SV: Är det bättre att bo i Isaan än "söderut" typ Rayong!!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
4 veckor har man rätt till !
dom flesta arbetsgivare ger 5

Nu är det så att fem veckor gäller det sen urminnes :xmas_smiley: tider

"legolas " sa:
Frank!! Bortsett från den ovanligt korkade ide´n att käcka sig med soi 6 i Pattaya, så tror jag faktiskt att du har nåt på gång här kompromissmässigt...

- har du verkligen låtit din fru veta att det är, och har alltid varit ,din stora dröm att pensionera dig i ett varmt land??
- det är ju viktigt att plantera detta, så att man säkerställer lite dåligt samvete om möjligt i damens inre..... Hon skall verkligen känna att du uppoffrar hela din dröm och allting du alltid drömt om....men att du gör detta med uppoffringen med glädje. Det är ju för barnets skull också.....

Och sedan när detta mognat lite, så måste du "lätta på trycket" lite grand gentemot din fru, och sakta, och i omgångar, låta henne få höra att det finns vissa möjligheter att du skulle kunna tänka dig att fullständigt kunna sluta att ha den här drömmen och bara glömma den....och fortsätta glatt i den kalla Nord.

Och det är kan du ju säga lite lättsamt, att du kan ju åka ner själv, eller eventuellt stanna kvar lite längre när frun måste hem och jobba och tösen skall in i skolan. Då kan ju du stanna 1 eller 3 månader extra... Detta skulle göra dig lycklig, och du skulle kunna leva längre och pensionen skulle inte sluta komma förränn du är i 92 års-åldern....

jag tror att vid detta laget så säger din fru helt "frankt" till dig:

-" Frank du min frälsare och man! Hur skulle jag kunna hålla dig ifrån din dröm som du haft hela livet? jag skulle vilja att du tar lite tid därnere i värmen,du är ju retired och skall inte sitta här i kylan precis hela tiden. Jag och Linda (??) klarar oss själva den korta tid som du är i Rayong. jag är lycklig om du är lycklig Frankgubben.... pussgurkan....."

Så bygger man upp det Frank, lita på mig.... bygg på och ge henne en lagom dos med dåligt samvete, försök att se ut som en hundvalp runt ögonen, och sedan får du igenom alla dina önskemål.... :thumbsup: :nod: :-[ ::) :-* :'( ;D ;) :wai:

Lycka till......
legolas

Ha,ha,ha...Ja får börja träna på "Loooken"..bli väldigt lidande i mitt utseende! Problemet som är störst....är dottern och skolan! Och det lilla flickebarnet är bara 3,7 år....så hon har ju ingen talan...egentligen!..Men man vill ju att ens barn skall få de bästa förutsättningar här i världen!Och Semesterlagen...5 veckor efter intjänad tid...men i vårt fall tror jag vi kan få till en extra ledig månad.(Svågerpolitik...lite granna!) Ja vi får se...börjar i alla fall med två månader i år..Rayong, Isaan...och ev andra ställen som man vill se.

:nod: Areeya

"areeya " sa:
Ha,ha,ha...Ja får börja träna på "Loooken"..bli väldigt lidande i mitt utseende! Problemet som är störst....är dottern och skolan! Och det lilla flickebarnet är bara 3,7 år....så hon har ju ingen talan...egentligen!..Men man vill ju att ens barn skall få de bästa förutsättningar här i världen!Och Semesterlagen...5 veckor efter intjänad tid...men i vårt fall tror jag vi kan få till en extra ledig månad.(Svågerpolitik...lite granna!) Ja vi får se...börjar i alla fall med två månader i år..Rayong, Isaan...och ev andra ställen som man vill se.

:nod: Areeya
Jobbar din svåger på försäkringskassan 8)

"gunnarg " sa:
Jobbar din svåger på försäkringskassan 8)

Ja..hur i helskotta kunde du veta detta???!!!... :eek: Tror inte de är speciellt intresserade av att ge en extra semestermånad...Får nog bli på annat sätt gunnarg!!.... Alla har inte dina förmåner.... :police:

Areeya

"areeya " sa:
Ja..hur i helskotta kunde du veta detta???!!!... :eek: Tror inte de är speciellt intresserade av att ge en extra semestermånad...Får nog bli på annat sätt gunnarg!!.... Alla har inte dina förmåner.... :police:

Areeya
Mina förmåner består av en pension som jag har jobbat ihop under ett långt arbetsliv så nu är det bara att njuta. :thumbsup:

5 veckors betald semester. Sen beror det ju på vart din fru arbetar, det finns något som heter arbetstidsförkortning också. En del får bestämma själva hur dom vill göra med dom timmarna (ca en vecka till). Där jag är och jobbar så lägger vi ut halvdag varje fredag och resterande timmar får vi ut i komp. Och då bestämmer man själv när man vill ta ut dom timmarna.

"gunnarg " sa:
Mina förmåner består av en pension som jag har jobbat ihop under ett långt arbetsliv så nu är det bara att njuta. :thumbsup:

Grattis gunnarg! :) Själv är det en styv månad tills jag får min pension! ...efter ett låååångt arbetsliv! Men...frugan har lååångt kvar till pension. :-\

Då hon har ett bra arbete får det bli 2 mån visit till att börja med i Thailandet!

Areeya

"Kycklingen " sa:
5 veckors betald semester. Sen beror det ju på vart din fru arbetar, det finns något som heter arbetstidsförkortning också. En del får bestämma själva hur dom vill göra med dom timmarna (ca en vecka till). Där jag är och jobbar så lägger vi ut halvdag varje fredag och resterande timmar får vi ut i komp. Och då bestämmer man själv när man vill ta ut dom timmarna.

Hon jobbar heltid/kommunalt. Och just detta du skriver om arbetstidsförkortning kan vi tillämpa. Nu detta år får hon även viss ledighet i "tjänstledighet"..men nästa år kan hon nog andvända arbetstidsförkortningen som "verktyg" vid längre ledighet.

:) Areeya

"Kycklingen " sa:

Tänkte på en sak där Kycklingen, får du ta ut kompen i samband med semester, för se där får inte jag. Många missbrukade detta och la på sig en massa komp eller flex som det heter hos oss och sen kunde de ta 7 veckors semester istället men det stoppades, mycket riktigt också, tycker själv att det är skurkaktigt att uttnyttja system på det viset.

Hos oss kallas det flex, men det är ju samma sak som komp.

Insayt

"Insayt " sa:
Tänkte på en sak där Kycklingen, får du ta ut kompen i samband med semester, för se där får inte jag. Många missbrukade detta och la på sig en massa komp eller flex som det heter hos oss och sen kunde de ta 7 veckors semester istället men det stoppades, mycket riktigt också, tycker själv att det är skurkaktigt att uttnyttja system på det viset.

Hos oss kallas det flex, men det är ju samma sak som komp.

Insayt

Lite svårt att svara dig riktigt känner jag.
Jag skulle kunna ta ut allt tillsammans om jag hade jobbat på ett annat ställe, men där jag är så har vi en riktigt högsäsong på vår/sommaren. Dom stänger inte en dag förutom på helgerna. Så i mitt fall så skulle min chef aldrig kunna ge mig den långa ledigheten på sommaren. Men min bror är på samma ställe som mig, han jobbar alltid hela sommaren och åker på semester nov-dec. 6-7 veckor. Vi har då i i regel mindre att göra. Så jag tror att det är upp till företagen att gå med på så lång sammanhängande ledighet.

"Kycklingen " sa:
Lite svårt att svara dig riktigt känner jag.
Jag skulle kunna ta ut allt tillsammans om jag hade jobbat på ett annat ställe, men där jag är så har vi en riktigt högsäsong på vår/sommaren. Dom stänger inte en dag förutom på helgerna. Så i mitt fall så skulle min chef aldrig kunna ge mig den långa ledigheten på sommaren. Men min bror är på samma ställe som mig, han jobbar alltid hela sommaren och åker på semester nov-dec. 6-7 veckor. Vi har då i i regel mindre att göra. Så jag tror att det är upp till företagen att gå med på så lång sammanhängande ledighet.

Ja i mitt fall jobbar jag inom kommunen och de stoppade alla dessa flextimmar som det heter, för de upptäckte att folk samlade på sig 100 timmar t ex och sen i samband med semseter så tog de ut 5 veckor, plus då all sin flex och det blev ju många dagar eller veckor till slut det ;D

Detta tycker jag själv var bra , jag hatar människor som utnyttjar ett i grunden bra system som ger dig frihet att välja att idag går jag lite tidigare för jag skall till tandläkare osv.

Alltså de grävde sin egen grav, men så är ju människan ge dem ett finger tar de hela handen.

Insayt

"areeya " sa:
Hon jobbar heltid/kommunalt. Och just detta du skriver om arbetstidsförkortning kan vi tillämpa. Nu detta år får hon även viss ledighet i "tjänstledighet"..men nästa år kan hon nog andvända arbetstidsförkortningen som "verktyg" vid längre ledighet.

:) Areeya
Får hon ta ut komp och tjänstledighet under sommaren när alla vill ha semester.Det kan inte vara speciellt populärt bland hennes arbetskamrater? :thumbsdown:

Helt rätt gunnarg,..inte rätt mot arbetskamraterna...men i detta fall är det en hederlig överenskommelse sen lång tid tillbaka och alla parter verkar nöjda. :)

Areeya

"areeya " sa:
Helt rätt gunnarg,..inte rätt mot arbetskamraterna...men i detta fall är det en hederlig överenskommelse sen lång tid tillbaka och alla parter verkar nöjda. :)

Areeya
Det kan väl inte vara så lång tid för du blev ju bestulen på din drömtillvaro i Thailand för resten av ditt liv för bara några månader sedan. ;D

"gunnarg " sa:
Det kan väl inte vara så lång tid för du blev ju bestulen på din drömtillvaro i Thailand för resten av ditt liv för bara några månader sedan. ;D

Tror du också är bestulen på ngt att dömma av dina "uppfriskande" ???..kommentarer i detta forum....

Ha en trevlig dag!

Areeya

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp