nytt schengenvisa efter hemkomst

• Trådstartare Trådstartare gurgelbugg
  • Start datum Start datum

G

gurgelbugg

Gäst
min tjej åker hem i början februari.. och undrar om hon behöver stanna längre än 1 månad innan hon kan söka nytt turistvisa

Jag läste nog inte tillräckligt noga tyvärr. Då har hon antagligen 3 månader, och ska isåfall vänta 3 månader!

Är väl egentligen migrationsverket som "bestämmer".
Men turistvisum och Schengen visum är kanske inte helt samma sak i alla tillfällen.
Du kan få ett visum som enbart gäller Sverige och då kanske det är andra regler än för Schengen visum.

Om jag inte missminner mig så har jag en vän vars dam knappast hade varit utanför Sverige/ Schengen innan hon åkte på ett "svenskt turistvisum" till Sverige.
Men då var det kanske lite speciella omständigheter. Jag skulle kunna fråga honom, men avstår.

Är väl egentligen migrationsverket som "bestämmer".
Men turistvisum och Schengen visum är kanske inte helt samma sak i alla tillfällen.
Du kan få ett visum som enbart gäller Sverige och då kanske det är andra regler än för Schengen visum.

Om jag inte missminner mig så har jag en vän vars dam knappast hade varit utanför Sverige/ Schengen innan hon åkte på ett "svenskt turistvisum" till Sverige.
Men då var det kanske lite speciella omständigheter. Jag skulle kunna fråga honom, men avstår.
Nja, efter som det är fritt att resa inom Schengen så finns det knappast ett visum som är endast för Sverige.

Nja, efter som det är fritt att resa inom Schengen så finns det knappast ett visum som är endast för Sverige.

Om herrn' säger så så är det väl så.
Du får ringa migrationsverket och be dom rätta sig efter ditt tycke.
Tar typ en dag att få visumet. Senast jag hörde någon som hade fått det var ca 3v sedan

VIIIIISüm.jpeg

Finns ju ett visum till vet inte bokstavsbenämningen på det men det är ett multipel entry som familjemedlemmar kan få eller andra som reser in och ut ur Sverige ofta (kan ha varit Schengen ofta med inte säker).
Liknar lite VISA O som vi får hit ner.
Står inte med på Svenska ambassadens hemsida har jag för mig men på immigrations.
Är väl det visumet @SatanG skrev att hans fru har fått om jag inte minns fel?
Kanske han kan svara isåfall på om det gäller bara Sverige och vad det heter, för mig Visa S eller något sånt, var några år sen jag kolla på det.

Säkerligen är dom det.
Annars finns det säkert vissa skäl till att ordna ett sådant visum.
Exakt du skrev ju det och klistrade in en text som jag fann märklig faktiskt.

Att man förekommer i datasystemet SIS eller att att passet inte godtas i alla Schengens länder.
Ett thaipass är godkänt i alla Schengens länder, men förekommer man i registret är man nog ICKE önskvärd i något av Schengens länder av någon orsak. Jag har mina aningar i alla fall ;)

Finns ju ett visum till vet inte bokstavsbenämningen på det men det är ett multipel entry som familjemedlemmar kan få eller andra som reser in och ut ur Sverige ofta (kan ha varit Schengen ofta med inte säker).
Liknar lite VISA O som vi får hit ner.
Står inte med på Svenska ambassadens hemsida har jag för mig men på immigrations.
Är väl det visumet @SatanG skrev att hans fru har fått om jag inte minns fel?
Kanske han kan svara isåfall på om det gäller bara Sverige och vad det heter, för mig Visa S eller något sånt, var några år sen jag kolla på det.
Det är nog D-visumet du tänker på, Jonas. Det gäller nog bara Sverige.

Det är nog D-visumet du tänker på, Jonas. Det gäller nog bara Sverige.
Den bokstaven var det nog det hade.
Kollade ju på det lite ett tag men då jag tappade lusten helt att åka till Sverige så har det inte varit aktuellt och kolla mer på det.

Exakt du skrev ju det och klistrade in en text som jag fann märklig faktiskt.

Att man förekommer i datasystemet SIS eller att att passet inte godtas i alla Schengens länder.
Ett thaipass är godkänt i alla Schengens länder, men förekommer man i registret är man nog ICKE önskvärd i något av Schengens länder av någon orsak. Jag har mina aningar i alla fall ;)

Nja, nu har jag ingen aning om vad SIS systemet är för något.
Du kan gärna ha dina aningar, men denna dam som fick visumet jobbar som ingenjör på Aibel och har inte haft något fuffens för sig.
Tror hon stannade i Sverige i ca 2 veckor men det var ca 40 dagar efter att hon rest ut ur Sverige på ett Schengenvisum.

Det finns mycket man kan göra för att ”kringgå” de vanliga reglerna och visumen.

Nja, nu har jag ingen aning om vad SIS systemet är för något.
Du kan gärna ha dina aningar, men denna dam som fick visumet jobbar som ingenjör på Aibel och har inte haft något fuffens för sig.
Tror hon stannade i Sverige i ca 2 veckor men det var ca 40 dagar efter att hon rest ut ur Sverige på ett Schengenvisum.

Det finns mycket man kan göra för att ”kringgå” de vanliga reglerna och visumen.
Förekommer man i SIS är det inte mycket man kan göra för att kringgå reglerna. Det blir stopp oavsett visumtyp.

Ja, men det är ju dina gamla gullungar som du tyckte så mycket om förut.
Vad har hänt med den frågan. Du verkar ha bytt åsikt.
nja, en rutten thaibrud eller en lat afgan går fortfarande i samma liga....... ingen av dom ska vara i Sverige alls.
Sen att vissa vill ha mängdrabatt i importer och kringgående av visumregler har jag ingen sympati för.

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
947
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp