Mitt liv i Etiopien

 
Uttråkad. Jag har lånat ut bilen idag. Inget att göra på kontoret. Tog en promenad i campområdet.

Skrotkyrkogård. Har inte sett så mycket havererade maskiner i något annat projekt. Detta är bara en av många uppställningsplatser för skrot. Finns skrot i alla camper längs med linjen.
IMG_3916.JPG
IMG_3917.JPG
IMG_3918.JPG


Tomt rälslager för etapp 1.
IMG_3922.JPG


Mallar för förmontering av 36m spårpaneler. Turkarnas favoritsystem vilket jag inte alls gillar förutom på broar och i tunnlar. Det fungerade heller inte här eftersom det krävs kontinuerligt byggande. Vi har hoppat över broar, kulvertar, tunnlar mm c:a 45 gånger hittills.
IMG_3923.JPG


Jag kom på Filliperarnas gömställe. Dom sa att det var ett möte. Jag begärde mötesprotokollet efter mötet :cool:. Dom är precis färdiga med att förmontera underläggsplattor på brosliprar. Bara för att göra något.
IMG_3924.JPG


Förmonterade 36m spårpaneler som har legat i lager i mer än två år. Dom kan snart användas i slutet av etapp1 och sedan i början av etapp2.
IMG_3930.JPG


Detta loket har kanske fungerat 25% av tiden. Made in Romania...........
IMG_3931.JPG


Kombolcha station
IMG_3932.JPG


Ett bra tillfälle att serva alla maskiner som nu står still. Men nej, förebyggande och periodisk service existerar inte och jag har gett upp. Jag undviker att besöka verkstaden att se all tedrickade personal. Jag ansvarar inte för verkstaden sedan ett år tillbaka. Jag ville byta ut verkstadschefen men han var kompis med projektchefen så därför tog han över ansvaret. :)
IMG_3938.JPG
 
Såg att det dras en järnvägs linje från Nairobi till Mombasa, men även där så hade dom, blev det eller var det problem.?Flera hade blivit tagna med mutor i $ M klassen. Såg ett reportage här i Thailand, ifrån ett Utländskt TV bolag. Något du känner till?
 
Termitsvetsning används t.ex i alla växlar eftersom längden av växeln inte får ändras och särskilt tungpartiet är mycket viktigt att det är exakt i vinkel för att växeldriven skall fungera perfekt.

Svetshuvudet skulle ändå inte få plats att brännsvetsa skarvarna i växlarna.

Sedan används Termitsvetsning var 700-1000m, beroende på kurvradien, när man neutraliserar rälsen.

Det finns brännsvetsmaskin för neutralisering som har en dragkapacitet på minimum 200ton och hela maskinen måste då lyftas/frigöras från spåret så rälsen löper fritt från båda håll under svetsprocessen. Den används mest vid underhåll. Ganska ny metod.

Vår brännsvetsmaskin har en dragkapacitet på 100 ton och drar endast i en riktning.

Det är ungefär 46000 brännsvetsar och 3000 Termitsvetsar i detta projektet.

100% av Termitsvetsningarna måste genomgå ultraljudstest men inget krav för brännsvetsar. Det finns alltid små porer i Termitsvetsar och enstaka termitsvetsar har för stora eller för mycket porer och skall kasseras och göras om. Normal krävs en oberoende ultraljudstestare men konsulten godkände vår egen och har har inte hittat något fel.........:rolleyes:
Däremot krävs en bockningstest i veckan för brännsvetsning. Har ingen betydelse om vi gör 10 eller 1000 svetsar i veckan enligt EN14587-2. Märklig bestämmelse. Den veckovisa testen bevittnas av konsulten.
Testkriterierna är min 25mm pilhöjd vid min 1265kN. Det är tillåtet att svetsen bryts efter att ha uppfyllt minimum kriterierna.

Vi hade problem att uppfylla kraven i början och det visade sig att det var fel på testbockmaskinen. Turkarna hade så klart skickar ner den utan översyn och kalibrering........ Ett annat bevis på deras ekonomiska tänk.

Gamla bilder under reparationen och kalibreringen av testbockmaskinen.
IMG_4145.JPG
IMG_4146.JPG
IMG_4999.JPG
IMG_4030.JPG
IMG_4019.JPG
Japp, svetsprov har man lagt nåra 100 st men aldrig i så tjockt material, oftast 15 mm plåt och 400 mm höga eller lång och allt svetsat med pinne Ok 48 eller Ok 48 S. Klarar inte G6 mera eller Euro 6 som det åxå heter, dåligare syn!
 
Såg att det dras en järnvägs linje från Nairobi till Mombasa, men även där så hade dom, blev det eller var det problem.?Flera hade blivit tagna med mutor i $ M klassen. Såg ett reportage här i Thailand, ifrån ett Utländskt TV bolag. Något du känner till?
Ja det stämmer. Det var mycket på nyheterna när det uppdagades.
Kenya Arrests 2 Top Officials on Corruption Charges Over $3 Billion Railway


En annan skandal men en nybyggd bro. Kineserna tjänar otroligt med pengar. Dom är inte billigare. Dom ger lån och utför projekten billigast möjligt med undermålig kvalite.
A Chinese-built bridge collapsed in Kenya two weeks after it was inspected by the president

Kineserna hade också fått järnvägsprojektet i Tanzania men mutor uppdagades innan dom hann starta. Turkarna hade varit intresserade av projektet samtidigt som Kineserna så Turkarna fick det till slut efter inblandning av Erdogan.
 
Då blev det som vanligt antar jag, den som betalar bra för ett avtal, får i regel ett kontrakt. Min fru har har haft under ett års tid, Thai som har hyrt en lägenhet av henne, som är inblandade i jätte projektet, med den nya 8-filiga motorvägen, från Bangkok till Laos. Jösses vad man fick reda på hur det går till, men det är en sak som jag inte går ut med. Gynnar det befolkningen, rent ekonomiskt? Svar på den frågan finns hos Prutten. Gonatt och sov gott.
 
Det plötsligt uppdagades att skarvjärn saknas för att koppla ihop rälsen i gropen till vändplattan......Vi blev följaktligen ombedda att svetsa rälsen med Termitsvetsning. Vad de inte visste var att det är en annan rälsprofil som inte passade för vårt svetsmaterial. Ganska stor skillnad men vi modifierade formarna så gott det gick. Finns en liten risk för misslyckande men de två första svetsarna lyckades och det gör förhoppningsvis de andra 4 också. Totalt 6 stycken. Erfaret och duktigt svetsgäng.
IMG_1.JPG


Modifierade formar.
IMG_2.JPG


Skären till svetshyveln måste också justeras lite.
IMG_3964.JPG
IMG_3959.JPG


Hela neutraliseringsgänget deltar i arbetet........detta har högsta prioritet idag. Den första svetsen följdes med spänning. Speciellt av Tysken som vill montera vändplattan senast i morgon för att han reser hem på Onsdag. Frun fyller 50 år så ingen chans att förlänga vistelsen.:)
IMG_3968.JPG
IMG_3970.JPG


Dom kommer snart på att det saknas befästning den sista biten fram till vändskivan. Jag har påpekat det för länge sen men ingen uppmärksammar det.
IMG_3974.JPG


Andra svetsen.
IMG_3975.JPG


IMG_3976.JPG


IMG_3982.JPG
 
I morgon kommer projektledningen tillbaka efter en vecka med möten i Istanbul. Det är klart att det blir en rejäl minskning av personal (ryktas om minst 400 Turkar) och många är givetvis oroliga. Turkarna har fått en bra lön med den höga dollarkursen och alla kan inte flyttas till andra projekt och det finns tydligen inte mycket jobb i Turkiet. Som situationen är nu och ingen bättring i sikte, så borde jag vara en av dom som blir permitterad. Väntar med spänning. :)
 
Kan väl inte vara så roligt att tro att man blir permitterad, Ok om man har lön under en viss tid, men skit att inte få jobba
 
Kan väl inte vara så roligt att tro att man blir permitterad, Ok om man har lön under en viss tid, men skit att inte få jobba
Det blir i så fall första gången jag blir permitterad. Men i detta fallet har jag full förståelse. Jag fick nyss lite insiderinformation om den största orsaken, som jag inte visste, till den allvarliga situationen som jag inte vill dela. Det kommer kanske i media framöver.
Jag närmar mig också pensionsåldern med stormsteg och ekonomiskt sett kan jag sluta jobba nu men samtidigt känns det för tidigt. Jag behöver vara aktiv men man får börja med några månader semester och känna efter.:p

Det kommer kanske nya erbjudande. Ett deltidsjobb/konsultuppdrag vore perfekt som nedtrappning/avslut. Eller jag kanske helt enkelt vänjer mig att vara ledig på heltid. Det får tiden utvisa. :)
 
Det blir i så fall första gången jag blir permitterad. Men i detta fallet har jag full förståelse. Jag fick nyss lite insiderinformation om den största orsaken, som jag inte visste, till den allvarliga situationen som jag inte vill dela. Det kommer kanske i media framöver.
Jag närmar mig också pensionsåldern med stormsteg och ekonomiskt sett kan jag sluta jobba nu men samtidigt känns det för tidigt. Jag behöver vara aktiv men man får börja med några månader semester och känna efter.:p

Det kommer kanske nya erbjudande. Ett deltidsjobb/konsultuppdrag vore perfekt som nedtrappning/avslut. Eller jag kanske helt enkelt vänjer mig att vara ledig på heltid. Det får tiden utvisa. :)
Man vänjer sig fort med att vara ledig det var för mig i alla fall:p
Och sen startade jag ett företag:mad::D:D
 
Den Tyske montören var inte på gott humör idag. Anläggarna hade inte lyckats få underläggsplattorna inom den sidledes toleransen. Därför fick han tumma lite på sidledes toleransen +/- 10mm för rälsen. På några ställen fick det göras ingrepp i klammern.
IMG_3989.JPG


Här har han får ett utbrott och hjälmen åkte av. Han började snacka endast Tyska. :D Vet precis hur det är men man har lärt att behärska sig. :)
IMG_3992.JPG
IMG_3995.JPG
IMG_3996.JPG
IMG_3999.JPG
IMG_4016.JPG
IMG_4017.JPG
IMG_4019.JPG


Jag kunde inte låta bli att fråga anläggarna hur rälsen skall befästas sista biten till vändplattan. Dom visste naturligtvis inte. Dom menade att det var vårt problem och jag kontrade med att vi då behöver en ritning och befästningsmaterial Och det ingår inte i Tyskens uppdrag. Ett gränssnittsproblem av hundratals. Dom kommer att lösa det som många andra gränssnittsproblem, men sällan på ett professionellt sätt. :oops:
IMG_4025.JPG


Alltid många nyfikna när det gräves på nytt ställe.
IMG_4038.JPG
 
Ja som det kan bli, är inte förvånad alls. Men "hjälmen" som en av arbetarna där har, den har jag aldrig sett innan.
Vad för speciellt ska den skydda mot? (svetssprut) ???
 
Ja som det kan bli, är inte förvånad alls. Men "hjälmen" som en av arbetarna där har, den har jag aldrig sett innan.
Vad för speciellt ska den skydda mot? (svetssprut) ???
Han ingår inte i järnvägsgänget. Han har tejpat frigolit på hjälmen som ett utökat solskydd. Några Filippinare gjorde det innan i år när det var mer behov för det. Det har varit mycket molnigt under regnperioden och solen är inte så stark vid denna årstiden så det skulle inte behövas. Men det är också en person som skiljer sig från mängden :)
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp