Mitt liv i Etiopien

 
En kort runda till underhållsverkstaden idag. Vid ett tidigare besök råkade jag se att underläggsplattorna närmast vändskivan var felplacerade. Dom kallade på den arroganta platschefen och han tänkte inte rätta till det. Jag har lärt mig att inte argumentera mot ego’s vid sådana tillfällen så jag svarade, upp till dig, vi får se vad konsulten säger under inspektionen. Plattorna blev tillrättade. Gör om gör rätt.

Förra veckan.
IMG_0424.JPG
IMG_4506.JPG


Idag
IMG_4507.JPG


Det börjar ta form inne i underhållsverkstaden efter ett års argumenterande med leverentörerna. Några vändsskivor äntligen på plats.
IMG_0433.JPG
IMG_0434.JPG
IMG_0437.JPG


Brännsvetsmaskinen har varit ur funktion drygt en månad. Enligt reglerna skall en extra bockningstest göras (om det är allvarligt fel vilket bedömdes i detta fallet) innan man börjar svetsa igen.
IMG_4517.JPG


Här har dom kollat riktningen på svetsen som inte höll måtten. Då justeras kopparbackarna under svetshuvudet. Alla 8 kopparbackarna klämmer om rälslivet och dom 4 kopparbackarna i mitten ger också strömmen. Därav slipningen i rälslivet för att säkerställa full kontakt.
IMG_4519.JPG
IMG_4520.JPG
IMG_4524.JPG
 
Jag stannade till vid en bro med två expansionsskarvar.

IMG_4540.JPG


Dom rör sig perfekt. Den här storleken kan röra sig max +/- 100mm
IMG_4541.JPG
IMG_4542.JPG
IMG_4543.JPG


Det kommer inom kort att installeras räls på dom tomma plattorna. Skyddsräl som ska hålla tåget kvar på bron vid en eventuell urspårning. Vi har väntat med installationen för att underlätta stoppningen.
IMG_4546.JPG
IMG_4549.JPG
IMG_4550.JPG
 
Böjningsprovet passerade både pilhöjden och kN med råge. Nu skall dom sista 3 km svetsas. Sen får svetsmaskinen också vila på obestämd tid.

IMG_5575.JPG
IMG_5572.JPG
IMG_1450.JPG
IMG_1456.JPG


Ett extra test gjordes tills svetsen bröts för att se brottytan (inget krav) . Den bröts precis som den borde göra. Man ser aldrig porer i en brännsvets. Däremot i Termitsvetsar är vanligt och en viss mängd är tillåtet, också beroende på var.
IMG_1446.JPG
IMG_1448.JPG


Dom här maskinerna har vilat länge. Fungerar inte heller.
IMG_4525.JPG
 
Den skriftliga uppsägningen kom idag och nyss signerad. Alltså håller min plan. Hem till Sverige den 22 December. Raggsockar och långkalsonger på i 5 dagar. Den 27 December är riktningen spikrak mot Thailand. Enligt dagens plan så blir jag där tills det börjar grönska där hemma.
 
Den skriftliga uppsägningen kom idag och nyss signerad. Alltså håller min plan. Hem till Sverige den 22 December. Raggsockar och långkalsonger på i 5 dagar. Den 27 December är riktningen spikrak mot Thailand. Enligt dagens plan så blir jag där tills det börjar grönska där hemma.
Grattis till dig måste kännas skönt, eller?
Kommer du nu att rulla tummarna?
 
Grattis till dig måste kännas skönt, eller?
Kommer du nu att rulla tummarna?
Lite delade känslor faktiskt. Jag har trivts väldigt bra här. Ja i några månader blir det väl mest att slappa och att resa runt och besöka mer av Thailand. Kanske besöker jag gamla kollegor på Filippinerna också. Som jag sagt tidigare, får domZambia-projektet så hoppar jag på igen för att i alla fall hjälpa till att köra igång projektet. Vi får se.
 
