Mindre skatt för pensionärer?

 
Svårt att säga , beror väl på hennes möjligheter att försörja sig efter min bortgång ,samt även hur Sverige utvecklas ..med politiker som bryr sig mer om andra än om Svenskar så ser ju inte framtiden så ljus ut ,, I Isaan så kommer inte mycket att förändras , där kan hon även leva många år på sitt sparkapital ,, knappast här i Sverige hur länge räcker en mille svkr ,, fem år ???

"Svårt att säga", de flesta skulle thai skulle nog gärna avsäga sig sitt svenska medborgarskap om de pensionerar sig i Isaan och det innebär många battingar fler i börsen. Det är nog inget problem för henne att åka besöka Sverige på besöksvisum om hon senare vill det.
Hur länge räcker en mille, jag vet inte men det beror väl på förutsättningarna. I Isaan för en pensionerad thailändska utan spelintresse, betald bostad och skötsam så borde det räcka tämligen långt om inte familjemedlemmar anser sig ha rätt till delar av millen förstås.

/ SatanG
 
Har man inga skulder och bostad betald samt ett nyktert levende med måttligt spelintresse så räcker 1 mille sek länge i Sverige också.
 
Min fru har aldrig köpt en lott i sitt liv , spel är riktigt skit säger hon, titta på hur många Thai som blir spelberoende och råkar illa ut , nykter är hon , liksom jag har hon inte en Thai bath eller Svensk krona i skuld , jag är likadan ,, skulle aldrig lägga slantar på spel eller tobak , finns bättre sätt att spendera slantarna på . Familjen fåringenting av henne , och försök inte med att jag inte vet , det vet jag bestämt ,, därtill är hon för snål .. De kan inte hålla i stålar säger hon ,, spara ,spara spara är hennes motto , till vad vet jag , ålderdomen .. Hon är en outbildad faramrtjej , men street smart är hon . :) sina principer ruckar hon inte på
 
Om man kan betala skatt i Thailand då, och slippa dito i Sverige, kan det ju ge en fördel.
Svensk allmän pension skattas alltid i Sverige oavsett medborgarskap.
Detta är för att den inte är beskattad tidigare, finns inte på kartan att Sverige efterskänker den skatten..
 
Senast redigerad av en moderator:
Min fru har aldrig köpt en lott i sitt liv , spel är riktigt skit säger hon, titta på hur många Thai som blir spelberoende och råkar illa ut , nykter är hon , liksom jag har hon inte en Thai bath eller Svensk krona i skuld , jag är likadan ,, skulle aldrig lägga slantar på spel eller tobak , finns bättre sätt att spendera slantarna på . Familjen fåringenting av henne , och försök inte med att jag inte vet , det vet jag bestämt ,, därtill är hon för snål .. De kan inte hålla i stålar säger hon ,, spara ,spara spara är hennes motto , till vad vet jag , ålderdomen .. Hon är en outbildad faramrtjej , men street smart är hon . :) sina principer ruckar hon inte på
Så med det livet borde hon väl klara sig i 10-20 år på en mille i Sverige för kostsamma laster och nöjen verkar hon ju inte ha ;)
 
Så med det livet borde hon väl klara sig i 10-20 år på en mille i Sverige för kostsamma laster och nöjen verkar hon ju inte ha ;)
Ja och då skulle hon vara 58-68 år, sedan då , I Thailand klarar hon sig det dubbla gissar jag på ,, där hämtar hon mat i skogen , hon fiskar tar mungos i fälla . samt föder upp kycklingar och kossor , Risråttor finns i skogen ,, ris finns ju ,, vatten köper hon , inte som de andra som dricker regnvatten ..
 
Svensk allmän pension skattas alltid i Sverige oavsett medborgarskap.
Detta är för att den inte är beskattad tidigare, finns inte på kartan att Sverige efterskänker den skatten..
Intressant att det i skatteavtalet finns ett undantag, men det undantaget inte gäller ... självklart det gäller för något. Så det finns ju på kartan!
 
Intressant att det i skatteavtalet finns ett undantag, men det undantaget inte gäller ... självklart det gäller för något. Så det finns ju på kartan!
Kan du klistra in den delen av skatteavtalet här
 
Senast redigerad av en moderator:
Som jag ser det i den långa texten i avtalet, så skattar man för inkomster, vinster från försäljningar mm. i det land dom har uppstått.
Pensionsinkomster har uppstått i Sverige.





