Mitt liv i Etiopien

 
Jag måste lämna kontoret minst ett par timmar varje dag för att stressa ner. Man blir stressad av att inte göra någonting :D.

Idag började vi lägga den sista kilometern sub-ballast i etapp 1. När det är färdigt så sändes förmodligen operatörerna till Tanzania. Maskinerna blir kvar ett tag till. Två läggare och ett par vältar skickades till Tanzania för ett par månader sen.

Närmaste stenbrottet är blockerat så materialet transporteras 105km från ett annat stenbrott. Det tar minst 4 timmar enkel resa på de krokiga vägarna, plus alla hinder på vägen. Förmodligen inklusive kaffepaus :rolleyes:
IMG_3040.JPG


Vi har flåsat markarbetarna nacken hela tiden sedan början av projektet. Vi ligger endast ett par hundra meter efter dom.
IMG_3042.JPG
IMG_3048.JPG


Så här såg det för två veckor sedan när vi blev lovade tillgång till banvallen. Vi är vana vid ständıg förseningar i tidplanen. Två veckor var kort tid. Tidplanen har nog revidering 37 eller kanske mer. :D
IMG_3084.JPG
IMG_3644.JPG
IMG_3647.JPG
IMG_3657.JPG
IMG_3662.JPG
IMG_3669.JPG
IMG_3672.JPG
 
Internet har varit stängt i nästan 2 dagar. Anledningen vet jag inte riktigt eftersom man får olika informationer. Mest troligt att det har varit oroligheter någonstans. Det blossar upp mer oroligheter nu än tidigare och närmare vårt område. Det blir aldrig demokrati som den nye Premiärministern har lovat. Det är dom inte redo för. Här är det oftast inte pga religionen som spänningar uppstår, utan det är för många olika folkgrupper som inte kommer överens. Den sista tiden i Addis och Västra delen av landet där många blev dödade.

Det blev som vanligt ett barbesök igår eftermiddag, Lördagsnöjet. Servitriserna var törstiga och tog god tid på sig när inte bossen var där. Söta tjejer. Dom vill ut i världen och jobba. Många Etiopiskor arbetar i Mellanöstern som hembiträde och blir mycket dåligt behandlade.
IMG_4054.JPG
IMG_4056.JPG
IMG_4057.JPG


Som vanligt måste bordet bli fullt med tomglas. :afro:
IMG_4055.JPG


I förmiddags följde jag med till marknaden. Många gillar inte att bli fotograferade och döljer ansiktet. En man blev riktigt sur på mig. Det är bara att svara med ett leende så går det fort över.
IMG_4063.JPG
IMG_4065.JPG
IMG_4066.JPG
IMG_4073.JPG
IMG_4078.JPG
IMG_4080.JPG
 
Ja oj, vad mycket som påminner om Filippinerna, samma tempo i statliga projekt och lika söta kvinnor som jobbar i Mellanöstern som slavar eller nästan som slavar. Även natur, marknader och byggnader känns lika fast ändå olika.

Fortsätt ge oss din utmärkta berättelse av en för mig en nästan okänd värld.
Vardagslivet och människornas liv är intressantare än järnvägsbygget faktiskt men jag suger åt mig allt nytt...
FANTASTISKT........ 6 poäng på en femgradig skala :):):)
 
Ja oj, vad mycket som påminner om Filippinerna, samma tempo i statliga projekt och lika söta kvinnor som jobbar i Mellanöstern som slavar eller nästan som slavar. Även natur, marknader och byggnader känns lika fast ändå olika.

Fortsätt ge oss din utmärkta berättelse av en för mig en nästan okänd värld.
Vardagslivet och människornas liv är intressantare än järnvägsbygget faktiskt men jag suger åt mig allt nytt...
FANTASTISKT........ 6 poäng på en femgradig skala :):):)
Kan inte uttrycka det bättre själv! @kurant s värld är också mycket intressant om än mer bekant. :wai:
 
Ja oj, vad mycket som påminner om Filippinerna, samma tempo i statliga projekt och lika söta kvinnor som jobbar i Mellanöstern som slavar eller nästan som slavar. Även natur, marknader och byggnader känns lika fast ändå olika.

