Mitt liv i Etiopien

Fortsättning motKapiri Mposhi.

Gränsen till Zambia.
IMG_3134.JPG

Första stationen i Zambia.
IMG_3143.JPG

Platt lanskap resten av vägen.
IMG_3163.JPG
IMG_3505.JPG
IMG_3618.JPG

Många stationer är stängda i Zambia och ockuperade av folk.
IMG_3625.JPG
IMG_3699.JPG

Mpika var huvudkontoret med stora fina verkstäder som knappt används idag. Nu är huvudkontoret i Dar es Salaam. Det enda som är i riktigt bra skick är direktörens kontor och hans bil.
IMG_3747.JPG
IMG_3805.JPG
IMG_3792.JPG

Nästa slutstationen Kapiri Mposhi.

60km kvar.
IMG_4666.JPG

Framme.
IMG_4747.JPG

IMG_4749.JPG

Inspektionsteamet.
IMG_4811.JPG

Lite teknisk information.

TANZANIA ZAMBIA RAILWAY AUTHORITY

HEAD OFFICE

CIVIL ENGINEERING DEPARTMENT

PERMANENT WAY, SIGNALING & TELECOMMUNICATION AND BUILDINGS – GENERAL INFORMATION

1. TRACK PARAMETERS:

Permanent Way Gangs: TCPC 39No. and ZCPC 37No. Total 76No.

(i) The Railway Line extends from Dar es Salaam to New Kapiri Mposhi and covers a total distance of 1,860 kilometers.

(ii) The track gauge is 1,067mm.

(iii) Design Axle Load is 20 tonnes.

(iv) Number of Sleepers per kilometer = 1,520 pieces.

There are two type of Sleepers used in TAZARA:

(a) Prestessed concrete sleepers.

(b) Wooden sleepers found in turnouts and bridges.

(v) Number of Stations:

· Tanzania Region = 51No.

· Zambia Region = 42No.

TOTAL = 93No.

(vi) Number of tunnels = 22No. with total length of 8,899m.

(vii) Tunnel No. 14 is the longest and is 817m long.

(viii) Number of bridges on the Mainline:

· Tanzania Region = 272No.

· Zambia Region = 46No.

TOTAL = 318No.

Total Length of Bridges = 15,520m

Longest Bridge is BNo. 117 – Ruipa Bridge, the length is 428m.

(ix) Culverts:

· TCPC = 1,536No.

· ZCPC = 677No.

TOTAL = 2,213No. Total length = 42,727m

(x) Curved and Tangent Track:

Main line track on tangent = 1,458.582 kilometers.

Main line track on curves = 401.958 kilometers.
The ruling gradient is 1% except for the mountainous section Mlimba – Chozi (541.2km) is 2%.

Radius of curves: minimum is 300m except for Mlimba – Makambako (200m), Malamba – Tunduma (250m).

Curves with radius less than 300m have a total length of 37.318 km.

Slut på denna resa. Bilresa till Lusaka och flyg tillbaka till Etiopien.

Lusakas mega airport. Dom enda två flygplanen på flygplatsen. Men Kineserna bygger ur den också, liksom många andra flygplaster i Afrika.
IMG_0090.JPG

Hur klarar man av solkurvor där? Solen värmer ju på bra där! I Sverige ser man detta då och då!
Jag har väntat på den frågan. Du är inte den ende dom undrar. :) Ständigt kommande fråga. Det är ett omfattande ämne så jag går inte så djupt in på att förklara men lite kort.

För att kunna helsvetsa rälsen krävs betongslipers max 60cm c/c, godkänd befästning, hög kvalite på ballasten och minimum ballast profil. Ja, solkurvor uppstår ändå men det är på gamla spår där underhållet inte sköts. Där finns sträckor som tåget alltid bromsar och accelererar och då förskjuts rälsen med tiden och då skall neutraliseringen upprepas. Det kan ta 10-15 år mellan gångerna. Nuförtiden börjar spänningarna mätas regelbundet i rälsen vid neutral temperaturen. Där solkurvor uppstår, är underhållet helt enkelt eftersatt!

Rälsneutraltemperaturen i detta projektet är utfäst till 35°C +/-3°C. I Saudi var neutraltemperaturen 43°C +/-3°C. Sverige har 4 olika zoner. I Södra Sverige runt 18-20°C och I Norra sverige runt 5-10C. Har glömtt exakta siffror.

Bifogar några filer du kan läsa.

http://www.infranord.se/media/2999/neutralisering_infranord_120411.pdf

http://banportalen.banverket.se/Banportalen/upload/Solkurvor_folder_webb-090618.pdf

http://www.solid.iei.liu.se/Publications/Master_thesis/2007/Dinh.pdf

Här ligger rälsen på rullar. Rälsen har expanderat ca 10-12cm från båda sidorna. 500-500m. Nu väntar dom på att rälstemperaturen skall sjunka till 35C. Rälsändarna kapas med beräkning 29mm gap för svetsning.
IMG_8255.JPG

Rälsdragarna håller fast rälsen under svetsningen. Kontrollanterna på plats och kollar gapet 29mm+/-1mm. Dom har vår arbetsbeskrivning men fattar ingenting och vi har aldrig sett dom kontrollera fler gånger.
IMG_8137.JPG
IMG_8138.JPG

Jag har väntat på den frågan. Du är inte den ende dom undrar. :) Ständigt kommande fråga. Det är ett omfattande ämne så jag går inte så djupt in på att förklara men lite kort.

För att kunna helsvetsa rälsen krävs betongslipers max 60cm c/c, godkänd befästning, hög kvalite på ballasten och minimum ballast profil. Ja, solkurvor uppstår ändå men det är på gamla spår där underhållet inte sköts. Där finns sträckor som tåget alltid bromsar och accelererar och då förskjuts rälsen med tiden och då skall neutraliseringen upprepas. Det kan ta 10-15 år mellan gångerna. Nuförtiden börjar spänningarna mätas regelbundet i rälsen vid neutral temperaturen. Där solkurvor uppstår, är underhållet helt enkelt eftersatt!

Rälsneutraltemperaturen i detta projektet är utfäst till 35°C +/-3°C. I Saudi var neutraltemperaturen 43°C +/-3°C. Sverige har 4 olika zoner. I Södra Sverige runt 18-20°C och I Norra sverige runt 5-10C. Har glömtt exakta siffror.

Bifogar några filer du kan läsa.

http://www.infranord.se/media/2999/neutralisering_infranord_120411.pdf

http://banportalen.banverket.se/Banportalen/upload/Solkurvor_folder_webb-090618.pdf

http://www.solid.iei.liu.se/Publications/Master_thesis/2007/Dinh.pdf

Här ligger rälsen på rullar. Rälsen har expanderat ca 10-12cm från båda sidorna. 500-500m. Nu väntar dom på att rälstemperaturen skall sjunka till 35C. Rälsändarna kapas med beräkning 29mm gap för svetsning.
Visa bilaga 68322
Rälsdragarna håller fast rälsen under svetsningen. Kontrollanterna på plats och kollar gapet 29mm+/-1mm. Dom har vår arbetsbeskrivning men fattar ingenting och vi har aldrig sett dom kontrollera fler gånger.
Visa bilaga 68323 Visa bilaga 68324
Mycket bra svar för en som är teknik intresserad och vart i metall branschen i snart 45 år! Tänker lite så här, kan man inte kyla ner spåren med vanligt vatten typ? Tänker även på broar som rör sig när det är kallt och när det är varmt, där har man ju i och för sig lite mera material att spela med! Om man tar ett ett flygplan tex så finns det verkligt stora krafter som trycker, bryter och bänder och det e imponerande hur man lyckats med metallen där! Så då undrar man om det inte kommer bättre metall till just järnvägs räls någon gång i framtiden?

Mycket bra svar för en som är teknik intresserad och vart i metall branschen i snart 45 år! Tänker lite så här, kan man inte kyla ner spåren med vanligt vatten typ? Tänker även på broar som rör sig när det är kallt och när det är varmt, där har man ju i och för sig lite mera material att spela med! Om man tar ett ett flygplan tex så finns det verkligt stora krafter som trycker, bryter och bänder och det e imponerande hur man lyckats med metallen där! Så då undrar man om det inte kommer bättre metall till just järnvägs räls någon gång i framtiden?
Det har experimenterat mycket att kontrollera/redusera spänningarna i rälsen med att måla det vit, isolera den mm. Slab track är ett bra alternativ att undvika solkurvor men det är dyrt. Det kommer att bli samma rälsteknik lång tid framöver innan Maglev, Hyperloop eller annan teknik tar över. :nod:

Expansionsskarvar installeras på broar beroende på längden. På denna bron är det expansionsskarvar i båda ändar. Andra broar endast ena änden och kortare broar inga. Denna expansionsskarv har en maximal rörelse på +/- 325mm men bron rör sig ungefär +/- 80mm i båda ändar enligt vår mätning hitills.
Dom andra två modellerna har en rörelse med +/- 180mm resp. +/- 100mm.

BRZR1208.JPG
PVRK6105.JPG
EKOP2618.JPG

Lyco

Forumveteran
Otroligt....
Om man inte gillar tråden så är det väl bara att scrolla vidare?
Och varför han startade denna tråden är ju för att en forumvärd bad honom.

Fortsätt gärna posta från exotiska delar av världen. Det uppskattas iaf av mig.
Jo kul som bara den, men mitt tips är ju då att skapa en forumdel "övriga världen" för då blir det lättare att hitta, vem söker på Funderingar och betraktelser om man vill veta något om Etiopien-erfarenhet. Ja litet tips bara, har försökt förr om att mer precisera saker och ting i detta forum, för att det skall bli lättare att hitta, men utan lycka.

Funderingar och betraktelser ser jag mer som abstrakt tanke och filosofi, inte upplevda saker, utan sådant man ser lite från ovan eller underifrån, bakom eller helt enkelt från lite avstånd osv, men vi kanske har olika uppfattningar om vad Funderingar och betraktelser är.

Ok, det blir säkert bra i slutändan, nu vet jag ju vart tråden är så jag kan ju läsa!:)

Jo kul som bara den, men mitt tips är ju då att skapa en forumdel "övriga världen" för då blir det lättare att hitta, vem söker på Funderingar och betraktelser om man vill veta något om Etiopien-erfarenhet. Ja litet tips bara, har försökt förr om att mer precisera saker och ting i detta forum, för att det skall bli lättare att hitta, men utan lycka.

Funderingar och betraktelser ser jag mer som abstrakt tanke och filosofi, inte upplevda saker, utan sådant man ser lite från ovan eller underifrån, bakom eller helt enkelt från lite avstånd osv, men vi kanske har olika uppfattningar om vad Funderingar och betraktelser är.

Ok, det blir säkert bra i slutändan, nu vet jag ju vart tråden är så jag kan ju läsa!:)
Det är möjligt att vi har olika uppfattningar om det, men det är inget jag skrivit om här och var du får det ifrån vet bara du själv.

Jaja, min åsikt är fortfarande att den här tråden är toppklass, oavsett var den ligger.

Lyco

Forumveteran
Det är möjligt att vi har olika uppfattningar om det, men det är inget jag skrivit om här och var du får det ifrån vet bara du själv.

Jaja, min åsikt är fortfarande att den här tråden är toppklass, oavsett var den ligger.
Nej, mitt tips är ju egentligen till forumägaren, men jag passade på att flika in det i ditt svar, för jag håller med om att det är intressant men borde ligga i en egen forumdel som kanske heter "övriga världen", så är det!

Lyco

Forumveteran
Nog borde en sådan tavla kunna skapas eller vad säger @Kycklingen ? Det kan kanske dyka upp fler intressanta trådar där i så fall.
Ja med tanke på att forum om Thailand generellt om man ser till Internet mer och mer har blivit något generellt västerländskt mer än Thai, så är nog den idén bra. Vad menar jag med att Thaiforum generellt blivit västerländskt beror ju på att fler och fler är bosatta i Thailand och forumet styrs ju då mer över till deras egen syn på om Thailand och värderingar som är västerländska i Svenska forum om Thailand blir mer svenskt än Thai.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Ja med tanke på att forum om Thailand generellt om man ser till Internet mer och mer har blivit något generellt västerländskt mer än Thai, så är nog den idén bra. Vad menar jag med att Thaiforum generellt blivit västerländskt beror ju på att fler och fler är bosatta i Thailand och forumet styrs ju då mer över till deras egen syn på om Thailand och värderingar som är västerländska i Svenska forum om Thailand blir mer svenskt än Thai.
Jag är övertygad om att @Kycklingen fixar till detta när hon får tid. Det har varit mycket nu med hotellstrulet.

kurant

Forumveteran
Ska det bara vara ett Thai-forum blir det väldigt fattigt då det mesta ändå bara handlar om Sverige ;) och få postar bilder och upplevelser från Thailand.
Nu finns det ju en forumdel som heter Asien eller något liknande.
Fixa en forumdel med övriga världen så kommer mer intressanta trådar som denna fantastiska tråd.
Våga bjuda på er själv är ett önskemål och här har vi ett mycket bra exempel . :)

Liknande trådar

Topp