MC och allt som hör till oavsett land

Nu har jag putsat och gnidit på HDn i ett par timmar. Gjort den klar för nästa helgs trip till Umeå. Skall hälsa på en kompis där. Blir en trip på ca 62 mil enkel. Har kollat oljan, drivremmen, lufttryck i däcken, lufttryck i fjädringen mm. Just nu sitter vindrutan monterad men har inte bestämt mig för om jag skall ha den då jag åker på fredag. Inte vädret som avgör. Blir det pissväder så åker jag inte. En så pass lång tripp då vill jag ha sjyst väder.
Rutan brukar ge så mycket turbulens från ca 90 km/h och uppåt så jag använder den sällan. Samtidigt är det skönt att slippa vinden rakt i bröstet då man åker så långt. Nackdelen med sittställningen är ju att man får hålla i sig i styret vid högre hastigheter. På custom hoj så har man ju allt tryck på rumpan. På t.ex. min KTM så sitter man mer framåtlutad med fötterna mer under sig och på så sätt får hjälp med vind i bröstet. Styret är ju inte ett handtag för att hålla i sig. Styret är ju till för att styra hojen och inget annat :)

Den här trippen till Umeå har jag försökt göra flera gånger denna sommar men alltid något som kommer emellan. Håller tummarna för att den nu blir av. Har monterat sissyn också. Då kan jag ställa ryggsäcken på pakethållaren och spänna fast ryggsäcken mot sissyn. Har även båda packväskorna att stoppa grejor i. HDn brukar gå ca 35 mil mellan tankningarna. Nu när jag kör så långt så kanske jag kan sträcka ut det till 40 mil, vi får se.

Jag använder Motul spray on wax. Det är ett mjukt vax som går att applicera på så gott som alla material utan avge vita fläckar. Gillar den produkten. Funkar tom på rutor och visir. Gummi och plast funkar också fint att behandla.

Här kommer lite bilder på resultatet.

EFBF6325-57DF-4E6E-B412-E7EDFC66F2EC.jpeg

36B5979E-755A-4137-8C4E-C3B3C5665315.jpeg

C550B289-02DE-49DE-9D1A-D74A71C5B500.jpeg

129AF027-CB2C-4C91-96FB-9C27BC9EFEEE.jpeg

0CE241B3-61B0-4760-B482-9017BF92FECE.jpeg

BB47391D-7370-4C62-AE4A-C45B6E1D9939.jpeg

FC19D9F2-2DE7-4CF8-835B-A206B2703A22.jpeg

Fin hoj Nam Falang , visste inte att Motul hade detta . kör med deras produkter i Thailand , deras kedjefett är grymt bra , Här behöver jag ju inte detta då jag har kardan på min hoj .. Glare vaks och polisch/rubbing är gryyymt , testat det i veckan , från Waxdog i södra Sverige
, Klart det bästa jag jobbat med hittills .
Gillar att putsa jag med

Fin hoj Nam Falang , visste inte att Motul hade detta . kör med deras produkter i Thailand , deras kedjefett är grymt bra , Här behöver jag ju inte detta då jag har kardan på min hoj .. Glare vaks och polisch/rubbing är gryyymt , testat det i veckan , från Waxdog i södra Sverige
, Klart det bästa jag jobbat med hittills .
Gillar att putsa jag med
Motul har en olja för kardanklumpen, en mineralolja förstärkt med molybden. Den är väsentligt bättre än de rena syntetoljorna för kardanen. Upptäckte den när Yamaha gick ut med varning för att använda sysntetoljor i kardanklumpen och bytte ut serviceschemat till en mineralolja med molybden. Dyr, så jag letade andra och hittade till Motul. Varningen bestod i att syntetoljorna med tiden fräter upp packboxarna, det gör inte mineralen. Molybdenkulorna gör också att kardanen blir ännu tystare än med syntetoljan.
Något med Motul Gear hette den, men jag vet den fanns i syntetversioner också och mins just nu inte exakta namnet.
Generellt brukade jag använda Motul då Yamahabutikerna ofta sålde den parallellt med sin Yamalub men till bättre priser.
Jag uppfattade att Motul är rätt jämnbra på kvalitet i alla sina produkter.

