sink kontra skattetabel

Nej det är fakta, gillar ju det inte så kommer jag inte att ändra till någon version som passar dig eller läsförståelsen,
Vill du veta vad som gäller dig är det bättre du kontaktar myndigheterna i Sverige.

Vad gäller svensk politik så var inget parti emot budgeten märkligt nog.

Förmågan att uttrycka sig, är grunden, för att någon skall kunna läsa vad som skrivs

Ingen som vill ha ett nyval nu...
Troligen är det så, men då ska man väl inte skuldbelägga en regering som får igenom sin budget.
I det tysta samtycker man i åtgärderna och skatteändringarna har ingen större betydelse för partierna.
Vet inte ens om det ens blev någon debatt av ändringarna?

Har nu sänt ett email till skatte verket, får se vad som händer.

Mistänker att det är tusentals som vill slopa sinken.

Men tror nog att man får ändå skicka ett brev där till kontoret i Solna där man avsäger sig sinken från den förste januari.

Undrar sa flundran har man måhända skjutet sig i foten nu när man röstade för höjd sink samtidigt som man justert skatte skalerna.

Nu har jag en känsla att man får sängta skatte intäckter, meningen med höjningen var väl att få ökade skatte intäckter.

Lagen säger att du skall skriva ut dig senast ett år efter att du flyttat. Flyttat är när du är på något annat ställe än där du är skriven mer än halva året.

Nej, mig veterligen finns ingen särskild kontroll men om skattemyndigheterna misstänker något så kommer de att be dig besöka deras kontor där du är skriven och det kan ju bli kostsamt.... Kommer du inte skriver de ut dig.

Men visst det finns massor av personer som inte skriver ut sig trots att de bor utomlands mer än halva året, det måste ju finnas en misstanke om de skall börja kolla dig.

Förmodligen får inte skattemyndigheten samköra med gränspolisens register men man vet aldrig, den dagen kan komma.

SINK skatt eller inte är ditt val och frivilligt.
Då blir det som för Danska pensionerer, de reser till annat europeiskt land först eller engelska pensionärer som flyger till Dublin på Irland tar bussen till Nordirland och sedan hem. Vi får flyga till Helsingfors och ta finlandsbåten hem.

Förstår inte verför man som Holmen vill ta bort Sinken , om man inte vill ha sinken så beror det ju på att man vill ha det dubbla grundavdraget , Då skriver man in sig i Sverige , annars får man inte detta likförbannat , som icke skriven åtnuter du EJ detta dubbla avdrag som gör det förmåmligare för en +66are att vara inskriven .Tycker att Lången har en poäng , jag fårinte heller ihop vad Kurant skrev , kanske korrekt ,men även för mig obegripligt

Har nu sänt ett email till skatte verket, får se vad som händer.

Mistänker att det är tusentals som vill slopa sinken.

Men tror nog att man får ändå skicka ett brev där till kontoret i Solna där man avsäger sig sinken från den förste januari.
Varör vill du avsäga dig sinken ??? Kan du berätta ...
Ingen som vill ha ett nyval nu...
Nej , efter nästa val bryter vi upp dumheterna som de nu skapat , ingen somtjänar på ett nyval nu samt återigen om 7 mån ;)

Varör vill du avsäga dig sinken ??? Kan du berätta ...

Nej , efter nästa val bryter vi upp dumheterna som de nu skapat , ingen somtjänar på ett nyval nu samt återigen om 7 mån ;)[
Det blir väl en 350 400 kr extra varje månad, om man skattar efter tabell, med sink blir det väl samma höjnig i månaden ca sumarium.
Men det borde väl du förståt efter att läst tråden

I så fall varför inte då skriva in sig och verkligen få en höjning mot vad du uppenbarligen har idag ,, om du jagar 350 kr i dagsläget ,förutsättningen att du är +66 vill säga

Kom inte @mackes fram till att SINK alltid lönade sig om du har rätt till SINK, så varför skulle helt plötsligt alla vilja inte ha SINK. Eller var det fel, eller läste jag fel?

Tyckte @kurant inlägg var korrekt (jag har inte koll på detaljerna, då det inte är intressant för mig just nu), dock kanske lite mycket information så lätt att det blir rörigt.

Kom inte @mackes fram till att SINK alltid lönade sig om du har rätt till SINK, så varför skulle helt plötsligt alla vilja inte ha SINK. Eller var det fel, eller läste jag fel?

Tyckte @kurant inlägg var korrekt (jag har inte koll på detaljerna, då det inte är intressant för mig just nu), dock kanske lite mycket information så lätt att det blir rörigt.
Att alla skulle tjäna påsink tror jag inte på,, jag som inskriven skattar med mina dubbla grundavdrag avdrag långt under vad jag skulle skattat som sinkare på dagen pension utan mitt dubbla grundavdrag , dessutom så jobbar ju jag och har ett jobbskatteavdrag som pensionär ..men det hör ju inte till denna diskussion

Senast redigerad av en moderator:
Nu blir det lätt blandningar av saker, man ska skilja på beskattning och folkbokföring.
Jobbar du eller pensionär är avgörande med detta var beskattning ska ske,
Om man jobbar utomlands:
Har du bott i Sverige i minst 183 dagar under en tolvmånadersperiod? Huvudregeln är då att du måste betala skatt i Sverige på alla dina inkomster, oavsett ursprungsland.
Bor du i Sverige, men mindre än 183 dagar per år? Då anses du inte vara skattskyldig där.
Inkomster från andra EU-länder? Du ska aldrig behöva betala skatt två gånger på samma inkomst.

Är man pensionär är man skattskyldig i Sverige för där har pensionen intjänats, viss privat tjänstepension kan undantas.

Är du utskriven och beviljats SINK är det väl max 72 dagar per år man får vistas i Sverige eller?
Man ska skilja på vistas utomlands och bosätta sig utomlands, ingen skrivs ut för man vistas utomlands i ett år om man planerar återvända.

SINK skatt måsta man ansöka om och det är inget man får med automatik för att man bor större del av året utomlands men har man avyttrat allt i Sverige och skaffat ett boende i annat land för permanent boende blir man nog inte nekad SINK beskattning.

Inga problem att bo permanent i annat land och beskattas som vanligt i Sverige, deklarationen gör man ju elektroniskt numera med Bank-ID
Nu gällde ju mitt svar enbart reglerna för utskrivning eller icke utskrivning eftersom det var vad som efterfrågades.

Nu gällde ju mitt svar enbart reglerna för utskrivning eller icke utskrivning eftersom det var vad som efterfrågades.
Precis därför blev ditt svar luddigt därför kraven för utskrivningen skiljer mellan pensionärer och de som skriver ut sig för att jobba i andra länder.

Sen spelar det ingen roll för pensioner beskattas ändå i Sverige för bosatta i Thailand.

Att alla skulle tjäna påsink tror jag inte på,, jag som inskriven skattar med mina dubbla grundavdrag avdrag långt under vad jag skulle skattat som sinkare på dagen pension utan mitt dubbla grundavdrag , dessutom så jobbar ju jag och har ett jobbskatteavdrag som pensionär ..men det hör ju inte till denna diskussion
Om man tjänar på sink eller inte avgörs av din totala pension som ska beskattas.
Är man född 1952 eller tidigare och har över 20.000 i pension tjänar man på sink, under 20.000 förlorar man på sink eller går jämt grovt förenklat då det finns skillnader i kommunalskatt mm.

Sen går det inte att få sink för alla heller.

Jodå, jag skrev att alla som har rätt till SINK tjänar på SINK. Glöm tabellen, den är bara hypotetisk.

Att man bara har rätt till enkelt grundavdrag för tiden man bor i Sverige och inget förhöjt grundavdrag alls om du inte bor i Sverige hela året gör ju den skatten ointressant om man inte bor i Sverige eftersom SINK innefattar ett stort avdrag (77% av prisbasbeloppet vilket är maximalt grundavdrag)

Bor du i Sverige eller och skriven där har du inte rätt till SINK

Senast ändrad:
Om man tjänar på sink eller inte avgörs av din totala pension som ska beskattas.
Är man född 1952 eller tidigare och har över 20.000 i pension tjänar man på sink, under 20.000 förlorar man på sink eller går jämt grovt förenklat då det finns skillnader i kommunalskatt mm.

Sen går det inte att få sink för alla heller.
Är du helt säker på detta?

Om du skrivit ut dig så måste du ju även räkna bort grundavdraget från skattetabellerna.

Sen beror det ju på så klart skattetabell, ålder, typ av inkomst etc.

Är du född 1953 eller senare och har enbart pension ska du väl använda kolumn 6 i skattetabellerna och sedan lägga på grundavdraget, jag har svårt att tro att det då bli lägre än SINK.

Om du är skriven i Sverige är det en annan sak.

Jag räknade på en tjänstepension på 10 000 SEK per månad. Är man utskriven betalar man 36 000 i skatt per år, dvs 3000 per månad. Med SINK betalar du 1770 enligt Mackes tabell, jag har inte kontrollerat denna.

Skatten räknar du ut här: https://skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2018/prelskut18ink1.html (glöm inte markera att du utvandrat under 2018, stämmer ju inte men annars räknar den fel och räknar med grundavdrag).

Jag räknade på 30 i kommunalskatt, men som @Långeman skriver är det ju en speciellt fastställd skattesats som ska gälla.

Jodå, jag skrev att alla som har rätt till SINK tjänar på SINK. Glöm tabellen, den är bara hypotetisk.

Att man bara har rätt till enkelt grundavdrag för tiden man bor i Sverige och inget förhöjt grundavdrag alls om du inte bor i Sverige hela året gör ju den skatten ointressant om man inte bor i Sverige eftersom SINK innefattar ett stort avdrag (77% av prisbasbeloppet)

Bor du i Sverige eller och skriven där har du inte rätt till SINK
Rätt det heter fribelopp Var förra året runt 2880 kr / mån Man tar sin totala inkomst av sin pension minus fribeloppet och summan beskattas med 25 procent

Tillbaka
Topp