Non Immigrant o Multiple entry ett år

Du avser fortfarande ett köp av ny MC , ett ägarbyte genomförs på dagen , eller max till nästa dag , då kan den nya ägaren hämta boken ,, har ju gjort detta nu tre ggr på två månader ,tidigare ett antal ggr då jag bytt MC samt Köpt bil .både ny och gammal ,

det du talar om är köp av nytt fordon , då tar det ca en månad innan du kan hämta boken hos bilfirman eller MC firman , så har det varit förmig tidigare då jag köpt nytt fordon

Jo jag är lugn , jag kan rutinerna i detta :), dock inte angående detta med turistvisa och köp av MC

Phonta, har du koll på ungefär hur avgifterna är vid ägarbyte av begagnad bil??? Är beloppet baserat på värdet eller hur är det. Om allt går bra så skall ju vi registrera om en begagnad bil här. så gött att veta..

Jag köpte en beg. MC sist till damen och det tog en vecka, men visst var det helgdagar emellan som störde.
Dom skickade faktiskt ett SMS att boken var klar att hämta.
Nytt skattekvitto och ny försäkring skaffades samtidigt, tre månader för tidigt utan problem.

Mackes, i din iver att leta fel i mina svar, så skulle jag önska att du lade samma kraft i att försöka att förstå det jag skriver.

Phonta berättade att "killen" sade, att han INTE behövde göra varken 90 dagars-rapport, eller åka ur landet, och det var DET jag kommenterade.

Att vi kan använda ombud är en helt annan sak, och den grejen vet dom flesta om här på forumet tror jag..

Nu har du lite förföljelsemani, jag är inte ute efter dig. Jag har respekt för ditt kunnande på detta området.

Jag bara kände att så som diskussionen gick så kunde det uppfattas som att om man inte gick dit själv så var man rökt. Ville bara klargöra att jag inte behöver gå dit var 90:e dag om jag har någon annan som gör det för mig :)

Faktiskt, så har jag 2 bekanta som bevisligen faktiskt har gjort detta BÅDE i Khorat som på Khon Kaen immigration. De köper sitt uppehållstillstånd, och det kommande årets 90 dagars rapporteringar utav tjänstemännen på kontoret.

Vi får väl hoppas att dom åker dit, tjänstemännen alltså, militären håller ju ögonen öppna efter de värsta syndarna och tjuvarna bland de anställda.

Faktiskt, så har jag 2 bekanta som bevisligen faktiskt har gjort detta BÅDE i Khorat som på Khon Kaen immigration. De köper sitt uppehållstillstånd, och det kommande årets 90 dagars rapporteringar utav tjänstemännen på kontoret.

Vi får väl hoppas att dom åker dit, tjänstemännen alltså, militären håller ju ögonen öppna efter de värsta syndarna och tjuvarna bland de anställda.

Är det olagligt då?

Är det olagligt då?
Hahaha, vad tror du mackes? OK skall svara dig...

Olagligheten består i att tjänstemännen via sitt arbete tar beslut baserat på pengar de tar ifrån kunderna/falangerna.
T.ex. de sätter in stålar på bankkonto över natten, som INTE tillhör falangen, den anställde tjänstemannen respekterar icke de tider som skall vara mellan ansökan och utfärdandet av ett uppehållstillstånd.

Det kallas korruption, och det är faktiskt inte lagligt även om det praktiseras hej vilt här i landet..Det olagliga står dock i första hand dom anställda för, Jag tror inte att falangen kan åka dit annat än om militären skulle gå in och kolla ett enskilt ärende.

Var där idag när jag sålde min Honda Click till den Dansken, han åkte på 4000 thbt för att han inte anmält adress när han kom ,han har egen condo, då måste man tydligen göra detta , märkligt , förr räckte det med arrivacard på Suwan , imorgon skall jag sälja min 800cc , kommer en från Hua Hin , en tysk , jag frågade vad han hade för visa , han har ett "Normalt" sade han ,hmmm vad är det frågade jag , turist kanske ,, han påstod att han hade papper från Mig på att han kunde köpa MC i sitt namn ... Skiter i vilket , bara han betalar så åker vi upp till trafficoffice ..

Kanske har de även ändrat detta , så att man kan köpa MC på Turistvisa ,,,,,
Har väl aldrig krävts nåt speciellt visa för att få köpa en mc?

Hahaha, vad tror du mackes? OK skall svara dig...

Olagligheten består i att tjänstemännen via sitt arbete tar beslut baserat på pengar de tar ifrån kunderna/falangerna.
T.ex. de sätter in stålar på bankkonto över natten, som INTE tillhör falangen, den anställde tjänstemannen respekterar icke de tider som skall vara mellan ansökan och utfärdandet av ett uppehållstillstånd.

Det kallas korruption, och det är faktiskt inte lagligt även om det praktiseras hej vilt här i landet..Det olagliga står dock i första hand dom anställda för, Jag tror inte att falangen kan åka dit annat än om militären skulle gå in och kolla ett enskilt ärende.

Nu var det ju inte det vi talade om, ämnet var 90-dagars rapportering.

Om jag gör det för dig och tar betalt för det är det ok men om en tjänsteman på immigration gör det för dig och tar betalt så är det inte lagligt? Är du säker på att de inte får ha bisysslor?

En motfråga då, tror du att en nation, ett land vågar ha lagar som säger att det står dess anställda fritt att kidnappa sina egna nationella lagar, och använda dom till att sälja tjänster, och för sina egna privata syften.???

I förlängningen som tjänsteman på immigration, så kanske man kan öppna ett företag som helt öppet baserar sig på Immigration i Thailand, alltså att ta betalt av dess kunder och falanger..??

Jag själv finner det helt klart omöjligt att dess anställda skall kunna agera på det sättet att ha "bisysslor" helt öppet, ibland så gör man det "ytterligt svårt" att göra en 90 dagars rapportering, folk finner det vara verkligt obehagligt att göra det p.gr.a. de anställdas uppförande på immigration. Och då tar många genast chansen att ta erbjudandet, om att det kan lösa sig lika snabbt som gallant, om den anställde gör jobbet för falangen, naturligtvis mot en "ringa ersättning"...

Om du finner detta vara ett OK uppförande av en statsanställd inom Immigration, så sug då på ett rent färskt exempel sedan 2 veckor tillbaka nere i Patong immigration av en kompis till mig. Han kom dit, hade alla sina papper klara, hade varit i kontakt med mig. Han skulle ansöka om ett uppehållstillstånd baserat på retirement. Immigration-gubben tog hans papper, kikade på dom, slängde tillbaka dokumenten till kompisen, och förklarade att vi gör inte sånt här!!!

Kompisen berättade att han blev så perplex, och väldigt rädd som vi alla blir när vi möter dessa jävla idioter till tjänstemän. Han stod där en sekund för länge, då vänder sig tjänstemannen emot honom och säger - "jag kan fixa det åt dig, men det kostar 20.000 baht"... Tyvärr så pressades kompisen till att ta detta "erbjudande", som den korrupte tjänstemannen delgav falangen.

Han lämnade sitt pass, foto, inget annat..... Fick komma tillbaka dagen efter, och allt var klart. Pengarna på bank var upp-speedade seasoned och klara..... Och istället för 1.900 baht så åkte alltså kompisen på 20.000 baht...

Så ja, varför inte "starta eget" med Immigration-lagarna och sin egna statliga anställning som bas, undrar om de anställda i Thailand kan få "starta eget bidrag"???

Nä jag tror faktiskt inte att det är lagligt.. så istället för att fråga, varför inte googla för att motbevisa, lägg inte jobbet på andra, när du kan göra det själv....

Senast redigerad av en moderator:
En motfråga då, tror du att en nation, ett land vågar ha lagar som säger att det står dess anställda fritt att kidnappa sina egna nationella lagar, och använda dom till att sälja tjänster, och för sina egna privata syften.???

I förlängningen som tjänsteman på immigration, så kanske man kan öppna ett företag som helt öppet baserar sig på Immigration i Thailand, alltså att ta betalt av dess kunder och falanger..??

Jag själv finner det helt klart omöjligt att dess anställda skall kunna agera på det sättet att ha "bisysslor" helt öppet, ibland så gör man det "ytterligt svårt" att göra en 90 dagars rapportering, folk finner det vara verkligt obehagligt att göra det p.gr.a. de anställdas uppförande på immigration. Och då tar många genast chansen att ta erbjudandet, om att det kan lösa sig lika snabbt som gallant, om den anställde gör jobbet för falangen, naturligtvis mot en "ringa ersättning"...

Om du finner detta vara ett OK uppförande av en statsanställd inom Immigration, så sug då på ett rent färskt exempel sedan 2 veckor tillbaka nere i Patong immigration av en kompis till mig. Han kom dit, hade alla sina papper klara, hade varit i kontakt med mig. Han skulle ansöka om ett uppehållstillstånd baserat på retirement. Immigration-gubben tog hans papper, kikade på dom, slängde tillbaka dokumenten till kompisen, och förklarade att vi gör inte sånt här!!!

Kompisen berättade att han blev så perplex, och väldigt rädd som vi alla blir när vi möter dessa jävla idioter till tjänstemän. Han stod där en sekund för länge, då vänder sig tjänstemannen emot honom och säger - "jag kan fixa det åt dig, men det kostar 20.000 baht"... Tyvärr så pressades kompisen till att ta detta "erbjudande", som den korrupte tjänstemannen delgav falangen.

Han lämnade sitt pass, foto, inget annat..... Fick komma tillbaka dagen efter, och allt var klart. Pengarna på bank var upp-speedade seasoned och klara..... Och istället för 1.900 baht så åkte alltså kompisen på 20.000 baht...

Så ja, varför inte "starta eget" med Immigration-lagarna och sin egna statliga anställning som bas, undrar om de anställda i Thailand kan få "starta eget bidrag"???

Nä jag tror faktiskt inte att det är lagligt.. så istället för att fråga, varför inte googla för att motbevisa, lägg inte jobbet på andra, när du kan göra det själv....

Nu talade vi om 90-dagarsrapportering. Kan vi hålla oss till det? Jag kan inte riktigt se risken med att någon skulle lösa det för mig och tala om var jag bor var 90:e dag. I synnerhet som jag äger ett hus!

Phonta, har du koll på ungefär hur avgifterna är vid ägarbyte av begagnad bil??? Är beloppet baserat på värdet eller hur är det. Om allt går bra så skall ju vi registrera om en begagnad bil här. så gött att veta..

De kommer att fråga om köpeskilling , de baserar skatteboloppet på denna , ge dem inte för lågt , de kan detta med köpeskillingar ,, skulle gissa på max 2-3000 på en beg bil runt 300o00 thbt
Sen detta hur lång tid det tar , det beror på storleken på trafficoffice samt var MC /bilen är reggad , Boken för en BKK bil skall ofta skickas till BKK , men här i Chonburi har vi ett stort och mycket kompetent office, de är mästare på att sno stålar av faranger :) Det kan gå oå en timme , men då betalar du en tusing extra för en 125a , du har du allt klart på en timme , boken i handen, mitt namn i

Nu talade vi om 90-dagarsrapportering. Kan vi hålla oss till det? Jag kan inte riktigt se risken med att någon skulle lösa det för mig och tala om var jag bor var 90:e dag. I synnerhet som jag äger ett hus!

Om du har rest ur landet ,så finns detta hos Mig i Suwan ,, om nu någon mutkolv till tjänsteman gör en rapportering för en farang som bevisligen inte är i landet , kan det då ev uppkomma problem ,, JA ,det tror jag , detta då de i detta land har stenkoll på var du befinner dig .( inte som i Sverige ,där du kan resa ut och in som du vill och ingen har koll )
Dessutom kan du straffas för bestickning i Thailand , så jag tänker att man som Farang i detta scenario inte kan vara helt säker

I Pattis finns ett fertal sk. Agenter , dessa sysslar med detta ,då i maskopi med Migrationen , min kamrat inom polisen här har en Mia Noi som arbetar på Suwan som Immigrationspolis ,, Hon pratar ganska bra Engelska och har berättat att dessa agenter snart är borta , de tar mellan 13,000 -20000 thbt för att "låna " slantar till retirement , dvs banken fixar en snabb överföring ,, Nu är mao en baktjänsteman involverad , Agenten , samt en chef på Mig , detta funkar idag och är vanligt ,, farangen gör ju detta medvetet och han riskerar fängelse samt de andra tjänstemännen allvarliga påföljder .. Tre av mina UK bekanta här nere gör detta årligen och har gjort det under tio år då de inte kan uppvisa varken pension eller kapital för ett retirement .Och kom nu inte med dumsnack om Stenbord ,, Det är en synnerligen korkad motargumentation när man inte har annat än att göra än att konstatera att detta är THAILAND

Om du har rest ur landet ,så finns detta hos Mig i Suwan ,, om nu någon mutkolv till tjänsteman gör en rapportering för en farang som bevisligen inte är i landet , kan det då ev uppkomma problem ,, JA ,det tror jag , detta då de i detta land har stenkoll på var du befinner dig .( inte som i Sverige ,där du kan resa ut och in som du vill och ingen har koll )
Dessutom kan du straffas för bestickning i Thailand , så jag tänker att man som Farang i detta scenario inte kan vara helt säker

Mutkolv?
Om någon skulle ta en 1000-lapp för att fixa mina 90-dagars rapporteringar under ett år ser jag inget fel i det. Oavsett om hhan jobbar på immigrattion eller inte. Han måste ju dock ha koll på att jag verkligen är på adressen. Ett telefonsamtal kanske, annars blir det ju falska uppgifter!

Detta var om 90-dagars rapportering, ingenting annat!!!

Vad avser du då ,, han får ju boken av mig i morgon på Trafficoffice när han betalar mig , sen är det gjort på en timme ,, jag skriver under när jag har slantarna i handen ... han betalar trasferavgiften ,,
Du menar antagliglen om man köper ny MC :) har sålt och köpt hojar härnere ganska ofta nu sista året , så hur det funkar vet jag ,, men frågan var om han kan köpa med ett Turistvisa , och det vet jag nu att det kan man göra , bara man har ett Certify of residens , och det har ahn ju , så det bör vara lugnt , annars fyller vi alla papper här i Pattis ,jag skiver under samt får slantarna , sen får han byta ägare i HH , som har skrivit ut detta Certify of R ...

Det är det tid det brukar ta hos denna myndighet för att registerera en ny ägare i gröna boken.Men var bara lugn, man får papper eller några papper som duger som provisoriskt under denna väntetid. Helt lagligt att köra med dessa papper som skall medföras under färd.
Mitt sista köp och registrering var den 13 december och gröna boken och skylt fick jag i april.
Bara att gilla läget.[/QUOTE]
Phonta har rätt. Jag sålde min MC för 3 månader sedan och den nye ägaren fick den gröna boken efter 1 timma.

Mackes, det känns som vanligt med dig. Du älskar bara att tjafsa ju. Jag har beskrivit för dig scenariot i vilken vi ser tjänstemannen som korrupt, oavsett vad fan tjänst han än gör... Tjänstemannen "arbetar" som statligt anställd, och ansvarar för att lagar skall efterlevas. inte fan är det moraliskt korrekt, att den gubben skall tjäna pengar och stoppa i egen ficka, baserat på Thailands immigration-lagar nyttjandes livrädda falanger.

Du ondgör dig trafficking (vet jag), och hur hemska de människorna är i trafficking, som utnyttjar stackars människor, ser du verkligen ingen moralisk likhet här mackes? Alltså nyttjandet av svaga människor i utsatta situationer???

Saken i sig om tjänstemannen skulle göra dessa två saker, har jag absolut inga problem med;
a - tar stålar av falangen och redovisar dom till statskassan i Thailand
ELLER
b - tar INGA stålar av falangen, och gör 90 dagars rapporteringen gratis... I dessa två lägen, så ser jag ingen moralisk dilemma alls...

Ser du inget vettigt i detta, så kan jag inte hjälpa och förklara mer för dig....

Anl till att det finns tjänstemän som försöker blåsa oss beror ju på puckade falanger som går på en sån här grej.
Men jag tror mer på att du fick fatt i fiktion pennan igen för finns väl ingen som är så dum att han betalar 20.000 om han har alla papper i ordning och vet exakt hur det ska gå till, för han hade ju snackat med dig innan så det hade han väl kläm på. Hade ju bara varit till att sätta sig på bussen och åka till ett snällare IM kontor istället.

Mackes, det känns som vanligt med dig. Du älskar bara att tjafsa ju. Jag har beskrivit för dig scenariot i vilken vi ser tjänstemannen som korrupt, oavsett vad fan tjänst han än gör... Tjänstemannen "arbetar" som statligt anställd, och ansvarar för att lagar skall efterlevas. inte fan är det moraliskt korrekt, att den gubben skall tjäna pengar och stoppa i egen ficka, baserat på Thailands immigration-lagar nyttjandes livrädda falanger.

Du ondgör dig trafficking (vet jag), och hur hemska de människorna är i trafficking, som utnyttjar stackars människor, ser du verkligen ingen moralisk likhet här mackes? Alltså nyttjandet av svaga människor i utsatta situationer???

Saken i sig om tjänstemannen skulle göra dessa två saker, har jag absolut inga problem med;
a - tar stålar av falangen och redovisar dom till statskassan i Thailand
ELLER
b - tar INGA stålar av falangen, och gör 90 dagars rapporteringen gratis... I dessa två lägen, så ser jag ingen moralisk dilemma alls...

Ser du inget vettigt i detta, så kan jag inte hjälpa och förklara mer för dig....

Nu är det inte vi faranger som sätter moral och etik här i Thailand, jag undrade bara om det var olagligt...

Liknande trådar

B
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A

Tillbaka
Topp