Skatter som omfattas av avtalet

1. Detta avtal tillämpas på skatter på inkomst som påförs för en avtalsslutande stats, dess politiska underavdelningars eller lokala myndigheters räkning, oberoende av det sätt på vilket skatterna tas ut.

2. Med skatter på inkomst förstås alla skatter som utgår på inkomst i dess helhet eller på delar av inkomst, däri inbegripna skatter på vinst på grund av överlåtelse av lös eller fast egendom samt skatter på värdestegring.

3. De för närvarande utgående skatter, på vilka avtalet tillämpas, är

a) i Thailand:

1) inkomstskatten, och

2) petroleuminkomstskatten

(i det följande benämnda "thailändsk skatt"),

b) i Sverige:

1) den statliga inkomstskatten, sjömansskatten och kupongskatten däri inbegripna,

Mer i ämnet

När du tidigare har varit bosatt i Sverige och flyttat till ett annat land kommer i vissa fall Sverige att ha ett fortsatt skatteanspråk på dig enligt de interna svenska skattereglerna. Det gäller exempelvis kapitalvinst vid försäljning av aktier och liknande värdepapper (dock inte värdepappersfonder) under de första 10 hela kalenderåren som du bor utomlands – den så kallade tioårsregeln. Sverige tar ut 30 procent kupongskatt på utdelning på svenska aktier. Sverige tar även ut 20 procents SINK (särskild inkomstskatt för utlandsbosatta) på lön och pension som utbetalas från Sverige.

När du har flyttat till ett nytt land kommer sannolikt även det landet att kräva skatt av dig när du får inkomster eller säljer tillgångar när du bor där.
 
Helt korrekt , det kommer aldrig att hända :thumbsup:

Ja det var inte många rätt du hade i denna tråden. Förväntar mig en pudel av dig och nmax när/om ni kommer till bättre vetande.
Ledarn - Om jag vore dig skulle jag inte lyssna för mycket runt stenborden, kontakta istället berörd myndighet. Bara ett tips i all välmening ;)

/ SatanG
 
Ledarn - Om jag vore dig skulle jag inte lyssna för mycket runt stenborden, kontakta istället berörd myndighet. Bara ett tips i all välmening ;)
/ SatanG

Har bättre koll än det kanske verkar..??
Tycker det är kul att ställa frågor och få en massa svar..
Sen kan man ju alltid finna ett litet korn som man kan spinna vidare på..
Det kornet hade du inte upptäckt utan frågor..
Och spelar man lite "korkad" så får man många svar... :nod::nod:
(Många som vill visa att dom kan och jag är tacksam)
 
Har bättre koll än det kanske verkar..??
Tycker det är kul att ställa frågor och få en massa svar..
Sen kan man ju alltid finna ett litet korn som man kan spinna vidare på..
Det kornet hade du inte upptäckt utan frågor..
Och spelar man lite "korkad" så får man många svar... :nod::nod:
(Många som vill visa att dom kan och jag är tacksam)

Ja nu var det ju jag som skrev om "kornet" redan i trådstarten så det var ju redan upptäckt sas.
Kanske jag tänker snett men borde det inte vara bättre att sträva efter rätt information tillsammans istället för att aktivt ställer sig på den sidan som har fel om du "Har bättre koll än det verkar"? Det skulle lätt kunna läsas som att du vet om men inte vill att andra ska få del av denna information men så missgynnsam hoppas/tror jag inte du är.

/ SatanG
 
Skriv då vad du vet om det som står i skatteavtalet. Du skrev ju att din vän i Hua Hin försökt, vad var förklaringen till att hans fru, om hon nu enbart var thailändsk medborgare inte fick skatta i enbart Thailand i stället? De borde ju förklarat varför de inte följer skatteavtalet eller hur det ska tolkas.

Stenbordsskrönor har vi ju hört tillräckligt som SatanG, alla vet att det inte går, men ingen verkar ha förstahands uppgifter. Jag skulle gärna ringa Skatteverket om jag hade tid. Och kommer göra så fort jag får tid. Vill ju att min fru ska veta vad som förväntas.
 
Skriv då vad du vet om det som står i skatteavtalet. Du skrev ju att din vän i Hua Hin försökt, vad var förklaringen till att hans fru, om hon nu enbart var thailändsk medborgare inte fick skatta i enbart Thailand i stället? De borde ju förklarat varför de inte följer skatteavtalet eller hur det ska tolkas.

Stenbordsskrönor har vi ju hört tillräckligt som SatanG, alla vet att det inte går, men ingen verkar ha förstahands uppgifter. Jag skulle gärna ringa Skatteverket om jag hade tid. Och kommer göra så fort jag får tid. Vill ju att min fru ska veta vad som förväntas.
Det var en gemensam vän till dig och mig som nämnde detta på ett annat forum Janne..
Har du glömt det..??
Och det handlade inte om att hans fru utan att det var en Svensk man som trodde sig veta att han slapp betala skatt i Sverige och var så övertygad om detta så att ett gäng där vår vän ingår började göra ordentliga efterforskningar..
Men som jag skrev slutade det ju med att dom fick reda på att han fick dubbelbeskatta sin pension då han skrev sig som skatteskyldig i Thailand..

Jag ställde en helt annan fråga gällande min fru's intjänade pensionspengar..
Ni alla vet ju att det svaras helt vilt i trådarna och man lätt får uppfattningen att ett svar tillhör en fråga men är egentligen ett svar till en helt annan fråga...
Och detta p.g.a att många inte vet eller orkar citera rätt fråga ibland...
 
Senast redigerad av en moderator:
Det var en gemensam vän till dig och mig som nämnde detta på ett annat forum Janne..
Har du glömt det..??
Och det handlade inte om att hans fru utan att det var en Svensk man som trodde sig veta att han slapp betala skatt i Sverige och var så övertygad om detta så att ett gäng där vår vän ingår började göra ordentliga efterforskningar..
Men som jag skrev slutade det ju med att dom fick reda på att han fick dubbelbeskatta sin pension då han skrev sig som skatteskyldig i Thailand..

Jag ställde en helt annan fråga gällande min fru's intjänade pensionspengar..
Ni alla vet ju att det svaras helt vilt i trådarna och man lätt får uppfattningen att ett svar tillhör en fråga men är egentligen ett svar till en helt annan fråga...
Och detta p.g.a att många inte vet eller orkar citera rätt fråga ibland...
Jo,

Men kolla upp med Skatteverket vad som gäller din fru, säg att hon har thailändskt medborgarskap! Tror damerna kan ha en del att tjäna om man kan tolka texten till sin egen fördel ... men man måste nog ligga i och be att få prata med en av deras jurister om de inte ger sig.

Om de flyttar ut och avsäger sig svenska medborgarskapet så känns det rimligt att de inte kommer påverka svenska staten mer och känns rimligt att de ska slippa betala svensk skatt om de istället betalar thailändsk.
 
Jo,

Men kolla upp med Skatteverket vad som gäller din fru, säg att hon har thailändskt medborgarskap! Tror damerna kan ha en del att tjäna om man kan tolka texten till sin egen fördel ... men man måste nog ligga i och be att få prata med en av deras jurister om de inte ger sig.

Om de flyttar ut och avsäger sig svenska medborgarskapet så känns det rimligt att de inte kommer påverka svenska staten mer och känns rimligt att de ska slippa betala svensk skatt om de istället betalar thailändsk.
Kanske finns en möjlighet där..??
Men dumt att avsäga sig ett Svenskt medborgarskap som ger stora fördelar om du vill testa något annat land efter att vi gubbar gått bort..??
När väl tiden för våran flytt kommer ska jag i alla fall kontrollera vad det finns för möjligheter..
Det som gäller idag gäller kanske inte imorgon..??
Många år är det kvar till min fru kan ta ut dom pengarna...
 
Senast redigerad av en moderator:
Kanske finns en möjlighet där..??
Men dumt att avsäga sig ett Svenskt medborgarskap som ger stora fördelar om du vill testa något annat land efter att vi gubbar gått bort..??
När väl tiden för våran flytt kommer ska jag i alla fall kontrollera vad det finns för möjligheter..
Det som gäller idag gäller kanske inte imorgon..??
Många år är det kvar till min fru kan ta ut dom pengarna...
Tror du din fru vill testa något annat land och lämna byn när hon nåt pensionsåldern om du gått bort innan?
Lät långsökt att en Thaidam skulle ge sig ut på äventyr vid 65 år men allt kan ju hända, kanske du blir så gammal och lever längst.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
74
Visningar
7 K
A
A
Svar
11
Visningar
4 K
pa_sak
P
A
Svar
8
Visningar
2 K
Wanpen
W
 
Tillbaka
Topp