Polisen i Pattaya, satsar på utbildning i stället för böter.

 
Plastpotta eller inte, något skyddar den ändock, några skriver att hjälm har fraktats till Thailand, och visst är en integralhjälm att föredra,
sen får man ställa detta i relation vad en integral kostar för thai, menar att det skiljer en hel del i inkomst, kanske det skulle vara ett system som finns i Finland, lägstaböter och sedan beräknat på inkomst?

Men frågan var, hur få folk att använda hjälm?
Vad skyddar den imot, skrapsår eller?
 
Plastpotta eller inte, något skyddar den ändock, några skriver att hjälm har fraktats till Thailand, och visst är en integralhjälm att föredra,
sen får man ställa detta i relation vad en integral kostar för thai, menar att det skiljer en hel del i inkomst, kanske det skulle vara ett system som finns i Finland, lägstaböter och sedan beräknat på inkomst?

Men frågan var, hur få folk att använda hjälm?
Vad skyddar den imot, skrapsår eller?
 
Integralhjälm är inte bra i stadstrafik den skymmer för mycket av sikten åt sidorna men är ett måste på landsväg
 
Integralhjälm är inte bra i stadstrafik den skymmer för mycket av sikten åt sidorna men är ett måste på landsväg
Ja det blir ju mer dövinkel, det har du ju helt rätt i, men skall jag köra så blir det med integralhjälm.
Fast nu kör jag ju inte så mycket moppe sen jag köpt bil, skulle vilja köra mer men eftersom jag inte har körkortet för det så låter jag bli.
 
Integralhjälm är inte bra i stadstrafik den skymmer för mycket av sikten åt sidorna men är ett måste på landsväg

Jag kör med integralhjälm i Göteborg utan problem. Dövinkeln är inte något större problem. Här är det snarare cyklisternas 90graders svängar eller handen ut medan de cyklar mot rött. Jag känner mig ärligt talat säkrare när jag kör i Phuket än i Göteborg. I Phuket har jag aldrig blivit påkörd av en bil som byter fil rätt av i rondell eller genar rakt igenom filerna utan att kolla sig för (säger inte att det inte händer, men här har det hänt mig två gånger på två år). Sen kör jag 1 månad om året i Thailand och kanske 6 månader om året i Sverige, resterande månader bil så orättvist att jämföra.

Kan vara att jag anpassar mig mer efter att "alla andra är livsfarliga" när jag kör utomlands än i Sverige så jag reagerar väl inte på samma sätt när någon kör mot rött eller liknande, i Sverige räknar jag lite mer med att folk faktiskt ska stanna vid rött. Jag tror dock inte att vi skulle vara bättre på att köra här, snarare mer rädda för böter än att folk skulle ha den minsta kontroll över det fordon som framförs. Folk krockar med spårvagnar dagligen verkar det som, då är det ändå inte en svår uppgift att kolla vart en spårvagn kan finnas eller vart det kan komma en spårvagn... Att spårvagnar kör mot rött är bara att räkna med så det är inte värre än körskolan och att ALLTID kolla åt båda håll nära man korsar ett spår... Cyklister i Göteborg är på riktigt livsfarliga utan någon som helst kontroll på vare sig trafikregler eller sin egna personliga säkerhet, att polisen går ut och påpekar det en gång om året glöms snabbt bort då vi inte vill gnälla på de miljövänliga cyklisterna.
 
Man kan inte jämföra trafiken i Thailand och i Sverige, det finns inga likheter. I Sverige respekterar de flesta (utom cyklister då) trafikreglerna och om man inte gör det så är det åtal eller böter.

I Thailand är egot större är reglerna och du straffas sällan för överträdelser, skulle det ske är det småpengar. Dessutom är andelen MC en helt annan, de kommer överallt och fyller alla luckor, även där du minst anar och de kör snabbt.

Det finns en anledning till den tragiska olycksstatistiken i Thailand så jag brukar ta av mig integralhjälmen för att se ordentligt när jag kör i tät trafik inne i storstäderna. Även om jag blir bötfälld.
 
Ja det är just det, en helt annan typ av trafik. Hade vi haft samma andel moppar och motorcyklar tror jag att vi hade haft nästan lika mycket olyckor. GP tror jag det var som hade fört statistik vid rödljus och hur stor procent av varje grupp som kör mot rött. Det var ganska många även av bilisterna, cyklister var i topp(över 25%?) och lastbilar i botten(under 5%?) om jag inte minns fel.

Är det någon som har en tillförlitlig statistik på Thai kontra utlänningar i olyckorna i Thailand? Hade varit intressant, jag har säkert fel men jag tror inte utlänningar som Svenskar ligger så värst bra till där procentuellt? Förutom här på forumet då, men annars är det ganska många Svenskar jag känner eller träffat som krockat, kört av vägen eller kört på något, ofta berusade i Thailand. Givetvis är det ALLTID en Thailändares fel, aldrig Svensken ;)

När vi var i Turkiet ofta förr så låg Svenskar rätt dåligt till i olycksstatistiken såg jag i en lokaltidning i Alanya på den tiden, men detta är 10-15 år sedan. Kanske är för att vi just som @mackes skriver respekterar trafikreglerna och om de flesta runtomkring inte gör det så blir det lite konstiga situationer. Hade jag fortsatt köra som jag gjorde i början när jag var yngre och följde trafikreglerna mer än trafikflödet utomlands hade jag nog blivit ihjälkörd vid det här laget, eller ihjälslagen för att orsaka olyckor.
 
I mitten på 80-talet satt jag ofta på Grace och softade;), denna då stora baren vid walkingstreet finns inte kvar längre som ni förstår,, det fanns tillfällen då jag tog lite för mycket att dricka, men det fanns alltid hjälp att få när man skulle hoppa på moppen hem till bungalowen, polisen på den tiden hjälpte gärna till att man kom iväg, de hjälpte tom. att hålla i moppen så man satt säkert och kunde vingla hem,,:-X, galet, javisst, men så va det då. Tror nog att @pontiac-51 vet vad jag skriver om.:wai:
 
I mitten på 80-talet satt jag ofta på Grace och softade;), denna då stora baren vid walkingstreet finns inte kvar längre som ni förstår,, det fanns tillfällen då jag tog lite för mycket att dricka, men det fanns alltid hjälp att få när man skulle hoppa på moppen hem till bungalowen, polisen på den tiden hjälpte gärna till att man kom iväg, de hjälpte tom. att hålla i moppen så man satt säkert och kunde vingla hem,,:-X, galet, javisst, men så va det då. Tror nog att @pontiac-51 vet vad jag skriver om.:wai:
Ja cet stämmer bra det det var då det ,men kanske inte så bra men när brännvinet går in så kan det bli så på den tiden . Hua -Hin har den gamla rävren Zinto gått ur tiden pust runt 60 bast ,jävla skit åxå saknar honom RIP
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp