Polisen i Pattaya, satsar på utbildning i stället för böter.

Är man så korkad att man struntar i säkerhetsbältet får man banne mig skylla sig själv, det finns ingen ursäkt. Hur svårt kan det vara, det går inte att skylla på någon annan eller på allergi eller något liknande.

Det är väl bra att tagit till oss angående bälte och hjälm. Att säga att vi är lika goda kålsupare tycker inte jag är rätt.

Sverige har satsat hårt på sina bältes och hjälmkampanjer vilket har gett resultat. Thailand hade kunnat gjort det samma.

Ni kommer säker ihåg vilket motstånd det var till halvljuslagen när den kom. Inte många i Sverige som ifrågasätter den idag.

Vi får fortsätta att tjata på våra vänner och släktingar så kommer det ge resultat.

Är man så korkad att man struntar i säkerhetsbältet får man banne mig skylla sig själv, det finns ingen ursäkt. Hur svårt kan det vara, det går inte att skylla på någon annan eller på allergi eller något liknande.

Det jobbiga är när man sitter fram, med bälte på sig, och har någon bångstyrig rackare i baksätet som bara vägrar att använda bälte.

Alternativt som vår gamla bil därnere, det fanns inga bälten bak i den. Jag såg till att den blev utbytt för säkerhets skull så nu har vi god krocksäkerhet.
Hoppas du lyfte på baksätet innan ni bytte bil. För under baksätet brukar alltid bältena ligga :)

Är det inte lag på bälte bak i Thailand? Så har jag för mig att det var i Sverige på 70-talet, endast bälte i framsätet.

Hoppas du lyfte på baksätet innan ni bytte bil. För under baksätet brukar alltid bältena ligga :)

Är det inte lag på bälte bak i Thailand? Så har jag för mig att det var i Sverige på 70-talet, endast bälte i framsätet.
Jodå det kollades. Men bilen var ganska risig så det var nog dags för byte i alla fall.

Är det någon som vet hur det gick med polisens kampanj? Rann den ut i sanden?

Tycker faktisk bälteslag blir patetisk vilket land man än är i då samtidigt som en scooter kör förbi i 100km/h. Dock använder jag alltid bälte eller hjälm. :)

Finns det något annat sätt att få folket att använda hjälm?

Själv använder jag hjälm (plastpotta thaistyle) däremot slarvar jag 100% om jag ska in till "byn" 800-1000 meter, åka vidare till andra byar eller in till den större (mindre staden) 6 km bort, 100% plastpotta på, inte har jag för avsikt att bli stoppad för att jag "glömt" plastpottan, samtidigt känns det lite dubbelmoraliskt när jag trycker tröjor med budskapet på ryggen, 100% hjälm på.

Kan man tänka sig något annat som skulle svida mer?, att bli stoppad i en kontroll utan hjälm, inga böter, Thailand har börjat med dialogpoliser,
hur kan man med små medel tala om för Thai att det är hjälm på som gäller, låt oss titta på denna variant, har Ni några förslag?

Använder man plastpotta tycker jag fortsatt att man slarvar till 100% då använder man ju något bara för att slippa böterna inte pga. säkerhet.

Använder man plastpotta tycker jag fortsatt att man slarvar till 100% då använder man ju något bara för att slippa böterna inte pga. säkerhet.

Du får väl tolka detta som Du vill, "hjälmarna" är godkända i detta land, hur kan Du få detta till 100% slarv?

det handlar inte om att slippa böterna, tror nog jag har råd med dessa, vad jag ville komma in på är hur man får folket att använda hjälm,
kanske Du har något förslag? högre böter? tror jag icke ett dugg på, för ett tag sedan läste jag en artikel som erbjöd dom som hade böter att betala, betala en mindre del så skriver vi av resterande? varför då dela ut böter? i en annan artikel så fanns det ett förslag att om föraren hade trafikböter så skulle skattekvitton inte lämnas ut. Frågan gäller inte form eller fason på hjälm, frågan gäller hur man kan få folk att använda hjälm. Har Du Jonas något förslag?

