MC och allt som hör till oavsett land

Jag har Large ca 590mm om man mäter omkrets på huvudet. Har samma storlek på mina Shoei i Sverige. Min Schuberth C4 och min BMW System 7 fick jag ta XL annars klämmer dom in pannan. Dom sitter inte lika bra som Shoei eller Bilmola på mig.
En hjälm skall klämma lite från start , inte för mycket, men den formar sig snart efter ditt huvud, men att ta en något större samt sen amvända huvudduk är ett mycket bra sätt, Anser jag i alla fall, men en tunn duk går in i en passande hjälmstorlek , känns det väldigt tight med duk så är hjälmen för liten anser jag
En hjälm skall sitta tight men inte obekvämt för att ge bäst skydd. Precis som @Fiskarn skriver så är en tunn balaklava eller huvudduk bra om man vill spara på hjälmen. I Thailand kör jag inte med balaklava för enkelhets skull. I Sverige har jag alltid balaklava under hjälmen annars blir dom snabbt otrevliga. Jag har balaklava i silke. Handtvättar dom och dom torkar snabbt. Behöver inte hålla på att tvätta och slita på inredningen i hjälmen.
Tackar för tips om hjälm !
Fick just nu leverans,beställte på Lazada för 2 dagar sedan.
2.513 baht inklusive frakt.
Det blev en XL, och den sitter bra.

20230129_183503.jpg

Om man vill ha en hjälm värd namnet så köp en som är märkt ECE 22.05. TIS märkt hjälm fungerar nog bra att spela ishockey med.

Shoei beställs eller köps direkt från Paddock i Bangkok. Länk:

Köp inga kopior från Kina om du är rädd om ditt huvud.
Om det är så, då fungerer min nyinköpta hjälm för båda. :)
Jag har dock inga planer på att spela ishockey ;)

20230130_083553.jpg

Provsatt på en gubbhoj. Svårkörd kändes den som.

20230222_183632.jpg
En springer som sitter på är ju speciell att köra med , annars inga problm att köra denna, in i helv. med vibrationer bara, ingen balansaxel på den motorn vad jag tro mig veta, sen är ju priset larvigt högt, inte relevant till kvaliten. Gissar att priset ligger på runt 600k ev mer. Den där är ju byggd i USA och importskattad in, En som är byggd här kostar inte beggad de slantarna

En springer som sitter på är ju speciell att köra med , annars inga problm att köra denna, in i helv. med vibrationer bara, ingen balansaxel på den motorn vad jag tro mig veta, sen är ju priset larvigt högt, inte relevant till kvaliten. Gissar att priset ligger på runt 600k ev mer. Den där är ju byggd i USA och importskattad in, En som är byggd här kostar inte beggad de slantarna
800k ville dom ha.

Du ser att jag har ganska bra koll, och helt galet för en hoj av medioker kvalitet, kommer inte i närheten av japantillverkade cyclar. I priset ligger även importskatten då den togs in, samma med min importerade Japantillverkade maskin, även där är hälften importskatt som följer hojen livet ut. Men det går ju inte att säga till Harleyfolket som är föblindade av den kultur som Harley lyckats bygga upp runt en ganska medioker samt uråldrig motorkonstruktion. Nu finns det fina Harleys, en helt annan teknik med balansaxel som tar bort det mesta av djäkligt jobbiga vibrationer. Och priset på en ny USA byggd hoj är dryga 2 miljoner Thai bath. En hoj ihopplockad i Thailand , en Fatboy (ny 2023) kostar nu här ca. 1,1 miljon thai bath

Du ser att jag har ganska bra koll, och helt galet för en hoj av medioker kvalitet, kommer inte i närheten av japantillverkade cyclar. I priset ligger även importskatten då den togs in, samma med min importerade Japantillverkade maskin, även där är hälften importskatt som följer hojen livet ut. Men det går ju inte att säga till Harleyfolket som är föblindade av den kultur som Harley lyckats bygga upp runt en ganska medioker samt uråldrig motorkonstruktion. Nu finns det fina Harleys, en helt annan teknik med balansaxel som tar bort det mesta av djäkligt jobbiga vibrationer. Och priset på en ny USA byggd hoj är dryga 2 miljoner Thai bath. En hoj ihopplockad i Thailand , en Fatboy (ny 2023) kostar nu här ca. 1,1 miljon thai bath
Kan vara bekvämt ibland att ta moppen till 7 eleven. Annars tar ja bilen. Inga vibrationer och folk kan åka med. Om man skall ha big bike så får man ju ha kompisar och tid till att cruisa runt men det har inte jag.

Kan vara bekvämt ibland att ta moppen till 7 eleven. Annars tar ja bilen. Inga vibrationer och folk kan åka med. Om man skall ha big bike så får man ju ha kompisar och tid till att cruisa runt men det har inte jag.
Min stora Honda VTX 1800cc som du säkert minns var inga vibrationsproblem , och betydligt mer muskler än en Harley. Då borstsett från de nyare som inte längre heller ser ut som Old Harleys
En annan anledning som säger nej för mig att köpa en Harley av äldre classic modell" Most Harleys are air-cooled, which means they depend on air circulating through front fins to cool down the engine. When at a stop light or in slow traffic, the air is not flowing through the engine, and the temperature will continue to rise until the engine overheats."

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
14 K
Gazton
G
W
Svar
46