Att ha en smula förnuft behöver inte vara att gå runt med en hel "såhär beter du dig" bok i bakhuvudet för varje land man besöker. Skulle så vara fallet skulle jag hamnat i mer problem en tänkbart efter alla länder jag varit runt och lekt i.
Många tips är säkert bra för förstagångsresenärer. Men vissa saker går på gränsen till manisk perfektet. Ungefär som att försöka lära sig Thai från Pimsleur eller andra äldre program. Ingen pratar så artigt i verkligheten, och det kommer göra folk mer obekväma en bekväma. Lagom är ett ord som Thailand borde adoptera, inte minst med hela "golden middle way" konceptet. Men "por dee" fungerar väl bra det med antar jag.
Att waia med saker i händerna är inte korrekt enligt perfekt etik. 80% kunde dock inte bry sig mindre och sparar perfekt etik inför möten med högt uppsatt folk eller kungligheter, så som att ta emot sin kandidatexamen från prinsessan eller kronprinsen etc.
Waia med en hand är helt ok om man har saker i andra handen. Nicka med huvudet är ok om man har händerna helt fulla. Undantaget är möjligtvis om man möter någon viktig, en äldre släkting man inte sätt på länge eller en munk etc. Då bör man ställa ifrån sig sakerna. Samma gäller ju typ waia för hej då. Inget någon av oss gör inom familjen trots att vi bor i olika lägenheter runt om i Bangkok. Enda gångerna vi ens nämner "hej då" och waiar är när föräldrarna reser hem till landet igen.
Viktigare hur man waiar till vem. Typ runt/över bröstkorg = jämnåriga, kompisar dylikt. Höjd med hakan = föräldrar, äldre osv. Någonstans över näsan = Munkar, ännu äldre eller allmänt när du vill visa mer respekt än vad ett vanligt "tjena" utgör.
En annan sak jag ser ofta är typ faranger som ska gå på bio, köpa tågbiljett eller liknande. De köper, personen i luckan waiar, de waiar tillbaka, vilket är smått skrattretande för de som bor här, då ingen waiar till en service arbetare/försäljare, där emot bör man inte gå iväg när de waiar utan helt enkelt ta emot och nicka. Igen, inte så viktigt utan verkligen petitesser. Det finns regler för Thaiar och det finns regler för utlänningar. Folk räknar inte med att vi ska kunna allt och göra allt precis som dem. Att göra det är förvisso bra, men det kommer ju automatiskt ju längre man stannar här oavsett.