MC och allt som hör till oavsett land

Har installerat en mapp från BHP UK i min BMW R 1300 GS. Blev ett trevligt resultat med bättre gasrespons, mindre ryck, bättre körbarhet mm.
Ut och testa men var mest regn under dom dryga 8 milen. Blev bra grisig maskinen. Idag blev det således tvätt. 3-stegs tvätt. Steg1 Dusty avfettning Steg2 förtvättsskum Steg3 schampo och svamp. Sist lövblås och torkduk :cool:

IMG_3875.webp

IMG_3876.webp

IMG_3877.webp

IMG_3878.webp

IMG_3881.webp

IMG_3882.webp

IMG_3883.webp

IMG_3884.webp

IMG_3885.webp

IMG_3886.webp

IMG_3887.webp

Har installerat en mapp från BHP UK i min BMW R 1300 GS. Blev ett trevligt resultat med bättre gasrespons, mindre ryck, bättre körbarhet mm.
Ut och testa men var mest regn under dom dryga 8 milen. Blev bra grisig maskinen. Idag blev det således tvätt. 3-stegs tvätt. Steg1 Dusty avfettning Steg2 förtvättsskum Steg3 schampo och svamp. Sist lövblås och torkduk :cool:

IMG_3875.webp

IMG_3876.webp

IMG_3877.webp

IMG_3878.webp

IMG_3881.webp

IMG_3882.webp

IMG_3883.webp

IMG_3884.webp

IMG_3885.webp

IMG_3886.webp

IMG_3887.webp
Mindre ryck skriver du. varför rycker den då? Att de gamla boxermaskinerna var jobbiga med just att rycka i mellanregistret med jämn gas berodde på att det var instort set omoöjöigt att synka v/H cylinder , Men kan knappast vara detta på en modern maskin . sålde min sista BMW 1100RS mest för att detta var ett problem som jag inte bemästrade att få ordning på , berodde på att det var en vajer som gick från v trottel till höger , Vänster var du vad jag kallar huvudcylindernsom styrs från trottelhandtaget, fick jag det bra så varade det bara några dagar så började den med sin djäkla "surging" igen på jämn gas mellan 2-3000 rpm , Men idag finns ju ingen vajer så varför rycker den som du beskriver , Kanske menar du nåt annat. Hittade detta när jag blev intresserad nu på morgonen ,
R1150R ryckig och klonkig! Ska det vara så? - BMW Klubben
May 25, 2558 BE
BMW MC Klubben • Visa tråd - R1100RS, en kandidat?
Nov 6, 2549 BE
More results from www.bmwklubben.se

Mindre ryck skriver du. varför rycker den då? Att de gamla boxermaskinerna var jobbiga med just att rycka i mellanregistret med jämn gas berodde på att det var instort set omoöjöigt att synka v/H cylinder , Men kan knappast vara detta på en modern maskin . sålde min sista BMW 1100RS mest för att detta var ett problem som jag inte bemästrade att få ordning på , berodde på att det var en vajer som gick från v trottel till höger , Vänster var du vad jag kallar huvudcylindernsom styrs från trottelhandtaget, fick jag det bra så varade det bara några dagar så började den med sin djäkla "surging" igen på jämn gas mellan 2-3000 rpm , Men idag finns ju ingen vajer så varför rycker den som du beskriver , Kanske menar du nåt annat. Hittade detta när jag blev intresserad nu på morgonen ,
R1150R ryckig och klonkig! Ska det vara så? - BMW Klubben
May 25, 2558 BE
BMW MC Klubben • Visa tråd - R1100RS, en kandidat?
Nov 6, 2549 BE
More results from www.bmwklubben.se
Nä precis finns ingen gasvajer och inget att synka rent mekaniskt. Det har att göra med Euro reglerna. Min GS är av årsmodell 2025 den uppfyller Euro5 eller Euro5+, inte hundra på plusset men Euro5 i alla fall. Det är dom stränga emission reglerna som gör det svårt för tillverkaren att få en 100% gång. Det är det som justeras i mappningen att motorn får rätt bränsleblandning vid rätt varvtal/gaspådrag. Vet inte om tändning justeras också.
Hade en Husqvarna 701 Enduro för ett par år sedan. En enstånka. Den var Euro5. Helt bedrövlig i låga farter som tex i terräng. Jäkligt ryckig körning när man gick på och av med gas. Enda sättet att få till dom är att byta ljuddämpare och sedan mappa dom så blir dom kanon.

Nä precis finns ingen gasvajer och inget att synka rent mekaniskt. Det har att göra med Euro reglerna. Min GS är av årsmodell 2025 den uppfyller Euro5 eller Euro5+, inte hundra på plusset men Euro5 i alla fall. Det är dom stränga emission reglerna som gör det svårt för tillverkaren att få en 100% gång. Det är det som justeras i mappningen att motorn får rätt bränsleblandning vid rätt varvtal/gaspådrag. Vet inte om tändning justeras också.
Hade en Husqvarna 701 Enduro för ett par år sedan. En enstånka. Den var Euro5. Helt bedrövlig i låga farter som tex i terräng. Jäkligt ryckig körning när man gick på och av med gas. Enda sättet att få till dom är att byta ljuddämpare och sedan mappa dom så blir dom kanon.
Mao så kan man säga att mappningen gör samma sak som en Auto tuner till exempelvis en VTX som jag jobbar med nu, den mäter av luft/bränsle samt motortemp ett antal ggr /sekunden för att den skall vid avdrag samt gaspådrag få optimal bränsleblandning, slipper förbränning av avgaser fulla med bränsle, Den placeras/går in efter originalspridarna och korrigerar då vad originalboxen inte klarar av. Som du skriver BMW har tydligen så hårda krav på avgasreningen så det kan inte kombineras med en godtagbar gång , lite tråkigt, återigen alldeles för hårt drivna miljökrav . Jag river bort allt sånt skit med emission, Slangar burkar, vaccumventiler mm. när jag skruvar här nere, finns ju inga som helst krav här. Hojarna går så mycket bättre utan den skiten :thumbsup: ;)

Senast ändrad:

IMG_3875.webp

IMG_3876.webp

IMG_3877.webp

IMG_3878.webp

IMG_3881.webp

IMG_3882.webp

IMG_3883.webp

IMG_3884.webp

IMG_3885.webp

IMG_3886.webp

IMG_3887.webp
Bra däck på tung maskin, Anakkee wild super på min 500 cc

Plockade isär Suzukin idag och gjorde en första tvätt. Riktigt smutsigt under alla paneler. Folk tvättar inte som jag har jag kommit fram till då jag köpt beggade hojar :laugh2:
Drog på lite sprayvax efteråt och nu ser den riktigt trevlig ut. Mål denna sommar: få hojen i godkänt bruksskick. Den är ju besiktad men lite bättre kan det bli. 1. Byta bromsvätska 2. Byta olja i motorn 3. Fixa kopplingen som är oerhört trög och utan känsla (tror inte det var så 1984). 4. Fortsätta tvätta/putsa och hitta punkter till en arbetsorder i vinter :)

IMG_4300.webp

IMG_4301.webp

IMG_4302.webp

IMG_4303.webp

IMG_4304.webp

IMG_4306.webp

IMG_4307.webp

IMG_4308.webp

IMG_4309.webp

IMG_4310.webp

IMG_4311.webp

IMG_4315.webp

Plockade isär Suzukin idag och gjorde en första tvätt. Riktigt smutsigt under alla paneler. Folk tvättar inte som jag har jag kommit fram till då jag köpt beggade hojar :laugh2:
Drog på lite sprayvax efteråt och nu ser den riktigt trevlig ut. Mål denna sommar: få hojen i godkänt bruksskick. Den är ju besiktad men lite bättre kan det bli. 1. Byta bromsvätska 2. Byta olja i motorn 3. Fixa kopplingen som är oerhört trög och utan känsla (tror inte det var så 1984). 4. Fortsätta tvätta/putsa och hitta punkter till en arbetsorder i vinter :)

IMG_4300.webp

IMG_4301.webp

IMG_4302.webp

IMG_4303.webp

IMG_4304.webp

IMG_4306.webp

IMG_4307.webp

IMG_4308.webp

IMG_4309.webp

IMG_4310.webp

IMG_4311.webp

IMG_4315.webp
Tror ingen tvättar vare sig hojar, fönster eller annat som du. ;)

IMG_4300.webp

IMG_4301.webp

IMG_4302.webp

IMG_4303.webp

IMG_4304.webp

IMG_4306.webp

IMG_4307.webp

IMG_4308.webp

IMG_4309.webp

IMG_4310.webp

IMG_4311.webp

IMG_4315.webp
Blir det @Nemos hoj som du går igenom...

IMG_4300.webp

IMG_4301.webp

IMG_4302.webp

IMG_4303.webp

IMG_4304.webp

IMG_4306.webp

IMG_4307.webp

IMG_4308.webp

IMG_4309.webp

IMG_4310.webp

IMG_4311.webp

IMG_4315.webp

Är det samma problem med CDI-boxarna på 1100:an som det var på 400:an under de åren?
Eller de kanske inte är från Kokusan Denki på 1100:an?

Är det samma problem med CDI-boxarna på 1100:an som det var på 400:an under de åren?
Eller de kanske inte är från Kokusan Denki på 1100:an?
Jag vet faktiskt inte. Kompisen var ju intresserad av en nästan likadan (ES istället för EF). Den gick inte på alla cylindrar och jag tror det är tändningen som spökar.

Jag vet faktiskt inte. Kompisen var ju intresserad av en nästan likadan (ES istället för EF). Den gick inte på alla cylindrar och jag tror det är tändningen som spökar.

På 400:na så om batteriet var lite dåligt laddat så när motorn startades kunde det ge en "strömspik" som dödade boxen, numera så kan man köpa eftermarknads boxar från annan tillverkare som dels håller bättre men även har ett jämnare register framförallt på de 2 cylindriga 400:na.

IMG_4300.webp

IMG_4301.webp

IMG_4302.webp

IMG_4303.webp

IMG_4304.webp

IMG_4306.webp

IMG_4307.webp

IMG_4308.webp

IMG_4309.webp

IMG_4310.webp

IMG_4311.webp

IMG_4315.webp
De skall alltid tvättas och servas

505399Magnan301_1710799206222380_5101167641767099437_n.webp

Ikväll har jag lyft av tanken samt fixat med kopplingsvajern som inte var rött dragen efter något byte någon gång i tiden. I ett visst läge kunde den faktiskt orsaka gashäng och det är inte roligt.
Har smort upp gas och choke mekanism men skall göra en ordentlig tvätt också innan tanken åker tillbaka.
Gjorde en liten vajersmörj av en sugpropp :) Funkade kanon.

IMG_4335.webp

IMG_4336.webp

Ikväll har jag lyft av tanken samt fixat med kopplingsvajern som inte var rött dragen efter något byte någon gång i tiden. I ett visst läge kunde den faktiskt orsaka gashäng och det är inte roligt.
Har smort upp gas och choke mekanism men skall göra en ordentlig tvätt också innan tanken åker tillbaka.
Gjorde en liten vajersmörj av en sugpropp :) Funkade kanon.

IMG_4335.webp

IMG_4336.webp
Knepet du gjorde för att smörja vajern var ju kanon:thumbsup:

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
14 K
Gazton
G
W