SV: Åka söderut till "havet" med livet som insats.... Jag stannar nog i Isaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Haller med, Isaan ar mycket sakrare. En och annan orm forvisso, men den enda giftiga jag har sett var en dod kobra.

Berralund :wai:

Aftonbladet blåser ju gärna i stora pipan och inför varje Thai säsong har de nya hemskheter att presentera och blåsa upp.

I det här fallet är det väl heller inte ens bekräftat att det faktiskt var en box jelly.
Men visst är det hemskt, dock är det ganska många miljoner som badar i Thailand, uppskattningsvis ca 1.500.000 svenskar som senaste året badat i Thailand.

Som så ofta finns det ju ofattbart mycket större faror vi gladeligen utsätter oss för.
Det är ju två Svenskar innan som dött, visst är vi en populär nationalitet i Thailand men trots det finns det ju massa andra också, är vi mer drabbade eller varför hör man inte om tyskar, danskar, britter, amerkaner, fransmän etc drabbas? Jag förväntar mig nu ett svar på den frågan ::)

Under semestern i Thailand är det visserligen större risk att stöta på en kub-manet än en farlig haj men mindre risk än att få en fallande kokosnöt i huvudet.

Hu då, tänker alla ni som har bokat er vintersemester till Thailand eller Malaysia. Men kom då ihåg att det är närmare 20 miljoner turister som reser bara till Thailand varje år och tänk på att varje år dör 75-100 svenska turister i Thailand och att av dessa är det hittills endast några få personer som råkat illa ut p.g.a. kub-maneter.

Det är alltså inget tungt skäl att inte fortsätta att resa dit precis som tidigare. Kub-maneterna har möjligen blivit fler i Andamanska havet och i Sam-bukten p.g.a. att havet blivit varmare, men än är det inte på långa vägar en anledning att inte åka dit. Faror finns verkligen över allt i världen, i Stockholm har folk dött av nedfallande istappar och dom allra flesta olyckor sker trots allt i hemmet.

"ulle " sa:
Under semestern i Thailand är det visserligen större risk att stöta på en kub-manet än en farlig haj men mindre risk än att få en fallande kokosnöt i huvudet.

Hu då, tänker alla ni som har bokat er vintersemester till Thailand eller Malaysia. Men kom då ihåg att det är närmare 20 miljoner turister som reser bara till Thailand varje år och tänk på att varje år dör 75-100 svenska turister i Thailand och att av dessa är det hittills endast några få personer som råkat illa ut p.g.a. kub-maneter.

Det är alltså inget tungt skäl att inte fortsätta att resa dit precis som tidigare. Kub-maneterna har möjligen blivit fler i Andamanska havet och i Sam-bukten p.g.a. att havet blivit varmare, men än är det inte på långa vägar en anledning att inte åka dit. Faror finns verkligen över allt i världen, i Stockholm har folk dött av nedfallande istappar och dom allra flesta olyckor sker trots allt i hemmet.

Interesting, vet du vad de 75-100 dör av för andra orsaker, alltså finns det skrivet någonstans? och är det alltså turister och inte alkoholiserade expats vi snackar här? :)

Om kubmaneten undrar jag varför den skulle gilla varmare vatten, har läst andra som skivit så. Den håller ju till i Australien som mest och där är det ju kallare!?

"legolas " sa:
Vi är nog inte mer drabbade, säkert inte!! Svaret på din fråga är väl helt enkelt att det finns inget större allmänintresse om några fransoser skulle gå åt i Thailand, man säljer inte fler tidningar på det tror jag!!

Ja tror nog aftonbladet skulle gilla att skriva att 30 personer dör varje år i Thailand och omliggande länder av kubmaneter. Om så nu vore fallet. Det borde ju uppgå till ett betydande antal om en svensk nu dött varje år senaste tre. (om nu Cha am fallet va kubmanet vill säga)

Det är fruktansvärt tragiskt att folk dör av maneter på semestern, men det kommer inte att hindra mig från att bada i havet. Som ni har varit inne på så är det ju mängder av människor varje år som badar utan att drabbas. Båda vuxna kvinnorna som avlidit har vad jag förstått badat efter mörkrets inbrott, och det är ju en sak man kan dra lärdom av. Man ger sig ju inte ut i djungeln när det blir mörkt så varför ska man chansa med havet där det finns minst lika farliga djur. Förutom maneter t ex stingrockor eller drakfiskar som jagar nära stranden när det blir mörkt.
Sedan attackerar ju faktiskt inte maneter utan försöker aktivt simma undan större föremål. Ser man en kubmanet så är det ytterst otroligt att den jagar en, så det "enda" man behöver göra är att se upp för trådarna. Kan vara nog så besvärligt med tanke på längd och färg.
I Thailands klara vatten (i alla fall i söder) så är det relativt enkelt att se en kubmanet om man är uppmärksam. Den är inte genomskinlig utan har en blå ton. (Kommer inte ihåg var jag läste detta, jag har läst jättemycket om kubmaneter de senaste dagarna.)
För en blek skandinav kan det ju dessutom vara idé med en t-shirt i badet, skyddar även mot brännskador uppifrån...
Igen, det är hemskt att folk ska dö på semestern, men vi kan dra lärdom av det hemska så vi kan fortsätta leva.

Sjalvklart skulle jag bada i havet om tillfalle gavs, risken ar faktiskt minimal. Det ar betydligt storre risk att bege sig ut i den thailandska trafiken....

Berralund :wai:

"Gae " sa:
I Thailands klara vatten (i alla fall i söder) så är det relativt enkelt att se en kubmanet om man är uppmärksam.

Tyvärr är det nog så att många barn och vuxna inte har cyklop på sig under hela baddagen och att se en kubmanet när man är ovaför ytan när havet är krusigt (som det ofta är när man busar runt) eller från kraftig vinkel som när man simmar skulle jag knappst kalla enkelt :)

Det måste vara större risk att drunkna i thailand än att dö av en kubmanet.

Ingen är rädd för att drunka va?

I Isaan går det inte att bada lika flitigt som i södra Thailand. Men skulle jag hålla till i södra Thailand skulle jag inte tveka en sekund på att bada.

Det Gae skriver är nog klokt, badar man när det börjar mörkna eller redan är mörkt får man skylla sig själv.

Det är ju dock skillnad att jämföra både drunkning och trafikolyckor med det här.
Drunkning kan man påverka mycket själv, likväl trafiken självklart inte i alla fall.
Men här pratar vi om sker man inte ser, "inte kan" påverka, åtminstone inte på samma vis. Dessutom är det här något nytt och jag gissar att många undrar om det är något som kommer bli vanligare.

Men jag är helt inne på samma linje, risken är så liten att det finns mycket annat att stanna hemma för också i så fall. 8)

Som jag skrev i en annan tråd så tänker jag ialla fall göra så:

Med lite planering av badandet..
Kan man ju se till att ha andra turister framför sig och runt om.. börja de skrika så, in till stranden kvickt

endoo har naturligtvis rätt angående hur enkelt det är att se maneterna, både vad gäller rådande förhållanden samt intensiteten i badandet som ju skiljer sig rätt så mycket från person till person. Min sambo kallar mig för försiktighetsministern t ex, men riktigt så illa hoppas jag att det inte är. :-[ Är nog relativt ensam om att ha en liter vinäger och ett par tunna handskar i standard-strandutrustningen sen 2008. Simmar längre sträckor utan våtdräkt gör jag inte ens i Sverige. Min passion är snorkling och fridykning och då har man ju cyklopen. Då snackar vi siktdjup! Till nästa resa i februari ska jag införskaffa en sån där specialtröja (heter det solskyddströja tro) för att göra två flugor på smällen... ;)

"Gae " sa:
Min sambo kallar mig för försiktighetsministern t ex, men riktigt så illa hoppas jag att det inte är. :-[ Är nog relativt ensam om att ha en liter vinäger och ett par tunna handskar i standard-strandutrustningen sen 2008.
Jag blir faktiskt nyfiken och ministern enbart är försiktig med vatten aktivitet eller om det finns fler ställen där förberedelser gjorts.
Viktigast är ju att man är trygg själv, man ska fullkommligt skita i om andra tycker man är underlig, bara man inte mår dåligt av sin oro (fast å andra sidan behöver man ju inte va orolig om man kör full mundering). :D

Jag gjorde ett personlighetstest som sambon garvade åt. Vanligtvis brukar vi avfärda såna men hon sa att hon var beredd att omvärdera efter detta: "Praktisk och noggrann, med en lätt nördig känsla för detaljer. Inte mycket överrraskar dig." :)
Det stämmer nog, för det överraskade mig inte att hon tyckte att man kunde stryka ordet "lätt"...

>Gae Din test-post är värd en egen tråd. Det skulle nog kunna komma en hel del lustigheter om sådant.

Den här lilla notisen hittade jag på Aftonbladets hemsida. Nu slog man minsann inte på den stora trumman...

"Kvinna dog inte av manet"

"Det var inte en manet som dödade en Jönköpingskvinna i Thailand för ett par veckor sedan.

UD:s pressjour uppger för Sveriges Radio Jönköping att obduktionen visar att en manet inte var dödsorsaken.

På platsen förekommer den giftiga kubmaneten och man misstänkte att det var en sådan som orsakat kvinnans död.

UD vill dock inte gå in på vad kvinnan dog av."

Publicerat den tredje december. Kort och koncist!

Jag slår tusen bath på att dödsorsaken var att hjärtat stannade...som hos de flesta..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar