Mitt liv i Etiopien

Tack för intresset. Jag bryr mig inte skeptiker, pessimister mm. Jag är en positiv person :)

I morgon planerar jag att ta en sightseeing där markarbeten är igång. Regnperioden har börjat så det kommer att bero på vädret.

Jag kommer vid ett senare tillfälle att också visa bilder från inspektionen av Zambia järnvägen och Tazara järnvägen. Intressantare än att resa med Rovos rail och dessutom gratis. Jag har även inspekterat Kinesernas nybyggda järnväg (fuskbygge) mellan Addis - Djibouti.
I Maj förra året deltog jag i en inspektion av Zambias järnväg. 918km mellan mellan Chingola (Copperbelt) - Victoriafallen. Intressant tur. Järnvägen är i mycket dåligt skick och största delen av sträckan har begränsad hastighet max 15km/h. En genomgående upprustning skall utföras men det är problem att hitta financiärer därför att Zambia är redan högt belånad. Hursomhelst, förhandlingar pågår fortfarande och Turkarna hoppas att få projektet, tillsammans med ett Svenskt företag. Där var förhandlingar i Stockholm senast för två veckor sedan. Delar några bilder från den turen.
Visa bilaga 68185 Visa bilaga 68186
Gott om termitstackar överallt.
Visa bilaga 68187 Visa bilaga 68189 Visa bilaga 68190 Visa bilaga 68191 Visa bilaga 68192 Visa bilaga 68193
Den mesta kopparn transporteras med lastbil ner till Durban, 260 mil........
Visa bilaga 68194
Slutstationen Livingstone/Viktoriafallen. Så fick man se det helt gratis :thumbsup:
Visa bilaga 68195
Besökte Viktoria fallen två gånger när jag jobbade på Tazara, en gång under regnperioden och engång under torrperiod, du ser ut att ha varit där under regnperiod

Mlimba myllrade både av folk och apor på den tiden jag åkte till huset i Mpika. Vi landade i Dar efter sve resor och tog "hem"
Jag har väntat på den frågan. Du är inte den ende dom undrar. :) Ständigt kommande fråga. Det är ett omfattande ämne så jag går inte så djupt in på att förklara men lite kort.

För att kunna helsvetsa rälsen krävs betongslipers max 60cm c/c, godkänd befästning, hög kvalite på ballasten och minimum ballast profil. Ja, solkurvor uppstår ändå men det är på gamla spår där underhållet inte sköts. Där finns sträckor som tåget alltid bromsar och accelererar och då förskjuts rälsen med tiden och då skall neutraliseringen upprepas. Det kan ta 10-15 år mellan gångerna. Nuförtiden börjar spänningarna mätas regelbundet i rälsen vid neutral temperaturen. Där solkurvor uppstår, är underhållet helt enkelt eftersatt!

Rälsneutraltemperaturen i detta projektet är utfäst till 35°C +/-3°C. I Saudi var neutraltemperaturen 43°C +/-3°C. Sverige har 4 olika zoner. I Södra Sverige runt 18-20°C och I Norra sverige runt 5-10C. Har glömtt exakta siffror.

Bifogar några filer du kan läsa.

http://www.infranord.se/media/2999/neutralisering_infranord_120411.pdf

Banportalen stängdes den 29 juni

http://www.solid.iei.liu.se/Publications/Master_thesis/2007/Dinh.pdf

Här ligger rälsen på rullar. Rälsen har expanderat ca 10-12cm från båda sidorna. 500-500m. Nu väntar dom på att rälstemperaturen skall sjunka till 35C. Rälsändarna kapas med beräkning 29mm gap för svetsning.
Visa bilaga 68322
Rälsdragarna håller fast rälsen under svetsningen. Kontrollanterna på plats och kollar gapet 29mm+/-1mm. Dom har vår arbetsbeskrivning men fattar ingenting och vi har aldrig sett dom kontrollera fler gånger.
Visa bilaga 68323 Visa bilaga 68324
I ett väl befäst och ballasterat helsvetsat spår utvidgar sej rälen på bredden eftersom den pg trögheten i befästning och ballast förhindras att röra sej längdleds.

LeWi

Aktiv medlem
Tillbaka till verkligheten efter 33 dagars semester. Det blev endast en vecka i Thailand. Det var för fint väder i Sverige.

Jag har tyvärr endast varit inne på Thaisnack ett fåtal gånger under semestern. Det har varit fullt upp med att besöka släkt, vänner och bekanta. Och bara njutıt av det fina vädret. Hjälpt min bror lite med tröskan bl.a. Här tröskar han till grannen. Sämsta skörden av raps någonsin.
IMG_2790.JPG

Matat fiskarna, (dom behöver egentligen inte matas) kom på att dom var mycket förtjusta i speciellt maskrosblad. :laugh: Dom växer som f-n.
IMG_2831.JPG

Har förberett rivning av stallbyggnaden som förhoppningsvis blir riven till nästa år och då skall det byggas en mindre maskinhall som man kan fördriva tiden i på somrarna om några år.
IMG_2809.JPG

Landade i Addis i Onsdags morse, endast 11 grader. Men det blev fort varmare när vi kom ner på lägre nivåer. Besökte en mindre camp på vägen.
En kontorsbyggnad är borta. Tydligen flyttad till en annan camp.
IMG_2996.JPG

Anlände huvudcampen kl. 18.00. Hemma igen :laugh:
IMG_2998.JPG

Här kom man rakt in i elden. Mycket har lämnats i väntan på min återkomst. Det tar några dagar att gå igenom allt.

Den lokala befolkningen ställer till mer problem nu än tidigare. Vi förväntade oss tvärtom. Spåret är för närvarande blockerat mellan km 210 till km 240 (etapp1). Har inte sett barriärerna än men det sägs att många stenar har lagts på spåret. Dom tillåter inte att vi passerar med något fordon så i värsta fall får vi flytta svetsmaskinen och stoppmaskinen via landsvägen om några veckor. Anledningen sägs vara att lokalbefolkningen fortfarande väntar på ersättning för markförvärvet av Etiopiska järnvägen. Och Etiopiska järnvägen säger sig inte kunna lösa problemet?? Skulle vara lätt, att betala, men det är så det fungerar i många länder. I etapp 2 så har vi också blivit stoppade många gånger de senaste veckorna. Verkar vara av samma anledning.

Ett av vara spårläggningsgäng var sänt till Senegal ett par veckor för att hjalpa till att börja bygga spår där. Dom är redan tillbaka. Det saknades tydligen erfaren arbetsledning där.

Nu satsar Turkarna också på Uganda. Turkarna är mycket aggresıva på den Afrikanska marknaden. Ingen annan konkurrerar med Kineserna.

Det tar några dagar innan jag kommer att göra arbetsplatsbesök. Det har regnat normalt hittills och inga större skador har uppstått, förutom på servicevägarna som underhålls dåligt.

LeWi

Aktiv medlem
Nog tycker jag att tråden e så jäkla bra så den borde ingå i någon lärobok för blivande tåg/spåringenjörer, och jag måste nog erkänna att Ubon:s tråd kommer på andra plats efter denna...:) bättre betyg än så kan Du inte få.
Tack det var ett mycket bra betyg :wai: men oroa dig inte för Din första plats. :laugh:

Jag ska ta mig mer tid att läsa mer i din tråd och många andras.

LeWi

Aktiv medlem
Igår blev det en Söndagstur till neutraliseringsgängen. Det neutraliseras nu med två gäng och jag var nyfiken på hur det går. På vägen dit (87km från campen) var det ganska tomt med djur och människor på vägen.

Ja det jobbas även på Söndagar för att kunna lämna över etapp 1 i slutet av året. Meningslöst och ineffektivt att jobba Söndagar enligt mig men bossarna vill det. Frivilligt att jobba Söndagar för mig själv.

På väg till arbetsplatsen.
IMG_6856.JPG

IMG_6860.JPG

Har ska byggas nytt hus. Vagen ar ganska nybyggd, av Kinesernsa.
IMG_6869.JPG
IMG_6978.JPG

Ölleverans (Habesha öl) på vag till Kombolcha. Habesha's vaumarke liknar denna emoji :afro:. Vid vagkanten under halmen ligger ''putsbruk''.
IMG_6880.JPG
IMG_6881.JPG

Många lokala regnskurar
IMG_6895.JPG
IMG_6901.JPG
IMG_6904.JPG
IMG_6907.JPG

LeWi

Aktiv medlem
Team 1 gjorde ett utmärkt jobb. Som vanligt med en riktigt duktig förman. Den enda av dom Turkiska förmännen som jag har förtroende för. Har känt honom i många år. Han kan lite Engelska och jag kan lite Turkiska så det går bra att snacka med honom. Skitduktig svetsare, mycket teknisk och allsidig och alltid positiv. Han har tillverkat många specialverktyg som jag har beskrivit för honom och han fattar med en gång. Riktigt roligt att jobba med honom.

Neutraliseringen börjar 50m innanför tunnelöppningen.
IMG_7078.JPG

IMG_7088.JPG

Rullar under ralsen och sidostöd i kurvorna.
IMG_7083.JPG
IMG_7092.JPG

Ralstemperaturen 36grader. Skall vara 35 grader +/- 3 grader.
IMG_7096.JPG

Ralsgapet 29mm. 29mm +/- 1mm
IMG_7101.JPG

Alltid askådare. ''Gamar'' Det passas på att skjala så fort det kommer ett tillfalle.
IMG_7102.JPG

Brannsvetsen ar gjord den 10Okt 2017. 01 står för maskin 1, 04 för fjarde svetsen. Sen datum. Enligt EN-normen så måste alla svetsar ha ett ID nummer. ID numret försvinner på ralsen med tiden men exakt position ar noterad och dokumenterad.
IMG_7112.JPG

Borttagning av rullar och sidostöd.
IMG_7117.JPG

Behövs lite olja. Han lovade att smörja idag.
IMG_7118.JPG

LeWi

Aktiv medlem
Team 2 gick det inte så bra för. Förmannen fick en avhyvling för dålig rengöring av befästningarna. Det visade sig att kompressorn hade gått sönder och förmannen hade meddelat svetsingenjören (som ansvarar för utförandet av svetsning och neutralisering) att kompressorn hade gått sönder men fått besked om att fortsätta. Det blev att ringa upp honom och ge honom en dubbel avhyvling. En annan kompressor blev kvickt beställd. Förmannen är faktiskt också duktig svetsare men har svårt för att delegera arbetsuppgifter.

IMG_7145.JPG
IMG_7146.JPG

Åtdragning av befastningen.
IMG_7155.JPG

Riktning av svetsskarven.
IMG_7159.JPG

Rengöring och uppvarmning av Aluminothemic grytan.
IMG_7161.JPG
IMG_7163.JPG
IMG_7166.JPG
IMG_7167.JPG

Utgången av tunnel 4.
IMG_7173.JPG
IMG_7179.JPG

LeWi

Aktiv medlem
En stilla undran, varför bygger man inte tunnlarna för dubbelspår inför framtiden?
Ja det kan man tycka och det har också diskuterats internt här. Det har gjorts i andra projekt som jag har varit involverat i men med helt annat landskap. Terrängen här är mycket kuperad så skulle det bli avsevärt dyrare att förbereda för dubbelspår. Det är 15 tunnlar, 58 broar, 400+ kulvertar och några viadukter. Om tunnlarna skulle förberedas för dubbelspår, så även broarna och viadukterna. Och sen har inte dessa länder samma framtida tänkande som vi har. Men det har också blivit mycket sämre framtida tänkande i Sverige. :)

Liknande trådar

Topp