Lite delade känslor faktiskt. Jag har trivts väldigt bra här. Ja i några månader blir det väl mest att slappa och att resa runt och besöka mer av Thailand. Kanske besöker jag gamla kollegor på Filippinerna också. Som jag sagt tidigare, får domZambia-projektet så hoppar jag på igen för att i alla fall hjälpa till att köra igång projektet. Vi får se.
Det är lite oroligt, runt de områden som då som du vistas i.?
 
Böjningsprovet passerade både pilhöjden och kN med råge. Nu skall dom sista 3 km svetsas. Sen får svetsmaskinen också vila på obestämd tid.

IMG_5575.JPG
IMG_5572.JPG
IMG_1450.JPG
IMG_1456.JPG


Ett extra test gjordes tills svetsen bröts för att se brottytan (inget krav) . Den bröts precis som den borde göra. Man ser aldrig porer i en brännsvets. Däremot i Termitsvetsar är vanligt och en viss mängd är tillåtet, också beroende på var.
IMG_1446.JPG
IMG_1448.JPG


Dom här maskinerna har vilat länge. Fungerar inte heller.
IMG_4525.JPG
Skulle behöva en Cat, asså!:thumbsup:
 
Skulle behöva en Cat, asså!:thumbsup:
Den första lastmaskinen är en Cat 938C. Cat är absolut en bra maskin men utförs inte periodiskt och förebyggande underhåll, vara sparsam med reservdelar, samt usla mekaniker så till slut står maskinen stilla oavsett märke. :)

Har inte sett så mycket stillestånd av maskiner i något annat projekt. Ingen maskin var översedd innan dom skickades hit. Inte ens en kilrem eller ett filter skickades med maskinerna. Några maskiner skickade t.o.m hit ur funktion. Att spara på underhållet betyder förlorade produktionstimmar går fortfarande inte in. :eek: :afro:
 
Det händer inte mycket här. Transportministern och nye CEO'n för Ethiopian Railway förväntas komma imorgon för en åktur på järnvägen i VIP vagnen. Dom är nog inbjudna på en åktur för att mjuka upp det spända läget. Förra Premiärministern fick en åktur i Februari innan han avgick.

Jag märker att motivationen har sjunkit drastiskt hos många som inte har fått klart besked om uppsägning eller förflyttning. Personalchefen slingrar sig från alla frågor. Iofs förstår jag honom eftersom han inte har fått tillräckligt med information.

IMG_8995.JPG
 
Bifogar några bilder från mitt första projekt i Saudi. Megaprojektet North South Railway Project, 2400km. Projektet var uppdelat i 4 sektioner med 4 olika entreprenörer.

Varje maskin har kapacitet att lägga upp till 2000m spår per skift, 9h. Med 400m försvetsade långräler. Förutom CTW200 hade 500m försvetsade långräler.

Samma metod har använts i Sverige i många år. Här är en länk om någon är intresserad.


CTW100 (CTW, Civil Track Work). Entreprenörer Saudi Binladin – Grekiska Archirodon / Franska TSO, UE för spårarbetet.
1.JPG
2.JPG
3.JPG


CTW200, CRCC China Railway Construction Corporation
4.JPG
5.JPG


CTW 300. Entreprenörer, Al Rashid Saudi - Barclay Mowlem, Australien - Mitsui Japan
7.JPG
6.JPG
8.JPG


CTW 400, Entreprenörer Al Ayuni Contracting, Saudi - CCECC, China Civil Engineering Construction Corporation
9.JPG
10.JPG
 
Bifogar några bilder från mitt första projekt i Saudi. Megaprojektet North South Railway Project, 2400km. Projektet var uppdelat i 4 sektioner med 4 olika entreprenörer.

Varje maskin har kapacitet att lägga upp till 2000m spår per skift, 9h. Med 400m försvetsade långräler. Förutom CTW200 hade 500m försvetsade långräler.

Samma metod har använts i Sverige i många år. Här är en länk om någon är intresserad.


CTW100 (CTW, Civil Track Work). Entreprenörer Saudi Binladin – Grekiska Archirodon / Franska TSO, UE för spårarbetet.
1.JPG
2.JPG
3.JPG


CTW200, CRCC China Railway Construction Corporation
4.JPG
5.JPG


CTW 300. Entreprenörer, Al Rashid Saudi - Barclay Mowlem, Australien - Mitsui Japan
7.JPG
6.JPG
8.JPG


CTW 400, Entreprenörer Al Ayuni Contracting, Saudi - CCECC, China Civil Engineering Construction Corporation
9.JPG
10.JPG

Jag får nog säja som professorn: En maakaalös manick!
 
Måste kostat skjortan detta..:)
Om du menar ballastfritt spår, ja det är mycket dyrare att bygga än ballastspår. Men underhållet är mycket billigare. Men jag har ingen aning om om man verkligen tjänar in den extra kostnaden.:) I Spanien som har har det största höghastighetsnätet i Europa, har byggt alla spår i ballast.

I detta projektet är det endast byggt ballastfritt spår på dom sträckorna med mest sanddrivning. Annars när ballasten blir full av sand förlorar ballasten sin elasticitet. Ballasten blir så kompakt att det är omöjligt att köra med stoppmaskin.
IMG_0765.JPG
IMG_0687.JPG
IMG_0691.JPG


Bilder från första projektet. Mycket skottning av sand innan ballastering.
DSC03065.JPG

DSC03084.JPG
DSC03085.JPG


Färdigt spår. Konstant borttagning av sand. Och justera spåret med stoppmaskin är bara att glömma. Stoppverktygen ryker mitt av. Men det är inte höghastighetsspår och inte stor risk för sättningar. För det mesta stabil mark.
DSC01319.JPG


Australiensarna byggde en sandrengöringsmaskin. Han som kom på idén var övertygad att den skulle fungera perfekt. Det är en massa luftmunstycke som pekar ner mot ballasten. Sanden skall blåsas upp genom dessa luftmunstycken och samtidigt skall sidofläktarna blåsa ut sanden till sidan. Det blev ett fiasko. Inte ens med den stora kompressorn och mycket låg hastighet fungerade det.
DSC05691.JPG
 
Om du menar ballastfritt spår, ja det är mycket dyrare att bygga än ballastspår. Men underhållet är mycket billigare. Men jag har ingen aning om om man verkligen tjänar in den extra kostnaden.:) I Spanien som har har det största höghastighetsnätet i Europa, har byggt alla spår i ballast.

I detta projektet är det endast byggt ballastfritt spår på dom sträckorna med mest sanddrivning. Annars när ballasten blir full av sand förlorar ballasten sin elasticitet. Ballasten blir så kompakt att det är omöjligt att köra med stoppmaskin.
IMG_0765.JPG
IMG_0687.JPG
IMG_0691.JPG


Bilder från första projektet. Mycket skottning av sand innan ballastering.
DSC03065.JPG

DSC03084.JPG
DSC03085.JPG


Färdigt spår. Konstant borttagning av sand. Och justera spåret med stoppmaskin är bara att glömma. Stoppverktygen ryker mitt av. Men det är inte höghastighetsspår och inte stor risk för sättningar. För det mesta stabil mark.
DSC01319.JPG


Australiensarna byggde en sandrengöringsmaskin. Han som kom på idén var övertygad att den skulle fungera perfekt. Det är en massa luftmunstycke som pekar ner mot ballasten. Sanden skall blåsas upp genom dessa luftmunstycken och samtidigt skall sidofläktarna blåsa ut sanden till sidan. Det blev ett fiasko. Inte ens med den stora kompressorn och mycket låg hastighet fungerade det.
DSC05691.JPG
Bättre att suga upp sanden och tippa den någonstans!
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp