Mitt liv i Etiopien

Tack för intresset. Jag bryr mig inte skeptiker, pessimister mm. Jag är en positiv person :)

I morgon planerar jag att ta en sightseeing där markarbeten är igång. Regnperioden har börjat så det kommer att bero på vädret.

Jag kommer vid ett senare tillfälle att också visa bilder från inspektionen av Zambia järnvägen och Tazara järnvägen. Intressantare än att resa med Rovos rail och dessutom gratis. Jag har även inspekterat Kinesernas nybyggda järnväg (fuskbygge) mellan Addis - Djibouti.
I Maj förra året deltog jag i en inspektion av Zambias järnväg. 918km mellan mellan Chingola (Copperbelt) - Victoriafallen. Intressant tur. Järnvägen är i mycket dåligt skick och största delen av sträckan har begränsad hastighet max 15km/h. En genomgående upprustning skall utföras men det är problem att hitta financiärer därför att Zambia är redan högt belånad. Hursomhelst, förhandlingar pågår fortfarande och Turkarna hoppas att få projektet, tillsammans med ett Svenskt företag. Där var förhandlingar i Stockholm senast för två veckor sedan. Delar några bilder från den turen.
Visa bilaga 68185 Visa bilaga 68186
Gott om termitstackar överallt.
Visa bilaga 68187 Visa bilaga 68189 Visa bilaga 68190 Visa bilaga 68191 Visa bilaga 68192 Visa bilaga 68193
Den mesta kopparn transporteras med lastbil ner till Durban, 260 mil........
Visa bilaga 68194
Slutstationen Livingstone/Viktoriafallen. Så fick man se det helt gratis :thumbsup:
Visa bilaga 68195
Besökte Viktoria fallen två gånger när jag jobbade på Tazara, en gång under regnperioden och engång under torrperiod, du ser ut att ha varit där under regnperiod
 
Mlimba myllrade både av folk och apor på den tiden jag åkte till huset i Mpika. Vi landade i Dar efter sve resor och tog "hem"
Jag har väntat på den frågan. Du är inte den ende dom undrar. :) Ständigt kommande fråga. Det är ett omfattande ämne så jag går inte så djupt in på att förklara men lite kort.

För att kunna helsvetsa rälsen krävs betongslipers max 60cm c/c, godkänd befästning, hög kvalite på ballasten och minimum ballast profil. Ja, solkurvor uppstår ändå men det är på gamla spår där underhållet inte sköts. Där finns sträckor som tåget alltid bromsar och accelererar och då förskjuts rälsen med tiden och då skall neutraliseringen upprepas. Det kan ta 10-15 år mellan gångerna. Nuförtiden börjar spänningarna mätas regelbundet i rälsen vid neutral temperaturen. Där solkurvor uppstår, är underhållet helt enkelt eftersatt!

Rälsneutraltemperaturen i detta projektet är utfäst till 35°C +/-3°C. I Saudi var neutraltemperaturen 43°C +/-3°C. Sverige har 4 olika zoner. I Södra Sverige runt 18-20°C och I Norra sverige runt 5-10C. Har glömtt exakta siffror.

Bifogar några filer du kan läsa.

http://www.infranord.se/media/2999/neutralisering_infranord_120411.pdf

Banportalen stängdes den 29 juni

http://www.solid.iei.liu.se/Publications/Master_thesis/2007/Dinh.pdf


Här ligger rälsen på rullar. Rälsen har expanderat ca 10-12cm från båda sidorna. 500-500m. Nu väntar dom på att rälstemperaturen skall sjunka till 35C. Rälsändarna kapas med beräkning 29mm gap för svetsning.
Visa bilaga 68322
Rälsdragarna håller fast rälsen under svetsningen. Kontrollanterna på plats och kollar gapet 29mm+/-1mm. Dom har vår arbetsbeskrivning men fattar ingenting och vi har aldrig sett dom kontrollera fler gånger.
Visa bilaga 68323 Visa bilaga 68324
I ett väl befäst och ballasterat helsvetsat spår utvidgar sej rälen på bredden eftersom den pg trögheten i befästning och ballast förhindras att röra sej längdleds.
 

Liknande trådar

 
Topp