Nya tråden om svensk skatt för Thailändska bärplockare.

 

apknug

Forumveteran
Då vanliga medlemmar inte längre kan läsa den gamla tråden om de nya skattereglerna för thailändska bärplockare så drar jag igång en ny. Tråden är flyttad till dude, lite mer barnförbjudet där.....

Oppositionen med Katarina Brännström (M), ställde en berättigad fråga till finansminister Magdalena Andersson (S), som är ansvarig för de nya skattereglerna.

Frågan lyder;

"Avser ministern att vidta åtgärder om skattereglerna för dem som kommer från länder utanför EU medför att det inte kommer tillräckligt många till Sverige för att plocka de eftertraktade bären? "

Svaret blir, som väntat, en generell svepning där det sägs detta;

"För regeringen är det viktigt att det råder ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Alla som arbetar i Sverige har rätt till goda arbetsvillkor.

Ordning och reda på arbetsmarknaden innebär även att det ska gälla sunda konkurrensförhållanden. I syfte att uppnå mer konkurrensneutrala regler infördes därför den 1 januari i år ett ekonomiskt arbetsgivarbegrepp vid tillfälligt arbete i Sverige. Det avgörande för om en arbetstagare som arbetar tillfälligt i Sverige ska beskattas här är numera vem som arbetet utförs för, inte vem som i formell mening är arbetsgivare och betalar ut lönen. Det är internationellt vedertaget att tillämpa ett ekonomiskt arbetsgivarbegrepp. Motsvarande regler finns redan i de nordiska länderna och i flertalet av EU:s medlemsstater samt övriga länder som Sverige har skatteavtal med. Skatteavtalen anger hur dubbelbeskattning ska undvikas.

Införandet av ekonomiska arbetsgivarbegreppet är en generell förändring av skattereglerna. Förändringen påverkar därför alla företag med inhyrd utländsk arbetskraft."

För den som är intresserad av hela dokumentet finns denna länk;

 
Kan man ju undra! Tråden flyttades eftersom den spårade ur vilket inte är någon ovanlig företeelse. Vi valde att göra så istället för att ta bort den. Och @apknug är naturligtvis även han välkommen att markera rutan för Dude under sin profil.
 
Som tydligt nämns i ingressen till mitt första inlägg är anledningen till att den nya tråden skapades just det faktum att den gamla tråden flyttades till Dude.

På detta sätt kan medlemmar som av någon anledning valt att inte följa vuxenavdelningn Dude fortfarande ta del av ytterligare information kring de thailändska bärplockarnas skatt. Även de som bara läser som "gäster" kan ta del av informationen kring de thailändska bärplockarna. Vid en Google sökning finns också chansen att få träff på informationen kring de thailändska bärplockarnas nya skatt. Detta kan generera ny trafik till forumet, vilket dels är bra för reklamintäkter, och förhoppningsvis leda till nya medlemmar.
 
Senast ändrad:
Som tydligt nämns i ingressen till mitt första inlägg är anledningen till att den nya tråden skapades just det faktum att den gamla tråden flyttades till Dude.

På detta sätt kan medlemmar som av någon anledning valt att inte följa vuxenavdelningn Dude fortfarande ta del av ytterligare information kring de thailändska bärplockarnas skatt. Även de som bara läser som "gäster" kan ta del av informationen kring de thailändska bärplockarna. Vid en Google sökning finns också chansen att få träff på informationen kring de thailändska bärplockarnas nya skatt. Detta kan generera ny trafik till forumet, vilket dels är bra för reklamintäkter, och förhoppningsvis leda till nya medlemmar.
Man blir faktiskt rörd av din omtanke, inte bara om bärplockarna utan även om Admins reklamintäkter. Det är bara så tråkigt när trådar spårar ur som den gjorde, det skrevs beklagligtvis en del olämpliga saker. Ett annat alternativ vore att avlägsna tråden helt och hållet men det såg vi som sämre, då hade ju ingen kunnat ta del av informationen.

För övrigt föreslår jag att du översätter informationen till thailändska och ser till att den får spridning i landet. För jag tycker synd om thailändare som kommer hit på falska premisser och blir rejält blåsta av skrupellösa människor. Dela med dig av det så gör du många en stor tjänst.
 
Man blir faktiskt rörd av din omtanke, inte bara om bärplockarna utan även om Admins reklamintäkter. Det är bara så tråkigt när trådar spårar ur som den gjorde, det skrevs beklagligtvis en del olämpliga saker. Ett annat alternativ vore att avlägsna tråden helt och hållet men det såg vi som sämre, då hade ju ingen kunnat ta del av informationen.

För övrigt föreslår jag att du översätter informationen till thailändska och ser till att den får spridning i landet. För jag tycker synd om thailändare som kommer hit på falska premisser och blir rejält blåsta av skrupellösa människor. Dela med dig av det så gör du många en stor tjänst.
Jag förstår inte tonen i ditt inlägg? Har jag nånsin ifrågasätt om det var rätt eller fel att flytta tråden?

Och vi vill väl fortfarande snacka Thailand öppet här? Både från admins och medlemmars sida?
 
Jag förstår inte tonen i ditt inlägg? Har jag nånsin ifrågasätt om det var rätt eller fel att flytta tråden?

Och vi vill väl fortfarande snacka Thailand öppet här? Både från admins och medlemmars sida?
Tonen i mitt inlägg? Ja klura på den ett tag. Om du har ifrågasatt, så tolkar jag och förmodligen många med mig ditt inlägg. Men min läsförståelse kanske har fått allvarliga brister på gamla dar.
 
Tonen i mitt inlägg? Ja klura på den ett tag. Om du har ifrågasatt, så tolkar jag och förmodligen många med mig ditt inlägg. Men min läsförståelse kanske har fått allvarliga brister på gamla dar.
Det går från klarhet till klarhet. Men nu hamnar vi lite off topic.

Nåt intressant i ämnet som min herre vill tillföra innan denna tråd också eventuellt "spårar ut"?
 
Tonen i mitt inlägg? Ja klura på den ett tag. Om du har ifrågasatt, så tolkar jag och förmodligen många med mig ditt inlägg. Men min läsförståelse kanske har fått allvarliga brister på gamla dar.
Själv tycker jag inlägget va bra, sen kan man låsa den nu när infon finns på forumet öppet och man behöver inte hamna i en tråd där det diskuteras invandring när man ville läsa om sakatteregler för bärplockare.
Rensa skiten på inlägg från varför han posta den och lås den som informativ tråd utan vidare inlägg.
Det har ni gjort med andra trådar.
 
Hej

I Finland väntar man sig i år över 10 000 utländska säsongsarbetare, mestadels ifrån Thailand, Ukraina och Ryssland.

1618593543016.jpeg



Mvh isan lover
 
För att döda alla spekulationer i denna tråd så kommer facit här..

Dessa bärplockatföretag går en enorm vinst varje säsong.

Ett exempel är en bärplockares sk minimilön är 21500kr. Men i verkligheten så dras av denna lön 200kr per dygn i logi 200kr per dygn mat 200 kr per dygn i hyra för bil plus bränslekostnen...

Detta medför att bärplockaren skall plocka bär för ca 18000 för att gå jämt ut.... fantisera då hur mkt bär dessa stackare ska plocka för att komma upp i dessa summor. Tex ett vanligt år så kostar ett kilo blåbär 15kr.

Vilket medför att man måste plocka 40 kilo för att ens gå runt...

Och gud nåde om det blir en stugdag pga dåligt väder osv....


Detta är bara ett exempel på ett av många sk seriösa bärplockarföretag här i norr.

Så jag tror detta är ett problem som företagen får ta ställning till och inte de stackars bärplockarna....
 
Är ju jäkligt konstigt att alla tycker synd o kallar de stackars bärplockare ..Själv känner jag o tjejen tre fyra stycken som åker så ofta de kan till Sverige eller Finland o de tjänar bra o vill hit varje år ...
 
Är ju jäkligt konstigt att alla tycker synd o kallar de stackars bärplockare ..Själv känner jag o tjejen tre fyra stycken som åker så ofta de kan till Sverige eller Finland o de tjänar bra o vill hit varje år ...
Det tror jag säkert det kan vara. Konsten är att ha turen hitta det bra företaget....
 
För att döda alla spekulationer i denna tråd så kommer facit här..

Dessa bärplockatföretag går en enorm vinst varje säsong.

Ett exempel är en bärplockares sk minimilön är 21500kr. Men i verkligheten så dras av denna lön 200kr per dygn i logi 200kr per dygn mat 200 kr per dygn i hyra för bil plus bränslekostnen...

Detta medför att bärplockaren skall plocka bär för ca 18000 för att gå jämt ut.... fantisera då hur mkt bär dessa stackare ska plocka för att komma upp i dessa summor. Tex ett vanligt år så kostar ett kilo blåbär 15kr.

Vilket medför att man måste plocka 40 kilo för att ens gå runt...

Och gud nåde om det blir en stugdag pga dåligt väder osv....


Detta är bara ett exempel på ett av många sk seriösa bärplockarföretag här i norr.

Så jag tror detta är ett problem som företagen får ta ställning till och inte de stackars bärplockarna....
Så ett dåligt bärår blir det röda siffror.
 
Många har blivit lurade och illa behandlade genom åren. Med det sagt så kommer många bärplockare hem med en ansenlig summa pengar mätt utifrån en Isaan bondes perspektiv. Annars skulle dom såklart inte göra det. Du tror väl inte dom reser till Sveriges blåbärsskogar för att roa sig.
Tror jag inte...
 
Många har blivit lurade och illa behandlade genom åren. Med det sagt så kommer många bärplockare hem med en ansenlig summa pengar mätt utifrån en Isaan bondes perspektiv. Annars skulle dom såklart inte göra det. Du tror väl inte dom reser till Sveriges blåbärsskogar för att roa sig.
Procentuelt sett .,hur manga?
 
Procentuelt sett .,hur manga?
Det är rätt många som inte förstår att resa, uppehälle ska tas från de bär dom plockar.

Men de duktigaste tar hem upp till +100k SEK efter skatt mm om det är gott om bär.
De som tror att dom får skattefri månadslön för att sova bort säsongen i Norden blir besvikna.
 
 

Liknande trådar

P
Svar
23
Visningar
3 K
Pjodd
P
 
Tillbaka
Topp