Mindre skatt för pensionärer?

 

SatanG

Forumveteran
Jag misstänker att det finns en del svenska pensionärer med thailändska fruar i Thailand som kanske tycker sig betala lite väl hög skatt med tanke på vad de får tillbaka.
Jag har långt kvar dit men för den som vill veta mera kan ju se om det går att skatta på sin pension i Thailand istället för i Sverige. Avtalet mellan Sverige och Thailand hittas här https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b6de08/1441888254184/360-764+utgåva+1+Thailand.pdf

Skummade lite snabbt i början och såg bl.a.

Artikel 18
Pension
2. a) Pension, som betalas av, eller från fonder inrättade av, en avtalsslutande stat, dess politiska underavdelningar eller lokala myndigheter till fysisk person på grund av arbete som utförts i denna stats, dess politiska underavdelningars eller lokala myndigheters tjänst, beskattas endast i denna stat.
Undantag från
b) Sådan pension beskattas emellertid endast i den andra avtalsslutande staten, om personen i fråga har hemvist och är medborgare i denna andra stat.

Min läsförståelse tolkar detta som att thailändskor som flyttar tillbaka till Thailand och har pension från Sverige ev. kan minska sin skatt på denna genom att begära att bli skattade av Thailand istället. Det finns ju även en hel del avdrag thailändska skattebetalare kan dra av så en del kanske borde läsa igenom avtalet och se om det kan hjälpa till.

Det är väl sällan vi svenskar blir medborgare i Thailand men det kanske finns andra gynnsamma regler som gäller men som ingen eller få vet om?

/ SatanG
 
Jag misstänker att det finns en del svenska pensionärer med thailändska fruar i Thailand som kanske tycker sig betala lite väl hög skatt med tanke på vad de får tillbaka.
Jag har långt kvar dit men för den som vill veta mera kan ju se om det går att skatta på sin pension i Thailand istället för i Sverige. Avtalet mellan Sverige och Thailand hittas här https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b6de08/1441888254184/360-764+utgåva+1+Thailand.pdf

Skummade lite snabbt i början och såg bl.a.

Artikel 18
Pension
2. a) Pension, som betalas av, eller från fonder inrättade av, en avtalsslutande stat, dess politiska underavdelningar eller lokala myndigheter till fysisk person på grund av arbete som utförts i denna stats, dess politiska underavdelningars eller lokala myndigheters tjänst, beskattas endast i denna stat.
Undantag från
b) Sådan pension beskattas emellertid endast i den andra avtalsslutande staten, om personen i fråga har hemvist och är medborgare i denna andra stat.

Min läsförståelse tolkar detta som att thailändskor som flyttar tillbaka till Thailand och har pension från Sverige ev. kan minska sin skatt på denna genom att begära att bli skattade av Thailand istället. Det finns ju även en hel del avdrag thailändska skattebetalare kan dra av så en del kanske borde läsa igenom avtalet och se om det kan hjälpa till.

Det är väl sällan vi svenskar blir medborgare i Thailand men det kanske finns andra gynnsamma regler som gäller men som ingen eller få vet om?

/ SatanG

Om kvinnorna har dubbla medborgarskap, kan det påverka tolkningen. Det bästa är nog att ringa Skatteverket.

Sen gäller det nog bara statlig pension och inte tjänstepension. Men skriven på ett sätt att man måste vara jurist för att förstå.
 
Enligt vad jag har erfarit så skall det inte gå att skatta i Thailand för inkomst i Sverige , för Norrmän vet jag att detta fungerar , dock mycket krångligt ,, men ej med inkomst från Sverige
 
Enligt vad jag har erfarit så skall det inte gå att skatta i Thailand för inkomst i Sverige , för Norrmän vet jag att detta fungerar , dock mycket krångligt ,, men ej med inkomst från Sverige

Läs min markerade text ang. pension i första inlägget. Det här är ju knappast information skattmyndigheten vill belysa om det kan innebära minskade skatteintäkter men kan vara värt att kolla upp. Det var med dig och andra i liknande situation som jag skrev inlägget.

/ SatanG
 
Läs min markerade text ang. pension i första inlägget. Det här är ju knappast information skattmyndigheten vill belysa om det kan innebära minskade skatteintäkter men kan vara värt att kolla upp. Det var med dig och andra i liknande situation som jag skrev inlägget.

/ SatanG
Det där har utretts noga många ggr tidigare , utfallet har hittills varit samma , inte möjligt , orkar inte utvärdera detta igen , finns i någon annan tråd här vill jag minnas
 
Pensioner intjänade av tjänst i Sverige beskattas i Sverige oavsett nationalitet då de varit skattebefriade under intjänandetiden.
Andra inkomster kan beskattas i annat land där man är medborgare när man flyttat.
 
Min fru är Svensk medborgare sedan mååånga år :)

Vill hon fortsätta vara det om hon flyttar till Thailand efter du gått bort då?
Det är ju det som det handlar om och det är nog en del som inte bryr sig om att behålla det om man sitter i Isaan och förlorar pengar på det.

/ SatanG
 
Pensioner intjänade av tjänst i Sverige beskattas i Sverige oavsett nationalitet då de varit skattebefriade under intjänandetiden.
Andra inkomster kan beskattas i annat land där man är medborgare när man flyttat.

"Pensionen kan vara undantagen från beskattning om Sverige har ett skatteavtal med landet i fråga"
https://www.skatteverket.se/privat/.../papension.4.6fdde64a12cc4eee23080002614.html
Hade jag varit närmare pensionen alt. frugan skulle få pension från Sverige hade iaf jag nystat lite mer i detta.

Jag tycker det är bra att vi kan tipsa varandra om sätt som, även om vi följer lagar/regler, kan gynna varandra.
För den som betalar skatt i Thailand och inte känner till det så går det göra avdrag bl.a. för make/maka 60k och barn a 30k vilket är en dubblering från ifjol.
Låst livförsäkring, öppnas enkelt hos banken, som man betalar in till under minst 7 år kan dras av upp till 100k/år. Provident fund, måste vara en godkänd sådan, upp till 500k men max 15% av fast bruttolön.
"RMF fund" som är en slags pensionsfond, 500k, max 15% av total inkomst. Dessa två fonder kan kombineras men inte tillsammans överstiga 500k .
LTF "Long Term Fund"
Health insurance åt föräldrarna a 15k om föräldrarna inte har en inkomst som överstiger 30k/år...Nu gick familjens ekonomiska talesperson till duschen så får stoppa där :)

/ SatanG
 
Hade jag tid skulle jag ringa Skatteverket och kolla, även om det är många, många år till min fru blir pensionär ...

@Ledarn borde ju vara intresserad, så ring du :D
 
Har en kompis som ingick i ett gäng gubbar runt Hua Hin som drog detta med skatteverket..
Detta efter att någon sa att han fått igenom detta med att betala skatt i Thailand..??
Dom fick efter ett antal månader reda på det ni redan skrivit..

Det går inte att undvika skatt i Sverige på pension..
Skatteavtalet som är skrivet mellan Thai - Swe gör endast att du slipper betala skatt i två länder..

Men den mannen hade lyckats att få betala skatt två gånger och trodde att han gjort ett klipp...??

Funny.gif
 
Har en kompis som ingick i ett gäng gubbar runt Hua Hin som drog detta med skatteverket..
Detta efter att någon sa att han fått igenom detta med att betala skatt i Thailand..??
Dom fick efter ett antal månader reda på det ni redan skrivit..

Det går inte att undvika skatt i Sverige på pension..
Skatteavtalet som är skrivet mellan Thai - Swe gör endast att du slipper betala skatt i två länder..

Men den mannen hade lyckats att få betala skatt två gånger och trodde att han gjort ett klipp...??

Funny.gif

Men det var ju frun om hon är medborgare i Thailand .... inte farangen.
 
Har en kompis som ingick i ett gäng gubbar runt Hua Hin som drog detta med skatteverket..
Detta efter att någon sa att han fått igenom detta med att betala skatt i Thailand..??
Dom fick efter ett antal månader reda på det ni redan skrivit..

Det går inte att undvika skatt i Sverige på pension..
Skatteavtalet som är skrivet mellan Thai - Swe gör endast att du slipper betala skatt i två länder..

Men den mannen hade lyckats att få betala skatt två gånger och trodde att han gjort ett klipp...??

Funny.gif
Tråden handlar om Thailändska medborgare som får pension från Sverige, var dom från HH Thailändska medborgare?
Tråden gäller inte utflyttade Svenska pensionärer.
Därav kanske intresset för din del då din fru som är Thai och hon kommer väl få pension ifrån Sverige och det kan gälla henne när ni flyttar ner.
 
Nu är väl de flesta thai medborgare som tjänat ihop till en pension i Sverige även svenska medborgare och betraktas säkert som svenskar av svenska myndigheter.
 
Har en kompis som ingick i ett gäng gubbar runt Hua Hin som drog detta med skatteverket..
Detta efter att någon sa att han fått igenom detta med att betala skatt i Thailand..??
Dom fick efter ett antal månader reda på det ni redan skrivit..

Det går inte att undvika skatt i Sverige på pension..
Skatteavtalet som är skrivet mellan Thai - Swe gör endast att du slipper betala skatt i två länder..

Men den mannen hade lyckats att få betala skatt två gånger och trodde att han gjort ett klipp...??

Funny.gif

Nja, skulle man bli beskattad i Thailand så ska man ju inte behöva betala den i Sverige.....och omvänt.
 
Vill hon fortsätta vara det om hon flyttar till Thailand efter du gått bort då?
Det är ju det som det handlar om och det är nog en del som inte bryr sig om att behålla det om man sitter i Isaan och förlorar pengar på det.

/ SatanG
Svårt att säga , beror väl på hennes möjligheter att försörja sig efter min bortgång ,samt även hur Sverige utvecklas ..med politiker som bryr sig mer om andra än om Svenskar så ser ju inte framtiden så ljus ut ,, I Isaan så kommer inte mycket att förändras , där kan hon även leva många år på sitt sparkapital ,, knappast här i Sverige hur länge räcker en mille svkr ,, fem år ???
 
 

Liknande trådar

G
Svar
74
Visningar
7 K
A
A
Svar
11
Visningar
4 K
pa_sak
P
A
Svar
8
Visningar
2 K
Wanpen
W
 
Tillbaka
Topp