SV: När jag dör, så vill jag kremeras i Thailand, så det så!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
G

glimten66

Gäst
Jag e inne på din linje där Lego den dagen de e dax så vill ja me kremeras där nere o inte skickas hem hit till svedala

glimten66

Och har du tur så får du sedan bo i en sådan

RIMG0876.jpg

En sak är då helt säker - Bor vi i Thailand när jag ställer tofflorna för gott så vill jag kremeras och begravas där nere hos min thailändska familj. Det känns helt naturligt för mig. Krematoriet i vår by ser nästan precis likadant ut som det på legolas bilder.

Har sett en massa bilder från min svågers begravning, det ser helt annorlunda ut jämfört med i Sverige, inte sorgligt på samma sätt.

Japp!

Samma här, det blir ingen hemleverans till LOC, varken med DHL, UPS eller annan transportör, detta har jag mässa och tjatat om för frugan, skulle olyckan eller det ovan sagda inträffa, då vill jag bli uppeldad där nere och få en liten fågelholk att bo i som visas på Glimten66:ans bild... :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Min Far hade samma resonemang som ni har nu när han "bodde" i LOS. Nu är han snart 77 år och har flyttat hem till sverige för gott. Han vill fortfarande kremeras när det är dags för det och läggas i en minneslund där vi bor här i sverige.
Många tycker inte om att prata om döden, men det är lika naturligt som att födas bara det att det är ett sorgligare ämne.
Jag är glad att mina bägge föräldrar pratar öppet om hur dom vill ha det den dagen. Det gör det så mycket enklare för mig.

"Kycklingen " sa:
Min Far hade samma resonemang som ni har nu när han "bodde" i LOS. Nu är han snart 77 år och har flyttat hem till sverige för gott. Han vill fortfarande kremeras när det är dags för det och läggas i en minneslund där vi bor här i sverige.
Många tycker inte om att prata om döden, men det är lika naturligt som att födas bara det att det är ett sorgligare ämne.
Jag är glad att mina bägge föräldrar pratar öppet om hur dom vill ha det den dagen. Det gör det så mycket enklare för mig.

Det är precis samma sak med de mina, fast vi har redan en gravplats där mormor och morfar ligger. Där vill dom begravas efter kremeringen.

Men själv ansluter jag mig till "Holkgänget", men det skall så något om att "Han drack sin Chang utan is".

Allvarligt.
Lite vördnad tycker jag vi skall ha för den Thianlänska Kulturen.
Det är ett Andehus.
Har prisis byggt ett, det förra stod på fel ställe.
Och det är inga billiga grejer.

"Golden " sa:
Allvarligt.
Lite vördnad tycker jag vi skall ha för den Thianlänska Kulturen.
Det är ett Andehus.
Har prisis byggt ett, det förra stod på fel ställe.
Och det är inga billiga grejer.

Absolut skall den thailändska kulturen vördas. Vi har också ett andehus, minns inte vad jag betalade, tror det var ca 5000 Baht för ett år sedan.

"Berralund " sa:
Absolut skall den thailändska kulturen vördas. Vi har också ett andehus, minns inte vad jag betalade, tror det var ca 5000 Baht för ett år sedan.

I vårat ande hus finns svärfar o svärmor i små urnor eftersom tanten ville ha dom nära oss....

huset på bilden kostade 1300 bath nu när vi va nere dyrt nej...

Nu skall vi väl inte haka upp os på dyrt. Polarns Andehus kostade ca 20tusen, mitt kostade väl ca 8tusen, Nu pratar jag inte om ett enstaka ande hus, oftas är det ju två samt två bord, Som är uppbyggt på en fårhöjd platt form våran är ca tre kvadrat samt tre trappsteg upp, allt är kaklat.

Ja där ser man dessa fågelbon är inte grattis. Vi kommer inte ha några sådana enligt frugan men jag tycker de ser kul ut.
Vi har faktiskt ett gammalt träd på våran tomt inte så långt från huset där jag såg häromdagen att de för länge sedan kastat gamla bon. Frugan sa de skall bort på något sätt men det får ske när ingen ser annars blir de galna runt omkring som bor där. Jag tryckte att det gör väl inget om det ligger lite fågelbon där men hon svarade det kan bli flera de skall bort.

"Khuntan " sa:
Ja där ser man dessa fågelbon är inte grattis. Vi kommer inte ha några sådana enligt frugan men jag tycker de ser kul ut.
Vi har faktiskt ett gammalt träd på våran tomt inte så långt från huset där jag såg häromdagen att de för länge sedan kastat gamla bon. Frugan sa de skall bort på något sätt men det får ske när ingen ser annars blir de galna runt omkring som bor där. Jag tryckte att det gör väl inget om det ligger lite fågelbon där men hon svarade det kan bli flera de skall bort.
Kan inte forumet bli lite seriöst i denna fråga, det är inga fågel bo, Det är ANDEHUS för Thai viktiga, Så jag tycker att om man skall vara ett seriöst forum om Thialand, Så får man styra upp lite. Tolka hur ni vill, gäller även forumsägarn. Jag köper inte dessa tolkningar, gränsar till kultur rasism . Kan bli lite väl mycket i olika trådar. Men bara en liten pekpinne. Jag formar inte det är andra som gör.

Ja det är ju riktig Thai anda att inte i frågasätta fortsätt du och kalla dem dem Andehus jag kallar dem fågelbo. Innebörden av dem är att spöken bor i dem. Jag tror inte på spöken och min fru är Thailändare och tror inte heller på spöken. Kulturrasism att inte tro på spöken.

"Golden " sa:
Kan inte forumet bli lite seriöst i denna fråga, det är inga fågel bo, Det är ANDEHUS för Thai viktiga, Så jag tycker att om man skall vara ett seriöst forum om Thialand, Så får man styra upp lite. Tolka hur ni vill, gäller även forumsägarn. Jag köper inte dessa tolkningar, gränsar till kultur rasism . Kan bli lite väl mycket i olika trådar. Men bara en liten pekpinne. Jag formar inte det är andra som gör.

När min förra fru kom hit förde jag diskutioner via thaitalande släktingar till henne, om behovet av andehus, och jag erbjöd mig ordna ett sånt. Efter viss palaver meddelades att det vackra lilla hus jag hade på en stolpe utanför fönstret kunde duga. Det var fågelbordet...Förfädernas andar fick trängas med talgoxarna, om dom ville hälsa på!

Den enda vettiga synen på detta är att det är upp till de anhöriga, oftast barn då. Men ärligt talat, om de inte är religiösa (tänker närmast på oss som är uppväxta med sagan om Gud och Jesus) - finns knappast någon orsak att transportera askan till Sverige. Att frakta kroppen till Sverige om det inte finns en försäkring är vansinne.
Begravningsbranschen är en bransch där man oftast vill profitera på människors sorg. Begravningar blir ofta dyrbara saker på över 10.000:-kr=45000bath. Finns ingen orsak egentligen.
Var askan hamnar spelar absolut NOLL roll! Billigaste alternativet tycker jag låter bäst, askan kan dumpas varsomhelst. De ev "sörjande" lever man vidare hos/inom dem genom sina handlingar i livet.

Hejsan Legolas: För mig är ditt nickname en travhäst, men du kanske fryser på trav, Vad sägs om Frances Bullwark, and Gay Noon, gamla kämpar ;-) på Solvalla, bl.a. Nog om det.

Nu måste jag skriva, hoppas det inte missuppfattas.

Anders har bott i Buriram i snart tre år, träffade min fru i Sumpan år 2000, på hösten, fick avtalspension 2008 efter fyrtiofem år genererat skatt till staten, samhället.

Har varit med på 5 kremeringar, den sista var för en månad sedan, en Svensk snubbe med Thaifru boende i Ubon, sedan många år tillbaka. Pumpen sa upp sig, träffade hans bror på kremeringen, Han sa, Han lyssnade inte på sin kropp.......

Han blev 60 år.

Apropå ditt inlägg, Legolas:

Däremot vad jag pratar med mina kompisar om det är en sak mellan mig och mina kompisar. Jag är inte thailändare och mig veterligen så är inte du det heller. På detta forum så pratar jag med mina polare. Jag är görlångt ifrån att vara religöser. Tvärtom jag tycker faktiskt generellt sett riktigt illa om religion.

Tror säkert att jag gillar Dig som person, När Du kommer hit, men med detta inlägg har Du missat något. Ska jag tala om vad? dahl@gmail.com

Vad Du snackar om på Avenyn med Dina polare, vet inte vi/jag Men glöm inte bort att detta är ett offentligt Forum, alla kan nå det. Var är det för regler som gäller, på forumet är det Admin, som bestämmer, såå Klart

Ps. Respekt, är något man ger. Kunskap något man får. Livserfarenhet = något man alltid har med sig och jobbar med,

Kram till Eder Alla från Eder utsända i Buriram / anders

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp