sink kontra skattetabel

Du kan inte ansöka om sink via mail bara skriftligt.
Nu har jag skickat en ansökan om omprövning detta går bra enligt följe brev, går bra med brev e post eller fax. Avaktar med att söka sink.
Angånde skatten skall man dra 32,12%. Om nu detta blir långbänk av det hela får jag ju allt tillbaka, så det blir ju lita av tvångs sparande, om det blir långbänk.

Då vad det ju det vi kom fram till rakt av 31% katt på allt, så det tjänade du väl inte på. Återigen är 25 lägre än 31!

Men du kan väl ångra beslutet!
I dag efter 6 mejl fick jag besked om att jag skall åter gå till sink.
Men så skriver man också om man begär skatt enligt IL och i fall din inkomst till 90% kommer från Sverige innebär detta att du har rätt till fult grund av drag. Vill du att utbetalaren skall dra skatt med hänsyn till grund avdraget direkt kan du komma in med en jämknings ansökan direkt.

Nu, så vitt jag begriper faller ju alla skriverier om 32% skatt efter som detta inte inte är den slutliga skatten utan priminär.
Har för sökt att kolla med den uträknings mall som skattemyndighten har men klarar inte att få fram resultat på 13 500kr
Har kanske haft lite rätt från början, eller vad säger ni

Senast redigerad av en moderator:
Detta med 90% av inkomsten från Sverige var definitivt en nyhet för mig, tack för info. Det betyder ju att även utflyttade personer med t ex enbart pension får fullt grundavdrag, dock missar de det extra grundavdraget.

Från Skatteverket:
Om personens överskottet av förvärvsinkomster till 90 procent eller mer består av svenska förvärvsinkomster medges dock fullt grundavdrag (63 kap. 4 § IL).

Jag tror någon av er ska ringa Skatteverket. De har ju nu helt klart motstridiga uppgifter på sina sidor.

Jag kan inte enkelt avhöra i vilka lägen denna regel gäller. Inte tydligt om man inte läser alla paragrafer ovanför.

Jag tror någon av er ska ringa Skatteverket. De har ju nu helt klart motstridiga uppgifter på sina sidor.

Jag kan inte enkelt avhöra i vilka lägen denna regel gäller. Inte tydligt om man inte läser alla paragrafer ovanför.
Men nu har ju handläggare på skatteverket skrivet i mail att så här fungerar det, som jag skrev om i mitt tidigare inlägg, vet han inte vad han gör menar du.
Så några 32% handlar det ju inte om, men man kommer väl inte ner till 20% som sinken handlar om nr man dragit av fribeloppet.
Möjligt att det finns en brytpunkt, orkar inte kolla just nu, har varit till räcklit med problem nu med skatte veket.
Så någon annan får väl under söka om det finns en brytpungt

Senast redigerad av en moderator:
Men så skriver man också om man begär skatt enligt IL och i fall din inkomst till 90% kommer från Sverige innebär detta att du har rätt till fult grund av drag. Vill du att utbetalaren skall dra skatt med hänsyn till grund avdraget direkt kan du komma in med en jämknings ansökan direkt.

Nu, så vitt jag begriper faller ju alla skriverier om 32% skatt efter som detta inte inte är den slutliga skatten utan priminär.
Har för sökt att kolla med den uträknings mall som skattemyndighten har men klarar inte att få fram resultat på 13 500kr
Ta nu med i beräkningen att fullt grundavdrag är just bara detta runt 34 ,000 sek , inte dubbelt grundavdrag 68,000 sek , det har du som inskriven och fyllda 66 år

Men nu har ju handläggare på skatteverket skrivet i mail att så här fungerar det, som jag skrev om i mitt tidigare inlägg, vet han inte vad han gör menar du.
Så några 32% handlar det ju inte om, men man kommer väl inte ner till 20% som sinken handlar om nr man dragit av fribeloppet.
Möjligt att det finns en brytpunkt, orkar inte kolla just nu, har varit till räcklit med problem nu med skatte veket.
Så någon annan får väl under söka om det finns en brytpungt
Är du fyllda 66 , så kommer du med dubbla grundavdraget ner dit dvs ca 20 % , dessutom så blir det ju nu 25 % ,, det bör du tänka på

Även de med SINK har grundavdrag fast det kallas fribelopp så det blir inga 25% heller, men nu är man väl ute på svag is :):)

SKV skriver att du skall återgå till "SINK" Skriver du i första stycket.Det innebär att dom räknat på vilket som är bäst för dig. Om du kommer på något annat så har du 5 år på dig att ändra detta beslut.

SKV skriver att du skall återgå till "SINK" Skriver du i första stycket.Det innebär att dom räknat på vilket som är bäst för dig. Om du kommer på något annat så har du 5 år på dig att ändra detta beslut.
Det var det jag hakade upp mig på, jag skulle nog be att de visade vad de olika alternativen gav. Sen skulle jag vilja veta varför Skatteverket skriver, i de länkar jag och Mackes mfl lagt in ovan, inte nämner det som kom fram idag. Rent vilseledande information!

Jag undrar om jag förstår detta rätt nu, det är ju inte helt säkert men om man bara har svensk pension som redovisad inkomst skall man alltså ha rätt till fullt grundavdrag ? Måste jag själv begära jämkning för att dom skall ta med det i uträkningen innan dom drar skatt? Jag trodde detta gjordes automatiskt... nån som kan klargöra för en förvirrad gammal gubbe?

Jag undrar om jag förstår detta rätt nu, det är ju inte helt säkert men om man bara har svensk pension som redovisad inkomst skall man alltså ha rätt till fullt grundavdrag ? Måste jag själv begära jämkning för att dom skall ta med det i uträkningen innan dom drar skatt? Jag trodde detta gjordes automatiskt... nån som kan klargöra för en förvirrad gammal gubbe?
Du måste själv begära jämkning hos pensionsmyndigheten.

Även de med SINK har grundavdrag fast det kallas fribelopp så det blir inga 25% heller, men nu är man väl ute på svag is :):)
Men hallå , Fribeloppet är lägre en det enkla grundavdraget , som + 66 har du det dubbla grundavdraget , i mitt fal 68,000 sek som dras av innan skatt 31 %

Birger !! Som utskriven har du inget grundavdrag , du har som Sinkskattare endast ett fribelopp, på knappt 30,000 sek , detta har Långeman bättre koll på . Inget grundavdrag alls som utskriven ,
Jämkning måste du själv begära, ansöka om

Birger !! Som utskriven har du inget grundavdrag , du har som Sinkskattare endast ett fribelopp, på knappt 30,000 sek , detta har Långeman bättre koll på . Inget grundavdrag alls som utskriven ,
Fribeloppet är 35.035kr för 2018

Fribeloppet är 35.035kr för 2018
Så då har det höjts från 29 till 35 000sek , bra , då är det i så fall samma summa som det vanliga grundavdraget , men som +66 are ålderspensionär så förlorar du ytterligare lika mycket i avdrag på att vara utskriven

Du har fel.
Jag har ju redogjort vad skatte handläggare skrivet till mig i mail, se inlägg 142.
Rör nu inte till det, du har rätt till helt grund avdrag, enligt skatteverket.

Tillbaka
Topp