LeWi
Aktiv medlem
Det är väl inget krav på att man måste svara direkt?Jaha, tänkte att du skulle svara på mitt inlägg, eller kanske det inte är intressant för dig?

Ja det stämmer bra. Kineserna har full kontroll över Afrika. Kanske inte Sydafrika och Norra Afrika, än. Kineserna dikterar villkoren och verkar ha de flesta Afrikanska länder i ett järngrepp.
Här I Etiopien har jag inte sett andra företag än Kinesiska, förutom det Turkiska jag jobbar för. Alla industriområden som byggs runt om i landet byggs av Kineserna. Flygplatsen byggs av Kineserna. Dom vägbyggen jag har sett byggs av Kineserna. Allt.
Turkarna var intresserade att driva underhållet på järnvägen mellan Addis Abeba – Djibouti som Kineserna har byggt. Jag deltog i inspektionen och den lokala personalen som också deltog både från Etiopien och Djibouti uttryckte hela tiden negativa kommentarer om Kineserna och hoppades att dom inte skulle få driva underhållet. Turkarna lämnade ett mycket bra anbud enligt Etiopiska Järnvägen som blev mycket intresserad av deras koncept. Till slut fick Kineserna kontraktet.
När jag besökte Kinesernas järnvägsprojekt första gången (Turkarna tänkte att kanske Kineserna kunde bli underentreprenör eftersom dom redan var etablerade) fick jag se deras undermåliga kvalite. Det första jag reagerade över var att dom inte helsvetsade rälsen. Jag fick svaret att enligt specificationen så skulle rälsen helsvetsas men vi övertalade konsulten att använda skarvjärn.... Konsulten var Kinesisk. Skarvjärnen är det största underhållet på järnvägen så kunden är förloraren. Hursomhelst, Turkarna tackade och avböjde Kinesernas offert. Det ryktas redan om att spåret nu skall helsvetsas och då åker sakert kunden på den kostnaden.
Kineserna kontrollerar dom flesta naturtillgångar. Vi har stött på dom här i Etiopien, Tanzania och Zambia när vi har letat efter lämpligt berg för att etablera stenbrott. Kineserna har varit först på plats och har full koll på alla mineraltillgångar.
Allt som säljs här och i alla andra Afrikanska länder kommer från Kina. Otroligt dålig kvalite. Kineserna har våldtagit Afrika.
I Saudi var det vida känt att Kineserna använde fångar på sina byggen. Godkänt av Saudierna. Vet ej hur det är i Afrika. Men dom konkurrerar inte på lika villkor och det fungerar i sådana länder.