Fortsätt ge oss din utmärkta berättelse av en för mig en nästan okänd värld.
Vardagslivet och människornas liv är intressantare än järnvägsbygget faktiskt men jag suger åt mig allt nytt...
FANTASTISKT........ 6 poäng på en femgradig skala :):):)
Tack för det fina betyget.:wai:
Ja det har blivit mest inlägg om järnvägsbygget den sista tiden därför att vi har haft begränsade rörlighet.
Jag hoppas att det släpper snart så man kommer ut på landsbygden och i byarna igen.
 
Tack för det fina betyget.:wai:
Ja det har blivit mest inlägg om järnvägsbygget den sista tiden därför att vi har haft begränsade rörlighet.
Jag hoppas att det släpper snart så man kommer ut på landsbygden och i byarna igen.
Japp, och jag vet att det inte är så lätt att fota vanliga människors vardag i en naturlig miljö.
Många skäms och andra kräver pengar.
Tyvärr har jag förlorat flera kulturskatter med massor av bilder för en havererad kamera/telefon.
Bara att ta nya tag men vardagslivet är en extra kick....
 
En dålig nyhet. Igår kväll blev en Filippinsk lastmaskinförare skjuten i sin lastmaskin i ett stenbrott 15mil söder om vår huvudcamp. Ingen såg när det hände men lastbilsförarna fann honom död i lastmaskinen. Det var ingen Filippinare från mitt gäng men alla blir förstås oroliga. Det är ett område där vi inte har haft problem med blockeringar eller andra problem tidigare.

Vi vet i nuläget inte vad som ligger bakom, det kan vara privat uppgörelse. Filippinaren har kanske uppfört sig illa ute i byn eller varit tillsammans med en tjej som inte har accepterats av släkten osv. Han var kanske ett slumpmässigt utvalt offer som hämnd till någon Turk?. Endast möjliga spekulationer. Alla expats i projektet är Turkar i Etiopiernas ögon, även jag tyvärr,och besöker man Kinesernas projekt är man Kines. Turkarna är långt från populära med sin attityd till Etiopierna. Allt arbete har lagts ner några dagar i detta området och alla boende i den lilla campen kommer att förhöras om eventuell orsak.
 
Många frågor och oro har uppstått efter att Filippinaren blev skjuten. Mest bland Filippinarna förstås men också bland Turkarna. Det visade sig att en Turkisk förman ignorerade lokalbefolkningens nya blockering och beordrade Filippinaren (även att han var medveten om riskerna) att fortsätta jobba.

Några av personal har fått information om uppsägning i Mars 2019 när etapp 1 beräknas vara överlämnad till kunden. Tror inte på det med tanke på problemen som inte är lösta och regeringen verkar inte vara villig att lösa problemen.

Jag borde ha bli vit uppsagd nu, vet fortfarande inte vad dom har för planer om mig.

Jag har lånat ur chauffören till en revisionsgrupp från Istanbul som kommer hit ett par gånger om året. Alla vill ha min chaufför och det förstår jag. Jag har själv kört runt lite i närområden (eftersom jag inte har körkort får man hålla sig till småvägarna) för att fördriva tiden. Det ska bli skönt med lite ledighet så man får någonting att göra :D. Nu tror jag inte det blir så svårt att sluta jobba om det fortsätter så här :D:cool:.


Det ryktas om ett brofundament som är på glid någonstans. Kanske detta som ''stabiliseras''? Mycket hysch-hysch som vanligt men vi kommer att märka vilken bro det är när vi ska göra den sista spårjusteringen. Spåret har endast +/-10mm tolerans sidledes (nybyggt).
IMG_4095.JPG


Etapp2. Ett landområde som fortfarande inte är överlämnat till oss. Tror det är det sista. Öppningen till tunnel 8 syns längre fram.
IMG_4103.JPG
IMG_4105.JPG
IMG_4110.JPG


Man får överraska och ta bilder i farten annars hinner dom oftast springa iväg.
IMG_4112.JPG
IMG_4114.JPG


Tunnel 8.
IMG_4115.JPG


Här flyr den ena killen så fort han fick se kameran.:)
IMG_4118.JPG
IMG_4120.JPG
IMG_4119.JPG
 
Regnperioden är definitivt slut nu. Det har inte alls regnat på nästa 2 veckor. Bergknallarna börjar redan gulna. Tröskningen är nog i full gång när jag kommer tillbaka.

För dom som är intresserade av spannmål etc. Några av spannmålen i Etiopien.

Agriculture in Ethiopia - Wikipedia

Korn. 2-radigt?
IMG_4176.JPG
IMG_4177.JPG


Korn 6-radigt?
IMG_4192.JPG
IMG_4193.JPG


Enligt internet finns det två sorters korn och jag lyckades nog hitta båda?
170px-BarleyEars.JPG


Teff. Det vanligaste spannmålet för injera. Brödet som äts till alla måltider.
IMG_4187.JPG


Millet eller Sorghum. Finns massor av olika sorter. Vet inte vilket som är vilket. Mest djurfoder tror jag?
IMG_4188.JPG
IMG_4189.JPG


Det såg ut som dom skördar lök här.
IMG_4208.JPG


Inget landskap som är lämpligt för tröska.
IMG_4199.JPG


Jag ska ut en tur med chauffören efter semestern och fotografera tröskningen med den bättre kameran. Också en fördel när chauffören snackar med lokalbefolkningen.
 
Två veckor går fort. Det blev ingen sightseeingtur söderut som planerat, tvärtom, norrut till sambons hemtrakter i Nakhon Sawan och närliggande provinser. Vi lånade hennes systers nya bil. Jag planerar köpa bil själv och provkörde några bilar sista dagen. Det blir mest troligen typ Honda CR-V, Mazda CX-5 eller Nissan X-trail.

Då är man tillbaka till verkligheten. Det har inte hänt någonting på drygt två veckor. Moderbolaget har skickat hem mer än 600 Turkar och fler är på gång. Fokuseringen är nu att slutföra etapp1 och arbetet i etapp2 kommer att läggas ner på obestämd tid. Yapiray, järnvägsavdelningen, har utfärdat en demobiliseringsplan och börjar skicka hem personal nästa vecka. Så länge inte blockeringarna häves så kan vi inte slutföra etapp 1 så jag tror inte på att demobiliseringsplanen håller.

Konsultföretaget SYSTRA har inte betalats av Ethiopian Railway sedan flera månader, och SYSTRA beslutade att skicka hem alla expats förra veckan. Dom lokalt anställda som är kvar har ingen befogenhet att utföra inspektioner etc.

Jag förstår fortfarande inte varför jag inte har blivit uppsagd. Jag hade kontakten från oss på Yapiray med konsulten och nu har jag ingenting alls att göra. Låter kanske bra men det blir drygt att fördriva tiden.

Det har också uppstått problem med diesel leveranser (en av tvisterna) och prioriteringar görs vilka maskiner och bilar som är i mest behov av diesel. Jag hoppas jag får diesel till min bil så jag kan åka ut på sightseeingturer. :p

Bossarna från Istanbul var i Addis förra veckan och försökte lösa all problem men det lyckades tydligen inte.

Demobiliseringsplan på Turkiska :)
Pages from YPRY-VRML-00118-2018-10-22-rev04-FULL-2.jpg
 
Två veckor går fort. Det blev ingen sightseeingtur söderut som planerat, tvärtom, norrut till sambons hemtrakter i Nakhon Sawan och närliggande provinser. Vi lånade hennes systers nya bil. Jag planerar köpa bil själv och provkörde några bilar sista dagen. Det blir mest troligen typ Honda CR-V, Mazda CX-5 eller Nissan X-trail.

Då är man tillbaka till verkligheten. Det har inte hänt någonting på drygt två veckor. Moderbolaget har skickat hem mer än 600 Turkar och fler är på gång. Fokuseringen är nu att slutföra etapp1 och arbetet i etapp2 kommer att läggas ner på obestämd tid. Yapiray, järnvägsavdelningen, har utfärdat en demobiliseringsplan och börjar skicka hem personal nästa vecka. Så länge inte blockeringarna häves så kan vi inte slutföra etapp 1 så jag tror inte på att demobiliseringsplanen håller.

Konsultföretaget SYSTRA har inte betalats av Ethiopian Railway sedan flera månader, och SYSTRA beslutade att skicka hem alla expats förra veckan. Dom lokalt anställda som är kvar har ingen befogenhet att utföra inspektioner etc.

Jag förstår fortfarande inte varför jag inte har blivit uppsagd. Jag hade kontakten från oss på Yapiray med konsulten och nu har jag ingenting alls att göra. Låter kanske bra men det blir drygt att fördriva tiden.

Det har också uppstått problem med diesel leveranser (en av tvisterna) och prioriteringar görs vilka maskiner och bilar som är i mest behov av diesel. Jag hoppas jag får diesel till min bil så jag kan åka ut på sightseeingturer. :p

Bossarna från Istanbul var i Addis förra veckan och försökte lösa all problem men det lyckades tydligen inte.

Demobiliseringsplan på Turkiska :)
Pages from YPRY-VRML-00118-2018-10-22-rev04-FULL-2.jpg
Så du får lön för att rulla tummarna va kul:p:p
 
Det blev en kort tur i eftermiddags. Vi fick punktering och det var inte fullt tryck i reservhjulet så det var att köra tillbaka fortast möjligt och få hjulen översedda.

Inga aktiviteter syntes. Varken i våra arbeten eller bland bönderna. Jag förväntade mig att se tröskning i full gång.
IMG_9380.JPG
IMG_9383.JPG
IMG_9387.JPG
IMG_9389.JPG
IMG_9393.JPG
IMG_9395.JPG
IMG_9404.JPG
IMG_9406.JPG
IMG_9412.JPG
IMG_9422.JPG
 
Fler bilder. Bilderna är tagna i farten eftersom chauffören hade bråttom till verkstaden.
IMG_9419.JPG
IMG_9428.JPG
IMG_9432.JPG
IMG_9447.JPG
IMG_9455.JPG


Här var dom framme och gjorde ett halvhjärtat försök att blockera vägen på väg tillbaka. Det satt några män sidan om vägen och tuggade kat och var halvyra och hojtade lite. Ville inte ta bilder på dom, kanske dom hade blivit arga. :)
IMG_9459.JPG
IMG_9468.JPG
IMG_9347.JPG


Bilden nedan blev tagen för drygt två veckor sen. Bilden ovan nyströskad (nyhugget) på samma areal. Skäran har varir framme. Snart dags att se tröskning med vandring.
IMG_4177.JPG
 
Fler bilder. Bilderna är tagna i farten eftersom chauffören hade bråttom till verkstaden.
IMG_9419.JPG
IMG_9428.JPG
IMG_9432.JPG
IMG_9447.JPG
IMG_9455.JPG


Här var dom framme och gjorde ett halvhjärtat försök att blockera vägen på väg tillbaka. Det satt några män sidan om vägen och tuggade kat och var halvyra och hojtade lite. Ville inte ta bilder på dom, kanske dom hade blivit arga. :)
IMG_9459.JPG
IMG_9468.JPG
IMG_9347.JPG


Bilden nedan blev tagen för drygt två veckor sen. Bilden ovan nyströskad (nyhugget) på samma areal. Skäran har varir framme. Snart dags att se tröskning med vandring.
IMG_4177.JPG
Jag kan inte se bilderna. Är det någon som kan se de?
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp