En motfråga då, tror du att en nation, ett land vågar ha lagar som säger att det står dess anställda fritt att kidnappa sina egna nationella lagar, och använda dom till att sälja tjänster, och för sina egna privata syften.???
I förlängningen som tjänsteman på immigration, så kanske man kan öppna ett företag som helt öppet baserar sig på Immigration i Thailand, alltså att ta betalt av dess kunder och falanger..??
Jag själv finner det helt klart omöjligt att dess anställda skall kunna agera på det sättet att ha "bisysslor" helt öppet, ibland så gör man det "ytterligt svårt" att göra en 90 dagars rapportering, folk finner det vara verkligt obehagligt att göra det p.gr.a. de anställdas uppförande på immigration. Och då tar många genast chansen att ta erbjudandet, om att det kan lösa sig lika snabbt som gallant, om den anställde gör jobbet för falangen, naturligtvis mot en "ringa ersättning"...
Om du finner detta vara ett OK uppförande av en statsanställd inom Immigration, så sug då på ett rent färskt exempel sedan 2 veckor tillbaka nere i Patong immigration av en kompis till mig. Han kom dit, hade alla sina papper klara, hade varit i kontakt med mig. Han skulle ansöka om ett uppehållstillstånd baserat på retirement. Immigration-gubben tog hans papper, kikade på dom, slängde tillbaka dokumenten till kompisen, och förklarade att vi gör inte sånt här!!!
Kompisen berättade att han blev så perplex, och väldigt rädd som vi alla blir när vi möter dessa jävla idioter till tjänstemän. Han stod där en sekund för länge, då vänder sig tjänstemannen emot honom och säger - "jag kan fixa det åt dig, men det kostar 20.000 baht"... Tyvärr så pressades kompisen till att ta detta "erbjudande", som den korrupte tjänstemannen delgav falangen.
Han lämnade sitt pass, foto, inget annat..... Fick komma tillbaka dagen efter, och allt var klart. Pengarna på bank var upp-speedade seasoned och klara..... Och istället för 1.900 baht så åkte alltså kompisen på 20.000 baht...
Så ja, varför inte "starta eget" med Immigration-lagarna och sin egna statliga anställning som bas, undrar om de anställda i Thailand kan få "starta eget bidrag"???
Nä jag tror faktiskt inte att det är lagligt.. så istället för att fråga, varför inte googla för att motbevisa, lägg inte jobbet på andra, när du kan göra det själv....