Mitt liv på Samui

Stämmer om man är gift och har ett sådant visum, men även om jag lever på ett sådant visum har jag fått visa upp min försäkring de senaste två åren. Och dessutom beror det ju på var man har sökt och fått sitt visum, till exempel på en ambassad etc.…
Då har du antagligen Non OA.
Där finns krav på försäkring.
Jag har Non O och är inte gift.
Behöver ingen försäkring för mitt visa men har ändå tecknat en försäkring.

Då har du antagligen Non OA.
Där finns krav på försäkring.
Jag har Non O och är inte gift.
Behöver ingen försäkring för mitt visa men har ändå tecknat en försäkring.
Jo, du har rätt, marriage visa. Men en sak har jag lärt mig, och det är att inget Immigration Office är det andra likt. Som jag skrev har jag tagit med mig mina försäkringspapper de sista två åren, eftersom de frågade efter dem för 3 år sedan.
Nu har jag ju ingen försäkring för visumet utan för eventuella tråkigheter, men varje år svär jag lite när den ska betalas. Blir inte direkt billigare med åren........

Jo, du har rätt, marriage visa. Men en sak har jag lärt mig, och det är att inget Immigration Office är det andra likt. Som jag skrev har jag tagit med mig mina försäkringspapper de sista två åren, eftersom de frågade efter dem för 3 år sedan.
Nu har jag ju ingen försäkring för visumet utan för eventuella tråkigheter, men varje år svär jag lite när den ska betalas. Blir inte direkt billigare med åren........
Jag har Wrlife.
Ingen åldershöjning.
Samma premie varje år om den inte utnyttjas.
Används försäkringen så höjs premien året därpå med 3 %.

Jag har Wrlife.
Ingen åldershöjning.
Samma premie varje år om den inte utnyttjas.
Används försäkringen så höjs premien året därpå med 3 %.
Jag har också Wrf life och de senaste åren har höjningen och sänkningen snarast berott på växelkurser, men vad jag menade var mer att jag tidigare hade ett lite lägre belopp, men nu har jag höjt det självmant. Hade en miljonmax förut, nu 10......

C:a 3 000 SEK/månad då?
Ja, något sådant, och jag har vägt för och emot en hel del när det gäller omfattningen. Det är ju där det blir svårt, och jag är varje år, när det ska förnyas, inte säker på om jag betalar för mycket i förhållande till hur stor risken är att ha det lite lägre. Hopplöst att veta, ja. Ett lotteri som gagnar försäkringsbolagen… som alltid.
Men en vän till mig fick cancer och det kostade enorma summor för behandling. Så nu är jag lite rådvill, och samtidigt tycker jag att det är för mycket... men tänk om..
I höst är det dags igen och detta år ska jag tänka lite extra innan jag förnyar. För jag passerar snart gränsen för att kunna ändra utan att kolla varenda cell i kroppen…

Men vad är bäst att ha en sjukförsäkring eller en reseförsäkring efter 45 dagar?

En sjukförsäkring täcker sjukdomar och olycksfall medans en reseförsäkring täcker mer, som stöld, ansvar, förseningar mm. Båda kan vara nog så dyra särskilt om du är äldre och existerande besvär ingår ej.

Ett tips är att leta upp Clas Ebler på Facebook, han förmedlar försäkringar och kan säkert hjälpa dig att välja rätt.

En sjukförsäkring täcker sjukdomar och olycksfall medans en reseförsäkring täcker mer, som stöld, ansvar, förseningar mm. Båda kan vara nog så dyra särskilt om du är äldre och existerande besvär ingår ej.

Ett tips är att leta upp Clas Ebler på Facebook, han förmedlar försäkringar och kan säkert hjälpa dig att välja rätt.
Han har hjälpt mig att jämföra och jag känner mycket stort förtroende för honom, så ett kanonråd är just Clas Ebler.

Jag måste titta på något nytt tror jag. En miljon baht räcker inte långt om man blir riktigt sjuk. Jag har ju ett alternativ med statliga sjukhus också om miljonen är slut, men att hamna i Nathon jämfört med Bangkok Hospital är en massiv skillnad. Sedan kan de naturligtvis bota mycket även i Nathon, men ni som vet, ni vet...

Jag pyntar för WRflife med 10 mille, ca 120 000 per år. Men det går ju att få ner, upp, beroende på hur stor självrisk man vill ha, inpatient bara , eller outpatient också…och mera…
Jag betalar 104 Euro i månaden.
Betalar kvartalsvis.
Startade för två år sedan när jag var 58 år.
Samma premie idag eftersom jag inte har behövt använda den.
Jag har bara en ”halvförsäkring”
Endast inpatient eftersom det oftast är den dyra delen.
Försäkrad upp till 200 000 Dollar och ingen självrisk.

Kolla in Sjukförsäkring Thailand på Facebook.
En grupp som Clas Ebler administrerar.
Kontakta honom så hjälper han er .
En djungel som är omöjlig att hitta själv i.

Jag jobbar med marknadsföring på vårt lilla företag. Främst så designar jag loggor, banners, skyltar, trycksaker och bygger allt vi har, och skall ha, på webben. Min kundkontakt är obefintlig, jag bygger nämligen inget till andra företag (längre).

Idag har jag snöat in på typsnitt och har äntligen bestämt mig för vilka tre vi skall använda på de webbplatser jag håller på att fixa till. Det blidde Mulish (brödtext), Jost (navigering och rubriker) och Merriweather (rubriker). Jag gissar att det är mindre intressant än torkande färg för de flesta, men för mig är det lite "religion". :p

Jag har de senaste tre timmarna fixat en lista ( Font Tester ) så att vi gemensamt skall kunna bestämma oss för vilka vi skall använda på trycksaker etc i framtiden. Det var rätt kul i en timme, men nu håller jag på att krevera. Jag ger upp för dagen och tar tag i det när jag känner mig manad igen. :kaffe:

Jag jobbar med marknadsföring på vårt lilla företag. Främst så designar jag loggor, banners, skyltar, trycksaker och bygger allt vi har, och skall ha, på webben. Min kundkontakt är obefintlig, jag bygger nämligen inget till andra företag (längre).

Idag har jag snöat in på typsnitt och har äntligen bestämt mig för vilka tre vi skall använda på de webbplatser jag håller på att fixa till. Det blidde Mulish (brödtext), Jost (navigering och rubriker) och Merriweather (rubriker). Jag gissar att det är mindre intressant än torkande färg för de flesta, men för mig är det lite "religion". :p

Jag har de senaste tre timmarna fixat en lista ( Font Tester ) så att vi gemensamt skall kunna bestämma oss för vilka vi skall använda på trycksaker etc i framtiden. Det var rätt kul i en timme, men nu håller jag på att krevera. Jag ger upp för dagen och tar tag i det när jag känner mig manad igen. :kaffe:
Alltid lika kul att se att engagemanget hos er frontend-lirare över fonter, färger mm. Senast jag tittade på sånt hette det css mm, evigheter sen :).
Numera sysslar jag bara med backend, servicar som levererar data. Nämner nån GUI går jag och fiskar. Men tur att ni finns, ingen vill köpa en motor om bilen är ful:afro:.

Kul tråd. Fortsätt gärna uppdatera oss om livet på/runt ön:thumbsup:

Alltid lika kul att se att engagemanget hos er frontend-lirare över fonter, färger mm. Senast jag tittade på sånt hette det css mm, evigheter sen :).
Numera sysslar jag bara med backend, servicar som levererar data. Nämner nån GUI går jag och fiskar. Men tur att ni finns, ingen vill köpa en motor om bilen är ful:afro:.

Kul tråd. Fortsätt gärna uppdatera oss om livet på/runt ön:thumbsup:

Tack!

CSS regerar fortfarande även om det blivit allt mer sofistikerad och förfinat. Man kan bygga väldigt avancerade saker med nästan enbart CSS och HTML.

Dock använder de flesta företag olika typer av "färdiga lösningar", tex CMS som Wordpress, CoreMedia, Sitecore, AEM, Drupal osv. Eller så bygger de med AI som kodar och programmerar åt dem. Men grunden är densamma som innan.

Senast ändrad:
Vi fick precis konkurrens i vårt närområde. En annan konsult, med motsvarande tjänster som oss, öppnade en bransch ca 100 meter från oss. Konkurrens, dvs lite tävlan, kan vara något positivt. Vi har för närvarande 200 kunder/klienter och nästan alla har kommit till oss via "mun-till-mun marketing". Vårt målsättning är att anställa eller två personer till, sedan räcker det förmodligen. Både jag och frugan gillar att hålla det litet och familjärt. Ju större något blir, desto mer organisation och ansvar. Pengar är inte allt.

Här kommer några blandade bilder från vårt kontor. Ett par har något år på nacken.

P.s. Är det någon annan som går med sandaler inomhus? Jag har gjort det i ett par år och känner mig nästan naken utan dessa numer. :laugh: Naturligtvis gör jag det bara hemma (och ibland på kontoret).

3FBC6F6F-B33B-44FF-A857-5649B28BAF45.webp

att.H55ayikGaNuAFMsOr-1gD_P0uqog_pViPE8S4QSfito.webp

78C8BB1B-9A31-4715-BF08-11CE77E98B3A.webp

IMG_8889.webp

9A328E3C-EA13-4661-8BB5-DD24F5326C58 (1).webp

Senast ändrad:

Liknande trådar

J
Svar
2
Visningar
1 K