Skatt på sparränta

 
Vad är problemet??
Om man tjänar pengar på att ha dem på banken, så vad är problemet?
Om man nu får en ränta på 20 000 THB är det väl inte fel. 15% ( 1,25% / mån ) i skatt.. 3000 THB per år!!! 250 THB i månaden.
Men likväl växer ju insatt kapital med 17 000 THB. Så vad är problemet? Hur många kan spara 800 000 THB på banken? Är det girighet eller vad när man ifrågasätter en skatt på 15% för räntan ?? Sätt pengarna i en svensk bank.. Då blir det inga 17 000 THB över.. Det blir inte en Bath..
Vad jag förstått av tidigare inlägg så handlar det om att ha ett sparkapital i Thailand för att få behålla sitt visum.. Och om man då tillika får betalt för dessa pengar så varför har det blivit ett problem?
Andra krav är väl annars att man skall visa upp en fast inkomst för Thailändska myndigheter.. ??
Gå in och tjafsa med Thai myndigheter om att man inte har fet inkomst till Thailand utan bara har ett sparkapital för att uppfylla en regel...
Tror det blir en liten utredning och utvisning kanske.. ;)
¨Vad är felet med dig.
Har man 800 000 tusen på bank, behövs väl ingen utredning.
Ingen utvisning
Man behöver inte redovisa någon som helst inkomst.
Lär dig reglerna innan du skriver en massa rappakalja.
 
¨Vad är felet med dig.
Har man 800 000 tusen på bank, behövs väl ingen utredning.
Ingen utvisning
Man behöver inte redovisa någon som helst inkomst.
Lär dig reglerna innan du skriver en massa rappakalja.
Det var just det som var poängen... Antingen har man 800 000 THB på bank i Thailand och visar det, så får man ha sitt visum. Annars är det en inkomst man skall visa man har. Så varför har det blivit ett problem att man tjänar pengar på insatt kapital för att få behålla sitt visum?
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man måste tjäna i månaden? Men varför klaga på skatt som är 3000 THB per år????
En skitsumma.. 250 THB i månaden!! Det blir inte många pilsner för det.. ;)
 
¨Vad är felet med dig.
Har man 800 000 tusen på bank, behövs väl ingen utredning.
Ingen utvisning
Man behöver inte redovisa någon som helst inkomst.
Lär dig reglerna innan du skriver en massa rappakalja.
Det går jättebra att svara i en tråd... Men varför skriver du.. Vad är felet med dig? Du skriver en massa rappakalja.
Måste du smyga in skitsnack mot mig?? Varför inte bara svara om vad frågan gäller??? Är det så svårt? :confused: Trött man blir... :rolleyes:
 
Det var just det som var poängen... Antingen har man 800 000 THB på bank i Thailand och visar det, så får man ha sitt visum. Annars är det en inkomst man skall visa man har. Så varför har det blivit ett problem att man tjänar pengar på insatt kapital för att få behålla sitt visum?
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man måste tjäna i månaden? Men varför klaga på skatt som är 3000 THB per år????
En skitsumma.. 250 THB i månaden!! Det blir inte många pilsner för det.. ;)
Det blir fyra st, inte att förakta.
Men du pratade om utredning o utvisning, vad fick du det från. SPÖKADE DITT HJÄRNKONTOR I VANLIG ORDNING.
DU BEHÖVER INTE SVARA. Men kanske vi behöver en översättare av alt du skriver.
 
Det blir fyra st, inte att förakta.
Men du pratade om utredning o utvisning, vad fick du det från. SPÖKADE DITT HJÄRNKONTOR I VANLIG ORDNING.
DU BEHÖVER INTE SVARA. Men kanske vi behöver en översättare av alt du skriver.
Vad skrev du nu?? SPÖKADE DITT HJÄRNKONTOR I VANLIG ORDNING?
Du kan alltså inte låta bli att snacka skit mot mig.. Väldigt tråkigt..
Börjar bli lite väl tröttsamt.. Tycker inte den nivån på snack hör hemma på TS överhuvudtaget..
Lite väl mycket person angrepp från dig nu.. Håll dig till sakfrågan är du snäll.. Tack..:wai:
 
Det var just det som var poängen... Antingen har man 800 000 THB på bank i Thailand och visar det, så får man ha sitt visum. Annars är det en inkomst man skall visa man har. Så varför har det blivit ett problem att man tjänar pengar på insatt kapital för att få behålla sitt visum?
Nu kommer jag inte ihåg hur mycket man måste tjäna i månaden? Men varför klaga på skatt som är 3000 THB per år????
En skitsumma.. 250 THB i månaden!! Det blir inte många pilsner för det.. ;)

Kanske jag fattat fel men var inte en av ursprungsfrågorna varför/om det är skillnad på thai och faranger och skatten isf?
Sen om 3000B är en skitsumma eller inte, det är nog inte själva poängen isf.
Är väl mer intressant att fråga sig varför man ska betala en skatt som andra ev. inte gör?

/ SatanG
 
Vad skrev du nu?? SPÖKADE DITT HJÄRNKONTOR I VANLIG ORDNING?
Du kan alltså inte låta bli att snacka skit mot mig.. Väldigt tråkigt..
Börjar bli lite väl tröttsamt.. Tycker inte den nivån på snack hör hemma på TS överhuvudtaget..
Lite väl mycket person angrepp från dig nu.. Håll dig till sakfrågan är du snäll.. Tack..:wai:
Men svara då. Enkelt eller Varför utredning samt eventuelt utvisning. Har du svårt att läsa dina egna inlägg.
 
Vad är problemet??
Om man tjänar pengar på att ha dem på banken, så vad är problemet?
Om man nu får en ränta på 20 000 THB är det väl inte fel. 15% ( 1,25% / mån ) i skatt.. 3000 THB per år!!! 250 THB i månaden.
Men likväl växer ju insatt kapital med 17 000 THB. Så vad är problemet? Hur många kan spara 800 000 THB på banken? Är det girighet eller vad när man ifrågasätter en skatt på 15% för räntan ?? Sätt pengarna i en svensk bank.. Då blir det inga 17 000 THB över.. Det blir inte en Bath..
Vad jag förstått av tidigare inlägg så handlar det om att ha ett sparkapital i Thailand för att få behålla sitt visum.. Och om man då tillika får betalt för dessa pengar så varför har det blivit ett problem?
Andra krav är väl annars att man skall visa upp en fast inkomst för Thailändska myndigheter.. ??
Gå in och tjafsa med Thai myndigheter om att man inte har fet inkomst till Thailand utan bara har ett sparkapital för att uppfylla en regel...
Tror det blir en liten utredning och utvisning kanske.. ;)
Om du läser innantill så handlar det ju inte om 15% skatt. Det handlar ju om att som utlänning måste du skatta för under 20,000 bath medans thai skattar när de kommit över 20,000.
Allt detta har börjat pga att bankerna hjälpt till att flytta pengar mellan personers olika konton när de börjat närma sig 20,000 så de slipper skatt.
Om du ska följa landets lagar där du måste ha 800,000 stående x antal månader så är det väl ok om du kan få ränta på pengarna och slippa skatt oavsett din nationalitet.
Magunnar kom med ett jättebra råd ang. hur man ev. kan slippa skatten, och om det räcker för mig att gå upp till banken och ge dom en fullmakt för att spara närmare 3000 bath så är detta väl värt mödan + att jag gärna bjuder magunnar på en öl som tack för infon om jag någonsin träffar honom.
Jag ser detta forum som ett ställe att få information och upplysningar från, de flesta av mina frågor har blivit besvarade, jag fick en liten tilrättavisning att jag inte läste fullt ut ang. ettårsvisum av nmax, men han tog sig tid och förklarade vad som gällde, lovat att även bjuda honom på en öl som tack.
Jag läser de flesta trådarna i veckobrevet, inte alltid jag håller med T.S men försöker att inte kommentera om jag inte har nåt som kan bidra.
Tänk på att nästa gång kan det vara en av er som inte fått fullständig info om hur man ska gå till väga ang. en tråd som denna
 
Kanske jag fattat fel men var inte en av ursprungsfrågorna varför/om det är skillnad på thai och faranger och skatten isf?
Sen om 3000B är en skitsumma eller inte, det är nog inte själva poängen isf.
Är väl mer intressant att fråga sig varför man ska betala en skatt som andra ev. inte gör?

/ SatanG
Du har rätt @SatanG ! Frågan gäller nog mer om skillnaden mellan Thai och Farang kostnad. Men så är det överallt i Thailand.
Går jag till marknaden och köper något så är det ett pris för mig och ett annat för frugan.
Sedan om det även gäller banker, är jag inte förvånad. Olika priser och villkor för Thai och utlänningar.
Thai som jobbar i Sverige via Thai bemanningsföretag i Thailand betalar ingen skatt i Sverige.
Om man nu vill leva gott i Thailand och dessutom tjänar pengar på sina pengar, så förstår jag inte problemet? Eller rättare sagt vad man klagar på.
Har man råd att spara 800 000 så skall man väl inte klaga på 3000 bath.. Om man dessutom tjänar 17 000 Bath för samma pengar ut??
Annars kan man ju skita i att ha sina pengar i en Thailändsk bank.. Det är väl frivilligt??? Om sedan banken betalar för att man har pengar där skall man väl inte klaga på??? Gillar man inte att betala 3000 BATH om året, så ta ut pengarna och sätt in dem på en svensk bank... Hur svårt skall det vara?? Sen kan man klaga på att man inte uppfyller Visumkravet.. Men det är en annan fråga..
 
Om du läser innantill så handlar det ju inte om 15% skatt. Det handlar ju om att som utlänning måste du skatta för under 20,000 bath medans thai skattar när de kommit över 20,000.
Allt detta har börjat pga att bankerna hjälpt till att flytta pengar mellan personers olika konton när de börjat närma sig 20,000 så de slipper skatt.
Om du ska följa landets lagar där du måste ha 800,000 stående x antal månader så är det väl ok om du kan få ränta på pengarna och slippa skatt oavsett din nationalitet.
Magunnar kom med ett jättebra råd ang. hur man ev. kan slippa skatten, och om det räcker för mig att gå upp till banken och ge dom en fullmakt för att spara närmare 3000 bath så är detta väl värt mödan + att jag gärna bjuder magunnar på en öl som tack för infon om jag någonsin träffar honom.
Jag ser detta forum som ett ställe att få information och upplysningar från, de flesta av mina frågor har blivit besvarade, jag fick en liten tilrättavisning att jag inte läste fullt ut ang. ettårsvisum av nmax, men han tog sig tid och förklarade vad som gällde, lovat att även bjuda honom på en öl som tack.
Jag läser de flesta trådarna i veckobrevet, inte alltid jag håller med T.S men försöker att inte kommentera om jag inte har nåt som kan bidra.
Tänk på att nästa gång kan det vara en av er som inte fått fullständig info om hur man ska gå till väga ang. en tråd som denna
Skulle alla bara kommentera och skrivit fakta hade snart forumet dött ut och du har inget veckobrev att läsa!
Tycker forumet är bra, det mesta som skrivs är livserfarenheter och det funkar bättre i Thailand då det fungerar olika i var provins och även inom provinserna.
 
Kanske jag fattat fel men var inte en av ursprungsfrågorna varför/om det är skillnad på thai och faranger och skatten isf?
Sen om 3000B är en skitsumma eller inte, det är nog inte själva poängen isf.
Är väl mer intressant att fråga sig varför man ska betala en skatt som andra ev. inte gör?

/ SatanG
Min fru betalar samma som jag på sitt konto som ja gör i BKK
 
Skulle alla bara kommentera och skrivit fakta hade snart forumet dött ut och du har inget veckobrev att läsa!
Tycker forumet är bra, det mesta som skrivs är livserfarenheter och det funkar bättre i Thailand då det fungerar olika i var provins och även inom provinserna.
Jättebra tänk!! :) Nu har jag inga veckobrev.. Men skit samma..
Meeeen.. Man kan skilja på fakta, svar och på elakheter och påhopp på personer på TS.. Gäller inte enbart på mig...
TS forum är mycket bra.. Har väl varit medlem i ett antal år nu.. Men på sista tiden har jag märkt en förändring i skrivandet av olika medlemmar.
Det blir mer och mer personliga påhopp på varandra.. För 5-6 år sedan hade det varit oacceptabelt. Nu har det blivit en vardags inlägg.
Innan bannades och censurerades alla svordomar och påhopp. Nu är det en vardagsgrej att kalla den ene eller andre för det ena och det andra.
Men hoppas alla kan vara lite mer ödmjuka och trevligare.. :wai::wai:
 
Både Thai och Farang betalar skatt över dessa 20K.
Det är fritt fram till 20k om de har anmält det hos sin bank
Var uppe på banken idag och bad dom ta en fullmakt till The Revenue Department, men det var tvärstopp.
Alla utlänningar betalar skatt från första bathen fr.o.m 1 Maj. Försökte diskutera med dom men svaret var attupp till 20,000 gäller enbart för thai om man inte har arbetstillstånd med skattekort, då gäller tydligen andra regler för sparränta.
Sedan föreslog hon att jag skulle skaffa en livförsäkring för att denna var skattebefriad,bara bad att få tillbaks bankboken och frågade om hon var helt IQ befriad.
Men tack för förslaget ang. fullmakten
 
Var uppe på banken idag och bad dom ta en fullmakt till The Revenue Department, men det var tvärstopp.
Alla utlänningar betalar skatt från första bathen fr.o.m 1 Maj. Försökte diskutera med dom men svaret var attupp till 20,000 gäller enbart för thai om man inte har arbetstillstånd med skattekort, då gäller tydligen andra regler för sparränta.
Sedan föreslog hon att jag skulle skaffa en livförsäkring för att denna var skattebefriad,bara bad att få tillbaks bankboken och frågade om hon var helt IQ befriad.
Men tack för förslaget ang. fullmakten
Där ser man jag har arbetstillstånd och betalar skatt.
Tänkte inte på det .
Samt tycker jag det är lite konstigt.
Ska kolla upp detta när jag kommer tillbaka till BKK
Sorry @Mickey666
 
 

Liknande trådar

G
Svar
74
Visningar
7 K
A
A
Svar
11
Visningar
4 K
pa_sak
P
A
Svar
8
Visningar
2 K
Wanpen
W
 
Tillbaka
Topp