Slitet pass

V

vince9696

Gäst
Har använt mitt pass 5 ggr på två år, alltid varit noga med att ha den i en dedikerad liten väska, men nu ser den sliten och gammal ut. Den guldfärgade framsidan har tappat lite färg och man kan bara precist läsa vad som står, men hela insidan är i nyskick.
Undrar bara om passkontrollanterna i Thailand är jätte-strikta eller om de brukar acceptera sånt på utsidan av pärmen.
Fick den i handen i juli år 2015

IMG_20170821_174003.jpg

IMG_20170821_173958.jpg

Är det någon som vet varför vi endast får femåriga pass, ex så får holändarna tio år.
Trodde det var samma regler inom EU

Är det någon som vet varför vi endast får femåriga pass, ex så får holändarna tio år.
Trodde det var samma regler inom EU
Det har jag också funderat över. Även polackerna exempelvis har 10-årliga. Man borde kunna ha den giltighetstiden efter 18 år t ex. Märkligt!

Det har jag också funderat över. Även polackerna exempelvis har 10-årliga. Man borde kunna ha den giltighetstiden efter 18 år t ex. Märkligt!
Ändra dom inte det pga. circulationen av ogiltiga/bortappade Svenska pass etc. också därför dom ändrade till att det gick att ta ut max 3 pass på 5 år.
Pga. Terrorism, krimminalitet etc.
Är väl inget EU har att göra med passet är nationellt?
Kollar man på nätet så verkar det stämma.
http://www.dagensjuridik.se/2016/01/hogst-tre-pass-pa-fem-ar-har-i-andringarna-i-passlagen

Det har med precisionen i maskinell ansiktsavkänning att göra. Därför är också barns giltighetstid kortare.

Det har med precisionen i maskinell ansiktsavkänning att göra. Därför är också barns giltighetstid kortare.
När det infördes stod det överallt i media att det var pga. cirkulationen av Svenska pass inget annat.
Hade det varit pga. maskinell igenkänning hade det väl gällt alla länder?

När det infördes stod det överallt i media att det var pga. cirkulationen av Svenska pass inget annat.
Hade det varit pga. maskinell igenkänning hade det väl gällt alla länder?

Det du talar om var när man förra året ändrade så att man bara får ta ut tre pass under en 5-årsperiod plus lite andra förändringar avseende biometri och giltighetstid för barn. 5 års giltighetstid infördes tidigare.

Varje land utfärdar sina egna pass, EU har minimikrav på hur de skall utformas men tydligen kan utfärdaren göra det säkrare.

Nu har jag läst på lite och har inte med den maskinella ansiktsavkänningen att göra utan den lagrade bilden i datachippet, och tids perioden är bara rekommondetioner. Och för att säkerheten skall gatanteras har senskarna valt fem år. Men vi hade kunnat ha tio år, men har valt en annan väg.

Nu har jag läst på lite och har inte med den maskinella ansiktsavkänningen att göra utan den lagrade bilden i datachippet, och tids perioden är bara rekommondetioner. Och för att säkerheten skall gatanteras har senskarna valt fem år. Men vi hade kunnat ha tio år, men har valt en annan väg.

Är inte en bild lagrat på data avsedd för maskinell avkänning? Annars hade det ju räckt med fotot! Varför skulle en datalagring ha åldersgräns? Det är ju förändringar i ansiktet det handlar om.

Om de jämför bilden passpolisen tar på dig med bilden som är lagrad i passet säger datorn ifrån om de är för olika.

Senast ändrad:
Är inte en bild lagrat på data avsedd för maskinell avkänning? Annars hade det ju räckt med fotot! Varför skulle en datalagring ha åldersgräns? Det är ju förändringar i ansiktet det handlar om.

Om de jämför bilden passpolisen tar på dig med bilden som är lagrad i passet säger datorn ifrån om de är för olika.
Du får väl goggla och läsa själv, när du hittat så kan du då läsa ut att det 'ar shippet det handlar om och för att säkerhten skall uppehålla på chippet har man vald fem år, andra länder tror att det är tillrekligt med tio år

Utan att vara data kunnig så tror jag det, handlar om att fårsvåra en kopiering av chippet, nya vart femt år och uppdatering av chippen.

Om jag förstått det hela rätt så är den 5-åriga giltighetstiden ett resultat av hysterin efter 9-11 då USA kom med alla möjliga krav. Ungefär hälften av världens länder köpte argumenten men resterande gjorde det inte. Nu börjar tydligen länder gå tillbaka till 10 års giltighetstid, bl andra Nya Zeeland. Så motiven är omtvistade. Orsaken till barns kortare giltighetstid är definitivt på grund av utseendeförändringar.

IMG_6266.JPG
Har använt mitt pass 5 ggr på två år, alltid varit noga med att ha den i en dedikerad liten väska, men nu ser den sliten och gammal ut. Den guldfärgade framsidan har tappat lite färg och man kan bara precist läsa vad som står, men hela insidan är i nyskick.
Undrar bara om passkontrollanterna i Thailand är jätte-strikta eller om de brukar acceptera sånt på utsidan av pärmen.
Fick den i handen i juli år 2015

IMG_20170821_174003.jpg

IMG_20170821_173958.jpg

Så här ser mitt pass ut, finns inte tillstymmelsen till något tryck någonstans, och jag brukar åka in i Thailand runt 30 gånger om året och jag har aldrig haft något problem. Passet är bara ett år gammalt men slits fort om det används flitigt.

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
uffe22
U
A
Svar
2
Visningar