SV: Karma i största allmänhet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"magnusjansson " sa:
Vad roligt. Att få en karma av
dig var det sista jag trodde skulle hända!

jag tackar, undrens tid är inte förbi

Då skall du bli ännu mer chockad Magnus för du fick precis en av mig också. Bra jobbat!! :)

Karma tycker jag är en funktion som borde tas bort. Många forum kör med liknande system men kallar det olika.

Jag ser inte något positivt för forumandan från Karmasystemet. Tvärtom så bidrar det till att vissa drar sig från att skriva mindre viktiga inläggning kommentarer. Dessa behövs ju också för att hålla igång surret på forumet?

Karmaprocent kan ju ses som ett mått på hur omtyckt någon är, även om jag inte alls tror det kommer från det. Meningen är väll inte att man från forumets sida ska tala om hur omtyckt medlemmarna är? >:D

Fasen legolas är du vaken nu? Är inte klockan 5 på morgonen? Lite gubbvarning att va uppe så tidigt 8)

Likes i FB och karma här är ett sätt att få bekräftelse och de flesta av oss gillar att bli bekräftade, kan man inte bara acceptera det istället för att hyckla. Att fuska är att försöka bekräfta sig själv vilket inte fungerar, tyder bara på en stor dumhet!

Ta bort det :) låt istället var och en jobba för att känna bra karma med sina inlägg...

Jag förstår inte vad det är som är så störande med denna feedback, stör det er som redan har alla era åsikter klara?

Ni vill göra en förändring, förmodligen på grund av att ni har ett problem.
Kan någon förklara för mig vari detta problem består? Det enda sakliga argument jag hört hittills är att det skulle förhindra folk från att skriva inlägg vilket jag personligen inte tror.

"ledarn " sa:
Jag har personligen inga problem med vare sig inlägg eller karma räknaren..
Tas den bort gör det mig ingenting heller..

Det jag stör mig på är att det ska "tävlas" i inlägg/karma..
Att det finns dom som gnäller på att andra har en högre karmakvot än dom själva...
(I detta fall Fablo Lego)
Jag tror i viss mån att det inlägget var befogat. Om man stör sig på att man tycker någon missbrukar något skall man då ta bort möjligheten för alla?

"mackes " sa:
Jag tror i viss mån att det inlägget var befogat. Om man stör sig på att man tycker någon missbrukar något skall man då ta bort möjligheten för alla?

Jag håller helt med Mackes här, karmafunktionen är frivillig. Ignorera den om den stör så mycket. Men låt den vara kvar.

Det blev karma, Mackes!! :)

"legolas " sa:
De sista 5 som jag har fått är av typ "okänd avsändare", det känns liksom fullständigt obefogat och fullständigt oförtjänt att få dessa karma, när man inte samtidigt vet vem som varit go och delat ut den.....

Förlåt en okunnig, var ser man detta?

Jag tycker att karma räknaren kan vara ett hinder då de som vill ha hög karma kvot måste klappa medhårs. Man får inte gång trevliga diskussioner om alla måste vara rädda om sin karmakvot.

Som FB har, att man gillar något är ju bättre, man kan ju gilla ett inlägg men det behöver ju inte betyda att det ska följa med användaren hela livet så som karman gör. Är det så det fungerar i FB, har inget konto så är kanske ute och cyklar ???

För mig spelar karmaräknaren ingen roll då jag är övertygad om att den kan manupeleras på ett eller annat sätt ...

Har man hög karmakvot uppfattar jag det som man vänder kappan efter vinden ... så var tacksam för låg kvot :)

"legolas " sa:
Sitter här och betraktar helt förundrad faktiskt en del människors konton här på forumet. Karmaprocenten är skyhöga i vissa fall. Jag ser 80% och jag ser t.om 126%...... Men vad jag inte ser, är vad det är som föranleder dessa hysteriska siffror på vissa håll.....

jag går in och läser inläggen dessa herrar (oftast herrar) gör på forumet, och får oftast fram att deras inlägg består av enstaka ord, smileysar eller kanske på sin höjd maximalt en endaste mening bara!!!! Finns det folk som sitter och supportar var 6:e timma bara för att göra dessa individar mer lyckliga eller vad handlar det om.

jag trodde att det handlade om att man skulle förtjäna karma inte få dom som en löjlig gåva för NOLL arbete.....

Vad tycker ni andra.....Kul med lite konstruktivt funderande istället för de garanterade löjliga inläggen som oftast handlar om att trådstartaren skulle vara avundsjuk eller nåt sånt.....

legolas

ps. En procentsats på B-tung t.ex. tycker jag är helt befogad faktiskt, han skriver och har åsikter och han ger ut recept och han berättar, så där är det absolut inga problem.... Jag nämner detta så ni förstår att det INTE är han jag menar i dessa fall...

dsme

Ja känner mig lite träffad och lite påhoppad men ja har 75 i karma och ja vet inte vad det är som gör att det bara ramlar in fler hela tiden. Men det är inte mitt fel och ja ber om ursäckt om någon känner sig negligerad.

Bring it on! (Karma)

"Jonas Sjöstett " sa:
Ja känner mig lite träffad och lite påhoppad men ja har 75 i karma och ja vet inte vad det är som gör att det bara ramlar in fler hela tiden. Men det är inte mitt fel och ja ber om ursäckt om någon känner sig negligerad.

Bring it on! (Karma)

Och nu några minuter senare 83 ... säger inget ...

Håller med dig där Janne. Att ge en karma till någon är ju positivt och trevligt. Precis som att man gillar något på fejjan. Man vill visa att man uppskattar ett inlägg. Men varför en kvot?

Sen syns det inte direkt i tråden hur många som gillade/karmade ett speciellt inlägg. Det gör det på vissa forum och ger en kul effekt tycker jag.

På A svarar jag B och på B svarar jag A på Legolas fråga har jag ingen aning!

Tur att man inte är karmajägare då hade jag nog fått sluta skriva för att erhålla nån. Nä om man skriver inlägg som att små skrikiga ungar på planet är små charmtroll istället för vilken pest och pina dom är, då kanske man får karma men då vill jag inta ha karma, bättre att ha så lite karma som möjligt bara jag slipper ljuga.

"Jonas " sa:
Tur att man inte är karmajägare då hade jag nog fått sluta skriva för att erhålla nån. Nä om man skriver inlägg som att små skrikiga ungar på planet är små charmtroll istället för vilken pest och pina dom är, då kanske man får karma men då vill jag inta ha karma, bättre att ha så lite karma som möjligt bara jag slipper ljuga.

Du får en Karma för att du inte hycklar!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
43
Visningar
3 K
glimten66
G
M
Svar