Jag tycker denna text summerar/förklarar ämnet bra.
Vad är hypoidolja?
Jo, och där står att man inte skall blanda oljor , vilket jag aldrig skulle göra , En kardan fungerar i stort som en bakaxel på en bil kronhjul samt pinjong , Men möjligt att Motul har en bra olja för detta , tycker däremot Motul har en gammal sammansättningsteknik dvs , föråldrad syn på vad en motorolja skall innehålla ,, Kör nu i Thailand på Zic 9 Mc olja , vida överlägset Motul , Maskin samt växellådan går så otroligt mycket mer friktionsfritt samt tyst
1567326243697.png

1567326243697.png

Senast redigerad av en moderator:
Jo, och där står att man inte skall blanda oljor , vilket jag aldrig skulle göra , En kardan fungerar i stort som en bakaxel på en bil kronhjul samt pinjong , Men möjligt att Motul har en bra olja för detta , tycker däremot Motul har en gammal sammansättningsteknik dvs , föråldrad syn på vad en motorolja skall innehålla ,, Kör nu i Thailand på Zic 9 Mc olja , vida överlägset Motul , Maskin samt växellådan går så otroligt mycket mer friktionsfritt samt tyst
1567326243697.png

1567326243697.png

Ja båda är väl oftast av samma typ dvs hypoid växlar. Till min Aprilia använde jag Motul 7100. Den rekommenderade återförsäljaren. KTM kör med Motorex men där jag gjorde 100mila (auktoriserad KTM verkstad) hällde dom i Motul 300V som är en ”racing” olja. Får hoppas att dom gjort valet utifrån god erfarenhet. Köpte en tub Motorex fett då jag bytte däck på min Yamaha Dragstar. Skulle ha fettet till att smörja axlar mm. Tycker den är riktigt bra. Bra vidhäftning utan att vara tjock. Får man den på händerna får man knappt bort den.
I min HD kör jag med helsyntetiska oljor från Mobile. Samma olja i motorn och primären sedan växellådsolja i växellådan.
Blanda oljor skulle jag aldrig göra om det inte fanns ett vettigt skäl till det.

Det var den här jag började använda istället.
Gearbox
Då Yamaha bara nämnde i sitt servicemeddelande att kardanen inte tål syntetversionerna framgick inte om det bara gällde deras egen Yamalub transmission syntet eller enbart deras egna kardaner.
Är felet i deras eget val material i kardan utesluter det i princip alla synteter tills det framgår exakt vilket ämne de inte tål. Eller om det bara rörde sig om kardanen inom en viss modell.

Det var den här jag började använda istället.
Gearbox
Då Yamaha bara nämnde i sitt servicemeddelande att kardanen inte tål syntetversionerna framgick inte om det bara gällde deras egen Yamalub transmission syntet eller enbart deras egna kardaner.
Är felet i deras eget val material i kardan utesluter det i princip alla synteter tills det framgår exakt vilket ämne de inte tål. Eller om det bara rörde sig om kardanen inom en viss modell.
I denna som jag nyss köpt har det gått hypoid 80 de senaste 10 åren med samma ägare , inget läckage eller missljud , så nog funkar den , mineral förvisso . körde även denna i VTX en som jag körde 2000 mil med i Thailand , den var iofs inte helt ok då de inte kollat oljan på ett par år innan jag köpte den , finns vatten i oljan , troligen kondens , bytte olja samt gick klanderfritt efter två tusen mil ytterligare , har nu bytt ägare samt ej heller nu två år efter några problem ,, så jag fortsätter med min skola om kardaner ,, Mineral 80/90 Hypoid

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
14 K
Gazton
G
W
Svar
46
Visningar