Tar du med gamle svenske posketraditioner til Thailand

Svenskene må läre seg til thailansk fisksås . som setter en god smak i maten . Resepten på Jansson frestelse der svenskene bruker fisksås , Ansiovis frå Norge .
Hittar inte något svenskt recept där det används Nam Pla till Janssons frestelse, vi använder ansjovisspad och det är inte alls samma smak som Nam Pla men visa du recept där det används till Jansson.

Hittar inte något svenskt recept där det används Nam Pla till Janssons frestelse, vi använder ansjovisspad och det är inte alls samma smak som Nam Pla men visa du recept där det används till Jansson.
Ansjovis tillaga med krydder og gjering som Thai fisksås , men Thai fisksås har en annen gjering en ansjovis ,

Og i sverige använder dei ikke bare ansjovisspad , dei anvender ansjovisen også til Jansson .Så her lärte du noe nytt .

Ansjovis tillaga med krydder og gjering som Thai fisksås , men Thai fisksås har en annen gjering en ansjovis ,

Og i sverige använder dei ikke bare ansjovisspad , dei anvender ansjovisen også til Jansson .Så her lärte du noe nytt .

Ansjovis brukas i mange retter i det svenske kjokken som Thai anvender fisk sås ,
Når dei lager leverpostai anvender dei mange ansjovis filer og spaden , som krydder lik fisksås ,

Se foto . en god svensk rett Ansjovislåda bruker mye ansjovis som krydder til retten .

Ansjovis brukas i mange retter i det svenske kjokken som Thai anvender fisk sås ,
Når dei lager leverpostai anvender dei mange ansjovis filer og spaden , som krydder lik fisksås ,

Se foto . en god svensk rett Ansjovislåda bruker mye ansjovis som krydder til retten .

lokpaj_IMG_3162.jpg

Posketradiksjoner i Norge . For pynta dei til poske i dei i fleste storbyer i Europa , Men ikke i år i Oslo , her pynter dei til Ramadan i heile byen -Det bor lite nordmenn i Oslo mest bare Arabere og svensker , Dei vil feira Ramadan i Norge .

Idag verkar det som om det snurrat till riktigt rejält och jag har nog inget att lära mig av din kokkonst.

Här har du ingredienser till ansjovisspad, jag har gjort ansjovis många gånger.

Kryddblandning
2 tsk Ingefära, torkad
3,5 msk Kanel, malen
1 tsk Kardemumma
13 krm Kryddnejlikor, malen
2 tsk Muskotnöt, malen
1,5 msk Oregano
2 msk Sandelträ (köp här: Sandelträ)
4 tsk Svartpeppar, nymald
3 tsk Vitpeppar, nymald
13,5 dl Vatten
1,5 tsk Ättika 24%
1,5 tsk Salpeter
20 st Lagerblad
2,3 dl Salt
7 dl socker

Och så här görs fisksås, kan du läsa skillnaden på ingredienser?

Fisksås är en smaksättare eller flytande krydda av fermenterad eller jäst fisk. Små krill och ansjovisfiskar packas tillsammans med salt på stora fat eller tunnor. De naturliga bakterierna börjar bryta ner fisken och producerar en salt, fiskig, välsmakande vätska. Processen tar upp till 2 år.

Du skall nog inte försöka lära @stef@n något om matlagning. Och inte svenskar överhuvudtaget förresten. Håll dig till dina norska anrättningar så blir allt bra!

Posketradiksjoner i Norge . For pynta dei til poske i dei i fleste storbyer i Europa , Men ikke i år i Oslo , her pynter dei til Ramadan i heile byen -Det bor lite nordmenn i Oslo mest bare Arabere og svensker , Dei vil feira Ramadan i Norge .

Fattiga nordmenn har ikke råd att bo i Oslo så de firar Ramadan i små byar på landet.

I Strömstad var det upplopp av 3 norrbaggar som försökte tända eld på en husvagn. Jag tycker polisen borde skicka dem till Bangsean så Einar får några dryckesbröder i sin ensamhet på balkongen.:cool:

Idag verkar det som om det snurrat till riktigt rejält och jag har nog inget att lära mig av din kokkonst.

Här har du ingredienser till ansjovisspad, jag har gjort ansjovis många gånger.

Kryddblandning
2 tsk Ingefära, torkad
3,5 msk Kanel, malen
1 tsk Kardemumma
13 krm Kryddnejlikor, malen
2 tsk Muskotnöt, malen
1,5 msk Oregano
2 msk Sandelträ (köp här: Sandelträ)
4 tsk Svartpeppar, nymald
3 tsk Vitpeppar, nymald
13,5 dl Vatten
1,5 tsk Ättika 24%
1,5 tsk Salpeter
20 st Lagerblad
2,3 dl Salt
7 dl socker

Och så här görs fisksås, kan du läsa skillnaden på ingredienser?

Fisksås är en smaksättare eller flytande krydda av fermenterad eller jäst fisk. Små krill och ansjovisfiskar packas tillsammans med salt på stora fat eller tunnor. De naturliga bakterierna börjar bryta ner fisken och producerar en salt, fiskig, välsmakande vätska. Processen tar upp till 2 år.
Men jag undrar om det är så vanligt att folk "gör" egen Ansjovis i Sverige nuförtiden.

De flesta häller nog ner spadet från Grebbestad burken i Jansonen.

Men jag undrar om det är så vanligt att folk "gör" egen Ansjovis i Sverige nuförtiden.

De flesta häller nog ner spadet från Grebbestad burken i Jansonen.
Jag, finns det inte att få tag på Ansjovis så får man göra själv, det går att göra Jansson med bara spadet.

Jag, finns det inte att få tag på Ansjovis så får man göra själv, det går att göra Jansson med bara spadet.
Ja det vet vi, men jag misstänker att Einar menade spadet ifrån burken.

Ansjovis finns förstås i svenskshoparna som o'learys går att beställa på nätet för hemleverans.

Dubbelt så dyrt som i Sverige som de flesta Faranag varor är här nere. Så vi tar med oss från hemifrån.

Ja det vet vi, men jag misstänker att Einar menade spadet ifrån burken.

Ansjovis finns förstås i svenskshoparna som o'learys går att beställa på nätet för hemleverans.

Dubbelt så dyrt som i Sverige som de flesta Faranag varor är här nere. Så vi tar med oss från hemifrån.
Ja vad @Einar menar är svårt att förstå för han verkar ha noll koll, använda fisksås till Jansson, herre jisses :laugh2:

Liknande trådar

T
Svar
51
Visningar
4 K
L

Tillbaka
Topp