Mitt liv i Etiopien

Två veckor går fort. Det blev ingen sightseeingtur söderut som planerat, tvärtom, norrut till sambons hemtrakter i Nakhon Sawan och närliggande provinser. Vi lånade hennes systers nya bil. Jag planerar köpa bil själv och provkörde några bilar sista dagen. Det blir mest troligen typ Honda CR-V, Mazda CX-5 eller Nissan X-trail.

Då är man tillbaka till verkligheten. Det har inte hänt någonting på drygt två veckor. Moderbolaget har skickat hem mer än 600 Turkar och fler är på gång. Fokuseringen är nu att slutföra etapp1 och arbetet i etapp2 kommer att läggas ner på obestämd tid. Yapiray, järnvägsavdelningen, har utfärdat en demobiliseringsplan och börjar skicka hem personal nästa vecka. Så länge inte blockeringarna häves så kan vi inte slutföra etapp 1 så jag tror inte på att demobiliseringsplanen håller.

Konsultföretaget SYSTRA har inte betalats av Ethiopian Railway sedan flera månader, och SYSTRA beslutade att skicka hem alla expats förra veckan. Dom lokalt anställda som är kvar har ingen befogenhet att utföra inspektioner etc.

Jag förstår fortfarande inte varför jag inte har blivit uppsagd. Jag hade kontakten från oss på Yapiray med konsulten och nu har jag ingenting alls att göra. Låter kanske bra men det blir drygt att fördriva tiden.

Det har också uppstått problem med diesel leveranser (en av tvisterna) och prioriteringar görs vilka maskiner och bilar som är i mest behov av diesel. Jag hoppas jag får diesel till min bil så jag kan åka ut på sightseeingturer. :p

Bossarna från Istanbul var i Addis förra veckan och försökte lösa all problem men det lyckades tydligen inte.

Demobiliseringsplan på Turkiska :)
Pages from YPRY-VRML-00118-2018-10-22-rev04-FULL-2.jpg

Skulle du bli arbetslös så finns det jobb.

Lärare spårsvets, Trafikverket

Skulle du bli arbetslös så finns det jobb.

Lärare spårsvets, Trafikverket

Ja jobb finns det. Kompetens saknas inom järnvägsbranchen. Jag får förfrågningar ibland från gamla arbetskollegor om jag inte skulle tänka mig att komma tillbaka och jobba i Sverige och Danmark men det blir det inte.

Jag får också ganska ofta jobberbjudande från olika företag och projekt i Mellanöstern och Asien. Förra veckan kom ett från Hitachi som bygger Ho Chi Minh metro. En gammal Engelsk arbetskollega jobbar i projektet så det är nog han som ligger bakom. Dom erbjöd ett mycket dåligt lönepaket så det blev nej tack, och att komma in mitt i projektet är inte så intressant. Det har pågått ett par år. Annars en fördel så nära Thailand. SGN-BKK 1.5h.

Nej, jag ska stå ut med att rulla tummarna här och väntar tills dom kastar ut mig, och då provar jag på livet som pensionär. Om inte Zambia projektet kommer upp för det är jag i alla fall intresserad av att hjälpa till att starta upp.

Det är ju inte friktionsfritt i Etiopien, men nu såg jag att dom fått sin första PM, som är en kvinna. Vad är den generella uppfattningen i landet om det. I Afrika kan det svänga fort, samtidigt som Etiopen är det näst folkrikaste landet i Afrika. Försvinner Abiy Ahmed helt? Eller finns han kvar i det politiska systemet?.

Det är ju inte friktionsfritt i Etiopien, men nu såg jag att dom fått sin första PM, som är en kvinna. Vad är den generella uppfattningen i landet om det. I Afrika kan det svänga fort, samtidigt som Etiopen är det näst folkrikaste landet i Afrika. Försvinner Abiy Ahmed helt? Eller finns han kvar i det politiska systemet?.

Abiy Ahmed är vald som Premiärminister och säger att han kommer att driva den politiken har har lovat. Han verkar mycket populär men det har också uppstått mer spänningar mellan dom etniska grupperna och dom är många. Har har lovat införa demokrati och demokratiskt val 2020. Ett par månader efter han kom till makten blev det lugnt över hela landet men snart började etniska grupper att ställa till bråk igen. Till och med lite i vår region där vi inte märkte något tidigare. Demokrati vet inte folket här vad det innebär och tyvärr tror jag inte på att demokrati kommer eller kan införas.

Abiy Ahmed har också gett tillstånd för exil Etioper med opositionspolitisk bakgrund att återvända och en av dom deklarerade öppet att han kommer inte tillbaka för fred.

Freden med Eritrea var välkommen förutom av Tigray folket sägs det. Gränsen är öppen och visum krävs inte mellan länderna. Tusentals Eretrianer har flyttat till Etiopien.

Jag har varit här i 3,5 år och visste inte att Etiopen hade en President :oops: förrän det skrevs i nyheterna för ett par veckor sen. Den nuvarande Presidenten Mulatu Teshome ersätts av den första kvinnliga Presidenten Sahlework Zewde

Who’s Ethiopia’s First Female President | Ethiopian News Agency

Abiy Ahmed är vald som Premiärminister och säger att han kommer att driva den politiken har har lovat. Han verkar mycket populär men det har också uppstått mer spänningar mellan dom etniska grupperna och dom är många. Har har lovat införa demokrati och demokratiskt val 2020. Ett par månader efter han kom till makten blev det lugnt över hela landet men snart började etniska grupper att ställa till bråk igen. Till och med lite i vår region där vi inte märkte något tidigare. Demokrati vet inte folket här vad det innebär och tyvärr tror jag inte på att demokrati kommer eller kan införas.

Abiy Ahmed har också gett tillstånd för exil Etioper med opositionspolitisk bakgrund att återvända och en av dom deklarerade öppet att han kommer inte tillbaka för fred.

Freden med Eritrea var välkommen förutom av Tigray folket sägs det. Gränsen är öppen och visum krävs inte mellan länderna. Tusentals Eretrianer har flyttat till Etiopien.

Jag har varit här i 3,5 år och visste inte att Etiopen hade en President :oops: förrän det skrevs i nyheterna för ett par veckor sen. Den nuvarande Presidenten Mulatu Teshome ersätts av den första kvinnliga Presidenten Sahlework Zewde

Har även ett att många flyr landet (Etiopien)via Djibouti, och betalar en bra summa pengar för att åka till Yemen, och sedan vidare till Saudi. De som kör båtarna tar betalt, sedan kan dom kasta ut alla från båten, finns uppgifter på att det kan GÅ till så. men vem fan vill till Saudi???

Har även ett att många flyr landet (Etiopien)via Djibouti, och betalar en bra summa pengar för att åka till Yemen, och sedan vidare till Saudi. De som kör båtarna tar betalt, sedan kan dom kasta ut alla från båten, finns uppgifter på att det kan GÅ till så. men vem fan vill till Saudi???
Som gästarbetare under slavlika förhållanden söker sig 3-4 miljoner filippinare dit för att jobba.

Ja det stämmer. Mest folk från östra Etiopien nära till Somalia. Dom flesta analfabeter och vet ınte vad som händer i världen. Smugglarna lovar dom mer eller mindre lyxliv och när dom har skrapat ihop vad smugglarna begär så dumpas dom i Yemen som ligger bara ett ‘’stenkast’’ från Djibouti. Jag har sett på nyheterna hur det går till. Men det är likadant från många Afrıkanska länder där folk flyr till Europa. Smugglarna tjänar stora pengar och åker aldrig fast. Dom är skyddade av landets politiker och polis som mutas.

Samtidigt så har Saudi deporterat närmare 100000Etiopier (mest Etiopiskor som har arbetat som Maid utan arbetstillstånd) i år.

Som gästarbetare under slavlika förhållanden söker sig 3-4 miljoner filippinare dit för att jobba.

Antalet Filippinare har miskat kraftigt men dom var majoriteten gästarbetare. När jag jobbade i Saudi var där mer än 9 milj gästarbetare, legalt. Illegalt mellan 1-2 milj. Den största anledningen till den illegala vistelsen var att den Saudiske arbetsgivaren tog passet ifrån den anställde. Mest då familjerna som alla anställde maid och chaufför. 2010 fick alla som vistades illegala i landet, lovad hjälp att lämna landet om dom anmälde sig frivilligt till deras ambassader. Det var mycket mindre som anmälde sig frivilligt än som förväntades. Många skulle komma hem till ännu svårare förhållande såsom Nepaleser, Bangladesher osv. Därefter har det varit en ständig jakt på illegala utan arbetstillstånd men hela tiden kommer nya illegala som tar svartjobb i serviceyrken som inte saudierna vill utföra.

Även om det minskar är det ändå landet det med flest filippinska gästarbetare.
Kina står nu för största ökningen av maids.
Kuwait är i princip stopp för tillfället.
Qatar är stor tillsammans med UAE.
Filippinsk statistik.

Antalet Filippinare har miskat kraftigt men dom var majoriteten gästarbetare. När jag jobbade i Saudi var där mer än 9 milj gästarbetare, legalt. Illegalt mellan 1-2 milj. Den största anledningen till den illegala vistelsen var att den Saudiske arbetsgivaren tog passet ifrån den anställde. Mest då familjerna som alla anställde maid och chaufför. 2010 fick alla som vistades illegala i landet, lovad hjälp att lämna landet om dom anmälde sig frivilligt till deras ambassader. Det var mycket mindre som anmälde sig frivilligt än som förväntades. Många skulle komma hem till ännu svårare förhållande såsom Nepaleser, Bangladesher osv. Därefter har det varit en ständig jakt på illegala utan arbetstillstånd men hela tiden kommer nya illegala som tar svartjobb i serviceyrken som inte saudierna vill utföra.

Kan tycka att Saudi borde straffa familjerna som tar passet när uppehållstillstånd/arbetstillstånd går ut och tjejerna inte kan lämna landet. Känner iofs bara en från Saudi men jag vet vad han och hans familj anser om asiater och hembiträden... Är rätt så säker på att guldfisken i ungarnas rum har ett högre värde...

Ja jobb finns det. Kompetens saknas inom järnvägsbranchen. Jag får förfrågningar ibland från gamla arbetskollegor om jag inte skulle tänka mig att komma tillbaka och jobba i Sverige och Danmark men det blir det inte.

Jag får också ganska ofta jobberbjudande från olika företag och projekt i Mellanöstern och Asien. Förra veckan kom ett från Hitachi som bygger Ho Chi Minh metro. En gammal Engelsk arbetskollega jobbar i projektet så det är nog han som ligger bakom. Dom erbjöd ett mycket dåligt lönepaket så det blev nej tack, och att komma in mitt i projektet är inte så intressant. Det har pågått ett par år. Annars en fördel så nära Thailand. SGN-BKK 1.5h.

Nej, jag ska stå ut med att rulla tummarna här och väntar tills dom kastar ut mig, och då provar jag på livet som pensionär. Om inte Zambia projektet kommer upp för det är jag i alla fall intresserad av att hjälpa till att starta upp.
Ja rulla på bara:p

Kan tycka att Saudi borde straffa familjerna som tar passet när uppehållstillstånd/arbetstillstånd går ut och tjejerna inte kan lämna landet. Känner iofs bara en från Saudi men jag vet vad han och hans familj anser om asiater och hembiträden... Är rätt så säker på att guldfisken i ungarnas rum har ett högre värde...

Håller helt med. Det går för jävligt till. En anställd expat i Saudi måste ha en sponsor. I mitt fall var företaget sponsor och alla västerlänningar fick behålla passet medan alla andra nationaliteter fick lämna in passet till företaget för förvaring. Det var inget tal om att företaget på något vis skulle använda det som utpressing eller annat. Det sköttes mycket bra och när det var dags att åka hem på semester, eller när dom själva slutade, så fick dom ut passet. Det sköttes mycket bra av all västerländska företag.

Det var många Saudier som levde gott som sponsor. Dom anställde många Asiater och Afikaner och sedan hyrde ut till mindre lokala företag och familjer. Den anställde fick biljetten betald men alla andra kostnader för arbetstillståndet fick dom betala sjalv med avdrag på skitlönen. (All västerländska företag stod för alla kostnader för arbetstillståndet). Men vanligtvis var fadern i familjen sponsor för maiden och chauffören. Sponsorerna behöll passen och många flydde arbetsgivaren pga ingen betalning eller mest vanligt allmänt dåligt behandlade. Dom Saudiska sponsorerna är dom som är skyldiga till dom allra flesta som har fastnat som illegala men naturligtvis blev/blir sponsorerna aldrig fällda. Det var lätt att hitta svartjobb för många lokala företag och familjer var också villiga att betala svart.

Det hände ofta att maiden blev våldtagen av fadern och/eller sönerna. Blev maiden gravid så begick hon "självmord" men i själva verket blev hon hängd av fadern och/eller sönerna. Det stod ofta i tidningen att en maid committed suicide.

Ganska många har vistats illegalt i Saudi i flera decennier och jobbat svart.

Även att det är känt med dom dålıga förhållanden i lokala företag i Mellanöstern så fortsätter dom fattigaste att komma.

Alla västerlänningar bodde i camper/compounds endast för västerlänningar och där saknades inget. Förutom alkohol som bryggdes i var och varannan lägenhet/hus. Min städerska i sista compoundet var från Sri Lanka och många gånger knackades det på dörren av andra städerskor som erbjöd städning mm. En Etiopiska var mycket påträngande. Hård konkurrens mellan städerskorna i dom västerländska camperna.

2013 var jag i Manila i några dagar för att intervjua personal till projektet. Många tiggde och bad om att få bli anställd för mycket låg lön. Mycket mindre än den lägsta lönen vi hade satt.Tragiskt att se och höra. Dom accepterade skitlöner därför att dom visste att ett västerländkt företag alltid betalar vilket dom sa rent ut. Men vi gick främst på att hitta erfaren personal. Jag tog några med mig när jag flyttade till detta projektet och alla är mycket nöjda.

Tro det eller ej men det är värre i Qatar. Mer systematiskt slaveri.

Mitt sista boende i sista projektet i Saudi.
IMG_0754.JPG

Det blev en intressant sightsseing idag.

Vi började med att besöka däckreparatören. Chauffören misstänkte pyspunka. Men däckreparatören var inte intresserad av att kolla för han hade ingen ström idag.
IMG_9485.JPG

Det blev ett stopp till på vägen. Slangen från kompressorn läckte så det blev ingen påfyllning här heller. Men det visade sig inte behövas.
IMG_9489.JPG
IMG_9500.JPG

Tröskning. Jag måste titta närmare.Tur man har en chaufför som kan snacka med alla människor. Han visste inte vad dom tröskade men han fick veta att det inte används i Etiopien utan exporteras?
IMG_9507.JPG
IMG_9509.JPG
IMG_9511.JPG
IMG_9515.JPG
IMG_9518.JPG

Ungarna tiggde pengar som vanligt. Money är det första Engelska ord dom lär sig. Vill man ta ett gruppfoto flyr dom. Man får vara snabb med kameran eller ta i smyg.
IMG_9521.JPG

IMG_9510.JPG

Mer tröskning.

Här är det teff, det vanligaste spannmålet som används till den dagliga födan injera.
IMG_9580.JPG
IMG_9582.JPG
IMG_9584.JPG
IMG_9587.JPG

Grovtröskverket får vila.
IMG_9599.JPG

Här demonstreras hur man skiljer agnarna från "vetet" fröet.
IMG_9596.JPG

Sen trampar men igenom det med jämna mellanrum.
IMG_9600.JPG

Och sopar bort det grövsta, mest halmrester.
IMG_9604.JPG

IMG_9605.JPG

Ny transport avlastad.
IMG_9606.JPG

Mera tröskning. Det tröskas överallt.

IMG_9639.JPG
IMG_9640.JPG
IMG_9642.JPG
IMG_9644.JPG
IMG_9646.JPG

Alltid någon som hinner täcka ansiktet.
IMG_9648.JPG

IMG_9652.JPG

Teffen stackas på grenar/kvistar. Ja det behövs inte förklaras varför.
IMG_9634.JPG

Vackert spår ;)
IMG_9658.JPG
IMG_9661.JPG

I det här området blev Filippinaren skjuten. Men trevliga människor alla vi träffat. Det beror mest på chaufförens sätt att ta dom. Han brukar också poängtera att jag inte är Turk för man blir alltid tagen som Turk. Och det gillar jag inte därför att Turkarna står inte högt i kurs här.

Resan fortsätter imorgon.

Tänk ändå vad annorlunda det verkar vara i olika länder. Som natt och dag. Tack för att du ger oss en inblick i det etiopiska vardagslivet. :wai:
Jag måste säga att det finns väldigt mycket likheter också, natur, fattigdom, primitivt jordbruk, enkla bostäder mm.
Kultur, hudfärg, mat är förstås skillnader, men bilderna från Etiopien visar också på likheterna mellan landsbygd i länder som Thailand, Burma, Laos, Sri Lanka, Vietnam och förstås Filippinerna.

Mycket är ju vad jag som betraktare finner i bilderna, vi ser detaljer och helheter på olika sätt.

Bilder är en berättelse men det behövs massor av bilder för att få en bra trovärdig story.
Jämför vi mot väst är det natt och dag, men mot liknande länder i tropikerna är likheterna förvånansvärt stora. (min uppfattning)

In med mer från det spännande vardagslivet.... fast det är svårt att ta bilder överallt man önskar.

Ska se om jag har i kvar några bilder från Afrika för 40 år sedan.

Då blir det en ny tråd i övriga länder. Då är det scannade dia med varierande kvalité. (Sudan, Marocko, Kenya, Tanzania och Egypten)
Håll tummarna :):):)

Jag måste säga att det finns väldigt mycket likheter också, natur, fattigdom, primitivt jordbruk, enkla bostäder mm.
Kultur, hudfärg, mat är förstås skillnader, men bilderna från Etiopien visar också på likheterna mellan landsbygd i länder som Thailand, Burma, Laos, Sri Lanka, Vietnam och förstås Filippinerna.

Mycket är ju vad jag som betraktare finner i bilderna, vi ser detaljer och helheter på olika sätt.

Bilder är en berättelse men det behövs massor av bilder för att få en bra trovärdig story.
Jämför vi mot väst är det natt och dag, men mot liknande länder i tropikerna är likheterna förvånansvärt stora. (min uppfattning)

In med mer från det spännande vardagslivet.... fast det är svårt att ta bilder överallt man önskar.

Ska se om jag har i kvar några bilder från Afrika för 40 år sedan.

Då blir det en ny tråd i övriga länder. Då är det scannade dia med varierande kvalité. (Sudan, Marocko, Kenya, Tanzania och Egypten)
Håll tummarna :):):)

Hade varit riktigt intressant med en sådan tråd Kurant!

Liknande trådar

Tillbaka
Topp