SONGKRAN

Här i khao lak firades det i går med fest, vatten, alkohol och glada människor.
Idag är det över och allt är som vanligt.
Jag är glad att jag fick vara med och fira gårdagen och jag är ännu gladare för att det bara firas en dag här.
Är det på det sättet , dvs bara en dag ,, då kan jag till och med vara med och festa ,, sen allt som vanligt igen :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Nej, men han brukar visst besöka baren 3-4 gånger per månad enligt ägaren.
Även jag var där för ett par veckor sedan , tillsammans med nämda person och en till lika trevlig kille ...
:)

Men den stan är lite för liten för mig , nästa sväng jag kommer ner blir det en tur med hojen upp till Khonkaen samt till Udon och Nongkai .. ev söderut mot Phuket ,,. Kommer väl knappt att märka av när man passerar HH kan jag tänka , ett par pensionärer på en bänk såg vi sist ,, vad var det för ställe frågade jag frugan ,, Ooohååå det var nog Hua Hin talte hon mig :)

Nej. det var bara ett tillfälligt besök i stan. Har bott i Korat tidigare så känner omgivningarna väl.
Känner en Lasse i Khaeng Khro som brukar åka till Hua Hin en månad eller mer varje vinter.
Är han ifrån Norrland..??
Träffade en kille för ett gäng år sen där men kommer inte ihåg vad han hette..

Idag tar man sig inte torrskodd genom Pattaya, vart rätt lugnt och inget på östsidan innan men idag är det över hela, mycket folk ute redan.

Är i Pattaya nu. Hela Beach road och Second road är avstängda för all trafik, inte ens bussarna får köra. Lär bli mycket Song krang firande här i eftermiddag och i kväll. Mycket vatten sprutande redan nu vid lunchtid.
Skapligt väder också. 32 grader och halvklart just nu.

Pattaya Songkrang.webp

Senast redigerad av en moderator:
Är i Pattaya nu. Hela Beach road och Second road är avstängda för all trafik, inte ens bussarna får köra. Lär bli mycket Song krang firande här i eftermiddag och i kväll. Mycket vatten sprutande redan nu vid lunchtid.

Pattaya Songkrang.webp
Second road är inte avstängd körde själv en runda Pattayaklang second road upp till 3rd road ner på second road igen och har precis parkerat i Central festival, men beach road va avstängd.

Skapligt väder också. 32 grader och halvklart just nu.

Pattaya Songkrang.webp
Ha så kul , hälsa min favoritstad ....:):):)

Ja, tror det var Piteå.....
Då tror jag vet vem han är...??
Vi träffades på Siam River för några år sen.. Legolas, Glimten66 och jag..
Då dök han upp där då han läst att vi skulle träffas..
Trevlig kille som träffade en riktigt ung dam som jag tror jobbade som sjuksköterska eller nåt..??
Dom skulle bygga nytt hus vid marknaden i Khaeng Khroe.. (Lite utanför)

Då tror jag vet vem han är...??
Vi träffades på Siam River för några år sen.. Legolas, Glimten66 och jag..
Då dök han upp där då han läst att vi skulle träffas..
Trevlig kille som träffade en riktigt ung dam som jag tror jobbade som sjuksköterska eller nåt..??
Dom skulle bygga nytt hus vid marknaden i Khaeng Khroe.. (Lite utanför)
Jag fick för mig att han bodde 15-20km ute i bushen och hade inte en ung fru heller, och brukar dra till Hua Hin när röken blev för besvärlig i januari, februari över risfälten.
Han har ringt mig då han kommit de senaste tre åren så vi brukar ta en runda tillsammans i stan.
Lång blond slank och runt 65 år.

Jag fick för mig att han bodde 15-20km ute i bushen och hade inte en ung fru heller, och brukar dra till Hua Hin när röken blev för besvärlig i januari, februari över risfälten.
Han har ringt mig då han kommit de senaste tre åren så vi brukar ta en runda tillsammans i stan.
Lång blond slank och runt 65 år.
Då finns det en till kille från Norrland där..??
Om han vi träffade flyttade dit..?? Han var slank men inte lång, åldern kan stämma annars..

Hej

Här är ett reportage från Nong Khai och firandet av Sonoran där, här förs stans mest vördade buddastaty från Wat Pho Chai I kortege genom stan där tusentals människor kantar gatorna och skvätter vatten på statyn, det här har man ju varit med om några gånger genom åren.

NONG KHAI MARKS SONGKRAN WITH SACRED LUANG PHO PHRA SAI PROCESSION
By Khaosod English - 13 April 2026

1776107851111.webp

Nong Khai residents on Sunday joined a grand procession to bring Luang Pho Phra Sai, a revered Buddha image and city pillar of faith, out of the ordination hall at Wat Pho Chai for annual Songkran rituals.

1776107937389.webp

The ceremony, held in the morning of 13 April 2026, was led by Nong Khai governor Saransak Srikrueanet and the provincial monk chief Phra Thepwachirakhun, along with local Buddhists. The sacred image was paraded three times around the temple before being taken around the city, allowing devotees to pour scented water and offer blessings.

The annual event is one of the most anticipated traditions in Nong Khai, drawing both residents and devotees who gather to pay respects and participate in the water-pouring ritual for good fortune during the Thai New Year. Luang Pho Phra Sai will be returned to the ordination hall on 18 April.

Luang Pho Phra Sai is a highly revered Lan Xang-style Buddha image housed at Wat Pho Chai, widely respected as a sacred symbol of Nong Khai. According to legend, it is one of three Buddha images—Phra Suk, Phra Serm, and Phra Sai—created by royal siblings of the Lan Xang kingdom, later enshrined across the region, with Phra Sai eventually brought across the Mekong River to its current home in Nong Kha.

Mvh isan lover

Hej

154 personer dog i olyckor under Songkrans fyra första dagar.

Under Songkrans första fyra dagar i Thailand inträffade 755 olyckor och 154 dödsfall. Myndigheterna varnade för säkerhetsproblem och risken för fängelsestraff för sexuella trakasserier.

•14/04/2026

1776157516369_songkran_thai_lan_2026_5_.jpeg
Songkranfestivalen äger rum samtidigt som Thailand går in i en period av varmt väder, den 13 april. Foto:Reuters .
Den 14 april registrerades 755 trafikolyckor under de första fyra dagarna av Songkran-festivalen i Thailand, en minskning med nästan 25 % jämfört med samma period 2025. Antalet dödsfall ökade dock med cirka 7,5 % till 154 personer, medan antalet skadade minskade från 999 till 705 fall, enligt den senaste uppdateringen från Bangkok Post.

Yossapol Wenukoset, chef för Road Safety Center of Thailand (RSC), sa att det enbart den 13 april inträffade 237 olyckor i hela landet, vilket resulterade i 224 skador och 51 dödsfall.
Songkran, även känt som det thailändska nyåret, äger rum från 13-15 april. I Thailand förlänger man dock ofta festivalen till en vecka, beroende på region.

Songkran, avsnitt 1
En scen med människor som skjuter med vattenpistoler och applicerar pulver i ansiktet under Songkran-festivalen i Bangkok, 13 april. Foto: Reuters.
Den 13 april började Bangkoks gator fyllas med människor tidigt på morgonen. På många centrala gator som Khao San och Silom väntade turister med vattenpistoler och hinkar på sin tur att ansluta sig till folkmassorna. Vatten stänktes fram och tillbaka mellan grupper som stod tätt tillsammans, sträckande sig från ena änden av gatan till den andra.

När middagstid närmade sig ökade antalet folkmassor snabbt på festivalområdena. På platser med mycket folk var avståndet mellan grupperna nästan obefintligt. Vattenstänk var en ständig aktivitet, åtföljd av applicering av puder i deltagarnas ansikten.
Enligt Bangkok Post varnade den thailändska domstolen deltagarna i Songkran för risken att få upp till 10 års fängelse och/eller 200 000 baht i böter för olämplig beröring under det stora vattenstänksevenemanget. Under festligheterna bör lokalbefolkningen och turister begränsa all fysisk kontakt, förutom applicering av ansiktspuder, och endast med uttryckligt samtycke.
Även utan fysisk kontakt kan trakasserande beteenden som kränkande språk, olämpliga gester, stirrande eller att skicka kränkande meddelanden online åtalas, med ett maximalt straff på 12 månaders fängelse och/eller 20 000 baht i böter.

Songkran bror 2
Människor deltar i vattenpistolstrider på Khaosan Road, en av Bangkoks populära turistmål , Thailand, den 13 april. Foto: Reuters.
På eftermiddagen den 13 april var polisen i stor utsträckning i centrala Bangkok. Bara på Khao San Road var cirka 600 poliser närvarande för att reglera folkmassorna och upprätthålla ordningen.

Samtidigt har turistpolisen i Pattaya (provinsen Chonburi) intensifierat sina säkerhetskontroller till sjöss. Vid Laem Bali Hai-piren genomför personal, i samarbete med kustbevakningen och lokala myndigheter, obligatoriska alkoholtester på alla passagerarbåtsförare.
I provinsen Samut Sakhon inspekterade biträdande inrikesminister Worasit Liangprasit personligen trafikkontroller den 13 april och instruerade myndigheterna att säkerställa ett smidigt trafikflöde och utarbeta beredskapsplaner under hela den förlängda semesterperioden.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
39
Visningar
4 K
G
A
Svar
0
Visningar