sink kontra skattetabel

Jag skriver inte ut mig , kommer vid återflytt att vara skriven hos mina barn , likaså min fru .. Detta gör att man för Thaimyndigheterna kan visa upp en rätt till sjukvård i hemlandet , Svenska myndigheter vet ju nada om vilka som uppehåller sig eller inte i detta land :):):)55 Luktar lite mygel med detta kommande förslag om försäkring på Farang , iofs så förstår jag att det blir kostnader för landet , men det finns ju förslag om att det skall bli krav på försäkring hos Thailändska förs. bolag , då statliga typ Thai Pagan , denna hade jag för ett år ,, dyrt som fn och rena bluffen , inget stämde när du betalat och fick villkoren , det som du initialt fick av dem var helt borta ,, Skojare :mad:

Det du skriver gäller väl det vanliga grundavdraget tror jag inte det förhöjda. men inte säker på att jag har rätt där

Du har rätt igen! Så överhuvudtaget inga grundavdrag om du inte bor i Sverige.

Då faller ju jämförelsen helt eftersom du inte har rätt till SINK om du bor i Sverige.

Avslutningsvis, man tjänar alltid på SINK om man har rätt till det!

Du har rätt igen! Så överhuvudtaget inga grundavdrag om du inte bor i Sverige.

Då faller ju jämförelsen helt eftersom du inte har rätt till SINK om du bor i Sverige.

Avslutningsvis, man tjänar alltid på SINK om man har rätt till det!
en liten undran. Hur blir det om man hyr en brevlåda, och skriver sig där?
Finns det någon kontroll på när jag lämnar Sverige och kommer tillbaka?
Finns det någon lag på att man måste sova där man är skriven?

en liten undran. Hur blir det om man hyr en brevlåda, och skriver sig där?
Finns det någon kontroll på när jag lämnar Sverige och kommer tillbaka?
Finns det någon lag på att man måste sova där man är skriven?
Då kan man hålla sig med en husbil och slipper att titta i almanackan när man kan resa mellan länderna.
Har jag fattat rätt att man som utskriven måste var utomlands minst 6 mån?
vissa år kanske men vil vara utomlands 11 mån. Andra kanske bara 5 mån. Skulle vara skönt att slippa planera flera år i förväg. Enl. tabellerna så är skillnaden för mig bara några hundralappar.

Hur går man nu tillväga för att avsluta sinken.
räcker det med ett mejl till Pensionsmydigheten, eller Skatte verket.

Fins det annars blanketer som man kan fylla i

Lagen säger att du skall skriva ut dig senast ett år efter att du flyttat. Flyttat är när du är på något annat ställe än där du är skriven mer än halva året.

Nej, mig veterligen finns ingen särskild kontroll men om skattemyndigheterna misstänker något så kommer de att be dig besöka deras kontor där du är skriven och det kan ju bli kostsamt.... Kommer du inte skriver de ut dig.

Men visst det finns massor av personer som inte skriver ut sig trots att de bor utomlands mer än halva året, det måste ju finnas en misstanke om de skall börja kolla dig.

Förmodligen får inte skattemyndigheten samköra med gränspolisens register men man vet aldrig, den dagen kan komma.

SINK skatt eller inte är ditt val och frivilligt.

Brytpunkten för 2018 blir högre, kanske +15.000.
Jag kan inte räkna ut den men tabellen ovan är nog inte för 2018 gissar jag på.
I alla fall en ökning från 20% - 25% betyder en del....

Vad kommer dina uppgifter om en ökning från??
Det finns inget beslut om detta vad jag, vet men jag är ju dum. Det var ett förslag men har detta gått igenom?????

Lagen säger att du skall skriva ut dig senast ett år efter att du flyttat. Flyttat är när du är på något annat ställe än där du är skriven mer än halva året.

Nej, mig veterligen finns ingen särskild kontroll men om skattemyndigheterna misstänker något så kommer de att be dig besöka deras kontor där du är skriven och det kan ju bli kostsamt.... Kommer du inte skriver de ut dig.

Men visst det finns massor av personer som inte skriver ut sig trots att de bor utomlands mer än halva året, det måste ju finnas en misstanke om de skall börja kolla dig.

Förmodligen får inte skattemyndigheten samköra med gränspolisens register men man vet aldrig, den dagen kan komma.

SINK skatt eller inte är ditt val och frivilligt.

Vid utresa från SWE finns ingen kontroll eller notering att du rest ut, ej heller vid inresa.
Men det händer att SKV vill se ditt pass, sedan kan man bli utskriven efter 186 dagar.

Skatteverket kontrollera ibland att du verkligen är utanför landet mer än 6 månader. Det är du som har bevisbördan.

T.ex. portugalpensionärerna som inte kan visa passtämplar har det ännu svårare att bevisa. De uppmanas nu av skattejuristerna att spara alla sina kvitton för att bevisa att de lever i Portugal. Blir många kvitton att spara i många år...

Då kan man hålla sig med en husbil och slipper att titta i almanackan när man kan resa mellan länderna.
Har jag fattat rätt att man som utskriven måste var utomlands minst 6 mån?
vissa år kanske men vil vara utomlands 11 mån. Andra kanske bara 5 mån. Skulle vara skönt att slippa planera flera år i förväg. Enl. tabellerna så är skillnaden för mig bara några hundralappar.
Du måste vara ute minst 182 dagar varje år

Skatteverket kontrollera ibland att du verkligen är utanför landet mer än 6 månader. Det är du som har bevisbördan.

T.ex. portugalpensionärerna som inte kan visa passtämplar har det ännu svårare att bevisa. De uppmanas nu av skattejuristerna att spara alla sina kvitton för att bevisa att de lever i Portugal. Blir många kvitton att spara i många år...
Inte behöver man passera passkontroll för att resa till Portugal och stämplar i pass görs ej längre i våra pass inom Schengen.
Vi med svenska pass får inte heller några stämplar i våra pass vid in och utresa från Schengen men alla pass scannas och uppgifterna finns lagrade på data.

Du måste vara ute minst 182 dagar varje år
Nu blir det lätt blandningar av saker, man ska skilja på beskattning och folkbokföring.
Jobbar du eller pensionär är avgörande med detta var beskattning ska ske,
Om man jobbar utomlands:
Har du bott i Sverige i minst 183 dagar under en tolvmånadersperiod? Huvudregeln är då att du måste betala skatt i Sverige på alla dina inkomster, oavsett ursprungsland.
Bor du i Sverige, men mindre än 183 dagar per år? Då anses du inte vara skattskyldig där.
Inkomster från andra EU-länder? Du ska aldrig behöva betala skatt två gånger på samma inkomst.

Är man pensionär är man skattskyldig i Sverige för där har pensionen intjänats, viss privat tjänstepension kan undantas.

Är du utskriven och beviljats SINK är det väl max 72 dagar per år man får vistas i Sverige eller?
Man ska skilja på vistas utomlands och bosätta sig utomlands, ingen skrivs ut för man vistas utomlands i ett år om man planerar återvända.

SINK skatt måsta man ansöka om och det är inget man får med automatik för att man bor större del av året utomlands men har man avyttrat allt i Sverige och skaffat ett boende i annat land för permanent boende blir man nog inte nekad SINK beskattning.

Inga problem att bo permanent i annat land och beskattas som vanligt i Sverige, deklarationen gör man ju elektroniskt numera med Bank-ID

Vad kommer dina uppgifter om en ökning från??
Det finns inget beslut om detta vad jag, vet men jag är ju dum. Det var ett förslag men har detta gått igenom?????
Ja det har gått igenom, flera nya skatter från nyår, flygskatten från 1 april. Justering av några skatter neråt som pensionärsskatt finns också i paketet.
Inget parti överklagade budgeten eller tog den till omröstning så i praktiken var alla partier eniga.

Nu blir det lätt blandningar av saker, man ska skilja på beskattning och folkbokföring.
Jobbar du eller pensionär är avgörande med detta var beskattning ska ske,
Om man jobbar utomlands:
Har du bott i Sverige i minst 183 dagar under en tolvmånadersperiod? Huvudregeln är då att du måste betala skatt i Sverige på alla dina inkomster, oavsett ursprungsland.
Bor du i Sverige, men mindre än 183 dagar per år? Då anses du inte vara skattskyldig där.
Inkomster från andra EU-länder? Du ska aldrig behöva betala skatt två gånger på samma inkomst.

Är man pensionär är man skattskyldig i Sverige för där har pensionen intjänats, viss privat tjänstepension kan undantas.

Är du utskriven och beviljats SINK är det väl max 72 dagar per år man får vistas i Sverige eller?
Man ska skilja på vistas utomlands och bosätta sig utomlands, ingen skrivs ut för man vistas utomlands i ett år om man planerar återvända.

SINK skatt måsta man ansöka om och det är inget man får med automatik för att man bor större del av året utomlands men har man avyttrat allt i Sverige och skaffat ett boende i annat land för permanent boende blir man nog inte nekad SINK beskattning.

Inga problem att bo permanent i annat land och beskattas som vanligt i Sverige, deklarationen gör man ju elektroniskt numera med Bank-ID

Så många felaktigheter i ditt inlägg att jag orkar bara inte rätta dig.
Ta bort inlägget snälla du.

Ja det har gått igenom, flera nya skatter från nyår, flygskatten från 1 april. Justering av några skatter neråt som pensionärsskatt finns också i paketet.
Inget parti överklagade budgeten eller tog den till omröstning så i praktiken var alla partier eniga.

Du har rätt i en sak att sinken har höjts igen, "Röven " ger med den ena handen, och tar av dom som INTE åtnjuter några förmåner i SWe. Men ändå skall beskattas mest

Så många felaktigheter i ditt inlägg att jag orkar bara inte rätta dig.
Ta bort inlägget snälla du.
Nej det är fakta, gillar ju det inte så kommer jag inte att ändra till någon version som passar dig eller läsförståelsen,
Vill du veta vad som gäller dig är det bättre du kontaktar myndigheterna i Sverige.

Vad gäller svensk politik så var inget parti emot budgeten märkligt nog.

Tillbaka
Topp