Mitt liv i Etiopien

 
Sedan inviterade jag fyra trevliga damer till lunch. Yapiray's sekreterare. Dom fick naturligtvis välja ställe och det blev en känd populär traditionell restaurang. Säkert fullt alla kvällar.

IMG_4702.JPG
IMG_4703.JPG
IMG_4691.JPG


Ser kanske inte så gott ut men det var mycket gott, förutom injeran som jag inte har lärt mig tycka om. För syrlig för min smak.
IMG_4690.JPG


Kaffe efter maten. Och notan för allt 1777Birr. :eek: 577SEK. ''Dyrt'' i Addis. Mycket trevligt sällskap så värt flerdubbelt. :afro:
IMG_4705.JPG
IMG_4708.JPG


Ok jag ska göra ett undantag och exponera mig själv också.
IMG_4717.JPG
IMG_4725.JPG


På vägen tillbaka stannar jag över på en mindre camp. Jag bjöd ut några duktiga killar. Den vänstra är Turk och den enda förmannen som man kan kalla förman. Förman för svets och neutraliseringsgänget. Det är han som jag alltid diskuterar tekniska saker med. Otroligt duktig och skulle även slå många Svenskar på fingrarna. I mitten sitter Indiern. Han jobbar som nivilerare på den ena stoppmaskinen. Till höger sitter Filippinaren. Han är elektriker och har löst många problem Turkarna har gått bet på. Ett team redo att följa med till nästa projekt. :afro:
IMG_4728.JPG
 
Jag måste verkligen tacka dig @LeWi för att du har låtit oss vara med på detta äventyr, det har varit oerhört intressant. Något som flertalet av oss ite har den blekaste aning om. Samtidigt vill jag sända en förhoppmimg om att vi får vara med på nästa projekt, om det nu blir något.

Det är verkligen synd att jag inte är hemma nu under julen, det hade varit trevligt att träffas igen. Men det kommer säkert tillfällen till senare möten, det är ju inte så långt oss emellan. Och hälsa din bror! Ha en riktigt trevlig jul hemma i Sverige!
 
@LeWi är inte du på väg till kylan i sverige?
Ekonomiskt är jag redo för pension men jag tar gärna ett projekt till. Jag har mer att ge. :D Jag tar först en paus och ser vad som dyker upp. Jag hoppar inte på vilket skitprojekt som helst. Som sagt, Zambia är intressant och jag fick nyligen veta att det ska avgöras i Juni 2019 vem som får projektet. Skulle vara trevligt att jobba med Bombardier Sweden som är partner till Yapiray.
 
Jag måste verkligen tacka dig @LeWi för att du har låtit oss vara med på detta äventyr, det har varit oerhört intressant. Något som flertalet av oss ite har den blekaste aning om. Samtidigt vill jag sända en förhoppmimg om att vi får vara med på nästa projekt, om det nu blir något.

Det är verkligen synd att jag inte är hemma nu under julen, det hade varit trevligt att träffas igen. Men det kommer säkert tillfällen till senare möten, det är ju inte så långt oss emellan. Och hälsa din bror! Ha en riktigt trevlig jul hemma i Sverige!

Tack Berra. Som sagt, jag får se vad som dyker upp. Jag hoppas på Zambia. Som planerat för tillfälligt så reser jag hem till Sverige igen i mitten på April. Då blir det säkert tillfällen att träffas. Skulle vara kul. Får se om min dotter accepterar en inneboende i mitt hus. :D Jag ska hälsa till min bror. Ska försöka hitta honom i spenaten. Själv kommer jag nog mest att hålla till runt Bangsaray denna gången? Han har arrenderar ut marken så han stannar kanske också till mitten av April?
 
Jag fick förfrågan av en svensk sjökapten som jag känt länge att ta över hans jobb i Indonesien åt ett norskt bulk-rederi när jag fick avtalspension vid 60 år. Plats-agent kanske det heter inom shipping. Det handlade att synkronisera malmtransporter, pråmar, kranar, bogserbåtar och meddela rederiet när det var tid att hämta en last.
Jag var länge sugen men tackade nej efter moget övervägande. Ville leva livet utan måsten istället och jag ångar inte beslutet.
Fast samtidigt hade det varit både intressant och ekonomiskt fördelaktigt. Funderar rätt ofta hur det varit att jobba i en region som man nu valt att leva i?
Troligen var jag inte mogen för den långsamma byråkrati i den delen av världen som handlingskraftig och driftig person.
 
16.30 idag var det en ceremoni för avslutat spårläggning i etapp1. En begäran från The big Boss Dr. Ersin Arıoğlu. Nästa ceremoni blir för avslutad svestsning....

IMG_4736.JPG

IMG_0473.JPG


Här fick en nyfiken pojke också vara med på bild.
IMG_0480.JPG


Och alltid ska 1-2 får offras. Ofta böner också men inte idag.
IMG_0490.JPG
IMG_0494.JPG
IMG_0501.JPG


Tjejerna ville posera med mig och det nekade jag inte till. :afro:
PJIE8460.JPG
 
Det närmar sig slutet. Igår bjöd jag ut den lokala kontorspersonalen på huvudcampen i Kombolcha. Passade på när Turkarna tittade på matchen Beşiktas - Malmö. Inga glada miner i morse. :afro:

Inte så bra kvalite på bilderna men...
0.JPG
1.jpg
2.JPG
3.JPG
4.jpg


Drycken i kannan är en mix med en flaska rödvin, en flaska öl och en flaska sprite. Mycket vanlig dryck här. Gott? nja det går att dricka i nödfall.:)
5.jpg


Plötsligt blev man överraskad med gåvor. En traditionell filt eller vad man skall kalla det, och ett par skor. Lokalt tillverkade. Filten är inte riktigt färdig, får tillbaka den om ett par dagar. Jättetrevliga människor.
6.jpg
7.jpg


Paret till vänster är från Indien och fick hänga med.
10.JPG
 
Tack för en väldigt intressant tråd för en som själv jobbar med spår!
Tackar. Nu blev jag nyfiken vem du jobbar för.

Jag jobbade med endast ett företag i Sverige som bytte namn så här många gånger.
Persöner Spårteknik AB
GIA Industri AB
GIA Spårteknik AB
SRS Swedish Rail System
Carillion Rail AB Sweden
Balfour Beatty Rail AB Sweden
Carillion och Balfour Beatty var ett fiasko. Engelsmännen hade en helt annan syn på att driva företag som inte passade in i Sverige. Samtidigt under en svacka med järnvägsinvesteringar.
Idag Strukton Rail AB Sweden som har lyckats mycket bra. Jag har inte jobbat för Strukton. Kanske därför dom har lyckats såbra. :D Några av mina gamla kollegor är kvar där.
 
Igår sorterade jag bort allt jag inte tar med hem. Och det blev det mesta jag skänker bort. Reser hem med en liten resväska. Städerskan fick två fulla resväskor med kläder och annat smått och gott. En kamera som hon nog blev mest glad för?

Hon ville bjuda in på kaffe och jag tackade ja. Men chauffören ville dricka kaffe på sitt favoritställe.:afro:
IMG_4795.JPG
IMG_4796.JPG


Jag tog i alla fall ett titt in i rummet. Här bor hon med sin son. Det gick inte att öppna dörren mer för där är pojkens säng.
IMG_4799.JPG


Köket.... Jag förstår varför hon inte städar så bra hos mig. Men man kan inte var känslig i den här miljön. Blev förvånad att se barncykeln. Ovanligt.
Hon förvarar väl en stulen cykel.:afro: Det är nog svårt att köpa en cykel med en inkomst på 28-30usd/månad.
IMG_4797.JPG
IMG_4798.JPG


Det blev en kaffepaus på vägen tillbaka.
IMG_4804.JPG


Katförsäljaren ville först inte vara med på bild. Men sen gick han med på det om jag lovade att inte dela på internet. Ok jag lovar. :afro: Han klagade på lite kunder idag. Själv var han ganska påverkad. Han påstod att han var full av energi och högre än Gud idag. :) Han tjatade att jag skulle smaka vilket jag gjorde. Jag har smakat innan för sällskap skull men aldrig provat att tugga tills man blir påverkad.
IMG_4809.JPG


Filten och skorna som jag fick har blivit tillverkade här fick jag reda på.
IMG_4817.JPG
 
Etapp 2 i projektet skall igång igen i slutet av Oktober men utan mig tyvärr. Det ska sparas mycket pengar nu. Det kostar att först lägga ner och sedan starta upp ett projekt igen med tusentals anställda och hålla uppsikt och underhålla alla maskiner, byggnader mm under stilleståndet.
Inte kul heller att jobba i projekt där det ska snålas med allting.

Så det blir tyvärr inget liv i denna tråden igen.
 
Etapp 2 i projektet skall igång igen i slutet av Oktober men utan mig tyvärr. Det ska sparas mycket pengar nu. Det kostar att först lägga ner och sedan starta upp ett projekt igen med tusentals anställda och hålla uppsikt och underhålla alla maskiner, byggnader mm under stilleståndet.
Inte kul heller att jobba i projekt där det ska snålas med allting.

Så det blir tyvärr inget liv i denna tråden igen.

Det var synd. Hoppas på en annan tråd i liknande anda.
Alltid intressant att se vad folk sysslar med på dagarna.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp