Mitt liv i Etiopien

Längs med vägen. Det är inte lätt att ta bra bilder på människorna. Man skulle kunna ta mycket bättre bilder om man fick mer tid att rikta in objektet, men man måste var snabb att ta foton. Småbarnen är ok för dom står bara och ser förvånade ut, äldre barn flyr när dom ser kameran och skulle man komma närmare så genast tigger dom. Vuxna blir ofta irriterade eller döljer ansiktet. Lämnar man bilen så blir man direkt attackerad av tiggande barn. Överallt. Värst i Addis där dom är mycket aggresiva.

IMG_9188.JPG
IMG_9180.JPG
IMG_9175.JPG

Fota inte mig...
IMG_9831.JPG
IMG_9833.JPG

Chauffören kallade på dom och dom accepterade ett foto. Och genast money money...
IMG_9834.JPG

Flykt direkt. Det hjälpte inte att chauffören kallade på dom.
IMG_9841.JPG

Här lyckades jag överraska dom.
IMG_9839.JPG

Money money money
IMG_9816.JPG

IMG_9842.JPG

Nu fick vi plötsligt lite att göra. Tur att endast 160m ballast per dag kan läggas ut pga långa transporter. Annars hade det blivit för stressigt.:cool:

10 Turkar blev hemskickade idag från Yapiray.

Filippinarna väntar på slipers.
Ikväll gav jag några Filippinare arbete. Dom skall slakta en gris till Danskarna. En av dom är duktig slaktare. Efter vår ölrunda ska vi vara med och se styckningen. Det vill dom Danske kockarna bestämma. :p
IMG_9869.JPG
IMG_9874.JPG

Svenskt rototilt och slipersutläggare. Man ska gynna Sverige i den mån det går :)
IMG_9876.JPG
IMG_9878.JPG
IMG_9884.JPG
IMG_9885.JPG
IMG_9886.JPG

Den lilla flickan har redan lärt sig ordet money, det blev sagt blygt money money
IMG_9890.JPG
IMG_9893.JPG
IMG_9894.JPG

Mer tröskning.

Här är det teff, det vanligaste spannmålet som används till den dagliga födan injera.
IMG_9580.JPG
IMG_9582.JPG
IMG_9584.JPG
IMG_9587.JPG

Grovtröskverket får vila.
IMG_9599.JPG

Här demonstreras hur man skiljer agnarna från "vetet" fröet.
IMG_9596.JPG

Sen trampar men igenom det med jämna mellanrum.
IMG_9600.JPG

Och sopar bort det grövsta, mest halmrester.
IMG_9604.JPG

IMG_9605.JPG

Ny transport avlastad.
IMG_9606.JPG

Dom använder korna för att trampa runt i skörden, för att skilja fröna ifrån strået?

tycker nog att dom borde kunna lösa detta på ett betydligt enklare sätt...

nej tack, jag är upptagen med annat...:)

Dom använder korna för att trampa runt i skörden, för att skilja fröna ifrån strået?

tycker nog att dom borde kunna lösa detta på ett betydligt enklare sätt...

nej tack, jag är upptagen med annat...:)

Jo det tycker man. Det är ju begränsade möjligheter att använda maskiner på terrassodlingarna som det är mest av. Men det är märkligt att det nästan inte alls finns maskiner i lantbruket. Tiden har stått still men det börjar röra på sig. Man skulle förvänta sig åtminstone enkla mekaniska redskap som små stationära tröskverk. Jag har förresten sett slagtröskning också. Jag såg en liten gammal Claas tröska på en trailer nära Addis på väg någonstans. Så tröskning med modernare maskiner sker någonstans men har inte sett än. Pressade halmbalar har jag också sett på lastbil. Det måste givetvis vara på flackare områden.

Något som man har märkt är att cyklar har ökat markant under tiden jag har varit här.

IMG_9283.JPG
IMG_9324.JPG
IMG_9449.JPG

Bara en sån här sak. Varför bär alla vattendunkarna och allt annat. Det går att sätta hjul på allt möjligt för att underlätta, för en liten kostnad. En liten skottkärra vore perfekt för vattentransporterna.
IMG_9503.JPG

IMG_9500.JPG

Grabbarna har tänkt till lite. Kullager till hjul.
IMG_9299.JPG

Där finns mängder av denna typ av kärra i många andra Afrikanska länder men här ett fåtal. Men kanske på grund av den kuperade terrängen:rolleyes:
IMG_9492.JPG

Igår blev det besök på stamstället. Servitriserna tog god tid på sig att ansluta vårt sällskap.

IMG_4399[1].JPG
IMG_4405[1].JPG

Klockan 20.00 ringde Filippinarna och var redo för styckning. Det är den tredje grisen jag köper och alla har Filippinarna slaktat. Turkarna gillar inte alls att dom slaktar gris på campen. :p
Filippinarna fick huvud, framdel, inälvor och och skankarna. Dom rensade tarmarna också. Inget går till spillo. Dessutom fick dom en slant så hela gänget var ute och festade idag. Jag har bara slappat.
IMG_4409[1].JPG

IMG_4411[1].JPG
IMG_4413[1].JPG

Ikväll blev det Dansk fläskstek.
IMG_4415[1].JPG

Det blev en kort tur idag utan chaufför.

Ethiopian Railways Corporation's platskontor. Bergknallarna i bakgrunden börjar gulna. Snart inget grönt alls.:(
IMG_9895.JPG

Dom har en anställd skoputsare. Viktigt att skorna skiner. Viktigare än att börja förbereda att underhålla järnvägen. Mycket sällan man ser deras personal ute, förutom på denna bänken.
IMG_9896.JPG

Sista växeln installeras i etapp 1. Normalt förmonteras växlarna och tranporteras till platsen i tre delar. Men i detta fallet så gick det inte att lossa med kran och den andra maskinen, typ portalkran, är skickad till Tanzania. Så det blev att bygga den på plats.
IMG_9915.JPG
IMG_9916.JPG
IMG_9924.JPG

Här installeras en temporär vägövergång eftersom vägen som ska kopplas till bron inte är klar än. Lokalbefolkningen var informerad att vägen stängs idag, det blev en lång omväg för dom och mycket protesterande. Irriterande också för oss därför att den måste tas bort varje gång vi passerar med stoppmaskinen, minst tre gånger.
IMG_9930.JPG

Här hugger dom teff med skära. Eftersom jag inte har chaufför idag så jag ville inte gå närmare att ta foton. Planerar en tur imorgon med chauffören ut på landbygden. Det blir nog mycket huggning av spannmål dom kommande dagarna. Lite senare här på högre höjd.
IMG_9901.JPG
IMG_9902.JPG
IMG_9904.JPG
IMG_9907.JPG

Jag hittade denna video på Youtube. Visioner finns men jag tror inte att allt kommer att hända inom 10 år. Och det kommer nog att märkas sist i jordbruket.

Det blev en kort tur idag. Chauffören ska köra till Addis ikväll med 6 Turkar som ska skickas hem. Alla rycker i min chaufför.

Sista underballasten blev lagd idag på etapp 1. Mustafa ser glad ut men det är han inte. Han vill inte bli hemskickad vilket kommer nog att ske nästa vecka.
1.JPG
2.JPG

Huggning av teff i full gång.
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
7.JPG
8.JPG
9.JPG

Liknande trådar

Tillbaka