Mitt liv i Etiopien

Diskussion i 'Funderingar och betraktelser' startad av LeWi, 11 juni 2018.

1. brt666

brt666 Aktiv medlem

Ja det är väl rätt ont om "expat i Etiopien forum" så även jag tycker det är intressant.

valter51, anderlind, Micke.T och 7 andra gillar detta.
  2. Krille

Krille Forumräv

Exakt. Om nu Pepsi vill veta och inte får svar så behöver inte Pepsi berätta att Jag också minsann varit ansvarig för en massa miljonbyggen,;) blir ju bara löjligt om man inte startar en tråd själv och öppnar upp sitt liv. (med alla rätt)
    Så som jag skrev innan till trådskaparen, efter hurrarop från bla. Berra, och även andra, mig själv inkluderad, fortsätt skriv och berätta:), tror/vet att många är nyfikna, glada, samt att en del tom. är avundsjuka på ditt liv.
    Varför vet jag inte:blank:.. Personligen är jag bara nyfiken, och imponerad av järnvägen ni bygger där.:thumbsup:

Phonta, JanneMan61, gunnarg och 12 andra gillar detta.
  3. Kycklingen

Kycklingen Admin TS-teamet

Amen

Micke.T, gunnarg, anderlind och 3 andra gillar detta.
  4. Spången

Spången Medlem

Med risk för avstängning!Cola blasken är röten i hela hövet som vi säger i Västergötland.Bra tråd!
    M.v.h Spången.

UbonBorge, gunnarg, Holmen och 1 annan gillar detta.
  5. Långeman

Långeman Forumveteran

Jäkla tjavs varje gång någon tillför något på forumet.
    Är man inte intr. så tryck på knappen, så slipper ni läsa alla inlägg som kan vara intressanta för andra.:(;):nod:

anderlind, Micke.T, Berralund och 4 andra gillar detta.
  6. LeWi

LeWi Medlem

Varför jag inte har svararat tidigare är att jag deltog i ett möte. Projektet heter Awash-Kombolcha Hara-Gebaya Railway Project. Det nämns ofta lite annorlunda i Media. Projektet är på lite drygt 1.7 miljarder dollar. Jag har inte skriflig information om långivarländerna och beloppen men jag har för mig det ligger kring 70-80 miljoner SEK från Sverige. Den biten intresserar mig väldigt lite. Jag fokuserar på produktionen som är min starka sida.

https://www.dailysabah.com/economy/...ica-projects-after-ethiopia-tanzania-railways

http://www.ethpress.gov.et/herald/i...ebeya-railway-project-in-spectacular-progress

f4d865552a2acb0aff3cd8dcc453dff7--ethiopia.jpg

StefanXErixon, JanneMan61, gunnarg och 9 andra gillar detta.
  7. Hej främling! Visste du att om du blir medlem/loggar in så kan du se inlägg från forum och du kan se bilderna som finns i inläggen i fullstorlek! Ett medlemskonto fixar du på ett litet ögonblick och du kan använda din Facebook, Google eller Twitterkonto för snabb inloggning.
    :wai: :wai:
  8. LeWi

LeWi Medlem

Misstänker starkt avundsjuka...

JanneMan61, Micke.T, UbonBorge och 5 andra gillar detta.
  9. eirkar

eirkar Medlem

Tack @LeWi för att skriver om hur du bor och jobbar i Etiopien. Fotona är fina trots påkörda kor på spåret. Det är för dig vardagliga händelser. Jag uppskattar att du med Berralunds hjälp har startat en tråd om ditt liv i Etiopien. Det finns andra som har berättat om Filippinerna, Norge t.ex. Reseberättelser från Burma, Vietnam o.s.v.
    Fortsätt och skriva:):):). Tack:):):).

PanPan, kurant, Krille och 7 andra gillar detta.
  10. magunnar

magunnar Forumveteran

Nej!:rolleyes: På detta forum är aldrig någon avis.:D

Enis, Micke.T, Matt82 och 5 andra gillar detta.
  11. LeWi

LeWi Medlem

För ungefär ett år sedan hände denna incident. Brännsvetsmaskinen skulle flyttas till ett annat ställe. Det var Fredag eftermiddag och alla hade bråttom att komma tillbaka till campen för att sedan ut och häva några bärs, eller kanske tjejerna lockade mest...... Istället fick hela gänget packa sina väskor och jag tror det blev hemresa följande dag. De lokala folket på foton är nomader, Afar ursprungsbefolkningen. Vi möter dem endast i Södra delen av järnvägen.

Följaktligen ligger vi efter med brännsvetsningen med nu endast en brännsvetsmaskin. Det går inte att köra två shift som bossarna krävde efter olyckan. Vi kan inte heller svetsa när rälstemperaturen överstiger 35grader som är den neutrala rälstemperaturen på denna järnvägssträckan. Om rälstemperaturen är högre än 35grader under svetsningen, så skulle det bli för ‘’lite’ räls när vi utför neutraliseringen. Därför börjar svetsning oftast sent på eftermiddagen när rälstemperaturen har sjunkit till 35 grader.

Svetsmaskinen är fortfarande hos tillverkaren i Schweiz för rekonstruktion. Den kommer troligtvis inte hit igen utan kommer att skickas till ett annat projekt. Inga småpengar.

IMG_3094.JPG IMG_7967.JPG IMG_8035.JPG IMG_8038.JPG IMG_8039.JPG IMG_8080.JPG IMG_8082.JPG

Enis, JanneMan61, teerak och 13 andra gillar detta.
  12. LeWi

LeWi Medlem

http://www.africancapitalmarketsnew...865m-rail-finance-part-of-15bn-rail-projects/

Utdrag från ovan website.

‘’Credit Suisse acted as co-ordinating commercial facility arranger and export credit agency facility lead arranger. Some of the loans have already been disbursed. In addition, Deutsche Bank was the mandated lead arrangers for the EKF financing ($181m), ING Bank for the EKN financing ($83m) and KfW IPEX-Bank for SERV backed facilities ($151m)’’.

Danska EKF bidrar med $181m och Svenska EKN bidrar med $83m. Nu är detta gamla nyheter och endast för etapp 1. Finansieringen för etapp 2 blev klar långt senare. Förmodligen helt andra siffror idag. Som sagt, jag följer inte upp finansieringen.

Enis gillar detta.
  13. Pepsi

Pepsi Forumveteran

Hmmm… Nu vore det kanske läge att förklara dig... Vad skulle det vara som skapar starkt avundsjuka??? :confused:
    Ursäkta... Men nu hänger jag inte med?? Vad?? Att visa en tågräls? En halv ko? Ditt CV? Eller vad är det som skulle skapa stark avundsjuka?? Intressant?? Förklara gärna vad du menar med vad som skulle skapa starkt avundsjuka. :eek:
    Eftersom du svarade på mitt inlägg så förstår jag att du syftar på mig... Hade det varit i Thailand så hade det varit kul info. Lycka till med projektet!! :wai: :thumbsup:

14. Pepsi

Pepsi Forumveteran

Hej @Krille ! Kul med ditt inlägg... Har förstått innan att du är begåvad.. Kanske vi jobbat ihop innan? Jag har haft stora miljonprojekt inom kärnkraftverk bla… Och haft 100 tals medarbetare som arbetat under mig och tillsammans med mig.. Inga konstigheter... Bara ett jobb... Haft folk från hela Sverige.. Även en del från Växjö.. ;)
    Men vill du "öppna upp ditt liv" och starta en tråd så skulle det kanske vara kul läsning.. :) Det är väl inte löjligt?? :)

Med vänlig hälsning :wai::wai:
    PEPSI

15. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Jag tycker det verkar som jantelagen lyser igenom i vissa inlägg.:thumbsdown:

anderlind, eirkar, UbonBorge och 4 andra gillar detta.
  16. LeWi

LeWi Medlem

Det blev en kort tur ut till underhållsverkstaden. Det regnade hela natten och servicevägarna längs med spåret blev skadade och bortsköljda på många ställen. Det blir en längre tur i morgon om vädret är bättre och vägarna är lagade.
    Växelspårriktaren har inte varit igång på 5 veckor. Den fick en rejäl hjärnblödning och mycket elektronik slogs ut. Maskintillverkarens tekniker från Österrike har varit här nästan 5 veckor och fått många utbrott under tiden. Den fungerar nu men inte helt tillförlitligt. Maskinen fick en mössa på sig. Tydligen läckage i taket. Han åker hem idag.

IMG_1831.JPG IMG_1835.JPG

Ballastplogen
    IMG_1829.JPG

Mätning av spårgeometrin
    IMG_1818.JPG IMG_1819.JPG

Thermitsvets. 28-30mm gap krävs för att utföra denna svets
    IMG_1822.JPG

Brännsvets. 35mm av rälsen försvinner under svetsprocessen.
    IMG_1825.JPG

NongSawong, Enis, JanneMan61 och 10 andra gillar detta.
  17. Audirs2

Audirs2 Medlem

He he, jet lag e bättre!:D

eirkar gillar detta.
  18. Krille

Krille Forumräv

Hej @Pepsi . Nej vi har inte jobbat ihop innan, det är jag 100% säker på.:)
    Det jag reagerade mot dig var din attityd mot trådskaparen, nu vill jag absolut inte vara otrevlig mot dig Pepsi, för jag tycker du är en frisk fläkt här många gånger, men det är ju faktiskt som så, att varken du eller jag, eller någon annan heller alltid måste befinna sig i "mitten" när något skrivs här.
    Om jag skulle "öppna upp mitt liv" skulle jag göra det personligen, öga för öga, eller kanske öra till öra, med någon jag verkligen känner.
    När jag var ny här på Thaisnack gjorde jag en kort presentation av mig själv och mitt liv, det får räcka tycker jag.
    Är nog övertygad om att de som läste inte tyckte det var löjligt.
    Nej. Nu får det vara nog med OT på en jätteintressant tråd.:wai:

Pepsi, JanneMan61, gunnarg och 11 andra gillar detta.
  19. Holmen

Holmen Medlem

Undrar när han skall hoppa på Berra när han berättar om att han skall segla upp till Kirkenäs etc.
    Har väl inget med Thailand att göra, men jag tycker ändå att det är intresant att följa en båt som han har seglat från Kina med.

Är lite trött på dig Peppsi och inte så lite heller.

anderlind, eirkar, Berralund och 3 andra gillar detta.
  20. LeWi

LeWi Medlem

Städerskan slog sönder ett av mina ölglas. Hon lämnade detta meddelandet. Det gör ingenting för det är sällan man dricker öl hemma.

IMG_5347.JPG

Det blir några bärs varje Lördag med Danskarna. Den största utgiften man har, 13Birr lite drygt 4 SEK per öl. :)Frisören varannan månad kostar 20Birr 6.50SEK. Det blir förstås lite andra utgifter också men det är inte mycket man spenderar eftersom allt är fritt med boende, mat, bil, hälsovård mm.

IMG_7839.JPG

Och varje Söndag eftermiddag är det tradition med middag hos Danskarna. All tre är mycket duktiga på att laga mat. Jag är bara duktig på att äta :) och bidrar med öl och vin. Jag bidrar också med kött ibland. Filippinarna har kontakt med en grisfarm och jag har köpt en hel gris ett par gånger som Filippinarna har slaktat. Det är inte så vanligt att dom äter gris här.

Dansk fläskstek
    IMG_1222.JPG

Dom här herrarna har jobbat länge i Afrika och har varit med om en hel del. Den ena är gift med en från Guinea Ecuatorial ( dom träffas i Alicante ibland......) och den andra är gift med en från Tanzania och bor i Tanzania.
    IMG_1466.JPG

NongSawong, SoengSang, Enis och 15 andra gillar detta.
  21. gunnarg

gunnarg Forumveteran

Dä du Pepsi det kan du inte matcha!:laugh:

Laddar...

Dela sidan

Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies. Några frågor på det?
  1. Denna webbplats använder "cookies". Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av cookies.
    Stäng notis