läste du inte mitt svar??

"Det har du inte stött på för att det är ingen som vill ha en effektljuddämpare som är tyst, det ska för fan låta när de kommer.................."

BOA, det finns inga tysta effektljuddämpare för det är ingen som vill köpa en som är tyst, det ska låta mycket när de kommer åkande så att det hörs att de har mycket effekt.

Är du så gammal att du inte klippte till bitar av mjölkkartonger och satte fast med klädnypor så att det smattrade mot ekrarna?

Det är samma grej nu, grabbarna vill att det hörs när de kommer!

Du verkar vara lite sysslolös som panschis och ägnar för mycket tid att ställa konstiga frågor på ett forum, jag har hittat något som nog kan passa dej, köper du den så hör av dej så kan jag bjuda på en fika när du hämtar den, är Berralund hemma så bjuder jag honom också.

Ajs m8 1929 | Skåne
 
Då har jag fått fel info, min info sade 102db på gata.
Jag vet inte närmare heller. Vid tidpunkten för besiktningen visste inte jag heller gällande gräns. Planen var att besikta med original eftersom jag inte visste, men p.g.a. stressfaktor den dagen glömdes det bort och jag kom på först i kön på besiktningen att jag inte bytt.
Ursprungstanken var att ta reda på gräns, själv mäta och dämpa till tillåtet om behövdes. Nu blev det en chansning.
Jag kan bara gå på vad den besiktningsmannen sade år 2002. Jag var med vid mätningen. Micken snett bakom utblåset och varvade rätt rejält tyckte jag. Det var 107 mätaren stod på och jag hade diskussion med besiktningsmannen om den gränsen.
Tilläggas att jag har ett svagt minne att V&H sålde vissa modeller som så kallade gatlegala. Vet inte om min modell var detta, dock vart jag tvungen beställa från USA genom en vän som bor där. Den modellen jag köpte såldes inte på europamarknaden för den årsmodellen på motorcykel jag hade.
Till min glädje var det inkl frakt mycket billigare än vad liknande andra modeller på V&H kostade i Sverige.
 
Jag vet inte närmare heller. Vid tidpunkten för besiktningen visste inte jag heller gällande gräns. Planen var att besikta med original eftersom jag inte visste, men p.g.a. stressfaktor den dagen glömdes det bort och jag kom på först i kön på besiktningen att jag inte bytt.
Ursprungstanken var att ta reda på gräns, själv mäta och dämpa till tillåtet om behövdes. Nu blev det en chansning.
Jag kan bara gå på vad den besiktningsmannen sade år 2002. Jag var med vid mätningen. Micken snett bakom utblåset och varvade rätt rejält tyckte jag. Det var 107 mätaren stod på och jag hade diskussion med besiktningsmannen om den gränsen.
Tilläggas att jag har ett svagt minne att V&H sålde vissa modeller som så kallade gatlegala. Vet inte om min modell var detta, dock vart jag tvungen beställa från USA genom en vän som bor där. Den modellen jag köpte såldes inte på europamarknaden för den årsmodellen på motorcykel jag hade.
Till min glädje var det inkl frakt mycket billigare än vad liknande andra modeller på V&H kostade i Sverige.

Förr så stoppade man i antingen glasull eller en grov metallhärva man hade för att rengöra vidbrända kastruller i ljuddämparna för att slippa ombesiktning pga hög ljudnivå, valde man glasullen så eldade man på bra efter besiktningen så blåste man ut resterna på vägen hem.
 
Hej

Ökat ljud får man nog tyvärr på köpet, själv har jag ännu inte stött på några effektljuddämpare som låter lika lite eller mindre än originalet.

Mvh isan lover
Men att du inte har stött på det behöver ju bevisa att en effektdämpare måste låta mer :rolleyes:,, vilken den inte alls måste :)
 
Va å du är utbildad meck,kanske inte rengjort fuggarna BRA sådan husse sådan hund :wai::):):)
Hela tiden så skall förgasare ställas , ställde med en slang som man lyssnade på suget i , skall ju vara klocka egentligen , På motorer med fler än två förgasare ännu djäkligare , och ja , visst , lite skit rensar inte fuggen ;)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp