Nyttig mat kontra vanor?

Själv skiter jag mest i vad mat innehåller jag käkar det jag är sugen på för stunden, får se hur länge jag lever men käka äckligt för hälsan lär jag inte börja med.

Mr JO
Detta är inget bröd för mig, ett riktigt bröd innehåller Rågmjöl :);)
Jag gillar också rågbröd men det är lite svårt att hitta råg här.
Då skall det vara jäst på samma sätt och bara grovt rågmjöl. Har man en surdegskultur bevarad som är god så blir brödet gudomligt gott.
En klassisk macka på det är med
lite smör på och gravad lax med dill kanske. Njutes med en lagom kall öl. Lyxigt.
Blandbröd är svårare att få till gott tycker jag, fast smak är ju en smaksak. :cool:

Senast ändrad:
Konstigt nog så saknar jag inte så kallad svensk mat alls här.
Visst lagar jag västmat här ibland men det är mest thaimat den norra varianten.
Tur att man är som en gris som tuggar i sig med glädje allt som bjuds.
Fast inte riktigt, krabbor och musslor de plockar från fält är ingen höjdare.
Så att åka till Sverige blir ingen kulinarisk resa i mitt fall.
Att andra saknar maten kan jag förstå ändå.

Konstigt nog så saknar jag inte så kallad svensk mat alls här.
Visst lagar jag västmat här ibland men det är mest thaimat den norra varianten.
Tur att man är som en gris som tuggar i sig med glädje allt som bjuds.
Fast inte riktigt, krabbor och musslor de plockar från fält är ingen höjdare.
Så att åka till Sverige blir ingen kulinarisk resa i mitt fall.
Att andra saknar maten kan jag förstå ändå.
Inga problem att laga sin egen mat här i Asien av ”svensk” modell. Men är man handikappad i köket så hjälper ju det inte fast nästan alla råvaror finns på plats.
Jag bakade godkänt rågbröd hemma i Pranburi med mjöl från Australien. Lite hårdare men supergott.
Klarar man inte att leva ute i spenaten så är Pattaya lösningen ;)
Även Indier och "Menafolk” har upptäckt detta.
En mångkulturell stad som kan mäta sig med NY och London i mat för en lunch understigande 200 baht.

Inga problem att laga sin egen mat här i Asien av ”svensk” modell. Men är man handikappad i köket så hjälper ju det inte fast nästan alla råvaror finns på plats.
Jag bakade godkänt rågbröd hemma i Pranburi med mjöl från Australien. Lite hårdare men supergott.
Klarar man inte att leva ute i spenaten så är Pattaya lösningen ;)
Även Indier och "Menafolk” har upptäckt detta.
En mångkulturell stad som kan mäta sig med NY och London i mat för en lunch understigande 200 baht.
Fast inte ens rågmjöl får mig till Pattaya :rolleyes:

Lägger min inlägg här för en vän som är också utvecklare och forskare på mat liksom jag fast jag är ju en föredetting. Hon skickade en fin bild som bör nog betraktas med eftertanke. Det finns så många självutnämnda experter på mat och vad är bra och inte bra. Ofta dyker E ämnen upp som varning. Ha ha läs och begrunda.
FB_IMG_1529400904358.jpg

Senast ändrad:
Lägger min inlägg här för en vän som är också utvecklare och forskare på mat liksom jag fast jag är ju en föredetting. Hon skickade en fin bild som bör nog betraktas med eftertanke. Det finns så många självutnämnda experter på mat och vad är bra och inte bra. Ofta dyker E ämnen upp som varning. Ha ha läs och begrunda.
FB_IMG_1529400904358.jpg
Nu blev jag imponerad av att en ynka banan består av över 330% olika beståndsdelar.
Annat än i en gurka i alla fall ;)

Nu blev jag imponerad av att en ynka banan består av över 330% olika beståndsdelar.
Annat än i en gurka i alla fall ;)
Det är sällan man deklarerar de naturliga födoämnen som de fabrikstillverkade men en tankeställare ger det. Det är svårt med kost fast våra gamla föräldrar hade nog rätt bra inställning tror jag.

Det är sällan man deklarerar de naturliga födoämnen som de fabrikstillverkade men en tankeställare ger det. Det är svårt med kost fast våra gamla föräldrar hade nog rätt bra inställning tror jag.
Jag har svårt att värdera vad våra gamla föräldrar hade för bra inställning till sin kost.
Ingen av dom överlevde på den :D

Jag har svårt att värdera vad våra gamla föräldrar hade för bra inställning till sin kost.
Ingen av dom överlevde på den :D

Nja man kan ju driva alla teser till en punkt när inget betyder inget. Men våra gamla hade en devis vad jag känner till att man skall äta bestämda tider, inga mellanmål.
Man jobbade ju på helt annat sätt då så kolhydrater var viktiga, råg, vete, ris här, o s v. Inte för mycket kött men massor av grönsaker. Skulle säga för dagens jobbare att gå ut och jogga eller vad som helst innan ni går och äter en smal tråkig jäkla middag. De är ni värda som har suttit på rumpan hela dagen. :eek:

Att överleva, det har ingen gjort någonsin men många har haft jäkla skoj när de har levat. Andra öjar sig varje dag. :p

Är väl bara köra tjack eller heroin en vecka om man vill gå ner i vikt sen kan man käka och dricka som man vill vecka 2.
Istället för lcf tror ja det heter 1 vecka tjack och 1 vecka sprit och blodig biff.
Lär man aldrig bli fet och dö.

Tänkte mer på era inköp i Thailand än på ICA i Sverige, hur ni tänker och agerar i Thailand?
Bestämmer du eller frun?
Min fru tycker inte om olivolja och samma med exet i Thailand.
Extra Virgin olivolja kostar 6-10 gånger mer än palmolja.
Be dem att betala extrakostnaden själv, se vad som händer. Själv så försöker jag att ångkoka så mycket produkter som möjligt. Olja är ju en smakbärare, men man får ju ta sina egna val.

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
4 K
S
A
Svar
64
Visningar
15 K