Du får väl tolka detta som Du vill, "hjälmarna" är godkända i detta land, hur kan Du få detta till 100% slarv?

det handlar inte om att slippa böterna, tror nog jag har råd med dessa, vad jag ville komma in på är hur man får folket att använda hjälm,
kanske Du har något förslag? högre böter? tror jag icke ett dugg på, för ett tag sedan läste jag en artikel som erbjöd dom som hade böter att betala, betala en mindre del så skriver vi av resterande? varför då dela ut böter? i en annan artikel så fanns det ett förslag att om föraren hade trafikböter så skulle skattekvitton inte lämnas ut. Frågan gäller inte form eller fason på hjälm, frågan gäller hur man kan få folk att använda hjälm. Har Du Jonas något förslag?
Som sagt går man efter vad som är godkänt så anser jag det 100% slarv av egen säkerhet att bara använda en plastpotta på huvudet.
Kan lika gjärna ha en keps på huvudet, varför uppmuntra folk till att ha en hjälm som inte uppfyller en funktion mer än att slippa böter ;)
För egen del är det viktigt att frugan och sonen har riktig hjälm om dom skulle åka moppe, jag nöjer mig med att värna mina närmaste, tänker inte föra en kampanj om andras huvud bara uttryckte min åsikt om plastpottor ;)

Hos oss använder vi hjälmar som jag tagit med mig ner. Men frugan använder inte sin om vi åker omkring i byarna då hon säger att håret blir rufsigt, ser likadant ut hos dom andra där uppe, ändå sitter det en skylt med 100% hjälm när man ska in i byn

Hos oss använder vi hjälmar som jag tagit med mig ner. Men frugan använder inte sin om vi åker omkring i byarna då hon säger att håret blir rufsigt, ser likadant ut hos dom andra där uppe, ändå sitter det en skylt med 100% hjälm när man ska in i byn
Man blir trött, jag känner igen det. Inget säkerhetstänk överhuvudtaget. Hjälm och bilbälte används inte för att skydda sig själv från annat än böter.

Man kanske kan göra som de gjorde i Singapore på 60-talet. Reklamkampanj med bilder på vad som händer när du kör omkull och inte använder hjälm.

Man kanske kan göra som de gjorde i Singapore på 60-talet. Reklamkampanj med bilder på vad som händer när du kör omkull och inte använder hjälm.
Det har dom redan börjat med, har du varit tex. på bio här nere den sista månaden så ser du att en väldigt blodig kampanj har dragit igång.

Talades om det runt songkran att man skulle börja en blodig och brutal kampanj som visade vad som verkligen händer med autentiska filmer och bilder, när jag gick på bio så fick jag se att den hade startat, vet inte om den även visas på tv och om det visas bilder på stan.

Var ju såna kampanjer har vi ju även haft i Sverige i några nollvisioner ... dock säkert inte så blodiga ...

Tänker ju inte efter alltid här nere bara när det skall visas sådan kampamjfilm.
Jag och pöjken gick på bio animerad film "baby boss".
Innan en sådan barnfilm så sände dom då en sådan kampanjfilm i reklamen innan filmen med vad som såg ut som autentisk film med närbilder på blodiga dödsoffer i närbild.
Kändes inte direkt lämpligt utan förvarning innan en barnfilm.

Som sagt går man efter vad som är godkänt så anser jag det 100% slarv av egen säkerhet att bara använda en plastpotta på huvudet.
Kan lika gjärna ha en keps på huvudet, varför uppmuntra folk till att ha en hjälm som inte uppfyller en funktion mer än att slippa böter ;)
För egen del är det viktigt att frugan och sonen har riktig hjälm om dom skulle åka moppe, jag nöjer mig med att värna mina närmaste, tänker inte föra en kampanj om andras huvud bara uttryckte min åsikt om plastpottor ;)

Plastpotta eller inte, något skyddar den ändock, några skriver att hjälm har fraktats till Thailand, och visst är en integralhjälm att föredra,
sen får man ställa detta i relation vad en integral kostar för thai, menar att det skiljer en hel del i inkomst, kanske det skulle vara ett system som finns i Finland, lägstaböter och sedan beräknat på inkomst?

Men frågan var, hur få folk att använda hjälm?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp