Nyttig mat kontra vanor?

I princip alla oljor blir gifta vid upphettning men palmolja är överlägset värst.
Jag har läst en hel del om detta och kom fram till att kokosolja är den som tål upphettning bäst men det ska vara kallpressad kokosolja.
Men till matlagning är smör eller ister det absolut bästa/minst farliga.
Även canola oljan blev giftig vid upphettning om jag kommer ihåg rätt, kallpressad kokos är bättre men den billiga kokosoljan på Tesco å dyl är inte kallpressad...
Precis samma som jag lärde mig under 90 talet , Olivolja är ok så länge den inte hettas upp för hårt , den andra riktigt illa vid till ex stekning i hård värme

I princip alla oljor blir gifta vid upphettning men palmolja är överlägset värst.
Jag har läst en hel del om detta och kom fram till att kokosolja är den som tål upphettning bäst men det ska vara kallpressad kokosolja.
Även canola oljan blev giftig vid upphettning om jag kommer ihåg rätt, kallpressad kokos är bättre men den billiga kokosoljan på Tesco å dyl är inte kallpressad...

Var sak på sin plats, samma gäller oljor eller fetter.
Palmolja är just ett av fetter som tål uppvärmning bäst, utan att farliga ämnen bildas.
Den tillsammans med Sojaolja har var sin tredjedel av världsmarknaden.
Lite om palmitinsyran som finns 40 procent i palmolja.
Förresten det är den vanligaste fettsyran i djur och människor, alltså knappast farligt.
Våra kroppar kan vid behov tillverka den på egen hand.
Mjölkfettet i bröstmjölken består till 20-25 procent av palmitinsyra och till med den ansett hälsosamma olivoljan består till 14 procent av den.
Enligt biokemisten Mary Enig kan kroppen tillverka palmitinsyra av kolhydrater och protein.
Denna fettsyra kan sedan vid behov omvandlas till det enkelomättade fettet som anses så hälsosamt i olivolja.
Kroppens behov av att kunna hantera fett är stort, tänk bara på att alla kroppens cellmembran består av till stora delar fett!
Så frågan kanske handlar om det hälsosamma i produkterna som palmolja används i, snarare än palmoljan i sig.

Det finns både gott och bra bröd i Thailand , du finner allt i Pattaya ,, grovt mörkt surdegsbröd (typ det Finska) , grovt mörkt tyskt bröd , grovt bröd med frukt , med linser mm ja allt du kan rimligen önska finns i tillex Big C Extra Pattaya Klang eller på Central Festival 2a gatan :)
Inte ens ett gott bröd skulle få mig till Pattaya :(

Nähä ,och det är ju därför du inte tror det finns gott och bra bröd i Thailand ,, upplysningsvis så ligger Pattaya i Thailand :p:p:D
Det är andra orsaker till att jag undviker Pattaya numera även om utbudet på bröd är bra som på alla turistorter i Thailand.
Turisterna måste ju mat också, det går inte att leva på bara nudlar och gogo-underhållning.

Dock verkar allt gott och bra bröd vara bakat av utlänningar eller importerat märkligt nog.

Men du har rätt, Pattaya är Thailand.

Allt bröd jag avser bakas på plats i bageriet på butiken . Och av Thai om du nu absolut ville veta så är det så i Pattaya Central Plaza samt även Big C Extra ,, Bara Thai jag sett i de två bagerierna , tyvärr inga utlänningar där, så måste göra dig besviken ...;)

Sist vi var nere för snart 2 år sedan köpte jag gott, mörkt bröd på Makro i Nong Bua Lamphu. Det var faktiskt helt OK och fanns till vänster efter ingången. Men det kan ju ha ändrats nu.

Allt bröd jag avser bakas på plats i bageriet på butiken . Och av Thai om du nu absolut ville veta så är det så i Pattaya Central Plaza samt även Big C Extra ,, Bara Thai jag sett i de två bagerierna , tyvärr inga utlänningar där, så måste göra dig besviken ...;)
Thai är ju duktiga på att kopiera..... och utlänningar får ju inte WP för att jobba i dessa butikskedjor, så det var inte någon nyhet.
På Tesco Lotus i Pranburi körde dom ”bakeoff”. Bröden kom frysta och gräddades i butiken allt efter som det tog slut.

Du kommer väl att handla i Khon Kaen? Även där finns det bra sortiment.
I HH finns det svenska, danska, tyska bagare som kör hembakat.

Sist vi var nere för snart 2 år sedan köpte jag gott, mörkt bröd på Makro i Nong Bua Lamphu. Det var faktiskt helt OK och fanns till vänster efter ingången. Men det kan ju ha ändrats nu.

Hej

Uppe hos oss har både Lotus och Big C oftast nybakat bröd och då både ljust och mörkt, även frugan har fått lite smak på bröd och det händer att hon triumferande kommer hem med detta efter ett besök i någon av dom närmaste städerna.

Annars är ett problem att många andra som bakar verkar använda kokosfett eller olja vilket ger en speciell smak, detta har jag även upplevt med ljust bröd ifrån Laos, det blir ju inte dåligt på något sätt, men det känns ovant när man äter bröd med en sån bismak.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Uppe hos oss har både Lotus och Big C oftast nybakat bröd och då både ljust och mörkt, även frugan har fått lite smak på bröd och det händer att hon triumferande kommer hem med detta efter ett besök i någon av dom närmaste städerna.

Annars är ett problem att många andra som bakar verkar använda kokosfett eller olja vilket ger en speciell smak, detta har jag även upplevt med ljust bröd ifrån Laos, det blir ju inte dåligt på något sätt, men det känns ovant när man äter bröd med en sån bismak.

Mvh isan lover
Många thai gillar kokossmak så det kan vara knepet att få dom att gilla bröd.
Titta gärna på innehållsförteckning vad andra använder för fett som inte smakar. :rolleyes:
Gissar att det är nästan uteslutande palmfett :cool:
Jag har jobbat tio år med Bakeoff bröd och vill inte vara taskig men ändå säga det är inget riktigt bröd för mig. Snabbprocessad skum med ok smak dock.
Tur att smaken är olika. :p

Vem gifter sig oljan med? En annan olja?

Lite fakta
Fytinsyra finns i alla cerelier alltså vete, havre, ris m m. De som äter frön i müsli blir utan mineraler för fytinsyran hindrar detta.
Därför har många vegetarianer mineralbrist.
Samma när man bakar bröd snabbt, sorry allt nyttigt går förlord.
Folk förr i tiden visste att man skall blötlägga frö och sedan koka länge. Ris, Rog,
vete, havre vad du vill.
Samma när man gör bröd, surdeg på riktigt gör att du får i dig alla mineraler m m.
Bakeoff med snabbjäsning eller frysta degämnen, som har mycket jäst i sig bakas i affären. Gott kanske men helt värdelöst som bröd. Du får bara lite av det nyttiga i dig.
Så bröd skall bakas med omsorg för att det skall vara bröd jag gillar.

Thai är ju duktiga på att kopiera..... och utlänningar får ju inte WP för att jobba i dessa butikskedjor, så det var inte någon nyhet.
På Tesco Lotus i Pranburi körde dom ”bakeoff”. Bröden kom frysta och gräddades i butiken allt efter som det tog slut.

Du kommer väl att handla i Khon Kaen? Även där finns det bra sortiment.
I HH finns det svenska, danska, tyska bagare som kör hembakat.
I Khon kaenhar det tyvärr blivit bra mycket sämre med farangmatvaror , Riktigt nöt är svårt att få tag i , samt även bra bröd , fanns i alla fall inte längre på Central Plaza , varken i april 2017 eller nu i februari .men ett stort Big C har öppnat i Ban Phai , det ser ut att vara något som kan bli intressant , bara 45 min från mig

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
15 K