Mindre skatt för pensionärer?

Tror du din fru vill testa något annat land och lämna byn när hon nåt pensionsåldern om du gått bort innan?
Lät långsökt att en Thaidam skulle ge sig ut på äventyr vid 65 år men allt kan ju hända, kanske du blir så gammal och lever längst.
När hon blivit 65 lär hon nog inte testa att flytta..??
Men om vi nu flyttar om säg 5 år och hon då är 47...
Att då säga upp sitt Svenska medborgarskap..??
Eller tycker ni att hon ska vänta till sista dagen innan 65 med att åka till ambassaden..??

Skriv då vad du vet om det som står i skatteavtalet. Du skrev ju att din vän i Hua Hin försökt, vad var förklaringen till att hans fru, om hon nu enbart var thailändsk medborgare inte fick skatta i enbart Thailand i stället? De borde ju förklarat varför de inte följer skatteavtalet eller hur det ska tolkas.

Stenbordsskrönor har vi ju hört tillräckligt som SatanG, alla vet att det inte går, men ingen verkar ha förstahands uppgifter. Jag skulle gärna ringa Skatteverket om jag hade tid. Och kommer göra så fort jag får tid. Vill ju att min fru ska veta vad som förväntas.

Verkar inte som alla vill att din fru ska få veta så ihärdigt det kämpas emot :)
Skatteverket verkar tolka det så som jag gjorde, nedan utdrag från deras svar på frågan.
"När det gäller skatteavtalet med Thailand framgår det att när det gäller statlig eller kommunal pension från Sverige så skall den inkomsten inte beskattas i Sverige om man är Thailändsk medborgare med hemvist i Thailand."

Av det utdraget gör jag även tolkningen att det inte spelar någon roll om hon har dubbelt medborgarskap eller inte så länge hon har thailändskt och är bosatt där men det finns säkert annorlunda åsikt även om detta.

/ SatanG

Senast redigerad av en moderator:
Verkar inte som alla vill att din fru ska få veta så ihärdigt det kämpas emot :)
Skatteverket verkar tolka det så som jag gjorde, nedan utdrag från deras svar på frågan.
"När det gäller skatteavtalet med Thailand framgår det att när det gäller statlig eller kommunal pension från Sverige så skall den inkomsten inte beskattas i Sverige om man är Thailändsk medborgare med hemvist i Thailand."

Av det utdraget gör jag även tolkningen att det inte spelar någon roll om hon har dubbelt medborgarskap eller inte så länge hon har thailändskt och är bosatt där men det finns säkert annorlunda åsikt även om detta.

/ SatanG
Bra kämpat, tack för att du delar med dig!

Liknande trådar

G
Svar
74
Visningar
7 K
A
A
Svar
11
Visningar
4 K